٢١:٤٢ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه تخصصی آشنایی با مکتب ادبی ناتورالیسم برگزار شد

چهارمین جلسه هفتگی سلسله کارگاههای تخصصی آشنایی با مکاتب ادبی و شناخت عناصر داستانی با نقد و بررسی مکتب ادبی ناتورالیسم و شناخت عنصر داستانی حقیقت مانندی در داستان کوتاه و ویژگی های آن از سوی اداره فعالیت های ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم حضور دانشجویان رشته ادبیات داستانی و ادبیات فارسی روز گذشته در سالن شماره 4 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، مسئوول کانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی مکتب ادبی ناتورالیسم پرداخته و گفت : « ناتورالیسم مكتبي است از جمله مكتب هاي ادبي كه براساس نظريه اي فلسفي به همين نام در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم نخست در فرانسه وسپس در انگلستان و ساير كشورهاي اروپايي وامريكا ، به وجود آمد. . »
کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه گفت : « بر اساس فلسفه ناتوراليسم ، هرچيزي كه وجود دارد ، بخشي از طبيعت است ،  بنابراين در حوزة فعاليت علم قراردارد و به وسيله علت هاي مادي و طبيعي قابل توصيف و توجيه است ، نويسندگان مكتب ناتوراليسم ، براساس همين فلسفه حوادث و رويدادهاي زندگي را تشريح مي كنند و اعتقادي به علت ماوراء طبيعي و ماوراء پديده هاي علمي براي توجيه حوادث و رويدادهاي زندگي ندارند . ساده ترين توصيفي كه از اين مكتب مي توان كرد ، به كاربردن جبرگرايي در ادبيات و به خصوص در داستان نويسي است . »
وی در ادامه به بیان زمینه های شکل گیری این مکتب پرداخته و گفت : « زمينه هاي فكري اين مكتب را مي توان در تحولات و عقايد علمي قرن نوزدهم يافت . نويسندة ناتوراليست ، اعتقاد به جبربيولوژيكي را از چارلز داروين كه انسان را نتيجة تكامل راسته اي از حيوانات پستاندار مي دانست ، اعتقاد به اسارت بشر را در تنگناي غرائز جنسي از زيگموندفرويد ، روانشناس اطريشي و نيز به كارگيري شيوه هاي علوم را در نقد ادبي از ايپوليت آدولف تن ، فيلسوف و اديب جبرگراي فرانسوي آموخت .»
مسئول کانون داستان نویسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان تفاوتهای این مکتب با رئالیسم و رمانتیسم  پرداخت و گفت : « سه مكتب رمانتيسم  ، واقع گرايي و ناتوراليسم كه به دنبال يكديگر به وجود آمده اند ، ويژگي هايي دارند كه آن ها را از يكديگر متمايز مي كند . با مثالي ساده مي توان ، خصوصيت اين سه مكتب را بازگو كرد و تفاوت آن ها را از يكديگر بازشناخت :
در توصيف فصل پائيز و برگريزان ، كار نويسندة واقع گرا اين است كه واقعيت فصل پاييز و ريختن برگ هاي درختان را براي خواننده توصيف و بازآفريني كند ، نويسندة مكتب رمانتيسم علاوه بر توصيف اين واقعيت ، چون آن را نشانه اي از بي وفايي دنيا مي بيند ، سعي مي كند ديدگاه و فلسفة خود را نيز در ضمن توصيف به خواننده القا كند ، اما نويسندة ناتوراليست برگريزان را تنها پديده اي طبيعي و نتيجة محتوم فعل و انفعال هايي مي داند كه واقعيت علمي دارند از اين جهت ، خواننده را به ديدار درخت مي برد و جاي جدا شدن برگ ها را از شاخه ها كه بر اثر عوامل طبيعي سخت شده و مانع رسيدن موادغذايي به برگ ها و در نتيجه زرد شدن و ريختن آن ها شده است ، به او نشان مي دهد ، از همين جا است كه ديدگاه عيني و علمي و صريح نويسندة ناتوراليست نسبت به طبيعت بشر و جامعه آشكار مي شود ، به بيان ساده تر ، واقع گرايي معيار ارزش هاي خود را از واقعيت مي گيرد ، رمانتيسم كه به دنبال مطلق و ايده آل است از جهان واقعي و واقعيت فراتر مي رود و ناتوراليسم واقعيت را به صورت نتايج قوانين علمي عرضه مي كند ، به همين جهت است كه نويسندة ناتوراليست ، بيشتر به ماجراهاي واقعي و چه بسا استثنايي كه اتفاق افتاده اند ، استناد مي جويد. »
کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم سپس به بیان ویژگیهای نویسندگان این مکتب ادبی پرداخت وافزود : «  از خصوصيات ديگر كار اين نويسندگان ، توجه بيش از حد به توصيف جزئيات صحنه ها و حوادث است ؛ زيرا حقيقتي كه آن ها در نظر دارند ، تنها از طريق معاينه و بررسي دقيق اشياء و مكان ها مي تواند به دست آيد . »
وی در ادامه افزود : « از نظر اين نويسندگان ، تنها وقايع مستند يعني آنچه ديده مي شود ، مهم است و مي تواند كتاب هاي خوبي به وجود آورد. به خاطر همين نظرية افراطي است كه بعضي از منتقدان معتقدند كه زيباشناسي ناتوراليستي به خاطر حذف تخيل  از كار آفرينش ، سطح هنر و ادبيات را تنزل داده است و از ارزش هنري آثار ناتوراليستي كاسته است .»
