در کارگاه تخصصی دانشجویی « ارزشها در نهج البلاغه » عنوان شد :
نهج البلاغه ، سرشار از ارزشهای دینی ، اخلاقی ، اجتماعی و فرهنگی است
چهارمین کارگاه تخصصی دانشجویی « اندیشه شناسی امام علی (ع) » با عنوان « ارزشها در نهج البلاغه » از سوی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم شب گذشته با حضور دانشجویان در سالن شماره 4 دانشگاه تربیت معلم در کرج برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، پریسا پرند ، دبیر کانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی جایگاه ارزشها در نهج البلاغه پرداخته گفت : « نهج البلاغه امام علی (ع) سرشار از ارزشهای والای اخلاقی ، فرهنگی ،سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ... است و نشان از عمق دیدگاه و بینش ارزش شناسانه حضرت علی (ع) می باشد و آنچه در این ارزشها مطرح می شود ، راهگشا و دارای آموزه های فراوان برای زندگی فردی و اجتماعی انسان است . »
پرند درادامه به بیان ارزشهای اخلاقی و دینی مطرح شده در نهج البلاغه پرداخت و گفت: « عقلگرایی ، دوری از خود بینی ، تقوی ، دور اندیشی ، اخلاق خوش ، تواضع ، ادب ، عمل صالح ، پرهیز از شبهات ، بی اعتنایی به دنیای حرام ، انجام واجبات ، فروتنی ، اندیشیدن ، تداوم عمل ،تربیت ، توکل ، زهد ، شرم وحیا ، شکیبایی ، قلب سلیم ، سحر خیزی ، نمونه هایی از دریای بیکران ارزشهای والای نهج البلاغه است که امام علی (ع) عمل و رعایت آنها را باعث شرافت ، کرامت و والایی و دانایی انسان می داند .»
دبیر کانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تریبت معلم در ادامه به بیان جایگاه ارزش دانش در نهج البلاغه پرداخت و گفت : «از دیدگاه امام علی (ع) دانش دارای ارزش والا و بالایی است و ارزش هر کس به میزان دانایی و تخصص اوست .»
پرند افزود : « امام علی (ع) درباره ارزش دانشمندان الهی می فرمایند که : « بدانید بندگانی که نگاه دار علم خداوندند ، و آن را حفظ می کنند و چشمه های علم الهی را جوشان می سازند ، با دوستی خدا با یکدیگر پیوند داشته و یکدیگر را دیدار می کنند ، جام محبت او را به همدیگر می نوشانند و از آبشخور علم او سیراب می گردند و شک وتردید در آنها راه نمی یابد . »و حضرت علی (ع) معتقد است که علم در مقابل ثروت از ارزش بسیار والاتری برخوردار است زیرا علم ، نگهبان انسان است در حالی که انسان باید نگهبان مال باشد و در عین حال ، مال با بخشش کاستی می گیرد ولی علم با بخشش فزونی می یابد و دانشمند تا دنیا بر قرار است زنده است ویاد آنان حتی بعد از مرگ هم در دلها همیشه زنده است.«
دبیر کانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه خاطر نشان کرد : « موضوعاتی همچون قناعت ، تواضع اغنیاء ، جمع آوری بیت المال ، صدقه ، زکات ، سخاوتمندی ،کسب وکار ، خود کفایی و ... از ارزشهای مطرح اقتصادی در نهج البلاغه هستند.»
پرند در ادامه تربیت ، تذکر دادن اشتباهات ، جهاد در راه خدا ، خوش رویی و خوش اخلاقی ، شادابی در کار ، عملگرایی ، آداب معاشرت با مردم ، وفاداری ، مشورت ، دانش آموختن و آداب و رسوم اجتماعی را از ارزشهای عمده اجتماعی در نهج البلاغه اعلام کرد و در ادامه به دیگر ویژگیهای ارزشها در نهج البلاغه پرداخت و گفت : « از دیدگاه امام علی (ع) ارزشها و ضد ارزشها در دنیا به هم آمیخته اند و امام معتقدند شادی و سرور دنیا با غم و اندوه آمیخته و توانایی انسان به ضعف و سستی می گراید ، زیبایی و شگفتیهای دنیا نباید انسان را مغرور نماید زیرا این موارد زمان کوتاهی دوام دارند و دنیایی که حلال با حرام ، خوبی با بدی ، زندگی و مرگ ، شیرینی و تلخی آن با هم آمیخته ، چه ارزشی دارد»!
پرند در ادامه به نقش توحید در انقلاب ارزشها و همچنین جایگاه ارزشی مبانی اعتقادی پرداخت و گفت : « کسی که عظمت خداوند در جانش بزرگ و منزلت او در قلبش والاست ، سزاوار است که هر چه جز خدا را کوچک شمارد و کسی که به مبانی اعتقادی ایمان و اخلاص دارد ، ارزش گفتار او بالا رفته و عمل و کردارش به پیشگاه خدا می ر سد .»
گفتنی است در این کارگا ه 3 ساعته شرکت کنندگان با قرائت خطبه ها ، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه به صورت موضوعی و موردی با انواع ارزشها همچون ارزشهای اخلاقی ، معنوی ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و آشنا شده ، به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند .
٠٨:١٥ ١٧/٠٨/١٣٨٤