١٤:١٧ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
در سمینار « فرهنگ و کار آفرینی » عنوان شد :
روشنفکری و کار آفرینی هر دو بر خلاقیت که لازمه رشد اجتماعی و اقتصادی است تاکید دارند

 یک استاد دانشگاه معتقد است : « فرد کار آفرین و روشنفکر هر دو دارای ذهنی خلاق و استقلال طلب هستند و پایه های اندیشه و عمل کار آفرینی و روشنفکری بر خلاقیت که لازمه رشد اجتماعی و اقتصادی است تاکید دارد . »
 به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، دکتر علی ملک پور ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سمینار « فرهنگ و کارآفرینی » که از سوی انجمن پژوهشگران و پرسشگران معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات شماره یک دانشگاه تربیت معلم تهران برگزار شد ،گفت : « اگر افراد ، کار آفرینی را یاد بگیرند در این صورت آموخته های خود را با زندگی واقعی می توانند پیوند بزنند .به دلیل کابردی نبودن دانشگاه ها شکافی بین علم و زندگی وجود دارد البته دانشگاه کاربردی است اما یک خلاء دارد و آن آموزش کار آفرینی است . »
وی با تاکید بر اینکه افراد آنگونه رفتار می کنند که نگرش آنها اقتضاء می کند گفت : « نگرشی که عقیده می توان بر تغییرات محیط اطراف کنترل داشته باشد و مدیریت کند . این نگرش می تواند به این نتیجه برسد که فرصت ها همیشه و در همه جا وجود دارد و افراد در محاصره فرصتها هستند و حتی گاهی به دلیل فراوان بودن ، باعث آزار فرد می شود و اکثر جوانان این فرصتها را نمی بینند . همین نگرش در بعد دیگری می تواند باعث بوجود آمدن این نگرش باشد که شکست در زندگی یادگیری موفقیت است . »
 ملک پور در ادامه افزود : « نگرش بعدی نو آوری و رشد است . همیشه راهی برای بهتر شدن کارها وجود دارد ، رفتارهای از این نگرشها فرصت طلبی جویی یا فرصت طلبی مثبت است . نمود دیگر نو آوری در عمل مخاطر پذیری است . و مخاطره پذیر کسی است که فکر مستعد کار آفرینی دارد . »
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد : « کار آفرین نه تنها در سرمایه بلکه در حیثیت نیز مخاطره می کند و در جستجوی کالا و خدماتی است که به واسطه ایده خام تحقیق عینی و ملموس اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی باشد نشناختن فرصتها ناشی از فقدان فرصت ها نیست بلکه درس فرصت شناسی و فرصت آفرینی آموزش داده  نشده است . پتانسیل کار آفرینی در همه وجود دارد و یک چیز اکتسابی است . »
وی ضمن ارائه تعریفی از کار آفرینی تصریح  کرد : « کار آفرینی فرایند پیچیده ایده ها به فرصتها و فرآیند شناسایی و کسب و خلق فرصتهاست و تبدیل آن به راهکارها ی عملیاتی و اجرایی و برنامه هایی برای اقدام است . »
ملک پور دررابطه با ارتباط بین روشنفکر و کار آفرینی ابراز داشت : « روشنفکر کسی است که علاوه بر دغدغه های زندگی شخصی ، دغدغه زندگی دیگران و اجتماع را نیز دارد  بنابر این دانشجویان در قشر روشنفکران جامعه قرار می گیرند . روشنفکر ، ذهنی خلاق دارد ، استقلال طلب ،آزادی خواه و مخاطره پذیر است و به دنبال عدم وابستگی به جریانها و قدرتهایی است که توان و تکامل مردم را سد می کنند . کارآفرین نیز دارای همین صفات است . پایه های اندیشه و عمل کارآفرینی بر عمل است و همیشه بدنبال منفعت می باشد . »
  وی ضمن اشاره به اینکه کا رآفرینی به مثابه آزادی گفت : « کار آفرینی به مثابه آزادی است و فقر مغایر با آزادی است و هر چه آزادی کمتر شود تغییر ماهیت انسان صورت می گیرد ، حضور در مناسبات اقتصادی و اجتماعی ، جستجوی فرصت برای رفاه در آینده و مکانیسم عدم وابستگی از راههای مقابله با این مسئله و همچنین کارآفرین باید به دنبال الگوی رفتاری و شیوه زندگی کار آفرینانه باشد . »
ملک پور در پایان افزود : « کارآفرینان باید مرکز کنترل درونی را داشته باشند ، جامعه ما ممکن است در مقایسه با جوامع دیگر فرصت محدودی داشته باشد اما فرصت های زیادی نیز برای پویایی ورشد دارد و می توان این درس را ازکار آفرینان موفق آموخت و مسوولیت فرصت شناسایی را بر عهده گرفت بنابراین فکر و اندیشه بسته نیست و امروزه تغییر فرهنگ فردی کافی است و بهتر است از تغییر فرهنگ جامعه منصرف شد. »

٠٧:٤٣ ١٣/١٠/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد