٢٢:٠٨ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
در کارگاه تخصصی دانشجویی « انسان شناسی در نهج البلاغه » عنوان شد :
نهج البلاغه منشور انسان سازی است و امام علی (ع) امیر کمالات انسانی است

نهج البلاغه تراوشات روح بلند و آسمانی انسانی کامل است که شاگرد اول مکتب وحی و نمونه و الگوی راستین انسانیت و مظهر تام کمالات  و فضایل والای انسانی است ومی توان گفت این کتاب بزرگ« کتاب انسان » است و بسامد بالای واژه انسان و مفاهیم مربوط به آن نیز در نهج البلاغه گواه روشن این نامگذاری است .
ششمین جلسه کارگاههای تخصصی « اندیشه شناسی امام علی (ع) » با موضوع « انسان شناسی در نهج البلاغه » با هدف آشنایی دانشجویان با دیدگاه و بینش انسان شناسانه امام علی  (ع) ، با حضور دانشجویان علاقمند به نهج البلاغه از سوی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در سالن شماره 4 این دانشگاه برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، پریسا پرند، دبیرکانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی دیدگاه های حضرت امام علی (ع) درباره انسان پرداخته و گفت : « نهج البلاغه بزرگترین اثر جاودانه در دایره فرهنگ ، علم و اندیشه بشری ، کتابی است مشحون از درسهای زندگانی انسانی، اعم ازسیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اخلاقی ، علمی ، اقتصادی ، دینی ، ... »
پرنددر ادامه گفت : " نهج البلاغه امام علی (ع) مجموعه ای است به ابعاد وجودی یک انسان کامل و دربردارنده شفای دردهای روحی بشر و راز هدایت اجتماعی و سیاسی است و می توان گفت نهج البلاغه منشور انسان سازی و دریچه نور و راهی از ملک تا ملکوت است و امام علی (ع) معتقد است انسان عصاره نظام آفرینش و خلاصه هستی است . »
وی بابیان اینکه امام علی (ع) امیر کمالات انسانی است گفت : « حریت ، حکمت ، رحمت ، نزاهت ، صداقت ، عدالت ، عبودیت ، بخشندگی ، قناعت ، شجاهت ، استقامت ، علو همت و پایبندی به تعهدات از عمده ترین کمالات انسانی است که امام علی (ع) در نهج البلاغه به طور مبسوط به آنها اشاره می کند و دریچه ای را به سوی اتصاف به کمالات انسانی به سوی بشر می گشاید . »
دبیرکانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم خاطر نشان کرد : «امام علی (ع) در نهج البلاغه ، اوصاف پسندیده و ارزشهای والای انسانی را معرفی نموده و انسانها را به الگوپذیری از آنها و تلاش برای رقابت و مسابقه در صحنه های تعالی بخش اخلاقی و به دست آوردن خصال ارزشمند  دعوت می کند . »
پرند درادامه به بیان عوامل بالندگی انسان از دیدگاه نهج البلاغه اشاره کرد و گفت :  « خداباوری ، هدایتهای الهی و مسولیت پذیری ، خدمت ، عبادت ، معرفت از عوامل بالندگی انسان هستند و امام علی (ع) شهادت به توحید و خداباوری صحیح را ارزنده ترین عامل بالندگی و سعادت در دنیا و آخرت معرفی می کند و معتقد است خداباوری در نگرش انسان به دنیا و اصلاح رفتار انسان نقش فوق العاده اساسی و مهمی دارد و همچنین امام معتقد است قرآن بزرگترین کتاب هدایت انسان است که او را به سوی بالندگی و عظمت سوق می دهد و درمان بیماری روحی انسان می باشد .»
دبیرکانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم اظهار داشت : « مسئولیت پذیری انسان در برابر خدا ،خلق ، طبیعت و حقایق عالم وجود را یکی دیگر از عوامل بالندگی انسان است وانجام آنها زمینه های بالندگی وتعالی انسان را فراهم می آورند .»
پرند در ادامه گفت : « یکی از  مسوولیت های انسان ، ایستادگی در برابر کجروی ها در جامعه است و امام علی (ع) مراحل مسوولیت های انسان در برابر کجروی ها وانحرافات جامعه را در سه بخش مبارزه قلبی ، زبانی وعملی تقسیم بندی می کند ."
وی در ادامه این کارگاه به بررسی زمینه های خودباوری پرداخت وگفت : « خود شناسی ، خود سازی وخرد ورزی از زمینه های خود باوری انسانهاست وباعث کار آمدی ، خود باوری عاقلانه واستفاده از نیرو های خدادادی و طبیعی انسان می شوند .»
دبیرکانون نهج البلاغه در ادامه به بررسی چهل حدیث انسان شناسانه و انسان ساز از نهج  البلاغه پرداخت وگفت :"شگفتی های وجود انسان ، ارزش بخشش انسان های شکست خورده ، آیین دوست یابی انسانی ، روش زندگی انسانی با مردم ، ارزش اعتدال و کار برای انسان ، نشانه های خردمندان و بی خردان ، ارزش های والای انسانی ، نشانه های انسان های جاهل ، هنر انسانهای فرهیخته،الگوهای اخلاق انسانی ، شناخت دوستان راستین ، ضرورت اعتدال در دوستی و دشمنی با انسانها ، شادمانی و اندوه انسان های وارسته ، ضرورت برنامه ریزی انسان در زندگی ، ارزش هماهنگی فرهنگی با انسانها ، ضعفهای انسان ، مسوولیت های انسان و... برخی از موضوعات عمده از دریای انسان شناسی نهج البلاغه است که همگی سرشار است  از آموز های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ... است ."
پرند در پایان این کارگاه با اشاره به جایگاه والا و بالای انسان در میان پدیده ها در مکتب اسلام واینکه خداوند در آفرینش این گل سر سبد هستی بود که به خویشتن آفرین گفت و انسان باید قدر این موهبت الهی را بدانند به بررسی راههای آسیب پذیری شخصیت و کرامت انسان از دید گاه نهج البلاغه پرداخت و گفت: "جهل زدگی و انحراف از فطرت انسانی ، گناه و فساد زدگی ، بی توجهی به نقص قانون و مقررات ، روحیات ناپسند ، ذلت پذیری در برابر دشمن ، خیانت ، دوستان ناباب وعوامل زیست محیطی از عمده ترین راههای آسیب شخصیت انسان می باشد ."
گفتنی است در ادامه این کارگاه دانشجویان با خواندن خطبه ها ، نامه ها و حکمت های مختلف با سیمای انسانهای کامل و وارسته و موضوعاتی همچون روانشناسی انسانهای کامل ، انسان و انواع آزمایشها ، اصول انسانی ، علل سقوط انسانها ، ویژگی ها ی انسانها ، و عوامل رشد و سعادت انسانها و ... آشنا شدند ."

٠٨:٤٧ ١٤/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد