١١:٥٥ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم،
نخستین نشست کنگره "قم, آرمان شهر شیعی" برگزار شد

نخستین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی باید ها و نباید ها  به همت جهاد دانشگاهی واحد استان قم  در تالار اندیشه دانشگاه قم با حضورمسوولین استانی و اساتید صاحب نظر در زمینه معماری و شهرسازی برگزار شد.


در این نشست حجت الاسلام و المسلمین  علی بنایی ، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آتش زر ، رییس شورای اسلامی شهر قم، فقیه زاده ، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم و محمد رضا باقر پناهی ، عضو شورای اسلامی شهر قم و اساتید صاحب نظر در مورد ابعاد مختلف این کنگره سخنرانی کردند .

محمد ابراهیم فقیه زاده رییس جهاد دانشگاهی واحد استان قم ضمن خیر مقدم به مدعین و کارشناسان شهرسازی و معماری  با اشاره به سالروز ولادت شیخ بهایی گفت: از این بزرگ معمار  و عالم ربانی که با درایت و تلاش مجدانه در عهد صفوی برای کشور ما گنجینه ای ارزشمند به یادگار گذاشت می توان به عنوان اولین معمار شیعی نام  برد.

 وی گقت: از چهار ماه پیش جهاددانشگاهی واحد استان قم در مرکز تخصصی معماری و شهرسازی خود بحثی را با عنوان قم آرمان شهر شیعی باید ها و نباید ها ممطرح کرد که ازدو منظر معماری و شهرسازی و فرهنگ شهروندی  قابل بررسی است .

 فقیه زاده با اشاره به سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان گفت: بر این اساس مقرر شد در شورای سیاستگذاری کنگره برای رفع دغدغه های معظم له نسبت به شهر قم با برگزرای پیش نشست هایی کار کنگره را به تاخیر انداخته و با ارائه راهکارهای اجرایی به مسوولین پیگیری شود .

وی همچنین افزود: این نشست برای تشخیص و تبیین معماری وشهرسازی و استفاده از نظرات صاحبان فکر و انجام راهکارهای مناسب برای تحقق این خواسته بوجود آمده است .


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی:

در تخصيص بودجه براي ايجاد پژوهشگاه معماري به جهاددانشگاهي كمك مي‌كنيم

حجت الاسلام و المسلمین علی بنایی در نخستین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی ضمن تسلیت ایام محرم گفت: هرکاری بخواهیم انجام دهیم باید پشتوانه علمی و فکری داشته باشد و ایجاد پژوهشگاه معماری کاری لازم است تا پایلوتی برای معماری و مهندسی استان شود و ما در بحث بودجه کمک می کنیم.

نماینده شهر قم در مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدام به جا و به موقع جهاد دانشگاهی در برگزاری این کنگره مبتکرانه افزود: باید امید داد که می شود و وضع بحرانی شهر قم باید حل شود و هر جای قم که در حال ساخت و ساز است برای رسیدن به آرمان شهر شیعی باید تربیت شوند.

 وی در ادامه با تأکید بر ضرورت اجرای آرمان شهر و ذکر تاریخ شهر قم گفت:تاریخ قم تا به امروز فراز و نشیب زیادی داشته و با توجه به این که قم همواره محوری ترین کانون توجه بوده و دارای ابنای تاریخی است ؛ باید در بحث برنامه ریزی برای رسیدن به آرمان شهر همت شود.

حجت الاسلام و المسلمین بنایی در ادامه گفت: سفر رهبری و ماندگاری طولانی ایشان در قم و بازگشت مجدد ایشان به قم جایگاه بین المللی قم را بیش از پیش پررنگ می کند و نشانگر این است که جایگاه فعلی در شان جهان اسلام نیست .

 وی افزود: مساله تحول در معماری اسلامی چند بار توسط ایران مطرح شده و باید اندیشید که چگونه می شود قم را طوری طراحی کرد که مناسب با توسعه معماری اسلامی جایگاه خود را بیابید و به سوی آینده ای روشن و درخشان حرکت کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که به علت وجود حرم حضرت معصومه (س) این شهر امن است ؛ گفت: مدیران استان باید از این فرصت استفاده کرده و کاری کنند که قم بیانگر آرمان های شیعی باشد.

وی در ادامه افزود : جلسات باید پیاپی تشکیل شود تا به خوبی این بحث تعقیب شود و قم باید پیش قدم شود و به این ندای رهبری لبیک گوید و بخش های مختلف طراحی شود و بنیانهای مهم بنیانگذاری شود.

حجت الاسلام و المسلمین بینایی گفت: در طراحی قم برای آرمان شهر شیعی الان در برنامه پنجم توسعه که در حال بررسی است سه شهر به عنوان توریسم مطرح است که اعتبارات خاصی برای آن پیش بینی شده و اولین برش پنج ساله باید به این برنامه بخورد تا برای سال آینده از نظرات کارشناسان استفاده شود .

وی در ادامه افزود: در سال 84 اعتبارات خاصی برای قم در نظر گرفته شده است و کسانی که می خواهند برای آینده قم برنامه ریزی کنند باید در جریان باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث معماری اسلامی مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تعریفی داده که رهبر به آن اشاره کرده است و باید در نظر گرفته شود .

وی افزود: سند چشم انداز قم به عنوان یک سند بالادستی می تواند راهگشا باشد و اگر می خواهیم از این ظرفیت ها استفاده شود باید تلاش کرد تا عملیاتی شود و این سند دارای الزاماتی باشد که مدیران شهر و شورای شهر و شهرداری ملزم به اجرا باشند.

حجت الاسلام و المسلمین بنایی با اشاره به استقبال دکتر لاریجانی از این طرح و نگاه ملی استاندار قم گفت: ما در شرایطی هستیم که لازم است از این ظرفیت استفاده شود .

وی افزود: استفاده از نیروهای متخصص ،کارشناس و هنرمند لازم است و اگر بخواهیم محموعه شهر پیشرفت کند باید از توانمندی نیروهای جوان و صاحب فکر استفاده کنیم و وظیفه شرعی و عقلی ما این است که برای قم پیش قدم شویم .

حجت الاسلام و المسلمین بنایی گفت: هرکاری بخواهیم انجام دهیم باید پشتوانه علمی و فکری داشته باشد و ایجاد پژوهشگاه معماری کاری لازم است تا پایلوتی برای معماری و مهندسی استان شود و ما در بحث بودجه کمک می کنیم .

وی افزود: همه اول هر کاری می گویند که این نمی شود اما باید به همه  القا شود که این کار شدنی است و مایوسانه نباید فکر شود.

وی با تاکید بر این  که باید از تجارب سایر شهرهای مذهبی در جهان استفاده شود افزود: بحث اطلاع رسانی رسانه ای مهم است تا همه در کشور خود را سهیم بدانند تا در هرجا و با هر انگیزه نظر بدهد و حرفهای نوی خود را بزند و مطابق اصل 44 موجب ارتقا بخشیدن به نیروهای فکری کشور شوند تا کارشناسی بالاتری را به دنبال داشته باشد .

نماینده مردم قم در مجلس گفت: تعامل با سازمان ها و دستگاههای اداری با مراکز پژوهشی و حوزه های علمیه باید صورت پذیرد تا شهر قم برای همه مهم باشد و همه بتوانند کا ر کنتد و فعال و مثمرثمر باشند و اگر این جهات لحاظ شود و ایده های جدید خلق و نهادینه شود شاهد تکامل قم در آینده ای نزدیک خواهیم بود .

وی از شیخ بهایی  به عنوان شاخص معماری اسلامی یاد کرد  و گفت: حوزه های علمیه ما محل پرورش اساتیدی چون ایشان است و باید از این ظرفیت ها ی شاخص و از سنت ها و از فضاهای هندسی و معنوی و از دیدگاههای گذشتگان هم استفاده کرد.