وی خاطر نشان کرد : « در شعر ، اغلب از ناتوراليسم ، به مفهومي نزديك به رمانتيسم يعني علاقه و عشق شديد نسبت به طبيعت تعبيرشده است( هرچند بعضي اصطلاح طبيعت گرايي (naturism ) رابراي اين مفهوم مناسب تردانسته اند) و ناتوراليسم با خصوصياتي كه شرح داده شد، چندان جاي جلوه و ظهوري در شعر نيافت ، زيرا اساس كار ناتوراليست ها بر تجربه و مشاهده متكي است و اين دو در نمايشنامه و رمان ، امكان پرورش بيشتري دارند. با اينهمه اميل زولا ، سعي كرد براي شعر نيز ، نظريه اي مبتني بر شيوه هاي ناتوراليستي ارائه دهد . از نظر او ، دو شاعر فرانسوي ، فرانسو كوپه و سولي پرودوم ، پيشگامان مكتبي هستند كه مي توانند زبان تازه اي كه مناسب توصيف واقعي عصر علم است ، ايجاد كنند. » کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم اظهار داشت : « تنها در ادبيات آلماني سال هاي 1880 ميلادي است كه اصطلاح ناتوراليسم براي تعيين مكتب خاصي در شعر به كار رفت . آرنوهولتز ، شاعر برجستة ناتوراليست آلماني تأكيد كرد كه هرچه كارهنري عظيم تر باشد ، گرايش آن به طبيعت بيشتر است . مطابق نظرية او تخيل به هيچوجه نقشي در بازافريني هنري ندارد . هولتز معتقد بود كه هنر بايد بازسازي دقيقي از انسان در محيط اطرافش باشد و اين روش فتوفونوگرافيك يا ضبط تصوير و صدا را ، ناتوراليسم خالص نام داد . در اين شيوة مافوق ناتوراليسم بايد هرچيز جزيي ع حتي مكث كردن براي پك زدن به سيگار ، سرفه يا صاف كردن گو نيز يادداشت شود و اين روش بازسازي لحظه به لحظه ، شبيه به عكسبرداري ، به خصوص در شعر عملي نبود. با اينهمه شعرهاي هولتز ، از آن جهت كه شيوه اي غير شخصي دارند و در آن ها واقعيت به زيبايي ترجيح داده شده ، ناتوراليستي محسوب مي شوند . اما از آنجا كه ناتوراليسم و شعر غنايي خصوصيت هايي كاملاً متفاوت دارند ، پيوند آن ها با يكديگر چندان ادامه موفقيت آميزي نداشت .
وی در ادامه گفت : « در ادبيات فارسي معاصر ، صادق چوبك ، نويسنده اي ناتوراليست شناخته شده و بسياري از داستان هاي كوتاه او در مجموعة « خيمه شب بازي » و     « انتري كه لوطيش مرده بود » و بعضي از رمان هايش از جمله « سنگ صبور» نشان دهندة خصوصيات اين مكتب است . »
کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم  در پایان گفت : « مكتب ناتوراليسم نزديك به ده سال (1880 -  1890 م) بر ادبيات اروپا حاكم بود و هرچند پس از اين تاريخ ، از صورت مكتبي متشكل درآمد وبسياري از ياران و پيروان اميل زولا به رد عقايد او پرداختند ، اما تأثير آن در آثار بسياري از نويسندگان قرن بيستم باقي ماند . يكي از نشانه هاي قابل توجه و مثبت تأثير ناتوراليست ها در نويسندگان و مكتب هاي بعدي ، تمايل به كاربرد زبان محاورة مردم است كه سخت مورد توجه اميل زولا بود و از آن دفاع مي كرد. .»

٠٨:١٥ ١٨/٠٨/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد