پیام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
به سمپوزیوم بین¬المللی تحقیقات علمی و مطالعات افکار عمومی در روابط عمومی
همه با هم پیش به سوی اعتلای جایگاه پژوهش و افکارسنجی در روابط عمومی
امروز بیش از هر زمان دیگری افکار عمومی و آگاهی از نظرات و گرایش¬های عامه مردم، سرنوشت جوامع را تعیین و مدیریت سازمان¬ها را در جهت اتخاذ خط¬مشی¬ها، برآورد ذهنیت های موجود و برنامه¬ریزی¬های بهتر یاری می¬کند.
سنجش افکار در روابط عمومی، حلقه اتصال مدیریت و مخاطبان است و امروز همگان دریافته¬اند که شناخت افکار عمومی، قابلیت پیش¬بینی رویدادها را افزایش داده، از بروز بحران¬های درون¬سازمانی و برون سازمان تا حد زیادی پیشگیری می¬کند.
روابط عمومی¬ها از طریق افکارسنجی در جهت هدف نهایی خود، یعنی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم میان سازمان و مخاطبان تلاش می¬کنند. این ارتباط دو سویه در جهان معاصر با بهره¬مندی از ابزارهای مدرن و حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک و در پی آن نظرسنجی الکترونیک با شدت بیشتری گسترش می¬یابد.
در این رابطه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به عنوان یک مرکز علمی ـ پژوهشی افکارسنجی با سابقه فعالیت چندین ساله در زمینه اجرای طرح¬های نظرسنجی برای صنایع، سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی همواره کوشیده است با رعایت اصل بی¬طرفی، دقت، سرعت و بهره¬مندی از شیوه¬های علمی در جهت اصلاح و بهبود عملکرد سازمان حرکت نماید. مجموعه این عوامل سبب شده تا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به عنوان یکی از معتبرترین مراکز نظرسنجی در ایران شناخته شده و نتایج نظرسنجی¬های این مرکز از بازتاب مناسبی در رسانه¬های جمعی کشور برخوردار شود.
در همین راستا برگزاری نخستین سمپوزیوم بین¬المللی تحقیقات علمی و مطالعات افکار عمومی در روابط عمومی فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات سازنده بین موسسات پژوهشی و روابط عمومی ها در جهت فرهنگ سازی پژوهش و ارایه شیوه¬های نوین مطالعه افکار عمومی است.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با ابراز خرسندی از اینکه این سمپوزیوم، اهمیت پژوهش در روابط عمومی، ارایه دیدگاه ها، روش ها و تکنیک های مطالعه نوین افکار عمومی و آشنایی با متدهای پیشرفته تحقیق در روابط عمومی را هدف خود قرار داده، امیدوار است با مشارکت روابط عمومی ها فضای مناسب تری برای بررسی و آسیب شناسی چالش های افکار سنجی در ایران فراهم شود. در این صورت، تأثیرات این سمپوزیوم در جهت کیفی¬سازی پژوهش در روابط¬عمومی¬ها، اصلاح عملکرد سازمان و انتقادپذیری از طریق بازخوردهای حاصل از سنجش افکار توسط روابط عمومی در آینده نزدیک بیش از پیش آشکار می گردد.
همچنین بهره مندی سمپوزیوم از جدیدترین دستاوردهای علمی در زمینه تحقیقات و مطالعات افکار عمومی در روابط عمومی بر این نکته صحه می گذارد که روابط عمومی الکترونیک و در پی آن افکارسنجی الکترونیک در حال حاضر عاملی تعیین کننده در ارتقای کمی و کیفی پژوهش و افکارسنجی است. نباید فراموش کرد که هرگونه سکون یا غفلت از کاربرد فناوری¬های نوین در زمینه سنجش افکار در روابط عمومی به منزله عقب ماندن از فرایند رو به رشد کشف واقعیت های عینی خواهد بود.
در پایان مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) آمادگی خود را جهت ایجاد پیوند بین روابط¬عمومی¬ها و مؤسسات پژوهشی برای اعتلای جایگاه پژوهش و افکارسنجی در ایران اعلام می¬نماید و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
١٣:٤٣ ٠٨/١٠/١٣٨٤