ميزگرد تخصصي بررسي معيارها و مولفههاي اخلاقدانشجويي و رسالت اجتماعي به همت سازماندانشجويان وابسته به معاونتفرهنگي جهاددانشگاهي واحد آذربايجانغربي با حضور معاوندانشجويی دانشگاهاروميه، معاونپژوهشي دانشگاه پيامنور استان و معاونفرهنگي جهاددانشگاهي استان در دانشگاه پيامنور اروميه برگزار شد.
به گزارش روابطعمومي جهاددانشگاهي واحد آذربايجان غربي،دكتر طالعي معاون امور دانشجويی دانشگاه اروميه در نشست تخصصی بررسی معيارها و مولفههای اخلاق دانشجويی و رسالتاجتماعی با اشاره به آيات قرآنكريم در مورد اخلاقاسلامی گفت: از منظر دينی و قرآن اخلاقانسانی تعريف و مرز مشخصی دارد همان تعريفی كه رسالت پيامبری و فلسفه آن را توجيه میكند رسالت پيامبر تزكيه و تعليم است و محفل در خور اين دو رسالت دانشگاه است و اساتيد در اين زمينه وظيفه سنگينی را بر عهده دارند.
معاون امور دانشجويی دانشگاه اروميه ادامه داد: اگر بتوانيم حركت تحصيلی، پژوهشی و آموزشی را در مسير استراتژی قرآن تنظيم كنيم به اهداف خود خواهيم رسيد.
دكتر طالعی خاطرنشان كرد: ارزش ها و فضيلت يك مقوله ذهنی نيست بلكه واقعه عينی است كه بايد در بطن و متن انسان ظاهر شود اگر شعاع معرفتی خود را با پشتوانه قرار ندادن صفای دل گسترش ندهيم ممكن است در تشخيص حق و باطل و زشتی و زيبا دچار مشكل شويم.
وی گفت: نكته بسيار مهمی كه رسالت فردی دانشجويان و اساتيد را توجيه می كند رويكرد مسئولانه و عالمانه نسبت به رسالت فردی است كه در سه محور اساسی در خور بحث، تامل و پژوهش است اولين نكته توجيه مسائل معرفتی است.
عضو هياتعلمي دانشگاه اروميه تصريح كرد: محور دوم توسعه علم و فضای معرفتی است كه نيازمند آموزش، تحقيق و پژوهش است و سومين محور كه تبيين كننده رسالت دانشجويی است ارتقاء مسائل خصلتی است ما بايد نسبت به توسعه وجودی خود بيانديشيم اگر ما توفيق ارتقاء مسائل معرفتی را داشته باشيم توان تحليل خواهيم يافت و آن كس كه با بسط شعاع معرفتی توان تحليل يابد توانايی تشخيص را نيز به دست می آورد و می تواند مرز حق و باطل را تشخيص دهد.
معاوندانشجويی دانشگاه اروميه عنوان كرد: اولين ره آورد ارتقاء مسائل معرفتی براي دانشجو كسب توان تحليل، تشخيص و تصميم است در مرز تصميم گيری بايد قدرت تصميم داشته باشيم و قدرت اين تصميم بايد سمت و سوی ارزشی پيدا كند.
وی با اشاره به راهكار قرآنی تصميمگيری صحيح گفت: دانشجو زمانی كه به مرز تصميمگيری رسيد و به دليل ايجاد شبهه در انتخاب دچار مشكل ميشود بسط مسائل معرفتی باعث میشود دانشجو شبهه را بشناسد و در مرز عدالت، دانايی و ارزش موضع گيری كند.
دكتر طالعی انواع نقد را در سه قالب عنوان كرد و گفت: نقد شامل نقد توجيه گرايانه، مغرضانه و عالمانه است كه متاسفانه نقد ما بيشتر توجيه گرايانه و مغرضانه است انسان تنها در سايه نقد می تواند به تحليل آرا برسد.
امين رستمزاده معاونفرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجانغربي در ابتداي اين نشست، با اشاره به سخنان امام خميني (قدس سره) گفت: كسب فضايل و مكارم انساني و موازين آدميت از تكاليف بسيار مشكل و بزرگ است.
عضو شوراي مركزي سازماندانشجويان كشور؛ با بيان اينكه اگر كسب فيض و دانش براي رضاي خدا نباشد منجر به ورز و وبال است گفت: اگر اين مهم با تهذيب و تقوي صورت نگيرد منجر به ضرر دنيا و آخرت جامعهي انسان خواهد بود.
عضو شوراي مركزي سازماندانشجويان كشور، گفت: دانشجويان بايد ضمن كسب علم توامان به كسب معرفت در زمينه اخلاق نيز همت گمارند تا علم فراگرفته شده محتوايي غنيتر و اصيلتر داشتهباشد.
رستمزاده با اشاره به اينكه اخلاق جزو مباحث مهم علمي است، گفت: كسب علم و دانش در آييناسلام بسيار مورد تاكيد قرار گرفته و علمايي كه منشاء توليد علوم در زمينههاي مختلف بودند همگي در يك درجه متعالي اخلاقي قرار دارند.
وي گفت: دانشجو با مزينكردن علم خود به معرفت و كرامت و اخلاق كمال را تجربه كند.
معاونفرهنگي جهاددانشگاهي استان اخلاق را نوعي علم و خلق و اشاعه و الگوسازي براي ديگران ذكر كرد كه در واقع رسالت و جوهره علم نيز از مفهوم اخلاق نشات گرفته شدهاست.
وي با توجه به اهميت تكريم اخلاقي و تحصيل آن، برگزاري اينچنين نشستهايي را لازم و ضروري دانست و افزود: تشريح مولفههاي اخلاق دانشجويي، آشنايي دانشجو با مولفهها و ملاكهاي اخلاق دانشجويي از اهداف برگزاري اين ميزگرد تخصصي بود.
معاونفرهنگي جهاددانشگاهي واحد استان آذربايجانغربي؛ نهادينه كردن فرهنگ اخلاقدانشجويي و توسعه و ترويج آن بين دانشجويان از ابعاد مختلف را از ديگر اهداف ميزگرد تخصصي بررسي معيارها و مؤلفههاي اخلاقدانشجويي و رسالت اجتماعي عنوان كرد.
در اين مراسم، دكتر سودمند معاونپژوهشي دانشگاه پيامنور اروميه نيز با تشريح ابعاد مختلف موضوع تبيين اين مقوله حياتي را با رويكردهاي علمي از ضروريات موضوع ذكر كرد.
دكتر سودمند تبيين و تفكيك موضوع مهم مولفههاي اخلاقدانشجويي را از ابعاد مختلف بسيار ضروري ذكر كرد.
اين مراسم با پرسش و پاسخ دانشجويان خاتمه يافت.ح/الف