اختتاميهي چهارمين دورهي طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر» امروز (سهشنبه، 24 فروردينماه) در پژوهشكدهي جهاد دانشگاهي با حضور حميدرضا طيبي ـ رييس جهاد دانشگاهي ـ، اسفنديار رحيممشايي ـ مشاور عالي رييسجمهور ـ، معاونهايي از وزارت بهداشت و آموزش پزشكي كشور، شركت نفت و گاز پارس، نمايندهي فراكسيون گردشگري مجلس و جمعي از مسؤولان جهاد دانشگاهي و ديگر نهادهاي همكار در اجراي اين طرح برگزار شد.
رييسجمهور در پيامي به اختتاميه چهارمين دوره طرح ملي" ايران؛ مرز پرگهر":
اين طرح فرصت مغتنمي براي تحكيم فرهنگ خودباوري است
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در پيام دكتر احمدينژاد كه توسط دكتر طيبي، رييس جهاد دانشگاهي قرائت شد، آمده است:
« بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر و جعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه
سرزمين كهن و باستاني ايران، نشان از صداقت، پاكي ، طهارت، آزادگي و استواري و شجاعت مردان و زنان مومن و موحد اين مرز و بوم دارد و ايمان، هوشمندي، اخلاق و دانش، همواره سرمايه عظيم اين تمدن بزرگ براي بشريت در طول تاريخ بوده است.
سرزمين ايران مهد تمدنهاي بزرگ با پيشينهاي بسيار روشن و درخشان است كه افقهاي تابناك آن بر گستره جهان تبلور يافته است و امروز مردم عزيز اين سرزمين با غناي فرهنگي و تمدني، با نگاه بلند به افقهاي درخشان آينده بشريت پرچمداران انتظار موعودند كه جوامع انساني را به سوي قلههاي كمال و متعالي راهبري مينمايند و عدالتجويي و كمالطلبي را تا تحقق " حيات طيبه" رقم ميزنند.
شما دانشجويان و جوانان برومند ايرانزمين فرزندان چنين ملت بزرگي هستيد و رسالت حفظ و صيانت اين هويت عظيم ايراني اسلامي و تداوم آن مسووليت خطير و ارزشمندي است كه شما عزيزان عهدهدار آنيد.
بنابراين توصيه مينمايم ايران عزيز را بشناسيد، تاريخ اين سرزمين را بنگريد و به نقاط مختلف اين كشور پهناور سفر كنيد، شهر و روستاي اين سرزمين را با نگاههاي جستوجوگر و تيزببين خود بكاويد كه صفحات اين كشور بزرگ كتاب زندگي و موجب اعتماد به نفس و خودباوري است.
با سير در ايرانزمين، خود را در آينه فرهنگ و هويت خويش خواهيد ديد و با شناخت مواريث فرهنگي و تمدني ايران اسلامي بيش از پيش به آن افتخار خواهيد كرد.
طرح ملي" ايران؛ مرز پرگهر" كه با هدف ايجاد انگيزه و در جهت تقويت روحيه خودباوري و تحقق عيني شعار" ما مي توانيم" و با شناخت بيشتر مواريث فرهنگي و تمدني و بازديد از پروژههاي ملي و توانمنديهاي ايرانزمين به ابتكار مركز گردشگري علمي- فرهنگي جهاد دانشگاهي از چند سال اخير آغاز گرديده فرصت مغتنمي است كه فرهنگ خودباوري را در دانشجويان و جوانان عزيزمان تحكيم بخشد.
امروز جوانان ايران اسلامي مظهر و نماد پاكي، ايمان، علم و اخلاق و خلاقيت هستند و عزت و اقتدار ايران اسلامي در عرصههاي دانش و فناوري بيش از هر چيز مرهون استعداد و باور عميق آنان است.
انتظار آن است كه با ايمان و توكل به خداوند، استقامت، پايداري، تلاش و جهاد علمي اين اعتماد به نفس را پاس داريد و لازم است براي ساختن ايراني سرشار از ايمان، اقتدار، الهامبخش و تعاليآفرين، « دست در دست هم دهيم به مهر، ميهن خويش را كنيم آباد.»
بر اساس اين گزارش،حميدرضا طيبي در اين مراسم پس از خواندن پيام احمدينژاد، با اشاره به چند اصل لازم در توسعهي كشور گفت: توسعه حاصل يك برنامهريزي درازمدت، پايدار و هماهنگ كردن نهادهاست و فرآيندي بهشمار ميآيد كه همهي اجزاي هماهنگكنندهي آن بايد رشد كنند. در برنامهريزي توسعه بايد زمانبندي را رعايت كنيم تا به نتيجهاي مطلوب برسيم.
رييس جهاد دانشگاهي ادامه داد: اگر بخواهيم توسعه به اقتصاد شكوفا و رفاه منجر شود، بايد دكترين پيشرفت و عدالت تهيه شود. در واقع هنوز دكترين توسعه و پيشرفت كشور مكتوب نشده و ممكن است در ذهن ما باشد.
وي اظهار كرد: آيا ايراني كه انقلاب آن با شعار «نه شرقي و نه غربي» پيروز شد، ميتواند برنامههايش را با نزديكي به اين شعار اجرا كند و به خوداتكايي برسد. همه بايد تلاش كنيم تا اين سير به سيري طبيعي برگردد و خودباوري كه ميان دانشجويان وجود دارد، در بستر مناسب به ايجاد كشوري مقتدر با اقتصادي شكوفا منجر شود و الگويي مناسب براي جهانيان باشيم. البته با اجراي اين طرح ملي نشان دادهايم، هر جا اراده كرده، توانستهايم به اهداف بزرگي برسيم.
او در پايان سخنان خود پيشنهاد كرد: اكنون كه بودجهي سال 1389 تصويب شده و قرار است، امسال هم برنامهي چهارم توسعه ادامه داشته باشد، مجلس با هماهنگي دولت و ديگر نهادها الزامات مورد نظر را براساس زمانبندي برنامهها انجام دهد تا برنامهي پنجساله نيز اجرا شود، چون ما سه برنامه تا افق 1404 داريم كه سند چشمانداز را به واقعيت ميرساند.
رحيممشايي در اختتاميهي چهارمين دورهي طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر»:
نداشتن حب به وطن نتيجهي سستي در ايمان است
اسفنديار رحيممشايي گفت: نداشتن حب نسبت به وطن، نتيجهي سستي در ايمان است. اگر اين اتفاق بيفتد، يا منبع ايمان مشكل دارد يا خطوط اتصال به آن داراي مشكل است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، مشاور عالي و رييس دفتر رييسجمهور صبح امروز در مراسم اختتاميهي چهارمين دورهي طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر» در پژوهشكدهي فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي بايد دو كار مهم را در دستور داشته باشد. يكي ايجاد فضايي است، از تلاش فراگير در سطح و مقياسي برتر از كوشش علمي و معمولي كه از آن، مفهوم جهاد را تعبير ميكنيم. جهاد يك جريان مقدس است و اصول و مبنايي با سطح روشني از كيفيت و كميت دارد.
وي ادامه داد: حوزهي جهاد علمي در كنار مراكز علمي ـ تحقيقاتي ديگر، از همين رهگذر مفهوم دارد كه يك جريان آموزشي و پژوهشي را به يك جريان عظيم و هدفمند داراي مقياس كلان با انرژي فراتر براي دستيابي به قلههاي بلندتر طراحي و مديريت ميكند. البته موضوع علم، وسيع است و شامل همهي بخشها از علمي و تكنيكي تا علوم فكري و انديشهيي ميشود كه هر دو براي پيشرفت كشور لازم است.
رحيممشايي در بخش ديگري از سخنان خود به حديث «حبالوطن من الايمان» اشاره كرد و گفت: اين يك گزارهي مثبت است و يك تحليل و پيام مثبت در متن آن قرار دارد. اين خبر نيست، يك موضوعي در بيرون وجود دارد و حس مشتركي دارد به نام حبالوطن كه تا اينجاي موضوع، طبيعي و يادآوري است و به كشف علمي نياز ندارد. البته اين به آن معني نيست كه پيش از پيامبر (ص) كسي آن را نميفهميد.
وي اظهار كرد: اگر اين سخن درست است و آن را براساس فرمايش پيامبر اكرم (ص) ميپذيريم، يك نتيجه ميتوان از آن گرفت و آن اين است كه نداشتن حب نسبت به وطن نتيجهي سستي در ايمان است.
رحيممشايي بيان كرد: البته اگر كسي گفت كه مؤمن است، اما حب وطن نداشت، اين نتيجه حاصل ميشود كه در آن ضعف وجود دارد. البته باور اين موضوع سخت است؛ مگر ميشود آدمي حب وطن نداشته باشد. اين را نميتوانيم باور كنيم، مگر آنكه از آن (حب وطن) غافل باشد. اين موضوع درست مانند اين است كه كسي نسبت به پدر و مادرش حب نداشته باشد.
مشاور عالي رييسجمهور ادامه داد: اين اتفاق ميافتد، يعني كساني به نام ايران در مسند مسؤوليتهايي به اين سرزمين خيانت كردند يا ميكنند. اينها استثناست و جريان طبيعي نيست.
وي گفت: يكي از شاخصهاي سنجش ايمان، عشق به وطن است. واقعا بايد وطن را فهميد. موضوع وطن با موقف فرق ميكند، موقف يعني ايستگاه، يعني مدتي در جايي ميايستيم كه آن وطن نيست. البته ما نسبت به ايستگاه هم بايد حب داشته باشيم؛ اما با حب وطن فرق ميكند، شوق وطن بايد ما را پيش ببرد.
رحيممشايي در ادامه، حديث ديگري را با اين معني كه «دوست داشتن چيزي، كور و كر ميكند» نقل و اظهار كرد: اين عبارت، هشداردهنده است و گزارهاي منفي بهشمار ميآيد. آيا حب، خودش منفي است يا مثبت. حديث ديگري نيز با اين معني «آيا دين، مگر جز حب است» وجود دارد كه اين عبارت يعني دين، حب است. وقتي ميگويند مهرورزي نه اينكه مهر در سبد كالاي زندگي است، بلكه اين خود دين است.
وي بيان كرد: اگر كسي حب در وجودش متبلور نباشد، فاقد دين است، چون نگفته حب از دين است، بلكه ميگويد دين جزو حب است.
رييس دفتر رييسجمهور ادامه داد: هر حبي يك بغض دارد و آن به تبع فقدان حب بهوجود ميآيد. حب جنبهي وجودي دارد، بغض جنبهي عدمي دارد. اصل بر آن است كه حب اتفاق افتد و آنجا بغض را ميبينيم كه مهر، عشق و تولد جايي براي موجوديت ندارد. عالم فساد دارد.
رحيممشايي گفت: بگذريم از بعضي كه با برداشتهاي ناصحيح از دين، مظهر بغض، كراهت و سياهي هستند. مؤمن كسي است كه از نگاه كردن به آن بايد به شوق آييم.
او با بازگشت به حديث قبلي كه «دوست داشتن چيزي، كور و كر ميكند» اظهار كرد: حب بد نيست، اما خطر دارد. ظاهر حديث با پيام آن تناقضي ندارد؛ اما اين پرسش مطرح است كه آيا كر و كور تفسير منفي را از حب بيان ميكند و آيا به ساحت قدسي حب معترض است؟ من ميگويم اصلا اينطور نيست و تعريضي به حب ندارد.
وي ادامه داد: در هر حبي ابتدا تصويري بايد داشت كه وجود آن را تصديق كند و شوق به آن بايد اكيد شود. محبوب تصور و تصديق ميخواهد و جمع آنها، باور شما نسبت به مصداق حب شماست؛ ولي حب هميشه از جنس معرفت نيست. احساس حب كافي نيست، خطر هم دارد، چون خيليها اظهار معرفت ميكنند، درحاليكه بنيانهاي اين محبت در آنها شكل نگرفته است.
رحيممشايي با اشاره به حديثي از امام حسين (ع) به اين معني كه «مردمان بردگان دنيا هستند و دين آويزه زبانهايشان است» گفت: آويزهي زبانها كه همهاش بد نيست، چون بروز و ظهور دارد؛ اما با اين دين چگونه بايد برخورد كرد. اين دين تا زماني كه پوششي بر زندگي شيرين ما باشد، خيلي هم خوب است، ولي تا زماني كه بلا بر آن نازل شود. در اين صورت، محبتي كه اتفاق افتاده است، محبت نيست، گرايشي از سر عادت است. مانند مجموعههاي 90 قسمتي تلويزيوني كه همه ميگويند، كيفيت ندارد، اما باز هم آن را نگاه ميكنند. اگر كيفيت ندارد، چرا نگاه ميكنيد. در واقع، اين فيلمها خود را به مردم تحميل ميكنند. اين حب نيست.
وي افزود: حبي كه كر و كور ميكند، دوست داشتن نيست و جنس آن زداينده و زائلكنندهي معرفت است. حبي قيمت دارد كه محصول معرفت باشد. معرفتي كه شكل گرفته است و براساس انتخابي آگاهانه باشد، اما نه حبي كه براساس تصور و توهم غلط باشد.
رحيممشايي تأكيد كرد: ما براي پيشرفت و توسعهي كشور به حب وطن نياز داريم. حبي كه از سر معرفت نسبت به داشتهها، ميراث و ارزشها باشد. پاسداشت داشتهها منطقي است. پاسداشت ناداشتهها منطقي ندارد. هرچه امكان شناخت اين سرزمين پرگهر فراهم آيد و نسبت به باور خود و ايمانمان آگاهي بيشتري يابيم، نسبت به اين سرزمين حب مييابيم. اين حب سوخت موتور ما براي رسيدن به قلههاي بلند است.
رييس دفتر رييسجمهور اظهار داشت: بايد بسيار بكوشيم تا بدانيم اين سرزمين پاك و مرز پرگهر چه ظرفيتي براي اغناي ما و پايداري مرزها دارد. تلاشهايي كه گاهي در گوشه و كنار كشور براي جدايي بخشهايي صورت ميگيرد، حاصل درك نادرست از اين سرزمين بزرگ است كه جاهلانه به حقيقت اين كشور نگاه ميكنند.
رحيممشايي در پايان اضافه كرد: اميدوارم در دور جديد دولت، فرهنگ و هنر اولويت برتري نسبت به ديگر بخشها پيدا كند و به كمك نهادهاي علمي، شاهد تلاشهاي وسيعي در حوزههاي علمي، فنآوري و جهادي دانشجويان در عرصهي علم و دانش باشيم.
منوچهر جهانيان ـ دبير اين طرح ملي و رييس مركز گردشگري علمي فرهنگي دانشجويان ايران ـ در اين مراسم با بيان اينكه طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر» با تأكيد بر شعار «ما ميتوانيم» و تقويت روحيهي خودباوري از سال 1384 آغاز شد، گفت: اردوها بهگونهاي طراحي شدند كه دانشجويان با توجه به رشتهي تحصيلي خود از مراكز صنعتي، نيروگاهها، كارخانهها، مراكز هستهيي، پزشكي، جاذبههاي گردشگري و ميراث فرهنگي ديدن كنند. اين موضوع در ارتقاي سطح علمي آنها تأثيرگذار بوده است. اگر بسترهاي لازم توسط دولتمردان فراهم شود، دانشجويان در حوزههاي علمي مختلف ميتوانند نوآوري داشته باشند.
وي ادامه داد: برقراري ارتباط نزديك ميان دانشجويان و مراكز صنعتي و علمي، تحقق شعار ما ميتوانيم كه به جنبش علمي و نرمافزاري منجر ميشود، آگاهي يافتن از تلاشهاي علمي ـ تحقيقاتي و آشنايي با ميراث فرهنگي و جاذبههاي كشور از جمله اهداف اين طرح بود.
جهانيان گفت: در چهارمين دورهي طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر» بيش از 12هزار و 500 نفر در قالب 520 اردو شركت كردند كه رشد چهار درصدي داشت. در اين مدت، 240 اردوي بازديد از مراكز علمي ـ تحقيقاتي و 280 بازديد از جاذبههاي گردشگري اتفاق افتاد.
دبير طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر» اضافه كرد: براساس نظرسنجيهاي انجامشده از دانشجويان شركتكننده، 78 درصد دانشجويان اردوها را مرتبط با رشتهي تحصيلي خود دانستند، 75 درصد درخواست تكرار كردند، 70 درصد آشنايي با مراكز تحقيقاتي و پروژههاي ملي را در اولويت بازديد قرار دادند، 90 درصد به بازديد از جاذبههاي گردشگري علاقه داشتند، 94 درصد براي تقويت روحيهي خودباوري اين اردوها را مفيد دانستند و 95 درصد از مجموع اردوها اظهار رضايت كردند.
در ادامهي اين مراسم، دريادار مهندس اميري توضيحهايي را دربارهي ناوشكن جماران و نحوهي شكلگيري تحقيقات در نيروهاي مسلح داد و گفت: در سال 1357 مستشاران زيادي در بخشهاي مختلف وجود داشتند و امور اصلي را در اختيار داشتند و تجهيزات را در اختيار ما قرار دادند؛ اما فنآوريها در اختيار ما نبود. پس از خروج آنها مقدار زيادي از تجهيزات، قطعات و حتا نقشهها را خارج كردند تا اينكه در سال 1362 معاونتهاي جهاد خودكفايي در نيروهاي مسلح ايجاد شد.
وي بيان كرد: در هشت سال جنگ تحميلي، سههزار كشتي در آبهاي اطراف ايران تردد ميكردند و فقط 10 درصد آنها مورد تهاجم واقع شدند و ما حتا بخشي از آنها را نجات داديم. در اين مدت، هيچوقت صادرات و واردات كشور قطع نشد.
اميري ادامه داد: سال 1376 روسيه رزمايشي را در آبهاي خزر برپا كرد و از ايران هم براي شركت در رزمايش دعوت كردند. ميدانيم پس از قراردادهاي ننگين تركمنچاي و گلستان ايران حق استقرار ناوگان دريايي نظامي در خزر ندارد؛ اما براساس اين دعوت، وقتي ناوگانهاي ايراني دوهزار كيلومتر از كشور فاصله گرفتند تا از كانال سوئز به آبهاي خزر وارد شوند، روسيه پيام داد كه شناورها را بازگردانيد و از اين موضوع عذرخواهي كرد. اين امر، احساس سرخوردگي در ما ايجاد كرد تا اينكه مقام معظم رهبري فرمودند، برويد در درياچهي شمال ناوچه بسازيد. در سال 1382 نخستين ناوچهي ايران در درياي خزر به نام «پيكان» راهاندازي شد. دوسال بعد هم دومين ناوچه به نام «جوشن» و در سال 1388 «درفش» ساخته شد.
وي گفت: مقام معظم رهبري در بازديدي كه داشتند، گفتند برويد ناوشكن با كاربري هليكوپتر بسازيد و ما در سال 1388 ناوشكن «جماران» را ساختيم. اين درحالي بود كه ما در رژيم قبل حتا تعمير قطعات را انجام نميداديم. حالا آن شرايط را با وضع موجود مقايسه كنيد. اينجا ميتوانيم نقش رهبري و هدايت را بهخوبي مشاهده كنيم.
او بيان كرد: نخستين و مهمترين دستاورد براي ما تحقق شعار خودباوري است. ما از خطوط قرمزي كه بيگانگان ايجاد كرده بودند، عبور كرديم و توان نظامي ما ارتقا يافت. وقتي پرچم ايران را هزاران كيلومتر آنطرفتر در آبهاي ديگر به اهتزاز درميآوريم، اقتدار و عظمت كشوري را كه 32 سال تحريم بوده است، نشان ميدهيم.
اميري گفت: بهتازگي دزدي دريايي در سواحل سومالي ايجاد شده و هشتمين ناوگروه ايران در 2500 كيلومتر دورتر از كشور مستقر است. برخي تعجب ميكنند كه ما چگونه پس از 30 سال در اين منطقه توانستيم حضور يابيم. حتا گاهي وقتي ناوهاي ما با سرعت كم حركت ميكنند، طعنه ميزنند كه آيا مشكل قطعه داريد.
وي اظهار داشت: وقتي ناوشكن جماران ايجاد ميشود، درحاليكه آنها ميدانند به ما قطعه ندادند و كمك نكردند، در واقع، بازدارندگي اساسي ايجاد كردهايم. بازدارندگي نياز به بمب اتم ندارد. با ساخت ناوشكن جماران صرفهجويي ارزي بسياري شد و ساخت آن در داخل كشور، يكپنجم قيمت تمامشده است و سكويي براي فعاليتهاي بزرگتر بهشمار ميآيد.
به گزارش ايسنا، عباسي ـ رييس فراكسيون گردشگري مجلس ـ نيز در اين مراسم با بيان اينكه وجود همايشهايي با مشاركت دانشجويان كه كمتر مشاهده ميشود، روح خاصي به حركتها ميبخشد، يادآور شد: فراكسيون گردشگري با توجه به حركتهايي كه از زمان اسفنديار رحيممشايي براي معرفي ايران به جهان آغاز شد، براي هموار كردن راهها تشكيل شد.
او با اشاره به تبليغات اندك از ايران، بيان كرد: در سفر كوتاهي كه به بيروت داشتم، از جاذبههايي كه معمولا ايرانيها از آنها در اين منطقه بازديد ميكنند، ديدن كردم. در بيروت كليسايي را در محلي كه تلهكابين وجود دارد، بهقدري زيبا ساختهاند كه حتا ايرانيهاي مسلمان هم در كنار آن عكس ميگيرند. قطعا آنها با اهدافي اين كار را كردهاند يا منطقهي ديگري با عنوان مشاهير جهان وجود دارد كه عكسهاي جنايتكاران جنگي مانند صدام يا رؤساي جمهور آمريكا را در آنجا نصب كردهاند و تنها عكسي كه براي علم خدمت كرده و در آن منطقه نصب شده، تصوير انيشتن است. درحاليكه ما مشاهير واقعيتري داريم و از آنها در تبليغات ميتوانيم بهتر بهره ببريم.
عباسي تأكيد كرد: بايد جاذبههاي موجود در كشور را بررسي كنيم و كارهايي را براي معرفي بيشتر آنها انجام دهيم. البته با وجود اينكه فعاليتهايي در بخشهاي مختلف كشور براي نمونه، پارس جنوبي آغاز شده است و سير صعودي را طي ميكنيم، اما هنوز از برخي كشورها عقب هستيم.
رييس فراكسيون گردشگري مجلس ادامه داد: اگر اين حركتها در فضايي دانشجويي انجام شود، بسيار بااهميتتر جلوه ميكند. ما هم در مجلس توان خود را بهكار ميگيريم تا موانع قانوني را حذف كنيم.
عباسي بهعنوان نايب رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز گفت: اين كميسيون براي پيشنهادهايي كه در بخشهاي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي داده ميشود، آمادگي دارد تا بحثهايي را آغاز كند. مطمئنم اين نشستها خروجي دارد و تعالي و رشد جامعه را موجب ميشود.
در پايان اين مراسم، با حضور رحيممشايي، طيبي، دريادار اميري و جهانيان كتاب «ايران را ببينيم» كه حاوي تصاويري از جاذبههاي گردشگري و تاريخي كشور است، رونمايي شد. رحيممشايي نيز يك نسخه از اين كتاب را امضا كرد. همچنين از معاونان فرهنگي برتر در اجراي طرح ملي «ايران؛ مرز پرگهر» و شركتها و مؤسسههاي همكار در اجراي اين طرح ملي و دانشجويان برگزيده در بخشهاي خاطرهنويسي، عكس و كتابخواني تجليل شد.
نهادهاي برتر مانند معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بنياد شهيد و امور ايثارگران، سازمان صداوسيما، سازمان ملي جوانان، معاونت فرهنگي وزارت علوم، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، معاونت فرهنگي وزارت بهداشت و آموزش پزشكي و پايگاههاي اطلاعرساني ميراث آريا و ايسكانيوز تقدير شدند. از اسفنديار رحيممشايي نيز با اهداي لوح سپاسي تقدير به عمل آمد.ح/الف