از سوی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ؛
کارگاه تخصصی آشنایی با مکتب ادبی رمانتیسم برگزار شد
دومین جلسه هفتگی سلسله کارگاههای تخصصی آشنایی با مکاتب ادبی و شناخت عناصر داستانی با نقد و بررسی مکتب ادبی رمانتیسم و شناخت عنصر داستانی شخصیت و شخصیت پردازی و ویژگیهای آن در داستان کوتاه از سوی اداره فعالیتهای ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم و با استقبال چشمگیر دانشجویان و کارشناسان زبان و ادبیات فارسی در سالن شماره 4 دانشگاه تربیت معلم برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، مهدی رحیمی ، داستان نویس و دبیر کانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در این کارگاه به بررسی مکتب ادبی رمانتیسم پرداخت و گفت : « رمانتیسم ، مکتبی است در ادبیات که در ربع قرن آخر قرن هجدهم و سی سال اول قرن نوزدهم ، در ادبیات غرب به وجود آمد و نخستین وجه مشخصه آن ، تضاد و مخالفتش با کلاسیسیسم و اصول و مبادی آن بود . »
ویدر ادامه به تشریح خصوصیات و ویژگی های آثار پیروان مکتب رمانتیسم پرداخته و گفت : « توجه به احساسات و هیجانات فردی و نیازهای او برای بیان آزادتر و شخصی تر، بیش از تفکر، تعقل و درک منطقی ، توجه به طبیعت بشر و بشر طبیعی ، خیال انگیزی ، گریز از اجتماع وطغیان بر ضد قواعد شعری از عمده ترین ویژگی های این مکتب ادبی است . » سعادت روشن در ادامه به تشریح شیوه و سبک آثار پیروان مکتب رمانتیسم پرداخت و گفت : « شاعر پیرو مکتب رمانتیسم ، دنیای درون را به دنیای بیرون ترجیح می دهد و احساسات او از طریق تجربه های شخصی بیان می شود و نماینگر شخصیت اوست . » سعادت روشن در ادامه گفت : « به اعتقاد هنرمندان این مکتب ، بشر تنها در موقعیتهای طبیعی ، خصایص بشری خود را حفظ می کند و تمدن و اجتماع مایه فساد روح طبیعی بشر می شود ، از این رو شخصیت ، موضوعها و قهرمانهای خود را از میان مردم ساده دل روستایی ، چوپانان و کودکان که هنوز از عوالم طبیعی دور نشده اند ، انتخاب می کنند . »
دبیر کانون داستان نویسی و نقد داستان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه با بیان اینکه خیال پردازی ، نیروی شکل دهنده و خلاقه آثار رمانتیسم است ، گفت : « از نظر آنها ، شعر ، بیان تخیل به وسیله کلمات است و در این مکتب ، دور شدن از واقعیت و رو کردن به امید و آرزو و معجزه و عوالم دور از واقع که حاصل خیال پردازی ذهن است ، امری عادی و متداول است . » سعات روشن با اشاره به اینکه گریز از اجتماع و ظالم و بیگانه دانستن اجتماع از خصایص پیروان این مکتب ادبی است ،خاطر نشان کرد : « به همین خاطر ، رمانتیستها از مقابل چنین اجتماعی به دنیای مالخولیایی و تاثرات دردناک افراطی و عوالم حزن انگیز پناه می برند . » سعادت روشن سپس طغیان بر ضد قواعد شعری را از دیگر خصایص پیروان این مکتب ادبی دانسته و گفت : « شاعران مکتب رمانتیسم ، شعر را جریان سیال خود به خود احساسات می دانستند و برای این احساسات به قواعد و اصول اصلی کلاسیسیسم پایبند نبودند و همین اصل بود که توجه شاعران این مکتب را به زشتی ها و زیبایی روح بشر جلب کرد و یکی از قواعد اصلی کلاسیسیسم را که اعتقاد به زیبایی مطلق بود ، درهم شکست . »
رحیمی در ادامه با اشاره به تحولات اجتماعی زمینه ساز ظهور مکتب رمانتیسم گفت : « عوامل اجتماعی ظهور مکتب رمانتیسم ، تحولاتی است که در اروپای اواخر قرن هجدهم به وجود آمده بود، اشرافیت و حکومتهای مقتدر وابسته به آن در این دوره رو به ضعف گذاشته بود ، نابسامانیهای جامعه ، در فرانسه کار را به انقلاب کبیر کشاند و در چنین اوضاع و احوالی ، رمانتیسم در مراحل اولیه خود ، نهضتی آزادی خواهانه و مترقی و نشانه ای از تفکر انقلابی بود و طغیان علیه قواعد کلاسیسیسم . و همین جنبه رمانتیسم است که باعث شده ، امروزه بعضی منتقدان ، دموکراسی و آزادی خواهی را نتیجه رمانتیسم در ادبیات و هنر بدانند . » وی در ادامه گفت : « از طرف دیگر ، شکست انقلاب فرانسه و عوارض نومید کننده آن ، هنرمندان را از اجتماع و محیط اطراف خود دلزده کرد و به همین خاطر است که بخش بزرگی از ادبیات و آثار مکتب رمانتیسم به توصیف ملال و تنهایی و بیزاری از اجتماع ، مردم و وصف طبیعت به عنوان تنها پناهگاه انسان ، اختصاص یافته است . »
وی در پایان گفت : « مبدا شروع نهضت رمانتیسم ، از انگلستان بود و بعد از آن به فرانسه ، آلمان و روسیه نفوذ پیدا کرد و بعدها با اصول و قواعد خود راهگشای ظهور مکتب ادبی سمبولیسم یا نمادگرایی در ادبیات دنیا شد . »
٠٨:١٥ ١٥/٠٩/١٣٨٤