مديركل راه آهن جنوب در بازدید از ایسنای خوزستان این خبرگزاری را رسانهاي عادل دانست و گفت: البته پس از عدالت موضوع صحت نيز در اين رسانه رعايت ميشود. اين رسانه در مورد بيان تخصصي اخبار از تبحر خاصي برخوردار است و شايد اين موضوع بيشتر به دليل وجود ديد و نگاه علمي دانشجويي در اين خبرگزاري امكانپذير شده است.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان،عليرضا احتشامي اظهار داشت: كمترين موارد تكذيب ما به خبرگزاري ايسنا تعلق داشته است اما بعضا زماني كه ما خبر را به رسانههاي ديگر دادهايم به دليل اينكه شاهد نادرست بودن و يا صحت نداشتن بخشي از خبر بوديم بايد آن را مورد تغيير قرار ميداديم.
وی عنوان کرد: در سال گذشته 2ميليون و 910هزار مسافر توسط ناوگان ريلي راهآهن جنوب جا بهجا شد كه اين تعداد در مقايسه با سال پيش از آن حدود پنج درصد رشد داشته است.
احتشامی اظهار كرد: در سال گذشته پروژههاي بسياري در راهآهن استان خوزستان و به ويژه منطقه جنوب به اجرا رسيد. دراين سال حدود100 ميليارد ريال اعتباردر قالب بخشهاي عمراني، جاري و سرمايهاي جذب بخش ريلي جنوب شده است.
وي افزود: به دليل اينكه راه آهن كشور در سال گذشته ازشرايط اعتباري خوبي برخوردار نبود، از نظر منابع اعتباري با محدوديتهايي رو به رو بوديم و به نظر ميآيد كه اين رقم جذب اعتبار ميتواند رقم چشمگيري باشد. با توجه به اينكه امسال پروژههاي مهمي را در دست اجرا داريم اميدواريم بتوانيم نسبت به سال گذشته اعتبار بيشتري جذب كنيم.
احتشامي گفت: در نوروز امسال بهسازي نماي ايستگاه راهآهن اهواز انجام شد. با توجه به اينكه اين نما ثبت ملي شده است امكان تغييرات در آن وجود نداشت و تنها ما ميتوانستيم وضعيت آن را بهبود بخشيم.
وي با اشاره به اينكه اقداماتي در خصوص ارتقاي سطح ايمني سير و حركت انجام شده است، خاطرنشانكرد: با اين اقدامات در تلاش بوديم كه ايمني سير و حركت را در منطقه خوزستان تضمين كنيم. ما سال گذشته هيچ سانحهاي را كه راهآهن مسوول آن باشد شاهد نبوديم.
احتشامي افزود: همچنين سال 88 براي افزايش سطح ايمني فعاليت هايي همچون تثبيت خطوط، ترميم زيرسازيها و تكميل بالاست خطوط انجام شد.
حمل سه ميليون تن بار در سالگذشته
وي اظهاركرد: در سال گذشته بيش از سه ميليون تن بار توسط راهآهن خوزستان حمل شد كه اين ميزان معادل بيش از 900 ميليون تن كيلومتر بدون احتساب وزن واگنها، بوده است. همچنين اگر بخواهيم ميزان تن كيلومتر مبدا و مقصد را نسبت به كل كشور مقايسه كنيم به عددي حدود 2 ميليارد تن كيلومتر بار مبدا و مقصدي ميرسيم.
احتشامي با بيان اين كه در سال گذشته 5647 رام قطار باري و 3107 رام قطار مسافري بر خطوط راهآهن جنوب تردد كرده است گفت: قطارهاي محلي نيز 910هزار مسافر را در درون استان و قطارهاي برون استاني نيز حدود 2ميليون نفر را جابهجا كردند كه درمجموع اين رقم به 2 ميليون و 910 هزار مسافر ميرسد.
وي درباره عملكرد اداره كل راه آهن جنوب در سال گذشته در بخش فني و مهندسي نيز گفت: بالاستريزي طول خطوط سه گانه از جمله اقدامات انجام شده در بخش فني و مهندسي است. بالاست از نظر مهندسي خطوط داراي اهميت بسياري است و اين مصالح با قيمت گراني تهيه ميشود.
احتشامي ادامه داد: پارسال محورهاي سه گانه يعني اهواز به سمت خرمشهر، اهواز به سمت بندرامام و اهواز به سمت انديمشك بالاست ريزي شد.
