ترويج فرهنگ قرآنی، اصلیترين فعاليت فرهنگی جهاددانشگاهی است
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مركزی با تأكيد بر اينكه لايه اصلی انديشههای جهادی فرهنگ قرآنی است، اصلیترين فعاليت فرهنگی جهاددانشگاهی را محقق كردن اين فرهنگ عنوان كرد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی،«اميرمسعود غفاری»، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مركزی بهمناسبت سالروز تشكيل جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی در طول30 سال فعاليت خود مأموريتهای بسياری را بر عهده داشته است كه همچنان داير هستند و اين نهاد خود را برای تحقق اهداف ماموريتهای مذكور متعهد میداند.
وی با بيان اينكه برخی از اين مأموريتها مقطعی بوده و هدفمندیها و نتايج آنها تا 80 درصد محقق شدهاند، افزود: اين نهاد مأموريتهای بلندمدتی همچون فرهنگسازی و جلوگيری از انقطاع نسلی را نيز برای خود تعريف كرده است كه در راستای انجام اين ماموريت وظيفه دارد همواره جوانان اين مرز و بوم را با دامنه انديشهورزی موجود كشور آشنا كرده و فرهنگ ناب اين سرزمين را برای آنان متجلی كند بهگونهای كه اين تجلی فرهنگی بازتاب عملی در قشر جوان داشته باشد.
غفاری با تاكيد بر اينكه انجام اينگونه ماموريتها با دامنه وجودی جهاددانشگاهی بهعنوان يك نهاد فرهنگی و انقلابی گره خورده است، افزود: انقلاب برای ماندگاری خود نياز به نهادهای تقويتكننده دارد كه بافت انديشهای اين ساختار را به همراه تمام آرمانهای آن تقويت كند.
غفاری گفت: جهاددانشگاهی علاوه بر تقويت آرمانهای انقلاب، بهواسطه اينكه يك نهاد دانشگاهی بوده و آينده كشور را در گرو توانمندسازی جوانان میداند وظايف خاصی را در حوزه جوانان برای خود تعريف كرده است و معتقد است كه همواره بايد در جهاددانشگاهی خون تازه و انديشههای نو در جريان باشد تا بتوانيم اين نهاد را متعادل و موثر پيش ببرد.
غفاری با تاكيد بر اينكه لايه اصلی انديشههای جهادی فرهنگ قرآنی است، اصلیترين فعاليت فرهنگی جهاددانشگاهی را محقق كردن اين فرهنگ عنوان كرد و افزود: اين فرهنگ به ما نيرو، جهت و مسير میدهد تا بتوانيم در حوزه فعاليتهای قرآنی موثر عمل كنيم.
وی انجام پژوهشهای قرآنی، ارايه آموزشهای قرآنی و فعاليتهای اجرايی در حوزه نشر كه به همت سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان جهاددانشگاهی از طريق توليد نشريات متنوع قرآنی به زبانهای فارسی، عربی، انگليسی و فرانسوی صورت میگيرد را از جمله دستاوردهای قرآنی غنی جهاددانشگاهی دانست.
غفاری با بيان اينكه جهاددانشگاهی با ايجاد بستر رسانهای در حوزه فعاليتهای قرآنی توانسته است جريان چگونگی برنامهريزی، اجرا و انديشهورزی در حوزه قرآن را در يك كشور اسلامی نهادينه كند، گفت: خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با 21 زبان زنده دنيا مسيری را در حوزه رسانهای برای اطلاعرسانی فعاليتهای قرآنی میپيمايد كه میتوان آن را برای شناسايی و انعكاس تجربيات موفق فعاليتهای قرآنی و انديشههای نوين در اين حوزه موثر دانست.
وی با بيان اينكه جهاددانشگاهی، امروزه نسبت به اوايل انقلاب به شكل ورزيدهتری در مقوله فرهنگ وارد شده است، گفت: اساسأ جهاد يك نهاد فرهنگی است و اگر فرهنگی بودن را از آن جدا كنيم به عنوان يك نهاد انقلابی ديگر موضوعيت پيدا نمیكند.
غفاری تصريح كرد: اين دايره فرهنگی محتوايی دارد كه بايد غنی بودن آن شناخته شود و هر قدر كه رويكردهای اصلیتری به اين محتوا پيدا كنيم موفقتر خواهيم بود.
وی عدم جهتگيریهای سياسی در برخورد با دانشجويان با تأكيد بر حفظ فاصله آنان از دشمن، فراهم كردن بسترهای كارگاهی در زمينههای مختلف برای دانشجويان و استمرار فعاليتهای فرهنگی بدون فراز و فرودهای سياسی و با توجه به نوع نياز فرهنگی جامعه دانشجويی از جمله امتيازات جهاددانشگاهی بهعنوان يك نهاد فرهنگی نسبت به ديگر نهادهای فرهنگی كشور است.
وی با بيان اينكه انتقاداتی بر دامنه فعاليتهای قرآنی جهاد وارد است، بر لزوم ترويج و پيگيری فعاليتهای قرآنی اين نهاد به شكل متعادل در همه استانها تاكيد كرد و افزود: اين فعاليتها بايد از سياستگذاری يكنواختتری برخوردار شوند.
وی افزود: ايكنا بايد بهعنوان يكی از زيرمجموعه های سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان شناخته شده و منشأ تحركبخشی مضاعفی در بستر انديشههای قرآنی برای جوانان باشد، ولی متاسفانه هنوز 10 درصد اين موارد نيز محقق نشده است.
غفاری حضور خبرگزاری قرآنی را در تسهيل و نتيجهبخش بودن جريان گسترده فرهنگی كه بهعنوان رسالت فرهنگی جهاد از آن ياد میشود بسيار موثر دانست و افزود: اميدواريم ايكنا بتواند با ارتباطی كه با انديشمندان قرآنی برقرار میكند پاسخهای مناسبتری را برای نيازهای معنوی جوانان شالودهسازی كرده و مورد انعكاس قرار دهد.
وی افزود: شعبه مركزی ايكنا بر اساس ارزيابیهای سازمان مركزی دارای جايگاه شاخصی در ميان استانهای كشور بوده و از واحدهای فعال اين خبرگزاری در كشور محسوب میشود، ولی در عين حال بايد در زمينه شناساندن خود به اقشار مختلف جامعه استان تلاش كند.
غفاری با بيان اينكه رسانه ملی نيز بايد در زمينه تبليغ ايكنا گامهای اساسی بردارد، گفت: بعضآ مشاهده میشود كه رسانه ملی در معرفی و تبليغ برخی سازمانهای كوچك با تأثيرگذاری محدود به گونهای ابهام برانگيز تبليغ میكند و اين در حالی است كه تبليغ ايكنا بهعنوان پايگاهی كه میتواند برای دريافت اخبار، مقالات، گزارشها و بازتاب انديشههای دانشمندان در حوزه قرآنی مورد استفاده جوانان قرار گيرد بسيار مهم است.
وی همچنين گفتوگوی رايج جامعه در حوزههای انديشه معنوی را فاقد جذابيت دانست و گفت: ايجاد جذابيت در ارائه اين مباحث با تاكيد بر حفظ پيوستگی و انسجام آنها نيازمند مهندسی فرهنگی است تا بتوانيم اين فرهنگ قابل انتقال را خوب شالودهسازی كرده و يك اتفاق نظر در زمينه محتوای موضوعات قابل ارائه در اين زمينه ايجاد كنيم و وظايف سازمانهای مختلف را در اين رويكرد فرهنگی مشخص كرده و به آنان ابلاغ كنيم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مركزی در پايان، با بيان اينكه ايجاد جذابيت در ارائه مفاهيم قرآنی و منسجمسازی و يكسانسازی فعاليتها و سياستهايی كه در اين حوزه بايد برای دانشجويان داشته باشيم مدتهاست دچار رخوت شده است، گفت: متأسفانه امروزه ايجاد جذابيتهای كاذب در انجام فعاليتهای قرآنی رايج شده است در حالیكه برای ايجاد زمينههای ارتباط بيشتر جوانان با حوزههای معنوی بايد جذابيتهای واقعی معنوی را استخراج كرده و ارائه كنيم نه اينكه جذابيتهای عمومی و كاذب را به قالبهای معنوی پيوند دهيم.الف/ر
٠٩:٠٦ ١٨/٠٥/١٣٨٩