٢١:٥٠ ٠١/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
درکارگاه تخصصی ادبی « بررسی سبک عراقی در شعر فارسی » عنوان شد ؛
اشعار سبک عراقی سرشار ازاصطلاحات علوم وفنون و آيات قرآن و حديث ها و اساطير مذهبي است

هشتمین کارگاه تخصصی دانشجویی شعر و ادبیات با عنوان « بررسی سبک عراقی در شعر فارسی » با حضور شاعران وکارشناسان ادبیات فارسی از سوی کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در سالن شماره 5 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، عفت کاظمی ، دبیر کانون ادبی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم با اعلام این خبر گفت : « سبک عراقی در تاریخ شعر فارسی دری به مجموعه خصوصیاتی اطلاق می شود که در آثار بیشتر شاعران از نیمه دوم قرن ششم تا اواخر قرن نهم به وجود آمد . حوزه رشد و گسترش این سبک ری ، اصفهان ، همدان ، فارس و آذربایجان است و از آن جا که در اصطلاح جغرافیای قدیم نواحی مرکزی و غربی ایران ، عراق نامیده می شد ، این سبک به عراقی معروف شده است . »
وی با اشاره به مقدمات بروز سبک عراقی ، از اوایل قرن ششم گفت : « در این دوره به علت انتقال مراکز قدرت ، از خراسان به نواحی مرکزی و شمالی ایران و رایج شدن زبان فارسی دری در این نواحی ، تغییراتی در زبان و شیوه بیان شاعران به وجود آمد .این تغییرات در طول قرن ششم به تدریج آشکارتر و پس از حمله مغول (615ق) در شعر شاعرانی که در اصفهان و شیراز و نواحی غربی ایران گرد آمده بودند ، مشخص تر شد . »
وی سپس به بیان ویژگی و مختصات این سبک پرداخت و اظهار داشت : « نخستين ويژگي سبك عراقي ، زبان آن است كه بر اثر آميختن با زبان لهجه هاي مركزي و شمالي ايران و همچنين زبان عربي كه در اين مناطق رواج بيشتري داشت ، تفاوت كلي با زبان شعر سبك خراساني يافته است . اين زبان ، براي بيان مفاهيم و مضامين مختلف آمادگي بيشتري داشت . علاوه بر اين ، از قرن هفتم به بعد ، زبان شعر با وفور لغات و اصطلاحات تركي كه نتيجة مستقيم حملة مغول و سلطة آنان بر ايران است ، مشخص مي شود . وجود تركيبات تازه ، از ويژگي هاي زبان سبك عراقي است كه در آثار خاقاني شرواني (متوفي 595 ق) و نظامي گنجوي ( 530 – 619 ق) به فراواني به آن برمي خوريم. »
وی افزود : « یکی ديگر از خصوصيات سبك عراقي ، توجه شاعران پيرو اين سبك به آوردن مضمون ها و افكار و معاني دقيق و باريك است كه اغلب حاصل احاطه و تسلطي است كه شاعران به علوم و فنون عصر خود داشتند و براي مضمون پردازي از آن سود مي جستند. همين توجه و علاقه شاعران به استفاده از معلومات علمي و به كاربردن اصطلاحات علوم وفنون و آيات قرآن و حديث ها و اساطير مذهبي ، كه شعر سبك عراقي را مشخص مي كند ، درك شعر اين شاعران را مشكل كرده است به طوريكه براي آگاهي برمعاني و مفاهيم شعر سبك عراقي ، شناخت و احاطه بر علوم آن روزگار ضروري است و برديوان هاي بسياري از آنان ، شرح هايي نوشته شده است كه نكات پيچيده و مشكلات آن را شرح و توضيح مي دهد . شاعران پيرو سبك عراقي ، از ميان قالب هاي شعري بيش از همه به غزل  و مثنوي  به صورت منظومه هاي داستاني توجه داشتند. »
وی در ادامه خاطر نشان کرد : « اولين نشانه هاي سبك عراقي را مي توان در ديوان انوري ابيوردي يافت . جمال الدين محمدبن عبدالرزاق اصفهاني  و پسر او كمال الدين اسماعيل ، ظهيرالدين فاريابي ، خاقاني شرواني ، نظامي گنجوي ، ابوالعلاي گنجوي ، سعدي و حافظ) مشخص ترين چهره هاي سبك عراقي هستند. »
وی در پایان گفت : « هرچند به طور معمول ، شاعريان نواحي مركزي ( اصفهان ، ري و همدان ) و آذربايجان را پيروان سبك عراقي مي نامند و شاعران اين دو ناحيه ، به خصوص در طول قرن ششم ، با يكديگر مراوده داشتند و بر شيوة كار يكديگر تأثير گذاشته اند ، اما سبك شاعران آذربايجان به علت وجود بقاياي زبان پهلوي در آن ناحيه و آميختگي آن با زبان جاري شاعران منطقة شروان و اران كه زبان آذري خوانده مي شود ( آذري لهجه اي پهلوي است كه در ناحية آذربايجان رواج داشته است و آثار آن هنوز در زبان تركي ديده مي شود ) تفاوت هايي با سبك شاعران حوزة مركزي يافته است كه نمونة بارز آن را در شعر خاقاني و نظامي گنجوي مي توان ديد . از اين رو در تقسيم بندي سبك ها ، گاه براي شاعران آذربايجان سبكي جداگانه قائل شده و آن را سبك آذربايجاني ناميده اند. »

٠٨:١٥ ١٥/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد