٢١:١٦ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
در سومین نشست "بررسی و ماهیت ابعاد افکار عمومی در ایران":
تاثیرات تکنولوژی های نوین ارتباطی بر سنجش افکار عمومی بررسی شد

سومین نشست تخصصی «بررسی و ماهیت ابعاد افکار عمومی در ایران» با سخنرانی مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص "تاثیرات تکنولوژی های نوین ارتباطی بر سنجش افکار عمومی"،سیزدهم ماه جاری در محل مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) برگزار شد
در این نشست، دکتر علی اصغر کیا، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: شیوه های سنتی سنجش افکار عمومی به طور موازی با شیوه های نوین افکارسنجی در جهان کنونی حرکت می کنند و هنوز هم به حیات خود ادامه می دهند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی دگرگونی در کیفیت و سرعت انتقال مطالب، دگرگونی در نحوه انتشار و دریافت پیام و تغییر در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از جمله مهم ترین تاثیرات فناوری اطلاعات برشمرد.
وی افزود: مجموعه این عوامل موجب شده تا امروز شیوه های سنجش افکار عمومی نیز دگرگون شود؛ به گونه ای که نظرسنجی های اینترنتی، تحلیل محتوای اینترنتی و حتی جامعه آماری مورد نظر در پایان نامه ها و تحقیقات علمی از طریق الکترونیکی بیش از پیش گسترش یافته است.
وی با اشاره به نتایج یک پژوهش در خصوص تاثیرات روزنامه نگاری الکترونیکی بر محصولات چاپی گفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد مطبوعات چاپی در حال حاضر نیز از جایگاه مناسبی در جوامع برخوردارند و با نشریات الکترونیک همزیستی دارند که این امر درباره نظرسنجی ها هم صدق می کند.
دکتر کیا اظهار داشت: انتخاب ابزار نمونه گیری با توجه به جامعه آماری متفاوت است و باید متناسب با آن باشد. در شیوه های نوین سنجش افکار به دلیل عدم وجود ارتباط چهره به چهره، سوالات پرسشنامه باید به گونه ای طراحی شود که اعتماد مخاطب را جلب و او را به پاسخگویی ترغیب نماید. وی با مقایسه تفاوت های ساختاری جوامع در حال توسعه و کشورهای پیشرفته و نحوه سنجش افکار در این زمینه گفت: نحوه بهره مندی از تکنولوژی های نوین سنجش افکار با ساختارهای جامعه رابطه مستقیم دارد. در کشور ما به دلیل عدم وجود ساختارهای اجتماعی و فرهنگی منسجم بویژه در خصوص شرکت در نظرسنجی ها و پاسخگویی به سوالات و نیز کاهش میزان دسترسی به فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات نمی توان الگوی یکسان و مشخصی برای سنجش افکار عمومی ارایه کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در همین رابطه تاکید کرد: اگر موسسه گالوپ هم با تمام اعتبارش در خصوص نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور  ما  نظرسنجی می کرد، باز هم پیش بینی دقیق نتایج امکان پذیر نبود.
وی افزود: به نظر می رسد تلفیقی از تکنیک و شیوه های سنجش افکار مانند پرسشنامه، مشاهده، نظرسنجی تلفنی و نظرسنجی از طریق ایمیل با لحاظ کردن جامعه آماری و نمونه مورد بررسی برای افکار سنجی قابل اجرا باشد.
گفتنی است، نخستین نشست تخصصی افکار عمومی با سخنرانی دکتر خانیکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص موانع فرهنگی افکارسنجی در ایران و دومین نشست با سخنرانی دکتر متقی، استاد دانشگاه تهران در خصوص نقش افکار عمومی در مناسبات بین الملل  در مهرماه سال جاری در محل مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) برگزار شد.م/د

 

١١:٠٤ ٢٧/١٠/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد