به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی؛
کارگاه آموزشي قرآن و مدیریت مهارتهای زندگی در ارومیه برگزار شد
کارگاه قرآن و مدیریت مهارت های زندگی به همت معاونتفرهنگی جهاددانشگاهی واحد آذربایجانغربی، برگزار شد.
به گزارش روابطعمومي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي؛ اين كارگاه، با حضور دکتر بهروز كارگر، مدرس دانشگاههاي استان و جمعي از دانشجویان دانشگاههاي اروميه بهمدت دو روز در سالن شوراي دانشگاه برگزارشد.
اين كارگاه با هدف آشنايی دانشجويان با معارف و آموزههای متعالی قرآن، ايجاد انگيزه برای كندوكاو در آيات الهی و تأمل و تدبر در كلام وحی برگزار میشود.
آشنايی با هنر زندگی و مديريت رفتارها، نحوه تعامل و برخورد با مشكلات و فرصت يابی بر اساس آيات قرآنی و اهميت اين موضوعات از ديدگاه كلام وحی از ديگر اهداف اين كارگاه آموزشی است.
دكتر کارگری در این كارگاه با اشاره بهاينكه خداوند تنها معمارجهان هستی است، گفت: خداوند درقرآن و آموزههای قرآنی در هر برههای از زندگی عالیترین روش ها را ارائه نموده است.
وي با تاكيد بر لزوم وجود ابعاد معنوی در داشتن زندگی سالم فردی و اجتماعی، گفت: یکی از شیوههای آموزش جوانان در سمت و سوی قرآنی برگزاری اينچنين کارگاههايي است.
وي در ادامه گفت: کسانی که به این آگاهی و دانش لازم می رسند با یک نگرش درونی و ذهنی باز نسبت به معنویت و پیامدهایش می نگرند که عمل به آموزه های آن را برای این افراد آسان می کند.
وي افزود: علت اصلی بروز اختلافات و تشنجات در خانواده آگاه نبودن افراد از روحيات شخصيتی و روانی خود است كه منجر به تعارضات گوناگون و در نهايت پديده طلاق میشود.
مدرس اين كارگاه، اظهار كرد: معنويت به معنی اين است كه اگر به باورها و ارزشهای معنوی رسيده باشيم در لحظاتی كه با بحران مواجه میشويم بتوانيم با تمسك به اين ارزشها، فشار سختی ها را كاهش دهيم.
كارگري با اشاره به حديث «من عرف نفسه فقد عرفه ربه»، خودشناسی را مهم ترين مولفه رفتار انسان دانست و گفت: رفتاری كه از انسان سر ميزند ناشی از افكار و احساسات درونی او است.
وي ، با اشاره به مهارتهای دهگانه زندگی گفت: همدلی، خودآگاهی، ارتباط موثر، روابط بين فردی، تصميمگيری، فكرخلاق، حل مسئله و تفكر انتقادی از نكات مهم كسب مهارت زندگی است كه هر يك از اين مراحل توانايی فرد را در برقراری ارتباط صحيح با افراد ارتقا میدهد.
عضو هيات علمي دانشگاه، در ادامه با تاكيد بر، وجود مهارت خودآگاهی در رفتارهای انسانی افزود: مهارت خودآگاهی، توانایی شناخت نقاط قوت و ضعف و توانمندیها و ناتوانیها در جهت تقویت نقاط قوت است و در واقع ارزیابی خصیصههای جسمانی، روانشناختی، روحانی، ذهنی، محیط کار، محیط خانه و ...می باشد.
وی افزود : اهمیت اطرافیان و نزدیکان در این خودآگاهی نیز پررنگ می باشد که به طور قطع و یقین این شناخت خود در بهتر کردن زندگی و پایهسازی زندگی سالم اجتماعی بسیار موثر میباشد.
وي، با اشاره به نتایج کسب مهارت خودآگاهی اظهار داشت: افرادی که خودآگاهی دارند و می توانند این مهارت را بدست آورده و بر روی آن تمرکز کنند انسانهایی هدفمند هستند که قدرت برنامه ریزی و تشخیص اولویت های زندگیشان را دارند و بهترین شیوه استخراج این اولویت ها، شدت اشتیاق، ارزش و بهای هدف و عوامل سد کننده آن برنامه می باشد.
عضو هياتعلمي دانشگاه، توجه به معنويات را مهم ترين مولفه سعادت و سلامت فردی و اجتماعی در جامعه عنوان كرد و افزود: لازمه رسيدن به قرب الهی تجهيز به ابزار ايمان و اعتقاد صحيح ميباشد كه داشتن مهارت زندگی در سايه كسب معنويات مقدمه جهاد با نفس است.
در ادامه اين كارگاه با پرسش و پاسخ به پايان رسيد.ح/الف
١٠:١٦ ٠٢/٠٩/١٣٨٨