 

رییس شورای اسلامی شهر قم :

وجه غالب آرمان شهر شیعی امنیت روانی است

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آتش زر در اولین نشست کنگره آرمان شهر شیعی با اشاره به تاکید خداوند در سوره تین بر بلد الامین گفت: وجه غالب در یک آرمان شهر ایجاد امنیت سیاسی، نظامی و اقتصادی است و اما مهمترین وجه امنیت روانی است .

رییس شورای اسلامی شهر قم با اعلام این مطلب افزود: وقتی آرمان شهر مطرح می شود بیشتر وجه معماری و شهرسازی با ترافیک روان مطرح می شود اما ما طلاب وقتی بخواهیم به بحثی وارد شویم اول در قرآن جستجو می کنیم و می بینینم که وجه غالب در آرمان شهر چیست .

 وی با اشاره به تاکید خداوند بر بلد امین در سوره تین افزود: مفسرین و رسول اکرم (ص)و ائمه دین (ع) اکثرا بلد امین را مکه دانسته اند که امتیازات آن باید بررسی شو د واین در حالی ست که وجه غالب مکه امنیت آن است  که اولین  نیاز بشر است .

آتش زردر ادامه گفت: آرمان شهر شیعی آن است که برای شهروند امنیت روانی ایجاد کند و در این صورت  است که آرمان شهر تلقی می شود .

 وی افزود: امنیت اخلاقی نیز همین گونه است الان مردم از لحاظ اقتصادی رشد کرده اند اما  به تبع این امنیت روانی بیشتر نشده است و د رحال حاضر در معماری امنیت لحاظ نمی شود .  

رییس شورای شهر در ادامه گفت: بلد امین شهری است که با زحمت بدست می آید و همین بشری که در بهترین وجه خلق شده اگر زحمت نکشد در اسفل السافلین خواهد بود.

وی افزود: وقتی آرمان شهر مطرح می شود بحث معماری اسلامی و ایرانی مطرح می شود و شاید برخی مولفه ها در همه جا مشترک است و ما هر وقت معماریی ایجاد کردیم که آرامش روانی و امنیت ایجاد کرد آن آرمان شهر شیعی است.

آتش زر در ادامه گفت: در بلد امین حق دعوا و به خود فکر کردن نداریم و  در آرمان شهر باید به دیگران فکر کرد .

 

بايد مختصات آرمان شهر شيعي تعريف شود

دکتر حسین نور محمد زاده عضو هیأت علمی دانشگاه یزد در اولین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی که به همت جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، گفت: باید دید ایده آل و خواست ما از آرمان شهر چیست و مختصات آن تعریف شود تا یک تصویر ذهنی را دست کرده باشیم.

 وی با اشاره به مفهوم شهر و آرمان شهر گفت: باید دید دستگاه ساخت مفهوم در مقولات خاص داریم یا خیر و یکی از ضرورت های محوری می تواند این باشد که دستگاههای ساخت مفهوم تشکیل شود.

وی با تأکید بر لزوم ضرورت تعریف واحد از مفاهیم گفت: مفاهیم آرمان شهر در این دستگاه می تواند به درستی مشخص شود .

محمد زاده در ادامه با اشاره به مطالعه و مداخله گفت: در حوزه عمل و نظر در شهرها مجموعه عوامل موثر به کار گرفته شده باید درست شود از نگرشها گرفته تا سازماندهی ها و ... .

وی افزود : نیازمند تدوین نظریه در حوزه ها ی مختلف هستیم و اقدامات وارداتی در تعارض با اقدامات دیگر قرار می گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه یزد در ادامه گفت: ضرورت دیگر همایش تدوین نظریه هایی در این خصوص است و به لحاظ  این که در قم هستیم نقش حوزه می تواند بسیار موثر باشد .

وی گفت: ما نیازمند مطالبی هستیم که از ابتدا تعریف شده باشد چراکه ما حتی در حوزه مبانی مهندسی نیز نیازمند نظریه هستیم و ما با استفاده از آن ها می توانیم امر مهندسی را انجام دهیم .

محمد زاده در پایان گفت: این بحث دامنه وسیعی دارد که آرمان ، شهر و آرمان شهر اگر مفهوم است هر کدام به یک معنا و بعد و هر بعد دارای مولفه هایی هستند  و هر بعد باید  با توجه به  وجوه متمایز آن مطرح شود که تبیین شود .

وی بااشاره به مطالعات مجموعه عوامل اجرایی گفت: لازم است این موارد عملیاتی شود تا زمانی که مباحث نظری مشخص نشود عملی بودن آن الگو برداری و عاریه گرفتن از بیرون است و باید از دل عملیاتی که تدوین می شود استفاده شود.

 

بايد دبيرخانه دائمي آرمان شهر شيعي تشكيل شود

دکتر حمزه نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در اولین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی که به همت جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، گفت: باید برای کنگره آرمان شهر شیعی یک دبیرخانه دائمی تشکیل شود.

وی با اشاره به کنگره هایی که در زمینه های مختلف برگزار شده و چیزی جز یک سری مقالات در پی نداشته است،  گفت : بهتر است این دبیرخانه دائمی دیده شود .

وی افزود: باید نگاه به این همایش نگاه به آغاز باشد و با جمع آوری و فراخوان این طور دیده شود  و به کارهای پژوهشی هدایت شوند تا این کار تداوم پیدا کند و پژوهشی ماندگار شوند .

وی با ارائه این پیشنهاد که به جای آرمان شهر از فضیلت شهر یا نیک شهر استفاده شود، افزود: ممکن است از آرمان شهر به تجددگرایی تعبیر شود و این باعث مشکلاتی شود در حالی که منظور در آرمان شهر این نیست و هدف امام خمینی (ره) نیز ایجاد آرمان شهرها بود و مقام معظم رهبری هم به جای این واژه از تعبیر دیگری استفاده کردند.

حمزه نژاد گفت: هر فیلسوف و عارف بر اساس تخصص خود نگاهی دارد و سالها طول کشید تا این نگاه جامع در جامعه اسلامی شکل گرفت و این در حالی ست که ما افرادی چون شیخ بهایی و امام خمینی را داریم که قله ای پر افتخارند.

 وی با اشاره به جامعیت این کنگره گفت: باید از منظر فقهی به این موضوع پرداخته شود و از نظر اخلاقی و عرفانی و مذهبی نزدیک شویم تا در حوزه شهری وارد شویم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

عدالت در شهرسازي هم بايد رعايت شود

مهندس سعادت طلب ،عضو هیأت علمی دانشگاه قم در اولین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی که به همت جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، گفت:جهان اصلی بر پایه عدالت است و لازم است که در معماری و شهرسازی هم عدالت رعایت شود.

 وی گفت: برای رسیدن به وحدت باید تمام پدیده های الهی بر پایه عدالت باشند و اسلام هم که کاملترین دین است در کل و جزء پافشاری بر عدالت می کند.

وی با اشاره بر انواع هنر گفت: معماری در بین هنرها از همه مهم تر است چراکه مستقیماً با زندگی افراد سر و کار دارد.

سعادت طلب در ادامه افزود: باید دید در معماری به کلمه عدالت و ایجاد نظم رسیده ایم یا خیر و چند درصد از دانشگاههای ما عدالت را رعایت می کنند و چند در صد از معماران عدالت را رعایت می کنند و چند درصد درست اجرا و بهره برداری می شود .

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما عدالت را در آموزش ، شهرسازی و فرهنگ و همه امور رعایت نمی کنیم و  این در حالی ست که عدالت برای دادن نظم به اجزا از کلیدی ترین امور است .

 

عضو شورای اسلامی شهر قم:

بايد به يك ادبيات مشترك رسيد

مهندس سید مجید فارغیان قمی عضو شورای اسلامی شهر قم در اولین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی گفت: رسیدن به یک ادبیات مشترک بسیار مهم است تا کلی برخورد نشود و اصطلاح شهر شیعی بسیار زود است .

وی با اشاره به لزوم استمرار این هم اندیشی ها گفت : امیدواریم این موضوع جدی تر دنبال شود و این وظیفه همگان را مضاعف می کند .

فارغیان قمی در ادامه افزود: الان پایگاههایی برای مباحث نظری داریم که نیاز به استمرار دارد و باید این نظرات عملی شود و الان جامعه ما در زمینه شهرسازی راه خود را می رود و فرهنگ دانشگاهی ما فرهنگ ترجمه است و به این افتخار می کنیم.

وی با اشاره به الگوهای معماری و شهرسازی گفت : این الگوها غربی است و توسعه معماری و شهرسازی به این کمک می کند و این در حالی ست که به کمیت پرداخته شده نه کیفیت و به بحث پژوهش و معماری و شهرسازی اسلامی خیلی کم پرداخته می شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ضوابط گفت: الگوها خیلی کمرنگ در ضوابط دیده می شود و این همایش ها می توان به رسیدن به ادبیات مشترک کمک کند .

وی از جهاد دانشگاهی خواست: این استمرار حفظ شود و به دنبال خروجی سریع در حد مقاله از این جلسات نباشیم و باید در کنار مباحث نظری ، به پیاده سازی این الگوها اندیشید و برای آن برنامه ریزی شود.

 انسان نمي‌تواند خود را از ايدئولوژي جدا كند

دکتر سید عبدالهادی دانشپور مدیر گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در اولین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی با اشاره به رابطه انسان و محیط گفت: انسان نمی تواند خود را از ایدئولوژی جدا کند و چطور می توان تصور کرد شهر اسلامی تصویری که از خود دارد نظرات اسلامی را نشان ندهد.

وی با ارائه تعریفی از شهر گفت: شهر در واقع مصنوع دست انسان و یک پدیده است و چه ذهنی وعینی باید پذیرفت مبانی و ارکان و الگوها و سیاستها و راهکارها و دستورالعمل ها یی خواهد داشت .

وی در ادامه گفت: به خاطر ناهنجاری های عینی شهر هر جا و در هر مقیاس و هر شهر باید این سوال مطرح شود که شعاع این کنگره تا کجاست و اگر مقیاس عملی است نظام برنامه ریزی نیاز است .

دانشپور گفت: حوزه تمرکز و انعکاس قم فرافکنی نظرات دینی وعلمی بوده و اگر فرض بر شناخت هر شهر بر اساس ویژگی های آن شهر باشد برای قم باید دید چه نقشی غالب است که این نقش اسلامی است که غلبه دارد و صدای رسای دین با این تصور باید بلند شود.

وی گفت : از این جلسات باید زیاد برگزار شود با این انتظار که تجدید نظری در برنامه ریزی ها ی خرد و کلان در تمام شهرها شود و از منظر تحقیق و تداوم باید به نظریات روز مراجعه شود.

 

هويت شهر قم بايد بازشناسي شود 

محمد رضا باقر پناهی ، عضو شورای اسلامی شهر قم در اولین پیش نشست کنگره "قم آرمان شهر شیعی باید ها و نباید ها" که به همت جهاد دانشگاهی واحد قم در دانشگاه قم برگزار شد، گفت:  ما باید هویت شهر اسلامی را بازشناسی کنیم و قم ام القرا ی شهر هاست و لذا  باید مبتنی مبتنی بر فرهنگ و مکتب باشد .

وی گفت: تاخیر در وظیفه جدی است و از مداحی باید به  سمت نقادی رفت و این  تعبیر درستی است که دیر اقدام کردن در این زمینه عصیانی جدی است .

 باقرپناهی افزود: آنچه در آرمان شهر باید مطرح شود تعریف شهر است که بین علمای مختلف تعاریف بسیار متفاوت است و با این دیدگاه متفاوت آرمان شهر ها هم متفاوت می شود .

وی گفت: محلی که انسان زندگی می کند باید آرمان شهر انسانی باشد که آسایش در آن موج بزند  و  باید با نوع تفکر چیستی انسان هدف از خلقت و جهان بینی ها را مقایسه تطبیقی کرد.

باقر پناهی افزود: بحث دین به طور جدی باید طرح شود اما کارشناسان فن باید این را مطرح کنند و باید دید آرمان شهر چیست و انسان را به سرانجام فلسفه خلقت می رساند یا نه.

وی گفت : منابع انسانی نگاه  جبریو ن را رد می کند و رویکردی دیگر با عنوان رویکرد افلاطونی مطرح می کند که بر سه اصل فیلسوفان ، نگهبانان و کارگران استوار است.

عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه گفت:   با این تعبیر می توان گفت عالمان و مهندسان می تواننند در فقدان ولی امر یکی از پایه های علما و محدثان باشند و گروه دوم دیوان سالارند که در تشکیل حکومت اسلامی  با هم می توانند رکن و گروه دوم  که نگهبانان هستند را تشکیل دهند و بازرگانان و پیشه وران بخش سوم هستند  که از آنها به کارگران تعبیر می شود.

باقرپناهی افزود: بایستی از تجربیات گذشته چراغی برای آینده افروخت و اگر کارکرد شهر افزوده شود طرح و فرم و شکل خاص این شهرهاست.

وی با اشاره به دخالت برخی دولت ها گفت : گاهی این ها با فرهنگ و دین کشورهای دیگر منطبق نیست و باید بر اساس مولفه های درست آرمان شهر شیعی رقم بخورد.

بافرپناهی با اشاره به بحث نمادگرایی گفت: اگر شهری مذهبی باشد گلدسته ها نماد آن است و یک شهر سیاسی و اقتصادی نمادهای دیگری خواهد داشت .

وی در پایان خاطر نشان کرد : ام القرا بر اساس روایات شهری منحصر به فرد است که باید از این دیدگاه به آن پرداخته شود و باید تعابیر در مورد این شهر شکافته شود و این نگاهها تجزیه و تحلیل شود.

 باقر پناهی گفت: نمادها در شهرها ایدئولوژی حاکم را می رساند مبادا که این نمادها در قم از دست برود  و این نمادها در قم ذهنیتی را که مغایر با مکتب ما هست را القا کند.

 

جو دانشگاهي ما متأثر از تفكر ترجمه است

دکتر محمد رضا اولیا عضو هیأت علمی دانشگاه یزد در اولین پیش نشست کنگره "قم آرمان شهر شیعی باید ها و نباید ها" که به همت جهاد دانشگاهی واحد قم در دانشگاه قم برگزار شد، گفت:  در حال حاضر وارد حوزه ای هستیم که جو دانشگاهی ما متاثر از تفکر ترجمه است  و متأسفانه باعث شده که خودمان نتوانیم فکر کنیم .

وی در ادامه با توجه به تأخیر در برداشتن این گام گفت: باید با صراحت صحبت شود و مفاسدی که د راین نظام در حال تولید است مجسم است و محو شدنی نیست.

اولیا در ادامه گفت: فکر می کنیم که معرفت دینی را از طریق تلویزیون  می توان مطرح کرد و این در حالی ست که این گونه نیست ومعماری بناهای اسلامی و اساسی ما طراحی تعیین صلاحیت شده است اما برای نمونه وقتی به ساختمان اصلی مجلس می نگریم بی تردید به  جای نماد اسلامی به یاد قبر فرعون می افتیم.

محمدرضا اولیاء امروز(2دی) در دانشگاه های ما گرفتار تفکر ترجمه است که برهمین اساس دچار وضعیتی می شویم که خودمان نمی توانیم فکر کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد ادامه داد: در مدارس هزاران فرمول استفاده می کنیم اما به روش های بهره وری محیط اطراف خود توجه نمی کنیم تا بهره برداری کنیم.

اولیاء جایگاه علم در اسلام را مورد تاکید قرار داد و گفت: وقتی به جایگاه علم در اسلام نگاه می کنیم علم نه گاه مکانی و نه گاه زمانی دارد اما ما فارغ التحصیل شدن را جشن می گیریم.

وی با تاکید بر ضرورت نقد وضعیت موجود ابراز داشت: اگر وضع موجود را نفی کنیم تحرک ذهنی به وجود می آید، ما طالب این نیستیم که به سمت جلو حرکت  کنیم و تکلیف خودمان با خودمان روشن نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت:  آرمان شهر در ذهن تولید می شود  و تنها روشی که می تواند وجود داشته باشد این است که به نظام توحید برگردیم.

 

براي تغيير فضاهاي شهري نيازمند آسيب‌شناسي جدي هستيم

مهندس محسن بهشتی ، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در اولین نشست کنگره قم آرمان شهر شیعی گفت: نیازمند آسیب شناسی جدی در فضاهای شهری هستیم تا بتوانیم فضاهای شهری را تغییر دهیم.

وی گفت: تغییر رفتارهای اجتماعی شهروندان  و استفاده از روایات و سیره پیامبر اکرم (ص) از جمله مواری است که می توان در رویکرد معماری و شهرسازی اسلامی از آن استفاده کرد .

وی افزود : تا بحث ریشه ای در سیستم آموزش اصلاح نشود نمی توان از فارغ التحصیلان انتظار داشت.

بهشتی یکی از ویژگی ها را مشخص کردن شاخص ها دانست و گفت : انتظارات ما از شهروند مسلمان و مشخص کردن رفتارها و تعاملات اقتصادی اجتماعی و شهروندی باید مشخص شود.

 وی افزود: با استفاده از امکانات حوزه و دانشگاه در استان قم و با توجه به نقش و ویژگی های این شهر باید به این امر توجه ویژه ای شود و اگر بررسی کنیم که چرا فرایندهای و ویژگی های مناسب را از دست داده ایم شاید بتوانیم کار خوبی انجام دهیم.

 بهشتی ضعف قوانین و مقررات را علت عمده این مشکل دانست و گفت: این قوانین وارداتی است و بر اساس فرهنگ ما نیست و ضوابط ما اجازه نمی دهد مسکن بر اساس الگوی ایرانی ساخته شود .

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم درادامه گفت: امروزه مدیر شهر، شهرداری نیست و علیرغم این که پیش بینی قانونی شده اما با توجه به محلی بودن شهرداری دولت های ما اقبالی به سمت تحقق این قوانین نداشته اند.

 وی گفت: توسعه بی رویه کاربری های صرف اقتصادی بیش از نیاز شهر است و این در حالی ست که در همان محلات نیازهای اساسی و خدماتی و رفاهی احساس می شود.

 بهشتی در ادامه گفت: نیاز به تغییر رویکرد در بین مسوولان و اکثر مردم است چرا که حتی نگاه به مسکن ، نگاه کالای مصرفی نیست بلکه  یک نگاه سرمایه ای است تا در بازار سریع فروش رود نه این که رفاه را به ارمغان داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بسیاری از فضاها در بافت ها ی قدیمی بر اساس تفکرات مردمی است در حالی که امروزه این رویکرد بسیار کمرنگ شده است .

بهشتی در پایان گفت:  در فرهنگ اسلامی ما امت محور بوده نه ملت و باعث شده بسیاری از ساختارهای فرهنگی و اعتقادی تغییر کند تا جایی که امروز خیلی ها امیدی به اصلاح ندارند .الف/ر

١١:٤٨ ٠٥/١٠/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد