مديركل ثبت احوال استان خوزستان گفت: ايجاد آرشيو الكترونيكي كه دولت بر راهاندازي آن ظرف سه سال آينده تاكيد كرده است ثبت احوال را از حالت سنتي به مدرن درآورده و خدمات بهتري به مردم ارايه خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ـ منطقه خوزستان ـ بهنام مريدي در بازديد از خبرگزاري ايسنا اظهار داشت: سازمان ثبت احوال كشور به منظور راهاندازي آرشيو الكترونيكي خود، اعتباري حدود 15 ميليارد تومان دريافت كرده است كه اين رديف اعتباري براي سازمان بيسابقه بوده است. به همين منظور اعتبار سازمان ثبت احوال خوزستان نيز به سه برابر افزايش يافته است.
وي افزود: در استان خوزستان از سال 1307 تاكنون 5/7 ميليون سند هويتي ثبت شده كه هر سند شامل وقايع حياتي هر فرد از بدو تولد تا زمان وفات است و با فوت افراد، سند هويتي بايگاني و نگهداري ميشود.
مديركل ثبت احوال خوزستان خاطرنشان كرد: اسناد هويتي افراد با گذشت زمان قديمي ميشود و در معرض خطر موريانهزدگي هستند. از اين رو هر ساله اداره ثبت احوال ناچار است هزينه قابل توجهي به صحافي اسناد قديمي اختصاص دهد.
مريدي ادامه داد: نبود امكان دسترسي اسناد از نقاط دور از ديگر مشكلات نگهداري اسناد به صورت دستي و مكتوب است به گونهاي كه شهروندي از مسجدسليمان با سند ثبت شده در اداره كل ثبت احوال شهر اهواز مجبور است به اهواز مراجعه كند.
وي اظهار داشت: در روند انتقال اسناد مكتوب به آرشيو الكترونيكي، اسكن، ورود به كامپيوتر، پردازش و در دسترس قرارگيري انجام ميشود تا پس از آن با فشردن يك دكمه رايانه، اسناد در هر مكان قابل مشاهده باشد.
مديركل ثبت احوال خوزستان تاكيد كرد: با اين اقدام تمامي اسناد هويتي وارد آرشيو الكترونيكي ميشود، ايجاد آرشيو الكترونيكي نيز زيربناي كارت ملي هوشمند است كه برنامه صدور كارت ملي هوشمند در زماني پنج سال تعيين شده است.
مريدي افزود: كارت ملي هوشمند كاربرد فراواني دارد و قابليت انجام 15 عمليات مختلف را دارا است. اين كارت جايگزين كارتهاي بانكي و كارت سوخت خواهد شد.
وي گفت: اعتبار تعيين شده براي ايجاد آرشيو الكترونيكي اسناد هويتي رضايتبخش است، كل اعتباري كه استانداري به اداره كل ثبت احوال خوزستان تخصيص داده است معادل يك ميليارد و 400 ميليون تومان است كه 400 ميليون تومان از اين مبلغ به طرح آرشيو الكترونيكي اختصاص دارد. همچنين تامين 50 درصد از هزينههاي اين طرح بر عهده سازمان ثبت احوال كشور است.
مديركل ثبت احوال خوزستان خاطرنشان كرد: قرار است اجراي طرح صدور كارت ملي هوشمند در سال جاري آغاز شده و تا پايان سال 20 درصد پيشروي داشته باشد. با صدور كارت هوشمند، شناسنامه در روند برگزاري انتخابات عملا معنايي نخواهد داشت و انتخابات به صورت كاملا الكترونيكي برگزار خواهد شد.
مريدي تصريح كرد: اداره كل ثبت احوال خوزستان با انتشار آگهي در روزنامه به شركتهاي مختلف فراخوان داده تا ميان شركتهاي واجد شرايط براي انتقال اسناد مكتوب به رايانه مناقصه برگزار شود.
وي خاطرنشان كرد: شركتهايي كه اداره ثبت احوال پس از انتشار فراخوان با آنها مذاكره كرده مدت زمان لازم براي آمادهسازي آرشيو را يكسال تخمين زدهاند كه در صورت فراهم شدن اعتبار كافي، استان خوزستان در زمينه اجراي طرح آرشيو الكترونيكي پيشگام خواهد بود. مدت زمان تعيين شده براي تهيه آرشيو الكترونيكي اسناد هويتي سه سال و براي صدور كارتهاي ملي هوشمند پنج سال است.ح/الف