٢٠:٤٦ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه تخصصی آشنایی با مکتب ادبی رئالیسم برگزار شد

سومین جلسه هفتگی سلسله کارگاههای تخصصی آشنایی با مکاتب ادبی و شناخت عناصر داستانی با نقد و بررسی مکتب ادبی رئالیسم و شناخت عنصر داستانی شخصیت و شخصیت پردازی در داستان کوتاه و ویژگی های آن از سوی اداره فعالیت های ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم با استقبال چشمگیر و گسترده دانشجویان به خصوص رشته ادبیات داستانی و ادبیات فارسی روز گذشته در سالن شماره 4 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
      به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، امیر سعادت روشن ، مسئوول کانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی مکتب ادبی رئالیسم پرداخته و گفت : « واقع گرایی یا رئالیسم ، مکتبی است در ادبیات که در اواسط قرن نوزدهم و حدود سالهای 1830 ، نخست در فرانسه به وجود آمد و از آن جا به ادبیات کشورهای دیگر راه یافت و در حقیقت اولین آثار با ارزش مکتب واقع گرایی را انوره دوبالزاک ، نویسنده معروف فرانسوی به وجود آورد . »
کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه گفت : « پیروان این مکتب به تصویر کردن صادقانه زندگی ، به خصوص زندگی مردم طبقه متوسط و پایین اجتماع اعتقاد داشتند و مقدمات ظهور این مکتب با افول مکتب رمانتیسم و به وجود آمدن نوعی رمانتیسم اجتماعی در فرانسه  فراهم آمد . »
     وی در ادامه به بیان زمینه های شکل گیری این مکتب پرداخته و گفت : « به تدریج بر اثر غلبه تفکر علمی به محیط فرهنگی قرن نوزدهم و آگاهی علمی و فنی که در آن دوره به وجود آمد ؛ دریچه های تازه ای به واقعیت وجود انسان باز شد و نویسندگان شناخت دقیق ترو علمی تری نسبت به انسان و محیط او پیدا کردند و نتیجه این شناخت و آگاهی ،  به وجود آمدن مکتب واقع گرایی در ادبیات شد و توجه نویسندگان به قهرمانان واقعی در محیط اجتماعی جلب شده و دیدگاههای آنان نسبت به آنچه نشان می دادند ، بیشتر جنبه انتقادی داشت.»
مسئول کانون داستان نویسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان اصول و قواعد مکتب رئالیسم پرداخت و گفت : « تحلیل اجتماعی ، مطالعه و تجسم زندگی انسان در جامعه ، مطالعه و تجسم روابط اجتماعی ، روابط میان فرد و جامعه و نیز ساختمان خود جامعه از عمده ترین اصول این مکتب ادبی است. »
      سعادت روشن سپس به بیان ویژگیهای نویسندگان این مکتب ادبی پرداخت وافزود : « نویسنده واقعگرا باید در مورد جامعه و سرشت حوادث و رویدادهای آن و آنچه می خواهد توصیف کند ، مطالعه و شناخت کافی داشته باشد تا بتواند به تحلیل اجتماعی محیطی که شخصیت های خود را در آن عرصه می کند بپردازد و از طرف دیگر بتواند دنیای درونی قهرمان های داستان ها و مجموعه ویژگی های فردی آن ها را که محصول اوضاع و احوال محیط و جامعه هستند ، باز سازی کند .»
وی خاطر نشان کرد : « نویسنده واقع گرا بیهوده و بی هدف به توصیف اجتماعی و طبیعی داستان خود نمی پردازد ، آنچه نویسنده واقع گرا برای شرح و توصیف انتخاب می کند ، مسائل مورد ابتلای جامعه و رنج ها و شادی های اکثریت مردم است و تجربیات شخصی او نیز وقتی در اثر او ظاهر می شوند که بی ارتباط با حوادث و مسائل عمومی جامعه نیست.»
     کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان تفاوت این مکتب با مکتب ادبی کلاسیسیسم پرداخته و گفت : « نویسنده واقع گرا ، آنچنان که در مکتب کلاسیسیسم معمول است ، انسان را بدون تاثیر پذیری از محیط و به طور طبیعی ، دارای فضیلت ها یا معایبی از قبیل صداقت و شجاعت  یا خست و ترس نمی داند و کارش تنها نسخه برداری صرف از طبیعت و واقعیت نیست .»
مسئول کانون داستان نویسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه با اشاره به تحولات علمی ، سیاسی و اجتماعی این دوره  و تاثیر آن در به وجود آمدن شاخه های گوناگون در این مکتب ،گفت : « واقع گرایی روانشناسانه ، واقع گرایی اجتماعی و واقع گرایی جادویی از شاخه های اصلی مکتب ادبی رئالیسم هستند . »
      سعادت روشن با بیان اینکه پیشرفت روانشناسی تاثیر خاصی بر روی این مکتب داشت گفت : « پیشرفت علم روانشناسی و ظهور نظریه های جدید در این علم ، نویسندگان وقع گرا را بیش از توجه به جزئیات و عوامل بیرونی محیط قهرمان ، متوجه اعمال پیچیده ذهن بشر کرد و تشریح روانشناسانه شخصیت های داستان روشی شد که رمان روانشناختی با روانشناسانه را به وجود آورد و تکنبک جریان سیال ذهن ، یکی از شیوه های توصیف شخصیت های رمان ها شد ، در حقیقت واقع گرایی روانشناختی ، شرح دنیای درونی شخصیت ها و تجزیه و تحلیل تفکر و احساس و ادراک آن ها نسبت به دنیای واقعیت است  و ویلیام فاکنر ، نویسنده آمریکایی ، ویرجینیا وولف ، دوروتی  ، نویسندگان انگلیسی و جیمز جویس ، نویسنده ایرلندی از شاخص ترین نویسندگان واقع گرایی روانشناسانه هستند .»
      کارشناس زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان ویژگی های واقع گرایی اجتماعی پرداخت و گفت : « واقع گرایی اجتماعی ، شاخه ای از واقع گرایی است که بعد از پیروزی انقلاب اکتبر (1917م) و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد و مضمون ادبیات آن انتقادی است و در واقع کار آن ، تجسم اختلاف میان خواستها و آرزوهای فرد و تضادهای اجتماعی و جدالی است که فرد بر اثر اوضاع و احوال اجتماعی با جامعه دارد . »
     سعادت روش در پایان به تشریح واقعگرایی جادویی پرداخت و گفت : « واقع گرایی جادویی ، اصطلاحی است که به آثار نویسندگان آمریکای لاتین که نوعی تازه از واقع گرایی را وارد عرصه داستان کردند ، اطلاق می شود و در آن واقعیت و تخیل مبالغه آمیز با هم در می آمیزند و به خصوص در آثار گابریل گارسیا مارکز ، نویسنده معروف کلمبیایی نشان داده شده است . »
      سعادت روشن خاطر نشان کرد : « در ادبیات داستانی ایران ، جلال آل احمد ، صادق هدایت ، بزرگ علوی و احمد محمود را می توان نویسندگان واقع گرا به شمار آورد . »

٠٨:١٥ ٢٠/٠٨/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد