در سمینار « فرهنگ و کار آفرینی » عنوان شد :
روشنفکری و کار آفرینی هر دو بر خلاقیت که لازمه رشد اجتماعی و اقتصادی است تاکید دارند
یک استاد دانشگاه معتقد است : « فرد کار آفرین و روشنفکر هر دو دارای ذهنی خلاق و استقلال طلب هستند و پایه های اندیشه و عمل کار آفرینی و روشنفکری بر خلاقیت که لازمه رشد اجتماعی و اقتصادی است تاکید دارد . »
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، دکتر علی ملک پور ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سمینار « فرهنگ و کارآفرینی » که از سوی انجمن پژوهشگران و پرسشگران معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات شماره یک دانشگاه تربیت معلم تهران برگزار شد ،گفت : « اگر افراد ، کار آفرینی را یاد بگیرند در این صورت آموخته های خود را با زندگی واقعی می توانند پیوند بزنند .به دلیل کابردی نبودن دانشگاه ها شکافی بین علم و زندگی وجود دارد البته دانشگاه کاربردی است اما یک خلاء دارد و آن آموزش کار آفرینی است . »
وی با تاکید بر اینکه افراد آنگونه رفتار می کنند که نگرش آنها اقتضاء می کند گفت : « نگرشی که عقیده می توان بر تغییرات محیط اطراف کنترل داشته باشد و مدیریت کند . این نگرش می تواند به این نتیجه برسد که فرصت ها همیشه و در همه جا وجود دارد و افراد در محاصره فرصتها هستند و حتی گاهی به دلیل فراوان بودن ، باعث آزار فرد می شود و اکثر جوانان این فرصتها را نمی بینند . همین نگرش در بعد دیگری می تواند باعث بوجود آمدن این نگرش باشد که شکست در زندگی یادگیری موفقیت است . »
ملک پور در ادامه افزود : « نگرش بعدی نو آوری و رشد است . همیشه راهی برای بهتر شدن کارها وجود دارد ، رفتارهای از این نگرشها فرصت طلبی جویی یا فرصت طلبی مثبت است . نمود دیگر نو آوری در عمل مخاطر پذیری است . و مخاطره پذیر کسی است که فکر مستعد کار آفرینی دارد . »
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد : « کار آفرین نه تنها در سرمایه بلکه در حیثیت نیز مخاطره می کند و در جستجوی کالا و خدماتی است که به واسطه ایده خام تحقیق عینی و ملموس اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی باشد نشناختن فرصتها ناشی از فقدان فرصت ها نیست بلکه درس فرصت شناسی و فرصت آفرینی آموزش داده نشده است . پتانسیل کار آفرینی در همه وجود دارد و یک چیز اکتسابی است . »
وی ضمن ارائه تعریفی از کار آفرینی تصریح کرد : « کار آفرینی فرایند پیچیده ایده ها به فرصتها و فرآیند شناسایی و کسب و خلق فرصتهاست و تبدیل آن به راهکارها ی عملیاتی و اجرایی و برنامه هایی برای اقدام است . »
ملک پور دررابطه با ارتباط بین روشنفکر و کار آفرینی ابراز داشت : « روشنفکر کسی است که علاوه بر دغدغه های زندگی شخصی ، دغدغه زندگی دیگران و اجتماع را نیز دارد بنابر این دانشجویان در قشر روشنفکران جامعه قرار می گیرند . روشنفکر ، ذهنی خلاق دارد ، استقلال طلب ،آزادی خواه و مخاطره پذیر است و به دنبال عدم وابستگی به جریانها و قدرتهایی است که توان و تکامل مردم را سد می کنند . کارآفرین نیز دارای همین صفات است . پایه های اندیشه و عمل کارآفرینی بر عمل است و همیشه بدنبال منفعت می باشد . »
وی ضمن اشاره به اینکه کا رآفرینی به مثابه آزادی گفت : « کار آفرینی به مثابه آزادی است و فقر مغایر با آزادی است و هر چه آزادی کمتر شود تغییر ماهیت انسان صورت می گیرد ، حضور در مناسبات اقتصادی و اجتماعی ، جستجوی فرصت برای رفاه در آینده و مکانیسم عدم وابستگی از راههای مقابله با این مسئله و همچنین کارآفرین باید به دنبال الگوی رفتاری و شیوه زندگی کار آفرینانه باشد . »
ملک پور در پایان افزود : « کارآفرینان باید مرکز کنترل درونی را داشته باشند ، جامعه ما ممکن است در مقایسه با جوامع دیگر فرصت محدودی داشته باشد اما فرصت های زیادی نیز برای پویایی ورشد دارد و می توان این درس را ازکار آفرینان موفق آموخت و مسوولیت فرصت شناسایی را بر عهده گرفت بنابراین فکر و اندیشه بسته نیست و امروزه تغییر فرهنگ فردی کافی است و بهتر است از تغییر فرهنگ جامعه منصرف شد. »
٠٧:٤٣ ١٣/١٠/١٣٨٤