پنجمین اردوی طریق جاوید با شعار "توسعه فرهنگي از منظر امام خميني(ره)" توسط مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، جهاددانشگاهی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوم تا ششم مرداد با حضور جمعی از اساتید و 350 تن از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد ،این اردو با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان با سیره ، اندیشه و شخصیت والای امام راحل و با موضوع توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(ره) و با حضور اساتیدی همچون دکتر رحیم پور ازغدی، دکتر حبشی، دکتر آدمی، حجت الاسلام محمد علی خسروی، دکتر حمید پارسانیا، دکتر عماد افروغ، دکتر سید علی قادری و ... برگزار شد. برگزاری شب شعر و بازدید از نمایشگاه آیه ها از جمله برنامه های جانبی این اردو بود.
امام جمعه مشهد:
جهاددانشگاهی بکوشد تا بسیاری از گرههای موجود در اندیشه اسلامی را بگشاید
در افتتاحیه این اردو، آيت الله سيد احمد علمالهدي امام جمعه مشهد، طی سخنانی به بینش و دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) به مبحث فرهنگ اشاره کرد و گفت: امام معتقد بودند که علم و هنر زير مجموعه فرهنگ است و این دو را ابزاري در جهت خدمت به فرهنگ ضروری می دانستند. در واقع علم و هنر ميتواند هم موجب توسعه و هم موجب تخريب فرهنگ شود.
وی با تاکید بر آنکه توسعه فرهنگی مقدمهاي براي رسيدن به نقطه ايدهآل تعالي فرهنگي است، افزود: توسعه فرهنگی هدف نیست بلکه یک راه و یک طریق است که باید ما را به تعالی برساند. توسعه فرهنگ موجود توسعه بی دینی، ناجوانمردی و رفاه طلبی است، در حالی که توسعه فرهنگی باید ما را در مسیر خداگونگی رشد دهد. در مسير توسعه فرهنگي بدون انجام پيرايش فرهنگي از سوي نهادهاي مديريتي و حكومتي، حركت در مسير منحرفسازي فرهنگ است.
وي تاكيد كرد: امروز هر فرد نخبه و ارزشمندي كه بخواهد در عرصه فرهنگي و براي نجات كشور و تربيت جامعه خدمت كند، ابتدا بايستي مساله پيرايش فرهنگي را تعقيب كند. تا زماني كه حركت گستردهاي در جهت پيرايش فرهنگي صورت نگيرد گرفتار چنين مسائلي خواهيم بود زيرا فرهنگ جامعه امروز همراه با بداخلاقيها، ناجوانمرديها و بيدينيها است.
وی خاطرنشان کرد: نهاد مقدس جهاددانشگاهی که به عنوان یک نهاد ارزشمند در حوزه علم و تحقیق و نوآوری در کشور شناخته شده است، در عرصه علوم اسلامی نیز بکوشد تا بسیاری از گرههای موجود در اندیشه اسلامی را بگشاید.
عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان با اشاره به حضور دانشجويان در اين همايش، گفت: حضور جوانان متدين و متعبد در فضاي آكادميك كشور سبب دلگرمي است و نشان دهنده آن است كه بر خلاف اظهارات ناشيانه و سم پاشيهاي مغرضانه عدهاي كه تلاش ميكند تا فضاي دانشگاه را فضاي بيديني نشان دهند، فضاي دانشگاه فضايي وابسته به دين و پيامبر(ص) است.
رييس جهاددانشگاهي مشهد:
آنچه كه شناخت كاملتر از انديشه امام(ره) را ميسر ميسازد، شناخت خود اسلام است
دکتر سید علی اکبر شمسیان رئیس جهاددانشگاهی مشهد نیز در مراسم افتتاحیه این همایش طی سخنانی، تصريح كرد: بدون شناخت اسلام، بدون شناخت شخصيت و سيره پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و داشتن دركي درست از حوادث تاريخي، شناخت شخصيت و سيره امام(ره) نيز ممكن نخواهد بود.
وي ادامه داد: در كنار مشيت الهي، آنچه كه اسلام عزيز را به اين حد از گستردگي و عظمت رسانيده است، اراده و تلاش مسلمانان آگاه، با انگيزه و مومني همچون حضرت امام(ره) بوده است؛ ما آموختهايم كه چه بسا گروهي اندك ولي با انگيزه بر گروهي بسيار ولي كمانگيزه و يا بيانگيزه پيروز گردند و اين سنت تاريخ است.
وي با گراميداشت فرا رسيدن 16 مرداد، سيامين سالگرد تاسيس جهاددانشگاهي به فرمان حضرت امام خميني(ره) از جهاددانشگاهي به عنوان مولود انقلاب اسلامي و يادگار ماندگار حضرت امام(ره) ياد كرد: خوشحالم كه در اين روزهاي عزيز مشهد ميزباني پنجمين گردهمايي فرهنگي طريق جاويد را بر عهده دارد كه هدف از اين گردهمايي بررسي شخصيت، انديشه و آراي حضرت امام(ره) است.
رييس جهاددانشگاهي مشهد تصريح كرد: راهاندازي مركز امام و انقلاب اسلامي در جهاددانشگاهي حركتي بود به منظور معرفي انديشه و سيره عملي حضرت امام(ره) به نسلهاي آينده؛ نسلهايي كه محضر ايشان را درك نكردهاند ولي مشتاقند تا درباره اين شخصيت بزرگ بيشتر بخوانند و بيشتر بدانند و بيشتر بفهمند.
دکتر شمسيان همچنين اظهار داشت: مركز امام و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي با همكاري دفتر حفظ و نشر آثار حضرت امام، بسترهاي مناسبي را براي نخبگان، اساتيد و پژوهشگران فراهم كرد تا شناخت و يافتههاي خود درباره حضرت امام(ره) را براي نسلهاي جوان و جوياي امروز از زواياي مختلف و نگاههاي متفاوت بيان كنند.
رييس مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي:
امام(ره) بي شك بالاترين و والاترين عنصر جامعه را فرهنگ ميدانستند
در ادامه این مراسم، سيد محمد هاشمي رييس مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي نیز با اشاره به شعار اين دوره از اردو مبني بر "توسعه فرهنگي از منظر امام خميني(ره)" تصريح كرد: هدف بازگشت به فرهنگ است.
وي با اشاره به اهميت و اصالت فرهنگ، استقلال و رشد جامعه فرهنگي از منظر امام(ره) افزود: علاوه بر ديدگاه امام خميني(ره)، ديدگاههاي ديگري نيز مطرح هستند، از جمله ديدگاهي كه جايگاهي در جامعه براي فرهنگ قائل نميشود و يا ديدگاهي که فرهنگ را به رسميت ميشناسد اما آن را تابع حوزههاي سياست و اقتصاد ميداند مانند ماديگرايان.
هاشمي خاطرنشان كرد: مبارزه امام(ره) فرهنگي بوده و سعي كردند از حوزه فرهنگي وارد توانمندي جامعه شوند و به جامعه اميد دهند. امام خميني(ره) با توان ايجاد شده، مبارزه را آغاز و راه بيداري جامعه را فرهنگ اعلام كردند. امام(ره) بي شك بالاترين و والاترين عنصر جامعه را فرهنگ ميدانستند و با وجود انحطاط فرهنگي هر چقدر در مسائل اقتصادي و يا موضوعات ديگر به پيشرفت برسيم، باز هم پوچ هستيم چرا كه اگر فرهنگ نباشد به بيرون سوق پيدا ميكنيم.
رييس مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاددانشگاهي از دانشجويان خواست تا سعه صدر داشته باشند كه بتوانند ديدگاههاي مخالف را بپذيرند و اجازه دهند ديگران حرفهايشان را بزنند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پيامي به پنجمين اردوي طريق جاويد:
شناخت هر چه بيشتر و عميقتر ابعاد شخصيت و زواياي پنهان زندگي امام(ره) نياز دانشجويان است
متن کامل پيام دکتر مرضيه وحيد دستجردي كه در مراسم افتتاحيه اين اردو توسط دكتر محمود شبستري، رييس دانشگاه علوم پزشكي مشهد قرائت شد، به شرح زير است:
دير زماني است كه تلاش براي شناخت زواياي مغفول و ناشناخته روح و روان مردي كه با قيام الهي خويش، بسياري از معادلات موجود و مرزبنديهاي فكري و سياسي جهان معاصر را در هم ريخت، از سوي افراد، موسسات و حتي دولتها با انگيزهها و هدفهاي مختلف در جريان است. كنفرانسها، سمينارها و پروژههاي تحقيقاتي - دانشگاهي در آمريكا، اروپا و حتي شرق آسيا به صورت مخفي و علني، براي شناخت عميقتر عوامل پيدايش انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام(ره) و كشف علل ناتواني غرب در به زانو در آوردن اين پديده نوين و ديني، رو به فزوني است. اكنون واژههايي همچون بنيادگرايي ديني و اصولگرايي اسلامي، ترجيع بند خبرها و تحليلهاي رسانههاي مغرب زمين است.
از سوي ديگر در ايران و جهان بسيارند دانشجوياني كه دل در گرو راه و منش و انديشه امام خميني(قدس سره الشريف) سپرده و آن عبد صالح خدا را نمونهاي از انسان كامل و متعالي يافته و كلام و انديشه و آرمانش را حجت دانسته و او را اسوه و مرجع و مقتدا و به تعبير كامل و دقيق امام خويش قرار دادهاند. طبعا براي اين دانشجويان نيز شناخت هر چه بيشتر و عميقتر ابعاد شخصيت و زواياي پنهان زندگي امام، نيازي است كه براي دستيابي به اين شناخت، مسوولان نظام دانشگاهي ما بايد به تكاپو برخاسته و با برنامهريزي مناسب، راه را براي تحقق اين مهم هموار نمايند.
از اين منظر، برگزاري اردوي دانشگاهي طريق جاويد با رويكرد آموزشي، پژوهشي و فرهنگي به منظور فراهم کردن زمينههاي انس بيشتر جامعه دانشگاهي با آثار و تاليفات گرانقدر امام راحل و ترغيب و تشويق نسل جوان دانشجو به مطالعه عميقتر وگستردهتر انديشهها و آرا آن حقيقت هميشه زنده ابتكاري با ارزش و در خور سپاس و ستايش فراوان است.
اميد است در سالي كه با ابتكار مقام معظم رهبري به نام سال همت مضاعف و تلاش مضاعف نامگذاري شده است با استعانت از ذات اقدس پروردگار بتوانيم در مسير شناخت سيره علمي آن عبد صالح خدا، گامهاي بلندتري برداريم.
در خاتمه وظيفه خود ميدانم كه از همه عزيزان و بزرگواراني كه در برگزاري شايسته و باشكوه اين دوره از اردوي ارزشمند و سازنده طريق جاويد سهمي داشتهاند، صميمانه تقدير و تشكر نموده و سربلندي و توفيق روز افزون آنان را در تداوم راه نوراني حضرت امام(ره) و پيشبرد اهداف بلند نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از درگاه حضرت احديت بخواهيم.
مراسم اختتاميه پنجمين دوره اردوي طريق جاويد روز چهارشنبه 6 مردادماه در دانشگاه علوم پزشکي مشهد برگزار شد.
در این مراسم، دكتر سيد محمد هاشمي فرهنگ را يكي از مظلومترين و مغفولترين بحثها در طول 30 سال گذشته خواند و افزود: با توجه به آنكه فرهنگ از محوريترين بحثهايي است كه امام خميني(ره) روي آن تاكيد داشتهاند، تلاش ميكنيم تا در سال جاري نتايج تلاشهاي گذشته جهاد را به سرانجام برسانيم.
وي با اشاره به ماهيت انقلابهاي جهان تاكيد كرد: اكثر انقلابهاي جهان سياسي، نظامي و يا پارلماني هستند، در حالي كه امام(ره) از منطق فرهنگ وارد عرصه شدند و با ديد الهي كه نسبت به جامعه داشتند درصدد تربيت انسان به عنوان پايه و اساس تربيت جامعه بودند.
وي با اشاره به تعريف انسان از منظر اسلام و با بيان اينكه خداوند پيامبران و هادياني را براي كمك به انسان در سير اليالله فرستاد گفت: امام خميني(ره) نيز زماني كه خودفراموشي و الينه شدن انسانها توسط قدرتها را مشاهده كرد، براي ايجاد حركت و تحول به سراغ انسان رفت و او را بيدار كرد. ايشان از سال 1300، حركت فرهنگي خود را با وارد كردن اخلاق به حوزه علميه شروع كرد و سه مرحله معرفتي و شناختي، قانون و نهايتا ايجاد نهاد و سازمان را طي سالها به مرحله اجرا رساند.
وي با تاكيد بر آنكه انسان همواره بايستي رفتارهاي خود را با معيار دستيابي به معرفت الله بسنجد، افزود: امام(ره) در اصلاح جامعه دو امر را همواره مد نظر داشتند؛ يكي عدم اعلام برنامههاي آينده براي جلوگيري از سوءاستفاده دشمنان و ديگري امر به معروف و نهي از منكر.
هاشمي تصريح كرد: متاسفانه امروز وقتي صحبت از امر به معروف و نهي از منكر ميشود، تصويري زشت همراه با ترس در ذهنها ايجاد ميشود در حالي كه اين مساله را بايد با بعد شناختي ايجاد كرد تا زيباييهاي آن نمايش داده شود.
وي راه نزديك شدن به آگاهي را حركت بر مبناي توحيد دانست و گفت: امام تلاش كرد تا در كنار بيدار كردن جامعه انسان را به خودآگاهي و خودباوري برساند كه البته خودباوري نتيجه تحمل سختيهاي زيادي است و با تنپروري هرگز به دست نميآيد.
هاشمي با اشاره به فعاليتهاي مختلف جهاددانشگاهي تاكيد كرد: جهاددانشگاهي يكي از معدود نهادهايي است كه پرچم امام خميني شناسي را در سطح دانشگاهها برافراشته است و با كمترين امكانات سعي در انجام حركتهاي مناسب در اين راه دارد.
معاون فرهنگي جهاددانشگاهی:
شناخت يك بعدي شخصيت بزرگان، مشكلي است كه امروز دچار آن هستيم
دكتر مهدي فيض در مراسم اختتاميه پنجمين دوره اردوي طريق جاويد طي سخناني با موضوع "نقش دانشجو در ترويج انديشههاي امام (ره)" با تاكيد بر اينكه براي شناخت انديشه افراد و شخصيتهاي بزرگي چون امام خميني(ره) بايد به تمام ابعاد شخصيت و انديشه آنها توجه كرد، افزود: اگر کسي تنها گوشهاي از حقيقت را نشان دهد، در واقع جز خلاف حقيقت، كاري نكرده است.
وي در ادامه با اشاره به تعريف سيره مبني بر شناخت نوع شخصيت يك فرد گفت: براي مطالعه شخصيت امام، بايد سيري از رفتارهاي ايشان را مطالعه كرد تا تمام حقيقت شخصيت ايشان را بشناسيم، اما متاسفانه شناخت يك بعدي شخصيت بزرگان، مشكلي است كه امروز دچار آن هستيم.
فيض با بيان اينکه امروز از دانشجويان انتظار ميرود انديشه امام خميني(ره) را به عنوان يك بسته انديشهاي بشناسند، نه آنكه بخشي را بپذيرند و بخش ديگري را رها كنند، با اشاره به شعار امام(ره) در تاسيس حكومت اسلامي مبني بر استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي افزود: تمام اين چهار كلمه بايستي همواره در كنار هم باشند، ضمن آنکه از منظر امام(ره) نيز مهمترين بخش، آزادي است و ايشان همواره معتقد بودند ملت بايد آزاد باشد تا خود استقلال را انتخاب كند.
معاون فرهنگي جهاددانشگاهي ادامه داد: اگر قصد انتخاب انديشه امام خميني(ره) را داريد، تمام آن را به عنوان يك بسته انتخاب كنيد نه بخشي از آن را؛ به عنوان مثال اصليترين مولفه حج از نظر امام(ره) ايجاد وحدت است و وقتي انديشه امام را پذيرفتيم، ديگر نميتوانيم به عنوان يك دانشجو در كانون وحدت جهان اسلام شعار تفرقهانگيز سردهيم و اصليترين مولفه حج كه وحدت جهان اسلام است را با عناويني چون شور جواني و امثال آن زير پا بگذاريم.
وي با اشاره به مجموعه آثار امام خميني(ره) با عنوان "تبيان" که از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) چاپ شده است، تصريح كرد: درباره امام صحبتهاي زيادي شده است که بايستي با رعايت نكات فوق و با توجه به توصيه قرآن، از ميان آنها، بهترين را دريافت كرد و مجموعه تبيان از جمله آثار جامعي است که ميتواند مرجعي براي شناخت شخصيت و انديشه ايشان باشد.ح/الف