٢١:١٠ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه تخصصی آشنایی با مکتب ادبی پارناسیسم برگزار شد

پنجمین جلسه هفتگی سلسله کارگاههای تخصصی آشنایی با مکاتب ادبی و شناخت عناصر داستانی با نقد و بررسی مکتب ادبی پارناسیسم و شناخت عنصر داستانی درونمایه و محتوا در داستان کوتاه و ویژگی های آن از سوی اداره فعالیت های ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم حضور دانشجویان رشته ادبیات داستانی و ادبیات فارسی روز گذشته در سالن شماره 5 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، مهدی رحیمی ، دبیرکانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی مکتب ادبی پارناسیسم پرداخته و گفت : «پارناسیسم از جمله مكتب هاي ادبي است كه در اواخر نيمه دوم قرن نوزدهم در شعرفرانسه به وجود آمد ، پيروان اين مكتب كه به پارناسين ها معروفند ، معتقد بودند كه خصوصيت و شخصيت شاعر بايد از شعر حذف شود ، پارناسين ها ، موضوع شعرهاي خود را از تاريخ ، فلسفه ، علوم و طبيعت مي گرفتند و به علت عدم اعتقادي كه به جامعه داشتند و در حقيقت براي فرار از زندگي روزمره و نشان دادن بي اعتنايي وبي توجهي نسبت به آنچه در اطرافشان مي گذشت ، گاه به مضامين آثار كلاسيك يونان و روم رو مي كردند . »
وی در ادامه گفت : « پارناسين ها به طور كلي از ذهنيت گرايي روگردان بودند و اين نظر تئوفيل گوتيه ، نويسندة فرانسوي را كه گفته بود شعر عيناً مجسمه است و شاعر بايد مانند مجسمه ساز شعرش را به صورتي ملموس درآورد ، دستورالعمل كارخود قراردادند و براساس آن به صنعتگري در شعر پرداختند ، از اين جهت ، شعرهاي پيروان اين مكتب اغلب مانند مجسمه ، تراش خورده و پرداخت شده است و در آن توجه فوق العاده نسبت به ظرافت ها و زيبايي هاي زبان و همچنين قافيه  و فرم يا شكل به چشم مي خورد و به همين دليل است كه بعضي ، هرنوع شعري را كه به شكل گرايش داشته باشد ، شعر پارناس مي نامند. »
دبیرکانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم  در ادامه گفت : « مكتب پارناس ، هرچند با فردگرايي پيروان مكتب رمانتيسم يعني اصل مهم مورد نظر پيروان مكتب زيبايي گرايي و نظرية هنر براي هنر ( زيبايي گرايي ) مخالف بود و در حقيقت عكس العملي برضد مكتب رمانتيسم به شمار مي آمد ، اما در عين حال با كنار گذاشتن علائق اجتماعي و اخلاقي و توجه به شكل و زيبايي اثر ، به نظرية هنر براي هنر نزديك شده بود و حتي بعضي از دستورالعمل هاي خود را از نظريات تئوفيل گوتيه ، مبلغ نظرية هنر براي هنر گرفته بود. ازميان نزيديك به پنجاه شاعر وابسته به اين مكتب ، لوكنت دوليل ، به عنوان بنيانگذار و سولوي پرودوم ، فرانسوا كوپه و ژوزه ماريا دوهرديا ، بزرگ ترين شاعران اين مكتب شناخته شده اند . »
وی خاطر نشان کرد «  شعر غيرشخصي فرانسوا كوپه و سولي پرودوم اين دو شاعر را به مكتب ناتوراليسم نزديك كرده است ، در حدود سال هاي 1870 ميلادي ، نظريه هاي مكتب پارناس در انگلستان نيز شناخته و شايع شد ، ادموندگس ، آستن دوبسون و آندولانگ به عنوان پارناسين هاي انگليسي معروف شده اند كه از ميان عقايد و نظريات پارناسين هاي فرانسوي به خصوص توجه به شكل را پذيرفته اند. »
وی در پایان گفت : « مكتب پارناس نام خود را از نشريه اي كه هواداران اين مكتب منتشر مي كردند گرفته است و پارناس (Parnassus  ) نام كوهي است در يونان كه بنا به عقيدة يونانيان قديم ، آپولون خداي شعر و موزهاي نگهبان هنرهاي زيبا ، در آن مي زيستند ، اين كلمه ، اصلاحاً به هر نوع فعاليت هنري و به خصوص شعر  اطلاق  مي شود و نيز به مفهوم محل فعاليت هنري و همچنين به منزلة نماد  براي الهام  شعري به كار مي رود. »

٠٨:١٥ ١٧/٠٨/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد