٠٠:٠٤ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
نشست بررسي سياست‌هاي جذب دانشجويان غير ايراني برگزار شد

ششمين جلسه از سلسله نشست‌هاي "بررسي سياست‌هاي جذب دانشجويان غير ايراني" با موضوع "تاثيرات اقتصادي حضور دانشجويان غير ايراني و نقش بخش خصوصي در جذب آن‌ها"، با حضور رييس اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران در سالن جلسات معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد نهاونديان در اين نشست با اشاره به ابعاد متنوع بحث دانشجويان خارجي در هر كشور از جمله ابعاد سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي گفت: در بعد اقتصادي، بحث دانشجويان خارجي در هر كشور از جنبه صدور خدمات مانند تجارت كالايي و ... بررسي مي‌شود.

وي گف: در طبقه بندي سازمان جهاني تجارت براي صدور خدماتي چون پزشكي، آموزشي، حقوقي و مواردي از اين دست چهار گونه درنظر گرفته مي‌شود، يك شيوه اين است كه دانشجوي خارجي به كشور ميزبان مي‌آيد؛ به گونه‌ ديگر، استاد به كشور ديگر فرستاده مي‌شود، حتي گاهي انتقال فرد صورت نمي‌گيرد و از اينترنت استفاده مي‌شود.

او افزود: اگر اقتصاد رو به جلو باشد (اين يك امر خود به خودي نيست) و اگر اقتصاد كشور ميزبان، كارآمدي خود رادر عمل نشان دهد، در آن صورت دانشجو مبلغ و حامل پيام كارايي و كارآمدي اقتصاد كشور ميزبان در كشورهاي ديگر است اما اگر احساس كند كه كالاي ايراني به درد نمي‌خورد به و به دنبال كالاي خارجي بايد رفت، پس از فارغ‌التحصيلي عامل واردات كالاهاي كشور خودش مي‌شود.

نهاونديان ادامه داد: از سوي ديگر جنبه‌هاي اقتصادي‌تر كه بخشي از برنامه‌ريزي و مديريت است از امتياز دانشجويان خارجي در ايران استفاده كرده و او را به بازيد از فرصت‌ها و قابليت‌هاي اقتصادي كشور مي‌برد. مثلا به دانشجوي پزشكي بايد اين فرصت داده شود كه صنعت فولاد يا خودروسازي را هم ببيند و از جاهايي كه لزوما به حوزه كاريش مربوط نيست بازديد كند. از طرفي نيز امكان كارآموزي او را در موسسات و شركت‌ها فراهم كرد و وي را در مقوله كارگر خارجي نبرد چرا كه اين موضوع خلط مبحث است. دانشجو در دسته بندي مختلفي از كارگر قرار مي‌گيرد و در كشور خود ممكن است مهندس، مدير يا وزير مي‌شود.

نهاونديان با تاكيد بر نگاه‌هاي بلند مدت از برنامه‌ريزي گفت: نمي‌توان در انتظار پالس‌هاي اتفاقي جامعه به مهاجران بود. آنها سرمايه‌گذاري‌هاي آينده ما هستند. از اين منظر كارآموزي دانشجوي خارجي تماس نزديك او را با كالا، صنعت، تكنولوژي ايراني و نحوه مديريت آشنا مي‌كنند. اگر چنين مديريتي اعمال شود مي‌شود برخي شركت‌هاي ايراني را ترغيب كرد كه دانشجويان خارجي را بورس كنند. چنين نگاهي از مديريت با توجه به فرهنگ موجود مزيت رقابتي را در صحنه بين المللي ايجاد مي‌كند.ح/الف

١٥:٠٢ ٢٩/٠٢/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد