سمينار "زبان مخفي جوانان"در استان فارس برگزار شد
به اهتمام گروه مطالعات فرهنگي معاونت پژوهشي جهاد دانشگاهي فارس و با همكاري معاونت پژوهشي ناحيه 2 آموزش و پرورش فارس، شنبه هشتم بهمنماه سمينار يك روزهاي با عنوان "زبان مخفي جوانان" برگزار شد.
در اين جلسه، كه معاونان، مشاوران و مربيان پرورشي ناحيه حضور داشتند،در ابتداسيدمحمد برفر پژوهشگر و عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي واحداستان فارس طي سخناني با عنوان "زبان مخفي، زبان زير معيار" اظهار داشت:اگر زبان ادبي، يا زبان عرفاني، يا زبان متون مقدس نظير قرآن كريم، زبان فوق معيار محسوب ميشود، آنچه امروز با عنوان آرگو Argot يا Slang ميشناسيم، زبان زير معيار محسوب ميشود.
وي در اين باره افزود:زبان زير معيار، زبان گروههاي ضد اجتماعي مثل دزدان، معتادان، جنايتكاران و به طور كلي قانونگريزان است و نيز زبان جواناني كه به اقتضاي سن و تحت شرايط روحي و اجتماعي به كار ميبرند.
وي با اشاره به اين كه در قرن شانزدهم ميلادي، زبان تبهكاران انگليسي، نوع جديدي از گويش بود كه توسط جنايتكاران و كلاهبرداران مورد استفاده قرار ميگرفت و محل رواج و رونق آن، سالنهاي قمار و ميخانهها بود، افزود:در پايان اين قرن، اين سبك جديد گويش، به عنوان يك "زبان" پذيرفته شد و البته از قرن هيجدهم عنوان Slang را به خود گرفت.
وي ادامه داد:آنچه امروز به عنوان زبان مخفي با آن سر و كار داريم، زباني است كه طي سالهاي اخير، به تأثير رسانههايي چون اينترنت، فيلم و CDها و نوارهاي موسيقي غربي وارد زبان قشر وسيعي از جوانان شده است.
جوانان با بهرهگيري از عناصر زبان اين رسانهها، زباني ميسازند كه در محاورات روزانه با دوستان و همسالان خود و نيز در فضاي «چت روم»ها و «وبلاگ»ها از آن استفاده ميكنند. تا جايي كه درك خرده فرهنگ جوانان بدون شناخت و آگاهي از زبان آنان غير ممكن است.
در ادامه مريم سروش، پژوهشگر و عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي با اشاره به اين كه جواني همانند ساير دورانهاي زندگي يك سازه اجتماعي است كه با زمان تغيير ميكند، افزود : گسترش وسايل ارتباط جمعي و عدم امكان كمك به جواناني كه در جستجوي هويت و پايگاه اجتماعي دلخواه خود هستند،باعث ميشود كه فرهنگهاي مختلف جواني به وجود آيند تا خلاء به وجود آمده در جامعه مدرن را پر كنند. خرده فرهنگهاي جواني حاصل كاهش نظارت فرهنگي و اجتماعي بر جوانان و فردگرايي در جامعه مدرن است. به طوري كه امروزه فرآيند اجتماعي شدن جوانان در رقابت ميان گروههاي همسال و رسانهها رقم ميخورد و ارزشها و مدلهاي رفتاري جديدي به وجود ميآيند كه ارتباط بيشتري با بستر جديد اجتماعي دارند.
وي با اشاره به اين كه در بحث از خرده فرهنگها، سبك زندگي و هويت اجتماعي دو موضوع مهم هستند، ادامه داد:يك جنبه مهم گروه مرجعي مانند گروههاي خرده فرهنگي استفاده نمادين از سبك است كه از سه عنصر اصلي تصوير، سلوك و زبان ويژه تشكيل شده است.
وي افزود:استفاده از يك سبك خاص نشان ميدهد كه فرد متعلق به چه گروه نماديني است و قبول آن باعث ايجاد هويتي خارج از هويت طبقاتي فرد ميشود.
وي در پايان گفت:خرده فرهنگهاي جواني، پيشبيني كننده ارزشهاي آينده جامعه هستند پس بايد به نسل جوان گوش سپرد.
در ادامه اين نشست، حسين افراسيابي، پژوهشگر و عضو معاونت پژوهشي جهاد دانشگاهي فارس طي سخناني با عنوان «مسألهيابي و حل مسأله جوانان در خانواده» اظهار داشت : با توجه به ساختار جمعيتي جوان كشور و منابع و امكانات محدود و خواستهها و نيازهاي نامحدود جوانان، بروز مسايل متعدد، بخشي اساسي از زندگي هر جوان ايراني است.
وي با اشاره به اين كه خانواده و به ويژه والدين به عنوان مهمترين گروه مرجع جوانان به شمار ميآيند، اظهار داشت:از اين رو به نظر ميرسد در زمان برخورد جوانان با مسايل و مشكلات، والدين نقش اساسي در حل اين مسايل و كاهش پيامدهاي منفي آن دارند. بنابراين لازم است تا والدين از مهارتهاي مسألهيابي و حل مسأله به طور اثربخش برخوردار باشند. برخورد صحيح و اصولي والدين با اين مسايل ميتواند از بسياري از آسيبهاي فردي و اجتماعي جلوگيري نمايد.
در پايان، شعله بحراني مسؤول گروه مطالعات فرهنگي معاونت پژوهشي جهاد دانشگاهي فارس و مسؤول اجراي پژوهش موردي «زبان مخفي جوانان خيابان ملاصدرا شيراز» در توضيح پيرامون اين پژوهش اظهار داشت : اين تحقيق از نوع توصيفي است و دادهها به وسيله مصاحبه و گفتگو با دختران و پسران جوان خيابان ملاصدرا (بچههاي خط) و همچنين تكميل پرسشنامه توسط آنان گردآوري شده است. لغات و اصطلاحات گردآوري شده، در موضوعات مختلف دستهبندي و بر اساس فهرست الفبايي تنظيم شده و جدا از آوانگاري، معناي هر كلمه در مقابل آن نوشته شد.
وي با اشاره به نتيجه پژوهش اظهار داشت : بررسي پاسخها نشان ميدهد كه اكثر پاسخگويان را پسران تشكيل داده و تعداد دختران در مقايسه با پسران خيلي كمتر است. بيشتر آنان نيز در سنين 22-19 سال قرار دادند كه تازگي ديپلم گرفته و يا سال آخر تحصيلات خود را ميگذرانند. آنها همديگر را با اسامي خاصي چون «سيا ساطور»، «شاهين»، «نسيم جن» و «محل ايتاليا» صدا ميزنند. آنها زبان منحصر به فردي دارند كه به آن «خوزستاني»، «چيني» يا «هوابردي» ميگويند.
وي اظهار داشت : لغات و اصطلاحات به دست آمده در 9 طبقه دستهبندي شدهاند كه عبارتند از : خصوصيات افراد و القابي كه به آنها داده ميشود، خودروها، احترام و ادب، مشاغل، اعتياد به مواد افيوني و مشروبات، توهين و بياحترامي، ابراز عواطف و احساسات، اسامي جنس مخالف و عمومي.
لازم به ذكر است كه اين مراسم با پرسش و پاسخ شركتكنندگان همراه بود.م/د
٠٩:٢٣ ٠٢/١٢/١٣٨٤