دكتر منتظري:
رونق علم و فرهنگ در دانشگاه و جامعه مرهون وجود جهاد دانشگاهي است/
الگوسازي بر اساس و مبناي فرهنگ بومي از دستاوردهاي جهاد دانشگاهي است
دكتر علي منتظري از اعضاي جهاد دانشگاهي كه بيشترين حضور را در عرصه مديريت ارشد اين نهاد داشته است، تركيب ايمان و علم، تربيت نيروهاي مومن، مسلمان و معتقد به انقلاب، امام(ره)، رهبري و مردم و الگوسازي از بطن فرهنگ بومي را از جمله دستاوردهاي معنوي جهاد دانشگاهي عنوان كرد و گفت: اگر امروز دانشگاهي داريم كه از شر منافقان و گروههاي وابسته به اجانب شرقي و غربي رها شدهاند، آنرا بايد محصول تلاش و حضور صادقانه جهادگران جهاد دانشگاهي بدانيم كه براي نيل به اين مهم شرايط سختي را پشت سر گذاشتهاند.
وي كه به عضويت خود در جهاد دانشگاهي افتخار مي كند، سه دوره متوالي دو ساله (مجموعاً شش سال)، عضو شوراي مركزي و سه دوره متوالي سه ساله (مجموعاً نه سال) رييس جهاد دانشگاهي بوده است.
دكتر منتظري در گفتوگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: به مناسبت سي امين سالگرد تشكيل جهاد دانشگاهي تمايل دارم به سه دستاورد بزرگ معنوي جهاد كه اغلب مغفول واقع مي شود اشاره كنم. بديهي است بر اين دستاوردهاي معنوي آثار مادي بزرگي مترتب بوده است كه شما ميتوانيد آنها را در آمار و ارقام فعاليت هاي جهاد دانشگاهي جستوجو كنيد.
وي تصريح كرد: تشكيل جهاد دانشگاهي با يك شعار بنيادي و اساسي شروع شد و آن اين بود كه ايمان و علم بايد توامان در كنار هم باشند تا بتوان به مردم و كشور خدمت كرد. ما اعتقاد داشته و داريم كه ايمان بدون علم كافي نيست و علم بدون ايمان هم خطرناك است و لذا از ابتدا تلاش ما اين بود كه تركيبي از علم و ايمان را در كنار هم قرار دهيم.
منتظري با بيان اينكه همراهي ايمان و علم يكي از بزرگ ترين هنرهاي اين نهاد انقلابي است كه باعث تحقق عيني روحيه خود باوري در كشور شده است اظهار كرد: تربيت نيروهاي مومن، مسلمان و معتقد به انقلاب، امام(ره)، رهبري و مردم كه هم اينك چه در جهاد دانشگاهي و چه در ساير نهادهاي فرهنگي، علمي و دانشگاهي كشور خدمت ميكنند از ديگر دستاوردهاي معنوي جهاد دانشگاهي است. در اين راستا جهاد با ايجاد بسترهاي مناسب به جذب جوانان، انديشههاي نو، خلاقيتها، پژوهشها و ايدههاي فرهنگي پرداخته و موجبات تربيت مديران شايسته اي را فراهم آورده است.
وي با بيان اينكه اين نيروها هم اينك هم در جهاد دانشگاهي و هم در ساير نهادها در حال خدمت هستند، اظهار كرد: سومين خدمت بزرگ جهاد دانشگاهي، الگوسازي بوده است چرا كه جهاد دانشگاهي داراي ساختاري منعطف و انقلابي است و لذا توانسته با ايجاد سازمانها و مراكز علمي، تحقيقاتي، پژوهشي و فرهنگي پيشگام و پيشرو ، الگوهاي مناسبي از اين دست را ارائه كند كه امروز بسياري از اين سازمانها در كشور مورد الگوبرداري قرار گرفته است.
منتظري افزود: امتياز بزرگ اين الگوساري اين بوده كه جهاد دانشگاهي توانسته است سازمانها و نهادهايي را به وجود آورد كه منشاء تشكيل آنها به جاي الگو برداري و ترجمه از فرهنگ غرب، فرهنگ بومي بوده است .
منتظري در خصوص نقش جهاد دانشگاهي در توسعه و پيشرفت كشور، گفت: اگر جهاد دانشگاهي نبود، امروز رونقي از علم و دانش و فرهنگ در دانشگاه و جامعه وجود نداشت. البته نقش جهاد دانشگاهي را بايد در چارچوب و بستر محل تولد آن كه انقلاب فرهنگي و برگرفته از راه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي است تفسير و تعبير كرد.
وي در پايان با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينكه جهاد دانشگاهي از معدود رويشهاي اصلي انقلاب اسلامي است، افزود: رويش به اين معني است كه نيروي انساني، تشكيلات، سازمانها و مراكز، اركان و اجزاي اين نهاد محصول مستقيم انقلاب و پديده اي اصيل است.ح/الف
١٧:٠٢ ١٧/٠٥/١٣٨٩