٢٢:٣٨ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
در کارگاه تخصصی دانشجویی « ضدارزشها در نهج البلاغه » عنوان شد :
ضد ارزشها انسان را از مسیر اصلی تکامل و سعادت باز می دارد

پنجمین کارگاه تخصصی دانشجویی « اندیشه شناسی امام علی (ع) » با عنوان « ضد ارزشها در نهج البلاغه » از سوی مرکز فعالیت های  قرآنی دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی واحد  تربیت معلم  شب گذشته  با حضور  دانشجویان در سالن شماره 4 دانشگاه تربیت معلم در کرج برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، پریسا پرند ، دبیر کانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی جایگاه ضد ارزشها در نهج البلاغه پرداخته گفت : « امام علی (ع) در نهج البلاغه در نامه ها ، خطبه ها و حکمتهای متعدد فهرستی از ضد ارزشها را ذکر کرده و درباره آنها هشدار می دهد و معتقد است ضد ارزشها انسان را از مقصد اصلی سعادت که خداوند است و نیز از مسیر اصلی تکامل و سعادت باز می دارد . »
دبیر کانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم  در ادامه گفت : «  مال غصبی ، ناسپاسی ، کوچک شمردن گناهان ، سستی ، سخن چینی ، عیبجویی ، اسراف ، بخل و حسادت ، بدعت ، ریاکاری و بدکاری ، بدگمانی از ضد ارزشهایی هستند که امام علی (ع) انسان را به دوری از آنها فرا می خواند . »
پرند در ادامه خاطر نشان کرد :  تن پروری ، حیله و نیرنگ ، دشنام دادن ، زراندوزی ، ظن و بد بینی ، شرک در عبادت ، طمع ، غرور ، ظلم ، هواپرستی ، فخرفروشی ، غفلت زدگی و فراموشی ، کینه ، لقمه حرام ، مجادله و ... از دیگر ضد ارزشهای مطرح در نهج البلاغه هستند که امام علی (ع) درباره آنها به انسانها هشدار می دهد . »
پرند درادامه به بیان  فهرست امام علی (ع) از ضد ارزشهای اخلاقی و دینی مطرح شده در  نهج البلاغه پرداخت و گفت: « امام علی (ع) فهرستی از ضد ارزشها در حکمت 150 که سرشار از ضد ارزشها و هشدارهایی در این باره را به درخواست مردی که از وی خواسته بود تا او را پند دهد ، ذکر فرمودند و ازآن مرد خواستند تا این ضد ارزشها را در زندگی به کار نبرد  .»
دبیر کانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تریبت معلم در ادامه به  بیان این فهرست پرداخت و گفت :  «امید به آخرت بدون عمل کردن به دستورات دین ، امید به توبه کردن با داشتن آرزوهای بلند ، گفتار زاهدانه داشتن ولی عملا وابسته به دنیا بودن ، شکر نکردن از خدا در مقابل نعمتها برخی از این ضد ارزشها هستند .»
پرند افزود : « امام علی (ع) در ادامه این فهرست می فرمایند : از کسانی مباش که اگر به دنیا دست یابد سیر نمی شود و اگر از آن محروم شود ، قناعت نمی کند و زبانا نهی از منکر می کند ولی عمل خودش منکر و کارهای ناشایست انجام می دهد و همچنین زبانا امر به معروف و کارهای شایسته می کند ولی خودش به آن عمل نمی کند . »
دبیر کانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان دیگر پندهای امام علی (ع) به این مرد پرداخت و خاطر نشان کرد : « از کسانی مباش که نیکوکاران را دوست دارد ولی خودش نیکوکاری نمی کند ، از گناهکار بدش می آید ولی خودش گناهکار است ، به خاطر اینکه زیاد گناه کرده است ، از مرگ می ترسد و و ناراحت است ولی وقتی سالم شد آن را فراموش می کند و کارهای ناشایست انجام می دهد .»
پرند در ادامه مایوس بودن در مریضی و مغرور  شدن پس از آن ، فراخواندن خداوند در گرفتاری و فراموش کردن بعد از گرفتاری را از دیگر پندها و ضد ارزشهای این فهرست امام علی (ع) دانست و اظهار داشت : « امام علی (ع) در پایان به این فرد فرمودند از کسانی مباش که به آمرزش گناهان ایمان دارد ولی مرگ و عذاب را نصب العین خود قرار نمی دهد . »
پرند ، برگزیدن گناه در مقابل شهوت و به تاخیر انداختن توبه ، طرح عبرت باری دیگران و عدم عبرت فرد ، مبالغه در پند به دیگران و پندناپذیری فرد ، سخن بسیار و کردار اندک ، تلاش برای دنیای زودگذر و سهل گیری آخرت ، برخورد ریاکارانه فرد با خود ، خوشگذرانی با سرمایه داران ، هدایت دیگران و گمراهی فرد و ... را از دیگر ضد ارزشهای این فهرست دانست . »
گفتنی است در این کارگا ه 3 ساعته شرکت کنندگان با قرائت خطبه ها ، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه به صورت موضوعی و موردی با انواع ضدارزشها آشنا شده ، به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند .

٠٨:١٥ ٢١/٠٨/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد