١٠:٣٤ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
برگزاری دومین نشست مسوولان واحدهای انتشاراتی جهاددانشگاهی

نشست مسئولان واحدهاي انتشاراتي جهاددانشگاهي با محور توزيع ومسايل آن به منظور اطلاع رساني دقيق و كسب آگاهي هاي لازم، در سه حوزه آموزشي-تشكيلاتي واطلاع رساني ودر حوزه نشر دانشگاهي در دفتر مركزي جهاددانشگاهي برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومي سازمان انتشارات اين جلسه با حضورآقاي دكتراحمدي معاونت محترم فرهنگي جهاددانشگاهي،آقاي سلگي رئيس سازمان انتشارات، آقاي دكتر رضايي مشاور محترم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وجمعي از مدعوين همراه بود. معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي اين جلسه را فرصتي براي تبادل نظر در رابطه با مسائل انتشاراتي جهاد عنوان كرد و گفت: جهاددانشگاهي در حوزه نشر پيشينه و سوابق ارزشمندي دارد و ورود به عرصه نشر را با آگاهي كامل انتخاب و سعي كرده كه به مقتضاي شرايط زماني و نيازهاي موجود به شناسايي خلاءها بپردازد و در جهت رفع آن تلاش كند. وي گفت: قطعاً برگزاري جلساتي از اين دست مي تواند به تحقق اين هدف سازمان در جهت ايجاد وحدت رويه، هماهنگي و تعامل بيشتر و ايجاد ظرفيت هاي جديد كمك بكند. انتظار ما از واحدها اين است كه به واقع به مساله نشر نگاه حاشيه اي و فرعي نداشته باشند و كاري كه ما در حوزه نشر مي كنيم مي تواند هميشه در صدر يا جزء كارهايي باشد كه در رده هاي بالا ي حوزه فرهنگي جهاددانشگاهي باشد و سازمان انتشارت در اين راستا هم اكنون حرفهاي بسيار مهمي براي گفتن دارد.
آقاي سلگي، رئيس سازمان انتشارت جهاددانشگاهي در خصوص سياست هاي كلي نشر در جهاددانشگاهي ايرادسخن كرد. وي هدف از تشكيل اين جلسه را ارتقاء نظام توزيع در جهاددانشگاهي بيان كرد و گفت: بررسي ها نشان داده كه سازمان انتشارات جهاد در هر مقطعي به سبك  خاصي عمل كرده است. مثلاً يك دوره اي، دوره ترجمه بوده، يعني بيشترين ترجمه ها را ما در جهاد داشتيم، يك دوره اي، دوره افست بوده كه  فعاليت ها در اين راستا شكل مي گرفت و ما هم اكنون قصد داريم در حوزه توزيع نيز فعال شويم و سياستهاي نشر را طرح كنيم كه اكنون در شوراي مركزي سازمان در دست بررسي است . وي با اشاره به اهميت توزيع افزود: توليد يكي از بخشهاي كار است ولي اهميت توزيع اگر بيشتر نباشد كمتر از آن نيست،ايشان ادامه داد: هم به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ استراتژيك مناسب است كه جايي كه كتاب توليد مي كند، خودنيز در توزيع هم دخالت داشته باشد و صرف توليد كافي نيست و در واقع توليدو فروش خيلي مهم است و اگر در توزيع مشكل داشته باشيم در كار نشر موفق نخواهيم شد. آقاي سلگي در ادامه اظهار داشتند كه براي تصحيح كار توزيع مي بايست فروشگاههاي كتاب جهاددانشگاهي تقويت شوند و ما هم اكنون با مراكز مهم انتشاراتي مثل پيام نور، سمت، نشر دانشگاهي وارد مذاكره شده ايم، و ما قصدمان اين است كه بين جهاددانشگاهي و بين ناشرين، توزيع كننده هاي خصوصي را حذف كنيم.
آقاي دكتر رضايي مشاور وزير و فرهنگ و ارشاد اسلامي، در مورد نشر و مقتضيات حضور در بازار بين المللي سخن گفت و كتاب را مخزن دانش بشري اعلام كرد و گفت: هرچه كه بشر دانش كسب كند براي بقا و ماندگاري بيشتر كتاب منتشر مي كند و هرچه شكل و ساختار كتاب عوض مي شود ولي خود محتواي كتاب، ضرورت هاي حضور كتاب در بازار هيچ وقت عوض نمي شود و در اينجا ناشران و دولت در گسترش كتاب در حوزه هاي داخلي و بين المللي مسئول هستند و دولت 3 وظيفه عمومي دارد كه بايد به آن توجه كند يكي از وظايف دولت تسهيل اين ضوابط و مقررات است و همچنين تنظيم روابط اوليه است يعني دولت بايد روابطش با كشورهاي ديگر يك رابطه ديپلماتيك و خوبي باشد تا ناشران بتوانند به نيات خودشان كه حضور در بازارهاي بين المللي است دست يابند و مورد سوم حمايت دولتها در حوزه نشر براي ورود به بازارهاي بين المللي مي باشد. آقاي دكتر رضايي در مورد ضرورت ورود به بازارهاي بين الملي گفت: علاوه بر سودحضوردربازارهاي بين المللي با عوامل 1-تعامل با ساير فرهنگها 2-انتقال فرهنگي 3-ورود به عرصه رقابتهاي فرهنگي در ارتباط است وي گفت: مسائل فوق ضرورت هايي است كه بايد در عرصه هاي بين المللي حضور پيدا كنيم، اما بايدهايي هم در حوزه نشر وجود دارد كه مي بايست در سرفصل اصلي اش تخصصي و حرفه اي شدن نشر ماست كه در بازاريابي اصطلاحاً به آن مزيت هاي نسبي مي گويند.
وي مقتضيات نشر بين المللي را در 3 حوزة : 1- انديشه 2- فناوري 3-مكانيزمها يا سازو كارهاطبقه بندي كرد.
  آقاي حسين گهر مسئول هماهنگي معاونت پشتيباني سازمان انتشارات در مورد تسهيل فرايند توزيع و افزايش توان فروشگاهها سخن گفت و كار در بخش توليد و توزيع و فروش را كاري فرهنگي و معنوي دانست و گفت بايدبه سمتي حركت كنيم تا جهت گيريهاي مطالعاتي جوانان را در كشور كه از روزمرگي و خواندن كتابهايي كه فقط با تست سئوال ودانشگاه سرو كار دارند و در توليد علم هم نقش كمي دارند، تصحيح كنيم.
وي نيازسنجي را يكي از عاملهاي موفقيت در مسئله توزيع كتاب دانست و گفت: سنجيدن نياز بازار در حوزه توليد، توزيع و فروش مي تواند موثر باشد و فروشگاهها با اين نگرش مي توانند كار فروش را سازماندهي كنند و كاري كه الان ما در سازمان انتشارات دنبال مي كنيم ايجاد همان مكانيزم يا ساز وكار توزيع است كه توسط آيين نامه پيشنهادي تعيين شده است و الان اواخر كار تصويب اين آيين نامه است. با اين پيشنهاد سيستم توزيع را در سازمان انتشارات فعال مي كنيم. هم  اكنون نيازدانشجويان و عرضه كتاب در فروشگاههاي جهادمنطبق نيست و ارتباط منسجمي بين مراكز فروشگاهي با سازمان انتشارت وجود ندارد.درادامة اين جلسه آقاي دكتر دانشمند، استاد دانشگاه پيام نور در زمينه فروش الكترونيك، زمينه ها و راهكارهاي آن سخن ايراد كرد و گفت: محبث فروش الكترونيك از مباحث علمي نوين است و احتياج به شناخت واقعي دارد. وي همچنين در مورد توليد محتواي الكترونيكي سخن گفت و تجربيات خود را در اختيار جمع قرار داد. آقاي خيرخواه مديرگروه پژوهش و برنامه ريزي سازمان انتشارت ديگر سخنگوي اين نشست بود، وي گفت: يكي از چالشهاي جدي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي در حوزه توليد كتاب، به بحث مديريت و راهبري است. ايشان يادآوري كردند در راستاي تحقق اين امر چنانكه در اساسنامه هم آمده، گروه علمي سازمان با جديت سعي در ارتقاء سطح كيفي و كمي دارد و امور مربوط به آن را پيگري مي نمايد. واحدهاي جهاددانشگاهي چنانكه خواهان انتشار كتاب مي باشند مي بايستي كتاب خود را قبل از انتشار به سازمان ارسال نموده تا در شوراي علمي سازمان بررسي و ارزيابي علمي شود و در مرحله بعد سازمان پيگير اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود. وي گفت: تمهيداتي هم در جهت تسريع دريافت مجوز اتخاذ شده است.
آقاي مراثي به عنوان يكي از واحدهاي موفق در توزيع كتاب در دانشگاه تجربيات ارزنده خود را در چگونگي مديريت يك فروشگاه موفق در اختيار مديران قرار داد. همچنين در اين جلسه آقاي دكتر همداني معاون اطلاع رساني و ارتباطات سازمان در خصوص نقش اطلاع رساني در بهبود توليد و فروش كتاب سخنراني كردو مدل AIDA  راارائه داد وي گفت: حدود 170 مدل مختلف در بازاريابي تبليغي وجود دارد كه نشات گرفته از دانش ارتباطات است .ايشان از مديران محترم انتشاراتي در خواست كرد تا با معرفي رابطان خبري، تبعيت از الگويي واحد در تبليغ و بازاريابي، ارسال اخبار و گزارش هاي زنده، همكاري با مديران پايگاه اطلاع رساني سازمان با عنوان isba مجموعه فعاليت هاي اطلاع رساني و تبليغي را كه در توليدوفروش محصولات فرهنگي بويژه در عرصه كتاب بسيار موثرند، نقش پويايي را ايفا كنند. در پايان، جلسه پرسش و پاسخ بين مسئولان سازمان انتشارات و مديران واحدهاي جهاددانشگاهي برگزار شد.

٠٨:١٠ ٠٢/١٢/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد