در کارگاه تخصصی دانشجویی« علم و عالم در نهج البلاغه » عنوان شد :
گفتگو و تعامل با دانشمندان و حکیمان مایه آبادانی ، اصلاح و برقراری نظم و قانون است
حضرت امام علی (ع) معتقد است علم و دانش پناه انسان و برترين شرف انساني است.علم چراغ عقل ، بهترين هدايت و راهنمایی و بزرگترين سرمايه و گنج ، والاترين كاميابي و بالاترين كسب است . از دیدگاه امام علی (ع) ؛ علم مركب حلم و بردباري و ريشه هر كار خيري و باوركننده معرفت و شناخت و زيور توانگران و ثروت فقيران و نيازمندان ، تفريحگاه اديبان است .
دهمین جلسه کارگاههای تخصصی اندیشه شناسی امام علی (ع) با موضوع « نقش علم و علماء در جامعه از دیدگاه نهج البلاغه » با هدف آشنایی دانشجویان با دیدگاه و اندیشه های امام علی (ع) ، با حضور دانشجویان علاقمند به نهج البلاغه از سوی مرکز فعالیت های قرآنی دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در سالن شماره 4 این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم ، دبیر کانون نهج البلاغه در ابتدای این کارگاه به تشریح نقش علم و علما در جامعه از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه پرداخت و گفت : « حضرت علی (ع ) در نامه53 به مالک اشتر گفتگو و بحث فراوان با دانشمندان و حکیمان را مورد تاکید قرار داده است و این تعامل را مایه آبادانی و اصلاح شهر ها و برقراری نظم و قانون می داند . »
وی در ادامه با بیان اینکه مسئولیت علما و دانشمندان از دیدگاه نهج البلاغه عهد و پیمانی است که خداوند از آنان برای آموزش خلق گرفته به تشریح ارزش والای دانش پرداخت و گفت : « امام علی (ع) معتقد است علم و دانش در مقایسه با ثروت بسیار والاتر و بهتر است زیرا علم نگهبان انسان است و بالعکس این انسان است که باید مراقب ثروتش باشد ، همچنین مال و ثروت با بخشش کاستی می گیرد در حالیکه علم با بخشش فزونی می یابد .»
وی خاطر نشان کرد : « مقام و شخصیتی که با علم و دانایی به دست آمده نسبت به مقام و شخصیت به دست آمده از مال و ثروت بسیار والاتر و پایدارتر می باشد .»
پرند در ادامه گفت : « حضرت امام علی (ع) معتقد است علم و دانش پناه انسان و برترين شرف انساني است.علم چراغ عقل ، بهترين هدايت و راهنمایی و بزرگترين سرمايه و گنج ، والاترين كاميابي و بالاترين كسب است .از دیدگاه امام علی (ع) ؛ علم مركب حلم و بردباري و ريشه هر كار خيري و باوركننده معرفت و شناخت و زيور توانگران و ثروت فقيران و نيازمندان ، تفريحگاه اديبان است . »
دبیر کانون نهج البلاغه در ادامه کارگاه به بیان جایگاه و مقام دانشمندان پرداخت و گفت : دانشمندان تا دنیا برقرار است زنده اند و بعد از مرگ هم ، گر چه بدنهایشان در زمین پنهان ، اما یاد آنها در دلها همیشه زنده است .
وی در ادامه با اشاره به هماهنگی علم و عمل از دیدگاه نهج البلاغه ، گفت : « علم و عمل پیوندی نزدیک دارند ، و کسی که دانست باید به آن عمل کند ، چرا که علم ، عمل را فرا می خواند ، اگر پاسخش را داد ، می ماند وگر نه کوچ می کند . »
وی همچنین به بیان ویژگیهای ارزشمند علم و دانش در نهج البلاغه پرداخت : « امام علی (ع) معتقد است دانش ، شرافتی است برای انسان و خداوند هر گاه بخواهد بنده ای را خوار کند ، دانش را از او دور می کند و همچنین معتقد است ، دانش ، راه عذر تراشی را بر بهانه جویان می بندد . جوینده علم گرسنه ای است که هرگز سیر نمی شود ، علم و حلم در نزد اهل تقوا با هم در آمیخته است ، نزدیکترین مردم به پیامبران ، داناترین آنان است به آنچه که آورده اند ، ارزش انسانها به مقدار دانایی و تخصص آنهاست .»
وی در ادامه با تاکید به امر پرسش و پرسشگری و هچمچنین علم بیکران امام از دیدگاه امام علی (ع ) گفت : « امام بارها در جاهای مختلف خطاب به مردم فرموده اند که از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید و همچنین پرسش و پرسیدن برای فهمیدن را مورد تاکید قرار داده و می فرمایند نادان آموزش گیرنده ، همانند داناست . »
٠٧:٣٤ ٢٠/٠٩/١٣٨٤