از سوي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي آذربايجانغربي
كارگاه آموزشي اصول پرسشگري و مصاحبه وتحقيقات در علوم انساني اجتماعي برگزار شد
كارگاه آموزشي اصول پرسشگري و مصاحبه وتحقيقات اجتماعي در علوم انساني براي پرسشگران مركز افكارسنجي دانشجويان ايران دفتر آذربايجانغربي به همت معاونت فرهنگي در ساختمان آموزش جهاددانشگاهي آذربايجانغربي این واحد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي ، امين رستم زاده سرپرست معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجانغربي با تشريح واهميت پژوهش در حوزه علوم انساني پرداخت و گفت: افكار سنجي و نظر سنجي در بحثهاي پژوهشي علوم انساني از جايگاه ويژه اي برخوردار است
وي با تشريح جايگاه نظر سنجي در سيستم هاي مديريتي خاطر نشان ساخت :امروزه مديري كه برنامه هاي خود را بر اساس ايده ال هاي بهره مندان و نيروي انساني موجودش تعريف نكرده باشد از راندمان اثر بخشي كمتري بهره مند خواهد بود و در نتيجه شناسايي ايده ال ها و شرايط و وضعيت موجود از بعد نيروي انساني و امكاناتش فرصتهاي بهتري را براي برنامه ريزي پديد مي اورد كه بحث هاي نظر سنجي در اين خصوص جايگاه ويژه اي دارند.
وي در ادامه با تشريح فعاليتهاي مركز افكار سنجي دانشجويان ايران دفتر آذربايجانغربي خاطر نشان ساخت :پرسشگران جهادگر كه همگي از قشر فرهيخته جامعه هستند با روحيه جهادي و صداقتي كه در كار خود متبلور مينمايند نتايجي را در اين بحثهاي پژوهشي گرد هم مياورند كه همگي بصورت كار بردي و واقعي كار گشا و منبعي موثق و مطمئن جهت برنامه ريزي براساس يافته هاي موجود محسوب ميشود .
وي با تشريح جايگاه پرسشگران در بحثهاي پژوهشي علوم انساني در تحقيقهاي مرتبط خاطر نشان ساخت انگيزه پرسشگران جهادگر در اراده و همت والاي آنان براي يافتن و شناسايي و بدست اوردن اطلاعات و واقعيت هاي موجود در راه خدمت به جامعه خود خلاصه ميشود.
سپس احمد لو مدرس دوره در اين مراسم در رابطه با بايسته هاي تحقيق اجتماعي اظهار داشت :قابليت بررسي و بيطرفي اخلاقي ،نسبي گرايي در نتايج و اينكه بايسته هاي تحقيق بايد از عينيت برخوردار باشند از مهم ترين اركان يك تحقيق اجتماعي محسوب ميشود.
اين كارشناس ارشد جامعه شناسي افزود :مراحل تحقيق شامل 5 مرحله است كه مرحله آغازين نظريه و نظريه پاياني هر تحقيق نتيجه گيري است .
وي در خصوص طرح مسئله در مراحل تحقيق علوم اجتماعي تصريح كرد :در ابتداي كار طرح مسئله تعيين موضوع ،تمرين موضوع و سوالات تحقيق بخش هاي مختلف آن ميباشد و در بخش دوم اهمبت و ضرورت تحقيق واهداف هر تحقيق مورد بررسي قرار ميگيرد.
١٥:٠٨ ١٣/١٠/١٣٨٤