١٧:٢١ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
معاون فرهنگي جهاددانشگاهي واحد تربيت معلم:
جهاد دانشگاهي در فعاليت‌هاي فرهنگي استان البرز پيشتاز خواهد بود

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم گفت: تاسيس استان البرز با مركزيت كرج فرصت بسيار مغتنمي است كه نهادهاي فرهنگي بايد از آن بهترين استفاده را براي بسترسازي‌هاي فرهنگي در اين استان داشته باشند و جهاد دانشگاهي با توجه به پتانسيل‌هاي خود در اين زمينه پيشتاز خواهد بود.

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم، احمدرضا فيروزي با اعلام اين خبر گفت: شهرستان كرج به دليل آن كه مهم‌ترين و بزرگترين شهرستان استان تهران پس از پايتخت مي‌باشد و جزو هفت كلان‌شهر كشور و به عنوان پل ارتباطي تهران با هشت استان شمالي و غربي كشور به حساب مي‌آيد به طوري كه جمعيت آن به تنهايي از تعداد قابل توجهي از استان‌هاي كشور بيشتر است، داراي موقعيت بسيار حساس و ويژه‌اي در كشور بوده كه هرگز متناسب با رشد جمعيت و موقعيت حساس آن، بدان توجه نشده است.

وي افزود: كرج شهري است كه در سال‌هاي اخير به دليل نزديكي به تهران، با مهاجرت گسترده اقوام و مردم شهرهاي مختلف كشور مواجه شده است به طوري كه رشد جهشي و انفجاري جمعيت آن طي اين سال‌ها به بيش از 10 برابر افزايش پيدا كرده است و كرج با توجه به همسايگي با پايتخت، از يك طرف به عنوان خوابگاه و بارانداز تهران نمايان شده است و از سوي ديگر با توجه به مهاجرت مردم از كل كشور به اين شهر، شهري است با اقوام و فرهنگ‌ها و آداب متنوع كه همين امر باعث شده است كه صاحب‌نظران، كرج را مدلي از ايران بنامند. اين موضوع و تشتت فرهنگي موجود، سبب بروز آسيب‌هاي متعدد اجتماعي و فرهنگي نيز شده است. فيروزي خاطرنشان كرد: اين رشد انفجاري جمعيت از يك طرف و محدوديت امكانات از سوي ديگر و هم‌چنين برخي غفلت‌هاي صورت گرفته سبب شده است كه توجهي به اين منطقه مهم نشود و متاسفانه به دليل متغيّر ناشناختگي، بيشتر از آن كه نمادهاي مطلوب فرهنگي گسترش پيدا كند نمادهاي نامطلوب فرهنگي گسترش پيدا كرده است و با توجه به اين كه اكثر افرادي كه به اين شهرستان مهاجرت كرده‌اند از مناطقي هستند كه كنترل هنجاري زيادي روي آنها وجود داشته و با مهاجرت آنها، اين كنترل هنجاري، به دليل شرايط خاص محيطي، تا حدود زيادي ماهيت خود را از دست مي‌دهد، اين افراد مي‌توانند به راحتي المان‌هاي نامطلوب فرهنگي را گسترش دهند.

وي در تعريف فرهنگ گفت: فرهنگ، با شناسايي نمادهاي فرهنگي در حوزه اجتماع، سياست و اقتصاد مرتبط است و متوليان فرهنگي وظيفه تفكيك نمادهاي مطلوب از نمادهاي غيرمطلوب فرهنگي را به منظور ارائه آنها به جامعه به عنوان يك محصول فرهنگي بر عهده دارند و شايسته است با شناسايي نمادهاي نامطلوب، راهكارهاي لازم براي به حداقل رساندن اين نمادها به كار بندند. وي يادآور شد: طبيعي است هر نهاد فرهنگي بسته به پايگاه و ماموريت سازماني خود، شايسته است كه شگردها و استراتژي‌هاي مناسبي را براي تحقق اين امر تدوين و اجرا نمايد. فيروزي با اشاره به ضرورت شناخت نيازهاي فرهنگي مخاطبان هر شهر گفت: شناسايي نيازهاي مخاطبين و نمادهاي فرهنگي مطلوب از يك سو و توليد محصولات فرهنگي متناسب با نياز ما و المان مطلوب فرهنگي جامعه از سوي ديگر، مبتني بر محور پژوهش، به عنوان برنامه كلي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم براي اين استان طرح‌ريزي شده است كه اميد است با همفكري و همياري مسئولان استاني زمينه‌هاي لازم براي اجرايي كردن اين مهم فراهم شود.

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم خاطرنشان كرد: معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در راستاي انجام امور فرهنگي استان البرز در سه حوزه فعاليت‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، طراحي و اجراي طرح‌هاي كلان و شاخص ملي و فعاليت‌هاي فرهنگي در استان البرز مواجه است. وي در پايان گفت: معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي اين واحد تاكنون خدمات و فعاليتهاي ارزشمندي را در 2 حوزه نخست به اجرا گذاشته است و موفقيت‌هاي مطلوبي نيز حاصل كرده است اما در حوزه سوم و به دليل وابستگي تصميمات و برنامه ريزي‌ها به تهران، تاكنون نتوانسته از همكاري لازم نهادهاي فرهنگي منطقه بهره ببرد كه اميد است در حال حاضر كه اين منطقه از مزيت استان شدن بهره مي‌برد و تصميمات به صورت مستقل در استان اتخاذ مي‌شود اين مجموعه بتواند از معاضدت و همكاري ساير نهادهاي فرهنگي را تبيين هرچه بهتر برنامه‌هاي فرهنگي بهره‌مند شود.ح/الف

١٠:٥٣ ٢٧/٠٤/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد