طرح نظر سنجي میزان آشنایی شهروندان مشهد با وظایف سازمان انتقال خون اجرا شد
طرح نظرسنجی میزان آشنایی شهروندان با وظایف سازمان انتقال خون توسط مرکز افکارسنجی دانشجويان شعبه مشهد، انجام شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد، طرح نظرسنجی میزان آشنایی شهروندان با وظایف سازمان انتقال خون با هدف آگاهی از میزان آشنایی شهروندان با فعالیتهای سازمان انتقال خون و سنجش میزان رضایت مراجعین به پایگاههای انتقال خون توسط مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی(ایسپا) مشهد در اسفند ماه 88 اجرا گردید. نتایج طرح مذکور، نشان داد: بیش از دو سوم افراد مورد بررسی تاکنون اهدای خون نداشتهاند، این افراد 72.7 درصد نمونه تحقیق را شامل شدهاند. 27.3 درصد پاسخگویان اهدای خون داشتهاند. نیمیاز پاسخگویان (50.4 درصد) به سلامتی خون و فراورده های خونی مصرف شده اطمینان زیاد و خیلی زیادی دارند.
65.3 درصد از پاسخگویان گروه خونی خود را میدانستند و 34.7 درصد افراد از نوع گروه خونی خود را بیاطلاع بودند. 68.7 درصد از کسانی که خون اهدا نموده بودند انگیزه خود را برای اهدای خون کمک به همنوع عنوان نمودهاند. 61.7 درصد افراد مورد بررسی از شرایط اهدای خون اطلاعی نداشتند. بررسی میزان آگاهی افراد مورد بررسی از شرایط اهدای خون بر حسب فعالیت نشان میدهد که شاغلین و دانشجویان بیشترین میزان آگاهی را در خصوص شرایط اهدای خون داشتهاند به طوریکه میزان آگاهی آنان 67 از 100 میباشد. سپس افراد خانه دار و بیکاران در مراتب بعدی میزان آگاهی قرار دارند. با افزایش سطح تحصیلات پاسخگویان میزان آگاهی آنان درخصوص شرایط اهدای خون افزایش یافته است. بطوریکه افراد با تحصیلات لیسانس و بالاتر بیشترین میزان آگاهی را در این خصوص داشتهاند.
میزان آگاهی اهداکنندگان خون از شرایط اهدای خون بیشتر از افرادی است که تاکنون خون اهدا نکرده اند.به طوریکه نمره آگاهی اهداکنندگان خون از شرایط اهدای خون 67.4 و کسانی که خون اهدا ننموده اند 64.9 از 100 می باشد. میزان آگاهی بطور کلی در خصوص شرایط اهدای خون در بین پاسخگویان 65.6 از 100 میباشد. 63.3 درصد از پاسخگویان وظیفه سازمان انتقال خون را تامین نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن میدانستهاند.
در بخشمیزان رضایت مراجعین به پایگاههای انتقال خون نیز، بیشترین میزان رضایت مراجعین جهت اهدای خون مربوط به نحوه برخورد پزشک معاینه کننده میباشد که با میانگین 4.4 در حد زیادی قرار دارد. سایر مولفه های رضایتمندی نیز در حد مطلوبی قرار دارند و تنها نحوه اطلاع رسانی درخصوص اهدای خون قبل از ثبت نام و امکانات سمعی و بصری پایگاه انتقال خون در حد متوسطی رضایت مراجعین را تامین نموده است.ح/الف
١٢:٠٢ ٠٩/٠٤/١٣٨٩