وي افزود: همچنين تعويض تراورسهاي بتني نيز از ديگر كارهاي انجام شده در سال گذشته بوده است كه در جريان اجراي اين عمليات بيش از7000 تراورس در مسير بندرامام- انديمشك تعويض شد. اين كار به ارتقاي ايمني و افزايش طول عمر خطوط كمك ميكند. در سال گذشته 5000 تراورس چوبي نيز عوض شد تا به اين ترتيب در تثبيت خطوط مشكلي با مشكلي بر نخوريم.
احتشامي ادامه داد: بازسازي سوزنهاي ورودي و خروجي ايستگاهها نيز كه عامل مهمي در خصوص سوانح محسوب ميشوند، از ديگر اقدامات انجام شده بوده است.
وي گفت: انجام زيركوبي خطوط، اقدامي بسيار مهم در تثبيت خط به شمار ميرود. اين اقدام توسط دستگاههاي گران قيمت كه هماكنون در استان مستقر است انجام ميشود.
مديركل راهآهن جنوب با اشاره به اينكه جوشكاري درز ريلها براي بيصدا كردن حركت قطار يك تكنيك جديد محسوب ميشود خاطرنشانكرد: هم اكنون جوشكاري 80 درصد از خطوط راهآهن جنوب به پايان رسيده است و اميدواريم به زودي اين ميزان به 100 درصد برسد. در نتيجه اين اقدام قطارهاي استان با صداي كمتري حركت خواهند كرد.
وي افزود: ما براي توسعه ايستگاه راهآهن اهواز نيازمند خارج كردن اماكن اداري از اين ايستگاه هستيم. هم اكنون سالن ايستگاه از يك سمت توسعه يافته است و از سمت ديگر نيز نيازمند افزايش ظرفيت و توسعه هستيم. توسعه ايستگاه مستلزم خارج شدن اماكن اداري ما از اين ايستگاه است.
احتشامي اظهاركرد: 2.5 ميليارد تومان اعتبار براي توسعه ايستگاه راهآهن اهواز در نظر گرفته شده است. اين ميزان اعتبار تخصيص يافته و مقررشده كه در يكي از زمينهاي راهآهن ساختمان جديد اين اداره كل احداث و به اين ترتيب زمينه توسعه ايستگاه اهواز با خروج واحدهاي اداري از درون ايستگاه ايجاد شود.
احداث سكوي جديد راهآهن اهواز جديددر دست اجرا
وي ادامه داد: ما با هدف توسعه ايستگاه اهواز و افزايش ظرفيت پذيرش قطارهاي ورودي واعزام قطارهاي خروجي، پروژه احداث سكوي دوم و زيرگذر مورد نياز را از سال گذشته آغاز كرديم. هماكنون زيرگذر سكوي دوم احداث شده است و در سال جاري شاهد بهرهبرداري از اين پروژه هستيم. اعتبار مورد نياز اين پروژه 15ميليارد ريال برآورد شده است.
احتشامي قدمت ساختمان ايستگاه راهآهن اهواز را 80 سال عنوان كرد و افزود: اين ساختمان در سال 1308 ساخته شد و در سال 1311 به بهرهبرداري رسيد. به نظر من امكان هر گونه اقدامي در خصوص تغيير محل ايستگاه راه آهن اهواز قابل انجام است. اما اصولا در بيشتر نقاط دنيا ايستگاه راه آهن در مركز شهر واقع شده است وجابه جايي ايستگاه مقرون به صرفه و منطقي نيست.
زيرزميني كردن راهآهن در شهراهواز
وي عنوان كرد: ما و استاندار خوزستان در حال پيگيري طرحي با موضوع انتقال خطوط داخل شهري راهآهن به زير زمين هستيم. با اجرا و عملي شدن اين طرح ديگر خطوط راه آهن موجب دوتكه شدن شهر نخواهند شد. پس از بهرهبرداري از اين طرح ميتوان بهجاي خطوط راهآهن قديمي، جاده، فضاي سبز، پارك و يا اتوبان ساخت و به دليل اينكه ممكن است در آينده در زيرزمين با مشكلاتي روبه رو شويم احداث ساختمان مجاز نيست.
احتشامي با اشاره به اينكه در سال گذشته خط دوم راهآهن خرمشهر- اهواز به طول 30 كيلومتر،100 درصد زيرسازي شده است خاطرنشانكرد: امسال در حال ريلگذاري اين خط هستيم. همچنين زيرسازي خط شلمچه به طول 16كيلومتر نيز به پايان رسيده است كه امسال نيز ريلگذاري خط خرمشهر به شلمچه در دستور كار قرار دارد. همچنين براي فعال شدن و بازسازي مجدد خط شوشتر مطالعهاي داشتيم كه اميدواريم پس از پايان مطالعه و تخصيص اعتبار، در دستور كار ما در سال جاري قرارگيرد.ح/الف