١٠:١٦ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
شیوه های علمی و عملی نظرسنجی
با تأکید بر مطالعات بومی و محلی

خلاصه مقاله سمپوزیوم بین المللی تحقیقات و مطالعات افکار عمومی در  روابط عمومی
21-20 آذر ماه 84- مرکز همایش های بین المللی رازی

• ابراهیم حاجیانی، رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران
نظرسنجی مجموعه¬ای از اقدامات سازمان یافته و روش¬مند برای سنجش عقاید عمومی موجود در یک جامعه یا بخشی از آن است که نتایج آن مبین جهت¬گیری ذهنی ـ روانی جامعه می¬¬باشد. به تعبیر دیگر نظرسنجی مجموعه¬ای از فنون، ابزارها، روش¬ها و تکنیک¬های رایج در پژوهش¬های علوم رفتاری به ویژه علوم اجتماعی، روان¬شناسی و علوم سیاسی است و از چارچوب¬ها و ابزار معلومی مانند آمار و مدیریت نیز استفاده می¬کند.
هدف اصلی نظرسنجی، سنجش ذهنیت¬ها، گرایش¬ها و جهت¬گیری¬های افکار و نظرات مردم، کارکنان یک سازمان و یا قشری از اجتماع است. ویژگی اصلی این تکنیک¬ها، «علمی بودن و فنی بودن» آن است.
در این مقاله با تأکید بر شیوه¬های علمی و عملی نظرسنجی، از این فن به دلیل حجم انبوه تولیدات، ارایه محصولات استاندارد و قابل قبول از نظر علمی و فرایندی بودن تحت عنوان «صنعت نظرسنجی» نام برده شده است. در این رابطه دو حوزه تحقیقات بازار و تحلیل رفتار انتخاباتی به عنوان عوامل رشد صنعت نظرسنجی معرفی شده است.
همچنین کارکردهای صنعت نظرسنجی در قالب کارکردهای عام نظرسنجی، کارکردهای نظرسنجی در حوزه سازمان¬ها و کارکاردهای نظرسنجی در حوزه سیاست تشریح شده است.
مزایا و ویژگی¬های ذاتی و نظرسنجی شامل دقت علمی، سرعت، هزینه، اصل محرومیت و فراگیری ملی نیز بخش دیگری از این مقاله را تشکیل می¬دهد.
در پایان فرایند یا مراحل دهگانه نظرسنجی در قالب مراحل زیر بررسی شده است: آغاز یک طرح نظرسنجی، مطالعات اکتشافی، تهیه متغیرها و شاخص¬ها، طراحی پرسشنامه اولیه، آزمون پرسشنامه، تهیه طرح یا چارچوب نمونه¬¬گیری، اجرای عملیات پرسشگری، ورود داده¬ها، اخذ خروجی و تهیه گزارش و مسایل پس از گزارش.

١٣:٤٣ ٠٨/١٠/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد