٠٧:٢١ ١٠/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي: تاريخ جهاد دانشگاهي تدوين مي‌شود/
كساني بايد در جهاد دانشگاهي مسئوليت‌ها را بر عهده گيرند كه سرنوشت آنها به اين نهاد گره خورده باشد

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي، با اشاره به سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهي، هدف كلان فرابخشي جهاد دانشگاهي در اين سند را دستيابي به عنوان يكي از سه سازمان برتر كشور بيان كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سعيد پورعلي در مراسم  اختتاميه در شصت و يكمين گردهمايي معاونان فرهنگي واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور كه در محل خبرگزاري ايكنا برگزار شد، با بيان اينكه سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهي در كلان كشور تير ماه سال86 مورد تصويب هيات امنا قرار گرفت، به اهداف شش‌گانه جهاد دانشگاهي در اين سند اشاره كرد و گفت: توسعه فعاليت‌هاي قرآني با تاكيد بر قرآن پژوهشي و تدبر در قرآن، معرفي و شناساندن آراء و انديشه‌هاي امام خميني (ره) به دانشجويان، تعميق انديشه و آگاهي‌هاي سياسي، اجتماعي و فضاي آزادانديشي، نقد و مناظره، ارتقاي شناخت دانشجويان از فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي، توسعه فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجويان و تشخيص حل مسايل و چالش‌هاي فرهنگي و بحث اطلاع‌رساني برخي از اين اهداف است. اين نهاد بايد در شش حوزه علمي و فرهنگي حائز رتبه برتر باشد.

وي تصريح كرد: بايد به نحوي حركت كنيم تا در افق 1404 زماني كه نام امام خميني (ره) و نام نقد و مناظره و فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجويان به ذهن خطور مي‌كند، يك رابطه همگرايي بين اين مفهوم‌ها و جهاد دانشگاهي شكل گيرد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي با اشاره به اهداف سه ساله بخش فرهنگي جهاد دانشگاهي در 12 محور، از جمله اين اهداف را تلاش كمي و كيفي براي گسترش اسلام ناب محمدي و مفاهيم قرآن، توجه به فضاي مجازي با محوريت قرآن و ارتقاي فعاليت‌هاي اين حوزه و ارتقاي برنامه‌هاي آموزشي براي انس دانشجويان با قرآن و عمومي‌سازي قرائت اين كتاب آسماني، حمايت از آثار امام راحل و انتشار آنها، ارتقاي كمي و كيفي آثار فرهنگي، هنري و علمي دانشجويان، آشنايي دانشجويان با مفاخر فرهنگي و ارائه برنامه‌هايي براي شناخت استعدادهاي دانشجويي و جلب مشاركت دانشجويان بيان كرد.

مديرعامل خبرگزاري دانشجويان ايران در ادامه، تعميق اخلاق دانشجويي را از ديگر اهداف كوتاه‌مدت جهاد دانشگاهي براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز عنوان كرد و افزود: دانشجويان آينده‌سازان اين جامعه هستند بنابراين بايد اطلاعات آنها را نسبت به تعاليم اسلامي افزايش داد تا مباني ديني در رفتارهاي آنها تجلي يابد.

همكاري جهاد دانشگاهي با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و جامعه‌ المصطفي

وي در بخشي ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و جامعه ‌ المصطفي با رويكرد آموزشي و فرهنگي، گفت: جهاد دانشگاهي در اين دو مجموعه حضور ملموس و مستمر دارد. همچنين نمايندگي برخي از كرسي‌هاي قرآني در برخي از نشست‌هاي بين‌المللي نيز توسط مجموعه جهاد دانشگاهي انجام مي‌گيرد. ‌

ضرورت توجه به بحث فرهنگ جهادي

وي با اشاره به سند چشم انداز و تحقق اهداف20 ساله و 3 ساله جاري جهاد دانشگاهي، گفت: يكي از اين موارد، لزوم توجه به بحث فرهنگ جهادي و ترويج و مواظبت از آن است. در واقع جايگاه فعلي جهاد دانشگاهي به دليل احترام به اين فرهنگ در درون و برون آن است.

پورعلي در ادامه با مهم خواندن بحث اخلاق و اخلاق گرايي در مجموعه كشور و همچنين جهاد دانشگاهي، تصريح كرد: بحث اخلاق، ايمان و تقوا از تاكيدات هميشگي جهاد دانشگاهي به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به بحث انتصابات در جهاد دانشگاهي و با بيان اينكه در اين مسير شاخص‌هاي علمي و ديني بايد مورد توجه قرار گيرد، اظهاركرد: كساني بايد در جهاد دانشگاهي مسئوليتها را بر عهده گيرند كه سرنوشت آنها به اين نهاد گره خورده باشد و در واقع اين موضوع يك سنت جهادي است و تمام انتصابات در تمامي رده‌ها بايد از اين موضوع تبعيت داشته باشند.

كساني بايد در جهاد دانشگاهي مسئوليتها را بر عهده گيرند كه سرنوشت آنها به اين نهاد گره خورده باشد

وي در ادامه با بيان اينكه حفظ نيروهاي توانمند و كارآمد در تمام برنامه‌هاي توسعه‌اي جهاد دانشگاهي حرف اول را مي‌زند، گفت: اگر نيرويي عمر خود را براي اعتلاي جهاد دانشگاهي صرف كرد، حفظ آن بايد براي جهاد يك اصل قرار گيرد و در واقع بلند آوازه‌گي نام جهاد به اين نيروهاست. اگر جهاد دانشگاهي از نيروهاي خود مراقبت نكند، امكان دارد اين نيروها شناسايي و شكار شوند و در جاهايي ديگر فعاليت كنند و در واقع سرمايه‌گذاري‌ در منابع انساني يك اولويت است.

پورعلي همچنين با تاكيد بر ضرورت بحث سرمايه‌گذاري‌ در منابع انساني جهاد دانشگاهي در تمامي زمينه‌ها، گفت: بايد فضايي را براي افزايش مهارت‌ها و آشنايي نيروها با مباحث نوين فراهم كنيم تا مسير رشد و پيشرفت ارتقا يابد.

وي با اشاره به گسترش كيفي سازي توانايي‌هاي جهاد دانشگاهي در تمامي عرصه‌ها، گفت: در اين مسير بايد از منابع اندك جهاد دانشگاهي به شايسته‌ترين نحو ممكن استفاده شود.

وي با اشاره به ضرورت توسعه ارتباط جهاد دانشگاهي با ساير نهادها و دستگاه‌هاي سياستگذار، تصريح كرد: در اين مسير محافظت از نام جهاد دانشگاهي و فعاليت‌هاي جهادي بسيار مهم است.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رشد 43 درصدي نيروهاي انساني جهاد دانشگاهي در حوزه فرهنگي طي سه سال گذشته، گفت: در اين زمينه در سال 85 تعداد نيروهاي انساني ما 384 نفر بود كه اين رقم در سال 86 به 443 و در سال گذشته به 551 نيرو افزايش يافت.

پورعلي اظهار كرد: همچنين در سال 86 بيش از 5 هزار فعاليت در بخش فرهنگي جهاد دانشگاهي انجام گرفت و بيش از 900 هزار نفر از آن بهره‌مند شدند كه اين رقم در سال 87 به دليل توجه بيشتر به بحث كيفي سازي، به بيش از 4 هزار برنامه رسيد كه يك ميليون و 200هزار نفر از آن بهره‌مند شدند.

وي اظهار كرد: بحث توجه به آموزش و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي از جمله برنامه‌هايي است كه در دستور كار قرار دارد و در اين راستا تا پايان سال جاري، چهار كارگاه ملي و منطقه‌اي در زمينه‌ آموزش داير خواهد شد.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي با بيان اينكه در حال حاضر داراي 9 كار مطالعاتي در سطح ملي هستيم، برخي از اين فعاليت‌هاي مطالعاتي را تحول فرهنگ جهادي و مستند سازي فرهنگ جهاد، تدوين تاريخ جهاد دانشگاهي، بررسي سياستها و برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي در دانشگاههاي كشورهاي اسلامي و اروپايي، سنجش دينداري ايرانيان و بررسي تغييرات فرهنگي ايرانيان بيان كرد.ح/الف

١٤:١٨ ٣٠/٠٨/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد