٠٧:٥٨ ١٠/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
شصت و يكمين گردهمايي معاونان فرهنگي جهاددانشگاهي برگزار شد/
طيبی:
جهاد دانشگاهی می‌تواند الگوی خوبی از انقلاب به جهان ارائه دهد

رئيس جهاد دانشگاهی صبح امروز در شصت و يكمين گردهمايی معاونان فرهنگی واحدهای اين نهاد تصريح كرد: با توجه به وضعيت نابسامان دنيا، پيام‌های انقلاب هنوز تأثيرگذار است، ولی نياز است كه الگوی خود را ارائه كنيم و جهاد دانشگاهی جايی است كه می‌تواند يك الگوی خوبی ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)،سيد حميدرضا طيبی، رئيس جهاد دانشگاهی صبح امروز، چهارشنبه 27 آبان‌ماه در شصت و يكمين گردهمايی معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی سراسر كشور و رؤسای مراكز تابعه ضمن بيان مطلب فوق افزود: پيام فرهنگی تا مدتی تأثيرگذار است و مخاطبان اين پيام قطعا به دنبال آن خواهند بود كه ببينند كشوری كه الگويی ارائه می‌كند، الگوی داخلی خودش چيست.

وی با تأكيد بر اين‌كه اين الگو در اثر برنامه‌ريزی درست توسعه حاصل می‌شود، تصريح كرد: در ادبيات امروز اين برنامه در قالب سند چشم‌انداز و افق 1404 تعريف شده است.

به گفته طيبی تحقق توسعه نيازمند همكاری همزمان و مداوم مجموعه‌ای از عوامل است كه از آن جمله می‌توان به توسعه علمی فناورانه اشاره كرد كه همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبری قرار گرفته و منشأ قدرت و اقتدار نظام است.

رئيس جهاد دانشگاهی توسعه فرهنگی به عنوان زيرساخت، توسعه اجتماعی و سياسی را از ديگر عوامل مؤثر در تحقق توسعه نام برد و يادآور شد: همانطور كه تأكيد شد تحقق توسعه نيازمند يك برنامه‌ريزی درازمدت و همكاری و هماهنگی نهادهای مسئول است و اين هماهنگی جز از طريق ايجاد وفاق ملی در نظام ولايی مدنظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ميسر نيست.

اين عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی لزوم تعريف و تأثيرگذاری افراد خودی نظام اسلامی را در تهيه الگوی توسعه مورد تأكيد قرار داد و افزود: در اجرای اين الگو نيز بايد از انحراف از اين الگو جلوگيری شود.

طيبی در ادامه با بيان اين‌كه اصول توسعه ثابت است، تأكيد كرد: فرهنگ دينی ما اين مسير را با سرعت بهتر و با كيفيت مدنظر ما كه بتواند سعادت دنيوی و اخروی مردم را تأمين كند، طی می‌كند.

رئيس جهاد دانشگاهی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به سند چشم‌انداز بيست‌ساله نظام، تصريح كرد: برای رسيدن به اين سند بايد نقشه‌های جامع علمی فناورانه، اجتماعی، فرهنگی و سياسی را تدوين كنيم تا حاصل در هم آميختن آن‌ها اهداف سند چشم‌انداز در سال 1404 شود.

وی يادآور شد: ما در دوران دفاع مقدس برنامه توسعه نداشتيم، سه دوره پس از آن هم با اينكه برنامه داشتيم ولی نقشه‌ راه نداشتيم تا اينكه در سال 1382 سند چشم‌انداز بيست‌ساله نظام ابلاغ شد، ولی با اين وجود هنوز نقشه‌های ما آماده نشده است.

طيبی با تذكر اين نكته كه اگر مسير توسعه كشور اصلاح نشود، از وضعيت فعلی خارج نمی‌شويم، به فعاليت‌های جهاد دانشگاهی اشاره كرد و تأثيرگذاری اين نهاد انقلابی در جامعه به دليل اثبات علمی حر‌ف‌های در حوزه‌های مختلف دانست.

اين عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با يادآوری اينكه جهاد دانشگاهی در فرهنگ‌سازی مسير صحيح توسعه نقش بسيار مهمی دارد، تأكيد كرد: بايد با برنامه‌‌ريزی جامع و خوب، تلاش كنيم اين نهاد انقلابی به يك الگوی موفق تبديل شود.

وی با اشاره به تهيه و تدوين سند چشم‌انداز جهاد و برنامه چهارم اين نهاد، تجميع توانمندی‌های جهاد دانشگاهی را برای ورود به عرصه‌های بزرگ‌تر يادآور شد و افزود: يكی از موفقيت‌های جهاد، ارتباط خوب با تمام اركان‌ نظام بوده و اين نهاد سعی كرده در قالب توانمندی واحدهای خود و نيز تجميع اين توانمندی‌ها دستاورهای خود را معرفی كند و امروز در حال نتيجه‌گرفتن از اين توانمندی‌ها هستيم كه در آينده كشور بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

رئيس جهاد دانشگاهی با اشاره به افزايش 2/5 برابری بودجه اين نهاد، تصريح كرد: هرچند محور اين بودجه بخش پژوهش فناوری است، ولی در حال جذب منابع خوبی برای حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و ساير حوزه‌ها هستيم.

طيبی با بيان اينكه جهاد دانشگاهی، نهادی انقلابی، پيرو رهبری نظام، حامی دولت‌ها و مستقل از گروه‌های سياسی است، گفت: ما از ابتدای فعاليت در اين نهاد بر اين اصول تأكيد داشته‌ايم و همواره بر همين اساس حركت كرده‌ايم.

وی خطاب به معاونان فرهنگی جهاد و رؤسای واحد‌های تابعه تأكيد كرد: با جايگاه ويژه‌ای كه اين نهاد دارد، بايد تلاش كنيم به يكی از نهادهای تأثيرگذار و مهم در كشور به ويژه در دانشگا‌ه‌ها تبديل شود.

طيبی با اين مقدمه وارد حوزه فعاليت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی شد و با بيان اين‌كه آشنا‌كردن نخبگان و دانشجويان با اين نهاد يكی از مهم‌ترين وظايف در اين حوزه است، يادآور شد: بايد اين نخبگان دانشجو را كه شايد كم‌انگيزه شده‌اند با فعاليت‌ها و دستاوردهای جهاد آشنا كرد تا به انقلاب اميدوار شوند و اين مسئله مبنايی برای جذب آن‌ها شود.

اين عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با يادآوری لزوم بازديد نخبگان دانشجو از واحد‌های مختلف جهاد در سراسر كشور، تأكيد كرد: معتقدم تنها جهاد دانشگاهی است كه می‌تواند اين نقش ارزنده را در دانشگاه‌های كشور بر عهده بگيرد.

پراكندگی فعاليت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگا‌ه‌ها محور بخش ديگری از سخنان طيبی بود كه وی در اين قسمت نيز بر حضور پررنگ و هماهنگ فرهنگی جهاد دانشگاهی با يك نام در دانشگاه‌های كشور تأكيد كرد.

طيبی اهميت‌ قائل‌شدن به مباحث اخلاقی را در فعاليت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها متذكر شد و افزود: جهاد در اين زمينه می‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد به شرطی كه با حفظ همان روند، ابتدا با اميدوار كردن نسل دانشجو، اطمينان آن‌ها را جلب كند و سپس برنامه‌های خود را به اجرا درآورد.

رئيس جهاد دانشگاهی در پايان لزوم پرهيز از كميت‌گرايی در فعاليت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی و توجه بيشتر به كيفی‌شدن برنامه‌ها را مورد تأكيد قرار داد و با اشاره به تأكيدها‌ی مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به كرسی‌های آزاد‌انديشی در دانشگاه‌ها، توجه هرچه سريع‌تری به اين مسئله را خواستار شد و قول داد مسائل مالی مربوط به اين كرسی‌ها را پی‌گيری كند.

رئيس سازمان تبليغات اسلامی:
خلأهای كلان در اصلاح الگوی مصرف با ارزيابی فعاليت‌ دستگا‌ه‌های فرهنگی احصا شود

رئيس سازمان تبليغات اسلامی با برشمردن بخشی از اقدامات اين سازمان در حوزه اصلاح الگوی مصرف، از همه دستگاه‌های فرهنگی خواست فعاليت‌های خود را اعلام كنند تا بتوان خلأ‌های كلان اين عرصه را احصا كرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمهدی خاموشی، رئيس سازمان تبليغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به كوتاهی‌هايی كه در قبال شعار اصلاح الگوی مصرف در كشور شده كه ابراز نارضايتی مقام معظم رهبری را نيز به دنبال داشت، گفت: در تحقق اصلاح الگوی مصرف نقش مديريتی بسيار بالاست.

وی با بيان مثالی درباره ميزان اسراف نان در كشور تصريح كرد: اگر بخواهيم اين مسئله را برطرف كنيم، بايد روش طبخ و اخلاق خريد نان را تغيير دهيم و از طرفی ديگر با مديريت صحيح بايد امكان دسترسی راحت به نان را فراهم كنيم و يا در بحث مصرف انرژی نيز بايد روش‌های جلوگيری از هدر رفتن انرژی را با فراهم‌كردن زيرساخت‌های لازم مديريت كرد كه همانطور كه گفته شد، نقش مديريتی بسيار تأثيرگذار است.

خاموشی با بيان اينكه تحقق اصلاح الگوی مصرف در كشور در كنار بحث مديريتی نيازمند فرهنگ‌سازی است، درباره اقدامات سازمان تبليغات اسلامی در اين راستا توضيح داد: در بحث فرهنگی نهادهای فرهنگی از جمله سازمان تبليغات بايد كار كنند كه ما در اين سازمان در شبكه مبلغين در اعزام مبلغ و در ره‌توشه تبليغ با همكاری دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه در مباحث اصلاح اگلوی مصرف، رفع اسراف و تبذير در جامعه و نهادينه شدن اخلاق استفاده بهينه از منابع و كم‌كردن هزينه‌ها كار كرده‌ايم كه در ايام تبليغی ماه مبارك رمضان اين مسئله را داشته‌ايم و همچنين در ايام محرم آن را دنبال می‌كنيم.

وی با بيان اينكه يكی از رسانه‌های مهم سنتی ما، شبكه تبليغ است، اضافه كرد: در بحث توليد خبر نيز سعی كرده‌ايم كه در رسانه‌های وابسته به خودمان مسئله اصلاح الگوی مصرف را در قالب‌هايی از قبيل توليد محتوا در فضای وب و توليد خبر فرهنگی در اين زمينه دنبال كنيم.

اين عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان به اينكه با وجود كارهای انجام شده، هنوز خيلی راه طی‌نشده در اين ارتباط پيش‌رو است، از همه دستگاه‌های فرهنگی خواست فعاليت‌های خود را در حوزه اصلاح الگوی مصرف اعلام كنند تا خلأ‌های كلان در اين حوزه مشخص شود.

خاموشی با تأكيد بر اينكه شعار اصلاح الگوی مصرف در نظام جمهوری اسلامی پيامی يك‌ساله نيست، اظهار كرد: انشا‌‌‌ءالله با رعايت اين مسئله به كشوری مقتدر از لحاظ اقتصادی و توانمند مالی البته همراه با رعايت قناعت و صرفه‌جويی تبديل می‌شويم.

رئيس سازمان تبليغات اسلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط اصلاح الگوی مصرف با مؤلفه‌های دهه چهارم انقلاب اسلامی؛ يعنی پيشرفت و عدالت، اظهار كرد: مسلما اگر دخل و خرج با هم نسازند و خرج بيشتر از دخل و توليد ثروت باشد، به شكست می‌انجامد و لازم است كاری كنيم كه به كسر هزينه‌ها كه خود به تقويت منابع، بالارفتن ميزان توليد و نيز رشد و بالندگی كشور منجر می‌شود، برسيم.

خاموشی در پايان خاطرنشان كرد: هرچند اين شعار در سال جاری مطرح شده، ولی همانطور كه می‌فرمايد: «قناعت گنجی است كه انتها ندارد» اين مسئله نيز مختص يه يك‌سال نيست و بايد در سال‌های متمادی مورد توجه قرار گيرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:
دستيابی به جايگاه برتر توسعه فعاليت‌های قرآنی از اهداف 20 ساله جهاد دانشگاهی است

طبق مصوبات جهاد دانشگاهی اين نهاد بايد در اهداف 20 ساله خود در شش حوزه علمی و فرهنگی حائز رتبه برتر باشد كه دستيابی به جايگاه برتر توسعه فعاليت‌های قرآنی از جمله آنهاست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، سعيد پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز 27 آبان‌ماه در شصت و يكمين گردهمايی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی كه از صبح امروز در محل سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور آغاز شده است، به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات پيش‌روی اين مركز پرداخت و گفت: در جلسه‌ای كه تيرماه سال 86 در جهاد دانشگاهی برگزار شد، جايگاه فعاليت‌های جهاد دانشگاهی در سند چشم‌انداز تبين و مصوبات دستيابی به اين جايگاه ارائه شد.

وی افزود: طبق اين مصوبات برنامه‌هايی را برای حوزه‌های مختلف ترسيم كرده‌ايم تا با پيگيری آن‌ها جهاد دانشگاهی در سند چشم‌انداز 20 ساله به جايگاه سازمان برتر دست يابد از همين‌رو برنامه‌ها به شش بخش تقسيم كرديم تا دستيابی به اين رتبه آسان‌تر باشد.

پورعلی توسعه در فعاليت‌های قرآنی، قرآن‌پژوهشی و تدبر در مضامين قرآنی، معرفی شناساندن آراء و انديشه‌های امام خمينی(ره) به دانشجويان، تعميق انديشه‌ها و آگاهی‌های سياسی و تقويت فضای آزادانديشی، نقد و مناظره، ارتقای شناخت دانشجويان از فرهنگ و تمدن ايرانی ـ اسلامی، توسعه فعاليت‌های اجتماعی دانشجويان و تشخيص حل مسائل و اطلاع‌رسانی را از جمله بخش‌هايی دانست كه مجموعه جهاد دانشگاهی بايد در آن‌ها حائز رتبه برتر باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام خاموشی مبنی بر اينكه جهاد دانشگاهی بايد آسيب‌ها و چالش‌هايی كه مانع توسعه فرهنگی می‌شود را شناسايی و به متوليان فرهنگی ارائه كند، اظهار كرد: اين موضوع نيز در سند چشم‌انداز بيست ساله فعاليت‌های كلان جهاد دانشگاهی ديده شده است.

وی خطاب به معاونان فرهنگی حاضر در اين گردهمايی تأكيد كرد: از همين‌رو فعالان فرهنگی جهاد دانشگاهی بايد با برگزاری نشست‌های فرهنگی و همفكری و همكاری آغازگر فعاليت‌هايی باشند كه طی آن برنامه‌های جهاد دانشگاهی در سال 1404 طليعه‌دار نام و ياد امام راحل، فضاهای نقد و مناظره و توسعه فعاليت‌های اجتماعی دانشجويان باشد.

پورعلی با اشاره به اين مطلب كه برای رسيدن به اين جايگاه معتبر بايد اقدامات كوتاه‌مدتی نيز انجام شود، گفت: از همين‌رو در تلاش هستيم شرايطی را فراهم كنيم كه طی آن جهاد دانشگاهی در سه سال آينده يكی از سه سازمان برتر در عرصه علمی و فرهنگی كشور باشد تا بدين‌ترتيب مأموريت اصلی خود را كه همان اعتلای فرهنگ و تمدن ايرانی ـ اسلامی و تعميق معرفتی دينی است را به خوبی انجام دهيم.

اين مقام مسئول در جهاد دانشگاهی خواستار رصد مستمر برنامه‌های علمی و فرهنگی توسط فعالان اين نهاد در سراسر كشور شد تا اهداف عالی و كلان مجموعه جهاد دانشگاهی در قالب ارتباط با مراكز و واحدهای مختلف فرهنگی قابل تحقق باشد و ارائه دستورالعمل و نظارت بر فعاليت‌ها را از ملزومات اين فعاليت عنوان كرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اهداف سه ساله بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی را در 12 محور معرفی و در تشريح آن افزود: تلاش كمی و كيفی برای گسترش اسلام ناب محمدی و مفاهيم قرآن، توجه به فضای مجازی با محوريت قرآن و ارتقای فعاليت‌های اين حوزه و ارتقای برنامه‌های آموزشی برای انس دانشجويان با قرآن و عمومی‌سازی قرائت اين كتاب آسمانی بخشی از اين برنامه‌هاست.

پورعلی تعميق اخلاق دانشجويی را از ديگر رويكردهای مهم جهاد دانشگاهی در چشم‌انداز فعاليت‌های سه ساله خود دانست و تصريح كرد: دانشجويان آينده‌سازان اين جامعه هستند لذا ما بايد اطلاعات آنها را نسبت به تعاليم اسلامی افزايش دهيم تا مبانی دينی در رفتارهای آنها متجلی شود.

وی حمايت از آثار امام راحل و انتشار آنها را از ديگر برنامه‌های ميان مدت جهاد دانشگاهی در سه سال آتی دانست تا با اين اقدام فرهنگی دانشجويان را نسبت به جريان اسلام‌ و شيعه‌هراسی واكسينه كند تا دانشجويان در مواجهه با اين افكار تهاجمی از افكار امام راحل بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ارتقای كمی و كيفی آثار فرهنگی، هنری و علمی دانشجويان، آشنايی دانشجويان با مفاخر فرهنگی كشور و ارائه برنامه‌هايی برای شناخت استعدادهای دانشجويی و جلب مشاركت دانشجويان را از ديگر اهداف كوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی برای رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز عنوان كرد.

وی با اظهار خرسندی از حضور جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف كشور اظهار كرد: روز گذشته با حضور در شورای فرهنگ عمومی موضوعاتی نظير آسيب‌ها و ناهنجاری‌های جامعه مورد بحث و بررسی بود كه در همين جلسه از جهاد دانشگاهی خواستند راهكارهايی را نيز برای اين حوزه به نهادهای فرهنگی ارائه دهد.

پورعلی با تأكيد بر اينكه چنين پيشنهاداتی نشان از فعاليت مطلوب اين نهاد انقلابی در حوزه‌های مختلف كشور دارد، گفت: حضور نمايندگان جهاد دانشگاهی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعه المصطفی العالميه و ارائه برنامه‌های مختلف فرهنگی و دينی به ايرانيان خارج از كشور بخش ديگری از اين اقدامات و مبين اين واقعيت است كه مسئولان جهاد دانشگاهی با ادبيات برنامه‌های فرهنگی جامعه آشنا و در اين زمينه‌ها صاحب‌نظر هستند. 

وی در بخش ديگری از سخنان خود برخورداری از فرهنگ جهادی را ويژگی ممتاز جهاد دانشگاهی دانست و افزود: مقام معظم رهبری ايمان و تقوا را از ويژگی فعالان اين نهاد دانستند لذا ما بايد با اخلاق‌گرايی از اين عنصر موثر مراقب كنيم و همواره به برخورداری از اين ويژگی بباليم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پايان سخنان خود انضباط سازمانی، وجدان كاری، اميد به آينده و برخورداری از شايستگی‌های علمی، انقلابی و دينی را از جمله موضوعات مهم در انتصابات جهاد دانشگاهی عنوان و تصريح كرد: ارتقای آموزش نيروی انسانی در اين مجموعه می‌توند به تأثيرگذاری بيشتر جهاد دانشگاهی در برنامه‌های كلان كشور كمك كند.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي: تاريخ جهاد دانشگاهي تدوين مي‌شود
كساني بايد در جهاد دانشگاهي مسئوليت‌ها را بر عهده گيرند كه سرنوشت آنها به اين نهاد گره خورده باشد   



معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، با اشاره به سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهي، هدف كلان فرابخشي جهاد دانشگاهي در اين سند را دستيابي به عنوان يكي از سه سازمان برتر كشور بيان كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد پورعلي در شصت و يكمين گردهمايي معاونان فرهنگي واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور كه در محل خبرگزاري ايكنا برگزار شد، با بيان اينكه سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهي در كلان كشور تير ماه سال86 مورد تصويب هيات امنا قرار گرفت، به اهداف شش‌گانه جهاد دانشگاهي در اين سند اشاره كرد و گفت: توسعه فعاليت‌هاي قرآني با تاكيد بر قرآن پژوهشي و تدبر در قرآن، معرفي و شناساندن آراء و انديشه‌هاي امام خميني (ره) به دانشجويان، تعميق انديشه و آگاهي‌هاي سياسي، اجتماعي و فضاي آزادانديشي، نقد و مناظره، ارتقاي شناخت دانشجويان از فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي، توسعه فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجويان و تشخيص حل مسايل و چالش‌هاي فرهنگي و بحث اطلاع‌رساني برخي از اين اهداف است. اين نهاد بايد در شش حوزه علمي و فرهنگي حائز رتبه برتر باشد.

وي تصريح كرد: بايد به نحوي حركت كنيم تا در افق 1404 زماني كه نام امام خميني (ره) و نام نقد و مناظره و فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجويان به ذهن خطور مي‌كند، يك رابطه همگرايي بين اين مفهوم‌ها و جهاد دانشگاهي شكل گيرد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي با اشاره به اهداف سه ساله بخش فرهنگي جهاد دانشگاهي در 12 محور، از جمله اين اهداف را تلاش كمي و كيفي براي گسترش اسلام ناب محمدي و مفاهيم قرآن، توجه به فضاي مجازي با محوريت قرآن و ارتقاي فعاليت‌هاي اين حوزه و ارتقاي برنامه‌هاي آموزشي براي انس دانشجويان با قرآن و عمومي‌سازي قرائت اين كتاب آسماني، حمايت از آثار امام راحل و انتشار آنها، ارتقاي كمي و كيفي آثار فرهنگي، هنري و علمي دانشجويان، آشنايي دانشجويان با مفاخر فرهنگي و ارائه برنامه‌هايي براي شناخت استعدادهاي دانشجويي و جلب مشاركت دانشجويان بيان كرد.

مديرعامل خبرگزاري دانشجويان ايران در ادامه، تعميق اخلاق دانشجويي را از ديگر اهداف كوتاه‌مدت جهاد دانشگاهي براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز عنوان كرد و افزود: دانشجويان آينده‌سازان اين جامعه هستند بنابراين بايد اطلاعات آنها را نسبت به تعاليم اسلامي افزايش داد تا مباني ديني در رفتارهاي آنها تجلي يابد.


وي در بخشي ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و جامعه ‌ المصطفي با رويكرد آموزشي و فرهنگي، گفت: جهاد دانشگاهي در اين دو مجموعه حضور ملموس و مستمر دارد. همچنين نمايندگي برخي از كرسي‌هاي قرآني در برخي از نشست‌هاي بين‌المللي نيز توسط مجموعه جهاد دانشگاهي انجام مي‌گيرد. ‌


وي با اشاره به سند چشم انداز و تحقق اهداف20 ساله و 3 ساله جاري جهاد دانشگاهي، گفت: يكي از اين موارد، لزوم توجه به بحث فرهنگ جهادي و ترويج و مواظبت از آن است. در واقع جايگاه فعلي جهاد دانشگاهي به دليل احترام به اين فرهنگ در درون و برون آن است.

پورعلي در ادامه با مهم خواندن بحث اخلاق و اخلاق گرايي در مجموعه كشور و همچنين جهاد دانشگاهي، تصريح كرد: بحث اخلاق، ايمان و تقوا از تاكيدات هميشگي جهاد دانشگاهي به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به بحث انتصابات در جهاد دانشگاهي و با بيان اينكه در اين مسير شاخص‌هاي علمي و ديني بايد مورد توجه قرار گيرد، اظهاركرد: كساني بايد در جهاد دانشگاهي مسئوليتها را بر عهده گيرند كه سرنوشت آنها به اين نهاد گره خورده باشد و در واقع اين موضوع يك سنت جهادي است و تمام انتصابات در تمامي رده‌ها بايد از اين موضوع تبعيت داشته باشند.

كساني بايد در جهاد دانشگاهي مسئوليتها را بر عهده گيرند كه سرنوشت آنها به اين نهاد گره خورده باشد

وي در ادامه با بيان اينكه حفظ نيروهاي توانمند و كارآمد در تمام برنامه‌هاي توسعه‌اي جهاد دانشگاهي حرف اول را مي‌زند، گفت: اگر نيرويي عمر خود را براي اعتلاي جهاد دانشگاهي صرف كرد، حفظ آن بايد براي جهاد يك اصل قرار گيرد و در واقع بلند آوازه‌گي نام جهاد به اين نيروهاست. اگر جهاد دانشگاهي از نيروهاي خود مراقبت نكند، امكان دارد اين نيروها شناسايي و شكار شوند و در جاهايي ديگر فعاليت كنند و در واقع سرمايه‌گذاري‌ در منابع انساني يك اولويت است.

پورعلي همچنين با تاكيد بر ضرورت بحث سرمايه‌گذاري‌ در منابع انساني جهاد دانشگاهي در تمامي زمينه‌ها، گفت: بايد فضايي را براي افزايش مهارت‌ها و آشنايي نيروها با مباحث نوين فراهم كنيم تا مسير رشد و پيشرفت ارتقا يابد.

وي با اشاره به گسترش كيفي سازي توانايي‌هاي جهاد دانشگاهي در تمامي عرصه‌ها، گفت: در اين مسير بايد از منابع اندك جهاد دانشگاهي به شايسته‌ترين نحو ممكن استفاده شود.

وي با اشاره به ضرورت توسعه ارتباط جهاد دانشگاهي با ساير نهادها و دستگاه‌هاي سياستگذار، تصريح كرد: در اين مسير محافظت از نام جهاد دانشگاهي و فعاليت‌هاي جهادي بسيار مهم است.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رشد 43 درصدي نيروهاي انساني جهاد دانشگاهي در حوزه فرهنگي طي سه سال گذشته، گفت: در اين زمينه در سال 85 تعداد نيروهاي انساني ما 384 نفر بود كه اين رقم در سال 86 به 443 و در سال گذشته به 551 نيرو افزايش يافت.

پورعلي اظهار كرد: همچنين در سال 86 بيش از 5 هزار فعاليت در بخش فرهنگي جهاد دانشگاهي انجام گرفت و بيش از 900 هزار نفر از آن بهره‌مند شدند كه اين رقم در سال 87 به دليل توجه بيشتر به بحث كيفي سازي، به بيش از 4 هزار برنامه رسيد كه يك ميليون و 200هزار نفر از آن بهره‌مند شدند.

وي اظهار كرد: بحث توجه به آموزش و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي از جمله برنامه‌هايي است كه در دستور كار قرار دارد و در اين راستا تا پايان سال جاري، چهار كارگاه ملي و منطقه‌اي در زمينه‌ آموزش داير خواهد شد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي با بيان اينكه در حال حاضر داراي 9 كار مطالعاتي در سطح ملي هستيم، برخي از اين فعاليت‌هاي مطالعاتي را تحول فرهنگ جهادي و مستند سازي فرهنگ جهاد، تدوين تاريخ جهاد دانشگاهي، بررسي سياستها و برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي در دانشگاههاي كشورهاي اسلامي و اروپايي، سنجش دينداري ايرانيان و بررسي تغييرات فرهنگي ايرانيان بيان كرد.


گفتني است،معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی در روز دوم اين گردهمايي ار برج میلاد بازدید کردند.

خاطر نشان مي كند،،اين گردهمايي پس از برگزاري برنامه ها و كميسيون هاي تخصصي عصر  پنج شنبه 29 آبان ماه به كار خود پايان داد.ح/الف

٢٠:٤٢ ٢٧/٠٨/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد