٠٣:٢٢ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
در کارگاه تخصصی دانشجویی« علم و عالم در نهج البلاغه » عنوان شد :
گفتگو و تعامل با دانشمندان و حکیمان مایه آبادانی ، اصلاح و برقراری نظم و قانون است

حضرت امام علی (ع) معتقد است علم و دانش پناه انسان و برترين شرف انساني است.علم چراغ عقل ، بهترين هدايت و راهنمایی و بزرگترين سرمايه و گنج ، والاترين كاميابي و بالاترين كسب است . از دیدگاه امام علی (ع) ؛ علم مركب حلم و بردباري و ريشه هر كار خيري و باوركننده معرفت و شناخت و زيور توانگران و ثروت فقيران و نيازمندان ، تفريحگاه اديبان است .
 دهمین جلسه کارگاههای تخصصی  اندیشه شناسی امام علی (ع) با موضوع « نقش علم و علماء در جامعه از دیدگاه نهج البلاغه »  با هدف آشنایی دانشجویان با دیدگاه و اندیشه های امام علی  (ع) ، با حضور دانشجویان علاقمند به نهج البلاغه از سوی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در سالن شماره 4 این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، دبیر کانون نهج البلاغه در ابتدای این کارگاه به تشریح نقش علم و علما در جامعه از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه پرداخت و  گفت : « حضرت علی (ع ) در نامه53 به مالک اشتر گفتگو و بحث فراوان با دانشمندان و حکیمان را مورد تاکید قرار داده است و این تعامل را مایه آبادانی و اصلاح شهر ها و برقراری نظم و قانون می داند . »
وی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت علما و دانشمندان از دیدگاه نهج البلاغه عهد و پیمانی است که خداوند از آنان برای آموزش خلق گرفته به تشریح ارزش والای دانش پرداخت و گفت : « امام علی (ع) معتقد است علم و دانش در مقایسه با ثروت بسیار والاتر و بهتر است زیرا علم نگهبان انسان است و بالعکس این انسان است که باید مراقب ثروتش باشد ، همچنین مال و ثروت با بخشش کاستی می گیرد در حالیکه علم با بخشش فزونی می یابد .»
وی خاطر نشان کرد : « مقام و شخصیتی که با علم و دانایی به دست آمده نسبت به مقام و شخصیت به دست آمده از مال و ثروت بسیار والاتر و پایدارتر می باشد .»
پرند در ادامه گفت : « حضرت امام علی (ع) معتقد است علم و دانش پناه انسان و برترين شرف انساني است.علم چراغ عقل ، بهترين هدايت و راهنمایی و بزرگترين سرمايه و گنج ، والاترين كاميابي و بالاترين كسب است .از دیدگاه امام علی (ع) ؛ علم مركب حلم و بردباري و ريشه هر كار خيري و باوركننده معرفت و شناخت و زيور توانگران و ثروت فقيران و نيازمندان ، تفريحگاه اديبان است . »
دبیر کانون نهج البلاغه در ادامه کارگاه به بیان جایگاه و مقام دانشمندان پرداخت و گفت : دانشمندان تا دنیا برقرار است زنده اند و بعد از مرگ هم ، گر چه بدنهایشان در زمین پنهان ، اما یاد  آنها در دلها همیشه زنده است .
وی در ادامه با اشاره به هماهنگی علم و عمل از دیدگاه نهج البلاغه ، گفت : « علم و عمل پیوندی نزدیک دارند ، و کسی که دانست باید به آن عمل کند ، چرا که علم ، عمل را فرا می خواند ، اگر پاسخش را داد ، می ماند وگر نه کوچ می کند . »
وی همچنین به بیان ویژگیهای ارزشمند علم و دانش در نهج البلاغه پرداخت : « امام علی (ع) معتقد است دانش ، شرافتی است برای انسان و خداوند هر گاه بخواهد بنده ای را خوار کند ، دانش را از او دور می کند و همچنین معتقد است ، دانش ، راه عذر تراشی را بر بهانه جویان می بندد . جوینده علم گرسنه ای است که هرگز سیر نمی شود ، علم و حلم در نزد اهل تقوا با هم در آمیخته است ، نزدیکترین مردم به پیامبران ، داناترین آنان است  به آنچه که آورده اند ، ارزش انسانها به مقدار دانایی و تخصص آنهاست .»
وی در ادامه با تاکید به امر پرسش و پرسشگری و هچمچنین علم بیکران امام از دیدگاه امام علی (ع ) گفت : « امام بارها در جاهای مختلف خطاب به مردم فرموده اند که از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید و همچنین پرسش و پرسیدن برای فهمیدن را مورد تاکید قرار داده و می فرمایند نادان آموزش گیرنده ، همانند داناست . »

٠٧:٣٤ ٢٠/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد