(ایسپا) مشهد؛
طرح میزان آشنایی شهروندان با وظایف سازمان انتقال خون را اجرا کرد
طرح نظرسنجی میزان آشنایی شهروندان با وظایف سازمان انتقال خون توسط مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی(ایسپا) مشهد، انجام شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد، طرح نظرسنجی میزان آشنایی شهروندان با وظایف سازمان انتقال خون با هدف آگاهی از میزان آشنایی شهروندان با فعالیتهای سازمان انتقال خون و سنجش میزان رضایت مراجعین به پایگاههای انتقال خون توسط مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی(ایسپا) مشهد در اسفند ماه 88 اجرا گردید.
جامعه آماری در بخش میزان آشنایی شهروندان با فعالیتهای سازمان انتقال خون کلیه شهروندان 18 سال به بالا در شهر مشهد و در بخش میزان رضایت مراجعین به پایگاههای انتقال خون کلیه مراجعین به پایگاههای انتقال خون بودهاند. حجم نمونه نیز در هر بخش 300 نفر در نظر گرفته شده است که در بخش اول نمونهگیری با نرم افزار جامع نمونه گیری sas انجام شده است. جهت بررسی میزان رضایت مراجعین، پرسشنامهها به روش مصاحبه تلفنی تکمیل گردید و فرد نمونه بصورت تصادفی از لیست مراجعین به پایگاه انتقال خون انتخاب شد و پرسشنامه های مربوطه تکمیل گردید.
نتایج طرح مذکور، نشان داد: بیش از دو سوم افراد مورد بررسی تاکنون اهدای خون نداشتهاند، این افراد 72.7 درصد نمونه تحقیق را شامل شدهاند. 27.3 درصد پاسخگویان اهدای خون داشتهاند. نیمیاز پاسخگویان (50.4 درصد) به سلامتی خون و فراورده های خونی مصرف شده اطمینان زیاد و خیلی زیادی دارند.
65.3 درصد از پاسخگویان گروه خونی خود را میدانستند و 34.7 درصد افراد از نوع گروه خونی خود را بیاطلاع بودند. 68.7 درصد از کسانی که خون اهدا نموده بودند انگیزه خود را برای اهدای خون کمک به همنوع عنوان نمودهاند. 61.7 درصد افراد مورد بررسی از شرایط اهدای خون اطلاعی نداشتند. بررسی میزان آگاهی افراد مورد بررسی از شرایط اهدای خون بر حسب فعالیت نشان میدهد که شاغلین و دانشجویان بیشترین میزان آگاهی را در خصوص شرایط اهدای خون داشتهاند به طوریکه میزان آگاهی آنان 67 از 100 میباشد. سپس افراد خانه دار و بیکاران در مراتب بعدی میزان آگاهی قرار دارند. با افزایش سطح تحصیلات پاسخگویان میزان آگاهی آنان درخصوص شرایط اهدای خون افزایش یافته است. بطوریکه افراد با تحصیلات لیسانس و بالاتر بیشترین میزان آگاهی را در این خصوص داشتهاند.
میزان آگاهی اهداکنندگان خون از شرایط اهدای خون بیشتر از افرادی است که تاکنون خون اهدا نکرده اند.به طوریکه نمره آگاهی اهداکنندگان خون از شرایط اهدای خون 67.4 و کسانی که خون اهدا ننموده اند 64.9 از 100 می باشد. میزان آگاهی بطور کلی در خصوص شرایط اهدای خون در بین پاسخگویان 65.6 از 100 میباشد. 63.3 درصد از پاسخگویان وظیفه سازمان انتقال خون را تامین نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن میدانستهاند.
در بخشمیزان رضایت مراجعین به پایگاههای انتقال خون نیز، بیشترین میزان رضایت مراجعین جهت اهدای خون مربوط به نحوه برخورد پزشک معاینه کننده میباشد که با میانگین 4.4 در حد زیادی قرار دارد. سایر مولفه های رضایتمندی نیز در حد مطلوبی قرار دارند و تنها نحوه اطلاع رسانی درخصوص اهدای خون قبل از ثبت نام و امکانات سمعی و بصری پایگاه انتقال خون در حد متوسطی رضایت مراجعین را تامین نموده است.
لازم به ذکر است: دامنه میانگین ها از 1 تا 5 می باشد که 5 بالاترین میزان رضایت و 1 کمترین میزان رضایت را نشان می دهد.مقایسه میزان رضایت اهدا کنندگان مستمر و غیر مستمر در موارد مختلف نشان می دهد که اهداکنندگان مستمر رضایت بیشتری در مقوله های مطرح شده دارند.
افرادی که جهت انجام اموری غیر از اهدای خون به پایگاه مراجعه نموده بودند در موارد مطرح شده در حد زیادی رضایت خود را ابراز داشتهاند که در این بین میزان رضایت از نحوه برخورد کارکنان پایگاه انتقال خون در حد بسیار مطلوبتری قرار دارد. گرچه دقت و سرعت در انجام خدمات درخواستی نیز رضایت زیادی در بین افراد مراجعه کننده ایجاد نموده است.الف/ر
١٦:٤٠ ١٩/٠٢/١٣٨٩