٢٢:٣٧ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه تخصصی دانشجویی"آشنایی با مکتب ادبی اکسپرسیونیسم "برگزار شد

هشتمین جلسه هفتگی کارگاههای تخصصی آشنایی با مکاتب ادبی و عناصر داستانی با عنوان« آشنایی با مکتب ادبی اکسپرسیونیسم و عنصر داستانی صحنه و صحنه پردازی در داستان کوتاه » با حضور داستان نویسان ، کارشناسان و دانشجویان رشته های ادبیات داستانی و زبان و ادبیات فارسی از سوی اداره فعالیتهای ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در سالن شماره 4 این دانشگاه برگزار شد .
    به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، مهدی رحیمی ،دبیرکانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی و تشریح مکتب ادبی اکسپرسیونیسم پرداخت و گفت : « اکسپرسیونیسم مكتبي است در ادبيات ، نقاشي ، پيكرتراشي وسينما که نخست در حدود سال 1905 در نقاشي آلمان به وجود آمد و در طول دهة بعد از جنگ اول ادامه يافت و ظاهراً اولين بار اصطلاح اكسپرسيونيسم براي نقاش هاي ژوليان آگوست هروه نقاش فرانسوي به كار رفت . ونسان ون گوگ ، نقاش معروف هلندي وف . هودلر نقاش سويسي را مي توان از جمله كساني دانست كه در پيدايش اين مكتب مؤثر بوده اند. »
دبیر کانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه با اشاره به ویژگی های این مکتب گفت : « به طور كلي مي توان گفت كه اكسپرسيونيسم مكتبي است شديداً ضد واقع گرايي و تقليد و تكرار و دوباره سازي واقعيت و طبيعت را رد مي كند و تمايل اصلي آن ، پرهيز از روش هاي واقع گرايي و ناتوراليستي و اصل حقيقت مانندي (كلاسيسيسم) است وهدف آن ، القاي تأثرها وحالت هاي هنرمنديا شخصيت هاي ساختة ذهن اواز طريق تعبيري است كه هنرمند ازآن ها مي كند. »
وی در ادامه به زمینه های ظهور این مکتب پرداخت و گفت : « به عنوان مكتب ادبي ، اولين جلوه هاي روش اكسپرسيونيستي در تآتر به ظهور رسيد و تأثير آن به خصوص در تآترسال هاي 1920 اروپا به شدت آشكار شد و از تآتر و نمايشنامه به ساير انواع ادبي راه يافت و ريشه هاي اكسپرسيونيسم را مي توان در آثار نويسندة سوئدي ، استريندبرگ يافت . ارنست تولر و جورج كايزر آلماني و نيز كارل چاپك ، نمايشنامه نويس چك ، از جمله نمايندگان اين مكتب در نمايشنامه نويسي هستند و بيشتر اين نمايشنامه نويسان ، بر برتولت برشت ، نمايشنامه نويس آلماني اثر گذاشتند . »
دبیر کانون داستان نویسی و نقد داستان در ادامه این کارگاه به تشریح شيوة اكسپرسيونيستي در تآتر پرداخت و گفت : « شيوة اكسپرسيونيستي در تآتر ، بر فضا سازي غيرواقعي و دادن خصوصيت كابوس گونه به صحنه ها و نيز محتواهاي هيجاني و عكس العمل هاي ذهني شخصيت ها و صحنه پردازي هاي نمادين و همچنين گفت و گوهاي مقطع و تلگرافي تمركز مي يابد . در بعضي از آثار تآتري ، توالي معمول زمان بهم مي ريزد و نمايش به صورت مجموعه اي از قطعاتي رؤيا گونه در مي آيد. شيوة تحريف واقعيت در تآتر اكسپرسيونيستي نيز به كار مي رود ، بنابراين ظاهر خارجي اشياء ، آگاهانه مخدوش مي شود. در نمايش هاي اكسپرسيونيستي ، گاه صحنه دقيقاً صحنة دنياي واقعي نيست . مثلاً ديوارهاي دادگاه براي القاي حالت ذهني متهم ؛ به شيوه اي غير معمول نشان داده مي شود. استفاده از شخصيت هاي ماسك زده و وسايل جديدي از قبيل صحنة گردان و بهره گيري از تأثيرهاي نور و صدا نيز از اختصاصات تآتر اكسپرسيونيستي است . نمايشنامه هاي پيراندللو ، نويسندة ايتاليايي و گارسيالوركا ، شاعر و نويسنده اسپانيايي ، يوجين اونيل ، المررايس ، آرتورميلرو تنسي ويليامز نويسندگان امريكايي را مي توان تحت تأثير اين مكتب دانست .اينگمار برگمان ، فدريكوفليني و آنتونيوني روش هاي اكسپرسيونيستي را براي نشان دادن افكار و رؤياهاي شخصيت هاي پريشان و مضطرب فيلم هاي خود به كار برده اند. »
وی در ادامه به بیان جایگاه مکتب اکسپرسیونیسم در ادبیات داستانی و شعر پرداخت و گفت : « داستان نويسي قرن بيستم نيز از نفوذ اكسپرسيونيسم ، بي نصيب نمانده است و نويسندگاني از قبيل ويرجينيا وولف ، نويسندة انگليسي و فرانتس كافكا ، نوسندة چك و ساموئل بكت ، نويسندة ايرلندي در آثار خود ، نشانه هايي از آن دارند. يكي از شگردهاي معمول اكسپرسيونيست ها در رمان ، نشان دادن دنياي عيني است ، بدانگونه كه در تأثرات و حالت هاي شخصيت ها جلوه مي كند. اكسپرسيونيسم در شعر ، به صورت توجه به اصوات و رنگ و كوشش هايي براي حساميزي كه گاه به خاطر آن ها مفهوم فدا     مي شود ، ظهور مي كند. تحريف موضوع هاي جهان خارج و جابه جا كردن توالي زمان و كوشش دقيق براي نشان دادن ( نه توضيح دادن ) ، آن گونه كه در ذهني ناآرام و مشوش مي تواند آشكار شود ، از خصايص شعر اكسپرسيونيستي به حساب مي آيد . از جمله شاعراني كه شعر اكسپرسيونيستي را تجربه كرده اند ، مي توان اديت سيتول شاعرة انگليسي را نام برد. »
دبیر کانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در پایان گفت :« اكسپرسيونيسم را مي توان عكس العمل و نشانة تمايلات رمانتيك هنرمنداني دانست كه در جامعة صنعتي رو به رشد اوايل قرن بيستم مي زيستند و بي اعتنايي آن جامعه نسبت به ارزش هاي هنري ، آنان را به يافتن شيوه هاي جديد و به كارگيري شكل هاي متفاوت بيان هنري برمي انگيخت ومي توان گفت كه اصولاً اكسپرسيونيسم بيش از آن كه روشي در ادبيات باشد ، عاملي است براي القاي تعبير هنرمند از واقعيت ودرادبيات قرن بيستم هر تحريف استادانه اي كه در واقعيت انجام گرفته ،   مي تواند نشانه اي از اكسپرسيونيسم باشد. دوران نهضت(مكتب ادبي) اكسپرسيونيسم بسيار كوتاه بود و فاصله بين سال هاي 1915 – 1925 را در برمي گرفت . در آلمان ، شعر اكسپرسيونيستي از 1910 تا اواسط سال هاي 1920 كه سور رئاليسم جايگزين آن شد ، ادامه يافت . »

٠٨:٤٧ ١٣/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد