٢٢:٣٣ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه تخصصی ادبی « بررسی سبک هندي در شعر فارسی » برگزارشد

نهمین کارگاه تخصصی دانشجویی شعر و ادبیات با عنوان « بررسی سبک هندي » در شعر فارسی با حضور شاعران ، دانشجویان وکارشناسان ادبیات فارسی از سوی کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در سالن شماره 5 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، عفت کاظمی ، شاعر و دبیر کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه گفت : « سبك هندي  در تاريخ شعر فارسي دري  به مجموعة خصوصياتي اطلاق مي شود كه در شعر اكثر شاعران فارسي زبان ايران و هند و آسياي صغير ( ارمنستان و تركيه كنوني ) از اوايل قرن دهم تا اواسط قرن دوازدهم ( تقريباً همزمان با دوران حكومت صفويه ، 907 – 1148 ق) در ايران معمول بود. ريشة بسياري از خصوصيات اين سبك  را در شعر بعضي از شاعران قرن هشتم و نهم ، ازجمله بابا فغاني شيرازي مي توان يافت و  به تدريج اين ويژگي ها تحول يافت و در قرن يازدهم و دوازدهم ، به خصوص در شعر شاعران فارسي زباني كه در هند مي زيستند ، به شكل افراطي درآمد كه نتيجة طبيعي رشد شعر فارسي در محيط هندوستان و فضايي جدا از فضاي اصلي آن بود. »
وی در ادامه این کارگاه به ویژگی های و خصوصیات این سبک پرداخت و اظهار داشت : « نخستين ويژگي شعر سبك هندي ، ساده بودن زبان و نزديكي آن به زبان متداول عامه مردم است . اين خصوصيت ، براثر دور شدن شعر از حوزه هاي ادبي و مجالس اشرافي و درباري و شيوع آن در بين طبقات مختلف مردم به وجود آمده بود. »
کاظمی خاطر نشان کرد : « اولين نشانه هاي سبك هندي را مي توان در اشعار شاعران اوايل قرن دهم از قبيل هلالي جغتايي ،  اهلي شيرازي و وحشي بافقي يافت . شعر اين شاعران كه به شاعران مكتب وقوع  شهرت يافته اند ، عكس العملي بود در برابر مضمون هاي تقليدي و تكراري شاعران قرن نهم . همين گريز از تكرار و تقليد ، به تدريج شاعران را به ابداع و آفرينش مضمون هاي تازه واداشت و اين مضمون هاي تازه يا آنچه كه شاعران خود ، آن را « معني بيگانه » مي ناميدند ، با توجه و علاقه فراوان به استفاده از تصويرهاي خيال و بيان آن در كوتاه ترين وفشرده ترين شكل كلام ، خصوصيت اصلي شعر سبك هندي را به وجود آورد. بدين ترتيب ، شعر سبك هندي با داشتن مضمون هاي تازه و استفاده فراوان از تصويرهاي خيال و ايجاز در كلام مشخص مي شود. »
وی افزود : « علاقة فوق العاده به فشردگي كلام ، شاعران سبك هندي را به ساختن تركيب هاي تازه واداشته است . در بسياري از موارد ، اين تركيب ها گنگ و نامفهومند. كاربرد مبالغه آميز اين نوع تركيب ها و استفاده از زبان غيرادبي محواره اي باعث شده است كه اغلب در شعر سبك هندي ، الفاظ از كشيدن بار معاني بازبمانند و در نتيجه نوعي ابهام در اين نوع شعر به وجود آمده است كه درك آن به تأويل و تفسير نيازمند است . »
دبیر کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم  با بیان اینکه یکی ديگر از اختصاصات سبك هندي ، توجهي است كه شاعران اين سبك نسبت به زندگي و محيط اطراف خود دارند گفت : «  برخلاف شاعران سبك خراساني اين توجه منحصر به توصيف ساده طبيعت و زندگي نيست ، بلكه شاعران سبك هندي اغلب ازطريق توصيف طبيعت،احساسات وعواطف ديدگاه هاي خود رانسبت به زندگي بيان مي كنند و سعي دارند با كشف ارتباط هاي دورازذهن درميان اجزاي طبيعت وزندگي،خواننده رابه اعجاب وادارند. »
وی در ادامه افزود : « يكي از شيوه هاي بيان معمول در سبك هندي ، ارائه مفهومي عام و كلي است كه معمولاً براي تأييد يا توجيه آن شاعر مثالي از امور محسوس و مورد قبول ارائه مي دهد. اين شيوه كه گاه حسن تعليل و گاه تمثيل ناميده مي شود ، در اين سبك كاربرد فراواني دارد و در بسياري موارد به صورتي در مي آيد كه اخيراً اسلوب معادله نام گرفته است . گريزي كه شاعران سبك هندي از بيان ساده و مستقيم داشتند ، باعث استفادة بيش از حد آن ها از صنايع بديع به خصوص استعاره  و تشخيص  و تجريد و همچنين كاربرد پارادوكس و تصويرهاي پارادوكسي و نيز حساميزي شده است . »
کاظمی افزود : « حوزة گسترش سبك هندي ، چه از نظرزمان و چه از نظر مكان ، بسيار طولاني و وسيع بود ؛ به همين جهت طبيعتاً در آنچه به طور كلي سبك هندي نام گرفته ، تنوع هايي به وجود آمده است . به طوري كه با وجود خصوصيت هاي مشترك ، سبك شعر شاعراني كه در ياران مي زيستند ، با شعر شاعراني كه در هند ظهور كردند ، تفاوت هاي بسياري يافته است . بعضي سبك معمول در بين شاعران ايراني اين دوره را سبك صفوي ناميده اند و عنوان سبك هندي را تنها در مورد شعر شاعراني به كار برده اند كه در قرن يازدهم و دوازدهم در هندوستان ظهور كرده اند و به علت محيط فرهنگي هندوستان و غيربومي بودن زبان فارسي در آن ديار ، در شعرشان شيوه اي مشخص به وجود آمده است . در تقسيم بندي ديگر ، كلاً سبك شعر اين دوره سبك صفوي نامگذاري شده و براي آن دو شاخة سبك صفوي ايراني يا اصفهاني و سبك صفوي هندي قائل شده اند. »
وی در ادامه خاطر نشان کرد : « درسبك صوفي هندي ، به علت محيط  فرهنگي هندوستان وغيربومي بودن زبان فارسي در آن سامان ، شعر زباني نارساتر و پيچيده تر دارد كه اغلب يا لغزش هايي از نظر دستور زبان و گاه سستي كلام ، همراه است . در اين شاخه ة كليه اختصاصات سبك هندي به صورتي افراطي و مبالغه آميز بروز مي كند و فراواني استفاده از تصويرهاي پارادوكسي و حساميزي دو خصوصيتي است كه آن را از شاخة ديگر تمايز مي بخشد . شعر ميرزا عبدالقادر بيدل عظيم آبادي نمونة مشخص اين شاخه است . همچنانكه محمدعلي صائب تبريزي با زبان ساده و روشن وبه كارگيري تمثيل و اسلوب معادله در اشعار خود ، نمونة بارز شاخة ايراني سبك صفوي محسوب مي شود. »
وی افزود : « هر چند بسياري از شاعران سبك هندي ، به تقليد از نظامي گنجوي و اميرخسرو دهلوي دست به سرودن منظومه هاي داستاني ومذهبي و تاريخي زده اند ، اما خصوصيت اين سبك بيشتر در غزل نمايان مي شود كه از ميان قالب  هاي شعر سنتي فارسي  بيش از همه مورد علاقه شاعران پيرو اين سبك بوده است . بر اثر توجه فوق العاده اين شاعران به ايجاز و مضمون سازي صرف ، استقلال بيت هاي غزل در اين شيوه ، بيش از همة سبك ها ، به چشم مي خورد و اغلب تك بيت هاي بازمانده از شاعران پيرو اين سبك ، به علت زبان گفتاري و فشردة آن و برخورداري از مضمون هاي عام وكلي ، به صورت ضرب المثل در بين مردم رايج شده است . »
وی سپس به معرفی شاعران این سبک پرداخت و گفت : « معروف ترين شاعران سبك هندي در مراحل آغازي عبارتند از بابافغاني شيرازي و نظيري نيشابوري و در مراحل بعد جمال الدين محمدبن بدرالدين عرفي شيرازي ،  طالب آملي ، محمدعلي صائب تبريزي ، ابوطالب كليم كاشاني و ميرزاعبدالقادر بيدل عظيم آبادي . »
وی در پایان گفت : « سبك هندي به تدريج براثر مبالغه و افراط شاعران ، به انحطاط گراييد و باعث ركود و تنزل شعر فارسي شد . در اواخر قرن دوازدهم ، نهضت بازگشت ادبي به عنوان عكس العملي براي تجديد حيات شعر فارسي به وجود آمد ، اما نفوذ سبك هندي در شعر فارسي رايج در هند وپاكستان و تاجيكستان و افغانستان تا دوران اخير ادامه يافت . »

٠٨:٤٧ ١٤/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد