٠٧:٥٩ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
برگزاری میزگرد وحدت حوزه و دانشگاه در ایکنای خوزستان

به مناسبت 27 آذر سالروز شهادت آيت‌الله دكتر «محمد مفتح» و روز وحدت حوزه و دانشگاه ميزگردی با اين عنوان در ايكنای خوزستان برگزار و بر لزوم تعميق و پيوند باورهای حوزه و دانشگاه تأكيد شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خوزستان، در اين ميزگرد «محمود شكيب‌انصاری»، عضو هيأت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز و مدرس حوزه علميه در رابطه با اهداف امام‌خمينی (ره) در مورد وحدت اين دو مركز علمی اظهار كرد: ايشان معتقد بود كه حوزه از شيوه‌ها و روش‌های جديد دانشگاه بهره‌مند شود و دانشگاه نيز از معنويت و فرهنگ حوزه استفاده كند. به عبارت ديگر دانشگاه از بُعد معنوی حوزه بهره ببرد و حوزه از بُعد پژوهشی دانشگاه استفاده كند.

 شكيب‌انصاری با بيان اين‌كه اين اهداف نسبتاً محقق شده است، گفت: در حال حاضر در حوزه رويكردی به سوی كاربردی كردن علوم است.

 اين شرايط و برنامه‌ها قبل از پيروزی انقلاب اسلامی ميسر نبود و دانش‌آموختگان حوزه تنها به مسأله، نماز و خطابه محدود بودند. مدرس حوزه علميه تصريح كرد: آنچه در حوزه علميه امروز جلب توجه می‌كند، رويكرد پژوهش و تحقيقات است كه در گذشته بسيار كم‌ سابقه بود و تنها افراد محدودی از علمای حوزه به تحقيق و پژوهش اشتغال داشتند. بازنگري در علوم انساني زمينه‌ساز تحقق وحدت حوزه و دانشگاه وی افزود: اكنون در قم و مشهد و ديگر استان‌ها مراكز تحقيقاتی تخصصی به‌وجود آمده است. امروزه حوزه به دانشگاه تبديل شده است.

چنانكه در قم مؤسسه تحقيقاتی، پژوهشی و آموزشی با نام امام‌خمينی (ره) وجود دارد و چندين مؤسسه آموزش عالی كه با روش و شيوه دانشگاه آموزش می‌دهند. اين مدرس دانشگاه بيان كرد: در حال حاضر قبل از پذيرش در حوزه علميه آزمون سراسری برگزار و گزينش علمی و اخلاقی و صلاحيت‌های ديگر عمومی اعمال می‌شود. وی ادامه داد: امروزه با تلاش‌های شبانه‌روزی آيت‌الله «سيدمحمد علی موسوی‌جزايری»، نماينده ولی‌فقيه و مسئول حوزه‌های علميه خوزستان، چندين حوزه در استان تشكيل شده است و جوانان بسياری از تحصيلات در حوزه استقبال می‌كنند. شكيب‌انصاری گفت: در كنار اين حوزه‌های علميه، آيت‌الله «جزايری» مؤسسه آموزش عالی راه‌اندازی كرده كه طبق برنامه‌ها و مقررات وزارت علوم دانشجو پذيرفته است. مدس دانشگاه افزود: امسال نزديك يكصد دانشجو از بين طلاب و غيرطلاب در دو رشته پذيرفته شده‌اند و به تحصيل اشتغال دارند. حوزه عمليه گام‌های بلندی در زمينه آموزش و نظم در پذيرش، اجرای آزمون‌ها و پژوهش برداشته است.

 وی تصريح كرد: اكنون در حوزه‌ علميه اهواز دارالتحقيق داير شده و كتابخانه‌های تخصصی ايجاد شده است كه اين دستاوردها به بركت نظام اسلامی در ايران و رهنمودهای امام‌خمينی(ره) است. اين مدرس دانشگاه بيان كرد: نتايج وحدت حوزه و دانشگاه در واقع وحدت دين و علم است. علمی كه مبنای آن دين حق است، همان علمی كه خدا و پيامبرش برای جامعه خواسته است. پيامبر‌اكرم (ص) می‌فرمايد: «اللهم انی اعوذبك من علم لاينفع» متأسفانه در حال حاضر بيشتر علوم دانشگاهی جز همين علم لاينفع است. مدرس حوزه علميه گفت: دانشگاه نه تنها در ايران بلكه در سراسر جهان اسلام نوعی الگوبرداری از دانشگاه‌های غرب بوده و زيربنای فكری‌ دانشگاه‌های غرب لائيك و سوكولار است.

شكيب‌انصاری خاطرنشان كرد: در سال 1313 دانشگاه تهران توسط كارشناسان اروپايی تاسيس شد و برای تدريس ادبيات فارسی نيز از اروپا به ايران استاد آورده‌ايم كه نه تنها در ايران بلكه در سراسر جهان اسلام اين‌گونه بوده است. اين نظريات به هيچ‌وجه مناسب اين سرزمين‌ها و جوامع نبوده است. شكيب انصاری تصريح كرد: پس از گذشت د‌ه‌ها سال هيچ نتيجه‌ای از اين علوم به ويژه علوم انسانی دانشگاهی به دست نياورده‌ايم و نتيجه نگرفته‌ايم بلكه برعكس سبب بی‌دينی ما و دوری دانشجويان و جوانان از دين حق شد و تفكر كه لازمه يك انسان كامل است از آن‌ها گرفته شد. مدرس حوزه علميه بيان كرد: بنابراين ما بايد علم خود را اسلامی و بومی كنيم. بايد در روش‌های خود تجديدنظر كنيم و برنامه‌ريزی مناسبی داشته باشيم. مدرس دانشگاه بيان كرد: در حال حاضر تبليغ دين يا تبليغ بی‌دينی سيستماتيك شده است. اكنون كشورهای مستكبر روی انسان‌ها مانند موش آزمايشگاهی كار می‌كنند كه انسان را چگونه مطيع خود كنند و چگونه برانگيخته‌اش كنيم و آن را به سمت‌وسوهای مدنظر خود سوق دهند. مدرس حوزه علميه بيان كرد: اگر وحدت دين و علم صورت گيرد، مشكلی در زمينه‌های سياست، اقتصاد، اجتماع نخواهيم داشت. برای تحقق اين هدف بايد ملاك فرهنگ پيشرو را درنظر بگيريم. فرهنگ حقيقی اسلام، فرهنگ ناب قرآنی است. وی بيان كرد: ما قرآن را كنار گذاشته‌ايم و دنبال نظريان انديشمندان غربی هستيم. به اين شكل نمی‌توانيم جامعه را به شكل صحيح راهنمايی كنيم. عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد چمران اهواز، گفت: بايد تجديدنظر اساسی در زمينه علوم و تحصيلات دانشگاهی بكنيم. كه در اين راستا ابتدا بايد مدرس مؤمن و معتقد به دين بر كرسی تدريس بنشانيم. سپس كتاب مناسب با آنچه كه می‌خواهيم، تاليف كنيم كه در اين زمينه كارهايی صورت گرفته اما اساسی نبوده است. شكيب‌انصاری گفت: در حال حاضر به يك نهضت قرآنی نياز داريم. متن قرآن را بايد در اين زمينه محور قرار دهيم و يك نهضت قرآنی بوجود بياوريم. اين فرهنگ قرآنی می‌تواند اميدها و آرزوها را محقق كند. ضرورت حفظ هويت مستقل حوزه و دانشگاه در شرايط وحدت در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام و المسلمين «سيدمحمدرضا شفيعی»، مدرس حوزه و دانشگاه عنوان كرد: در سال 1343 و در سال‌های آغاز نهضت، امام‌خمينی(ره) بر اتحاد بين حوزويان و دانشگاهيان تأكيد داشتند و ايشان بارها بر اين نكته تأكيد می‌كردند. وی گفت: امام‌خمينی(ره) اين مسئله را آنقدر مهم می‌دانند كه می‌فرمايند: اگر ما خاصيت اين نهضت را فقط پيوند روحانيت و دانشجويان بدانيم، اين بزرگترين نعمت آن است.

 يعنی يكی از بزرگترين اهداف انقلاب اسلامی اين بوده است كه حوزه و دانشگاه با يكديگر متحد شوند. شفيعی با بيان اين‌كه امام‌خمينی(ره) از وحدت ميان حوزه و دانشگاه سه هدف را دنبال می‌كرد، گفت: امام(ره) جدايی بين حوزه و دانشگاه را دسيسه استعماری تعريف كرد و بارها تأكيد كرد كه از ابتدای تشكيل دانشگاه كه در دوره رضاخان انجام شده سعی بر اين بوده است كه روحانی از دانشگاهی متنفر شود و به عنوان كسی كه می‌خواهد با مظاهر دين مخالفت كند و دانشگاهی از روحانی بيزار باشد به عنوان كسی كه مُتحجر و عقب‌افتاده معرفی شده است. مدرس دانشگاه اظهار كرد: سال‌ها تلاش شده است كه اين دو قشر از يكديگر جدا شوند. متحدكردن حوزه و دانشگاه پس از ده‌ها سال تلاش برای جدايی آنان كار بسيار دشواری است به همين دليل امام‌خمينی(ره) تأكيد داشتند كه بايد اين دسيسه استعماری را كه از ابتدا شروع شده و هنوز ادامه دارد، بشناسيم و با آن مقابله كنيم. وی تصريح كرد: تأكيد امام‌خمينی(ره) به اين دليل بوده است كه نتيجه وحدت حوزه و دانشگاه حداقل سه چيز است، يكی به دليل اين كه مقدرات مملكت بيشتر توسط اين دو قشر اداره می‌شود به ويژه قشر دانشگاهی. وی ادامه داد: امام (ره) فرمودند، اتلاف حوزه و دانشگاه يعنی اتلاف ملت. اگر اين دو با هم متحد بودند اين اتحاد به تمام اقشار جامعه سرايت می‌كند. بنابراين ما بايد اين دو مركز را با هم متحد ببينيم كه اين اتحاد و همبستگی و يكپارچگی به همه اقشار ملت ايجاد شود. مدرس حوزه علميه به هدف دوم و سوم امام خمينی (ره) از وحدت حوزه و دانشگاه اشاره كرد و گفت: هدف دوم استقلال كشور و دوری از وابستگی فرهنگی بوده است، امام خمينی (ره) می‌فرمايد، ما از محاصره اقتصادی و دخالت نظامی ترسی نداريم،‌ چيزی كه ما را می‌ترساند وابستگی فرهنگی است كه حوزه و دانشگاه اگر با هم متحد شوند می‌توانند جلوی وابستگی را بگيرند. شفيعی اظهار كرد: هدف سوم از طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام (ره) اسلامی‌شدن دانشگاه بود. معنی اسلام وارد دانشگاه شود. كه امام (ره) در سال 43 فرمودند كه: آقايان سعی كنيد در دانشگاه پرچم اسلام را بالا ببريد و اگر علاقه به استقلال ايران داريد، وحدت مذهبی داشته باشيد. وی با بيان اين جمله هم وحدت را مطرح كردند و هم اسلامی شدن دانشگاه.

 مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه بخشی از اين اهداف تأمين‌ شده و بخش ديگر تأمين نشده است و با طرح اين پرسش كه چرا پس از گذشت بيش از 30 سال بخشی از فرمايشات امام خمينی (ره) در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه تأمين نشده است، گفت: يكی از علت‌های اين كاستی اين است كه ما از وحدت تلقی درستی نداشته‌ايم. مدرس حوزه علميه بيان كرد: معمولاً اين‌گونه تصور شده است كه اگر يك شخص حوزوی بخواهد وارد دانشگاه شود، حوزه می‌خواهد خود را به دانشگاه تحميل كند يعنی دانشگاه را مانند يك سنگری می‌دانند كه می‌خواهند آن را تسخير كند و سنت و تحجر را وارد آن كند و نقطه مقابل آن نيز وجود دارد.

 شفيعی بيان كرد: با اين رويكرد كه در حال حاضر نيز آثار آن را مشاهده می‌كنيم نبايد منتظر اتحاد باشيم. برخی تصور می‌كنند اتحاد يعنی يكی‌شدن، در وحدت حوزه و دانشگاه، اتحاد ادغام يا تحميل يكی بر ديگری نيست، اتحاد يعنی حفظ هويت خود و حركت‌كردن در يك چارچوب واحد. مدرس دانشگاه تصريح كرد: در حوزه و دانشگاه با هر سبكی كه می‌‌خواهيم جلو برويم هدفی باشد كه امام خمينی (ره) فرموده است و ملت را يكپارچه كنيم و كشور را از وابستگی فرهنگی نجات دهيم. اشكالی ندارد كه حوزه علميه سبك خود را دنبال كند و دانشگاه شيوه خاص خود را داشته باشد. شفيعی گفت: محتوای والای حوزه اين امكان را از ما می‌گيرد كه بگوييم دانشگاه بخواهد خود را به حوزه تحميل كند. و در نقطه مقابل اصلاً نمی‌توانيم سبك‌های ابتكاری كه در تحقيق و تدريس و پژوهشی كه در دانشگاه هست را انكار كنيم. دانشگاه در اين زمينه ده‌ها سال كار كرده است و سبك‌های نوين تدريس و تحقيق و آموزش را وجود داشته و حوزه قصد نداشته است كه آن را از بين ببرد. وی افزود: حوزه علميه می‌خواهد از اين سبك و تحقيقات استفاده كند و دانشگاه نيز می‌خواهد از محتوای حوزه بهره‌مند شود. در عين حال هيچ كدام هويت و ماهيت خود را از دست ندهند. وی بيان كرد: در برخی از علوم مانند رياضی و تجربی حوزه علميه هيچ ادعايی ندارد كه بخواهد وارد شود و دخالت كند و هيچ نگرانی وجود ندارد كه بخواهد حوزه در كار دانشگاه دخالت كند، بحث فقط در علوم انسانی است و آن هم صدور محتوا است. مدرس حوزه علميه گفت: برخی افراد با اين كه حوزوی هستند وقتی وارد دانشگاه می‌شوند معنای اتحاد را اين می‌دانند كه هويت حوزوی خود را تبديل به هويت دانشگاهی كنند. اين معنای وحدت نيست و اشتباه است. در حال حاضر اگر اين‌گونه وجود داشته باشد درصد محدودی است و اين مطلب می‌تواند يك هشدار باشد. شفيعی اظهار كرد: اين خطر وجود دارد و نبايد اين تصور وجود داشته باشد كه در دانشگاه ادغام شويم و بگوييم كه متحد شويم، اتحاد ادغام نيست. مدرس حوزه علميه تصريح كرد: فرد بايد آنچه را در حوزه آموخته است با خود به دانشگاه ببرد و آنچه را در دانشگاه از سبك‌های جديد وجود دارد، فرا بگيريم و چيزی را كه می‌خواهيم فرا بگيريم به قيمت اين نباشد كه چيزی را كه داريم از دست بدهيم.

 وی عنوان كرد: نقطه مقابل نيز همين‌طور است، ما توقع نداريم دانشگاه آن چيزی را كه می‌آموزد حتماً با سبكی كه در حوزه است، مطابقت دهد. اين‌ها برداشت‌های اشتباهی است. شفيعی ادامه داد: اتحاد به اين معنا نيست. اتحاد به معنای حركت‌كردن در يك مسير درست حتی با وسايل و ابزارهای مختلف است. وی بيان كرد: اگر اين‌گونه نباشد فكر می‌كنيم طرف مقابل رقيب ما است و بايد در مقابل او جبهه بگيريم، وضعيتی پيش می‌آيد كه در گذشته نيز بود و فكر می‌كنيم هنوز در برخی از رشته‌ها رسوبات آن وجود دارد. مدرس حوزه علميه تصريح كرد: علت اين كه حوزه در رشته معارف اسلامی به دانشگاه ورود كرده است اين مطلب است كه می‌خواهد بخشی از معارف اسلامی را به عنوان راهی برای اسلامی‌تر شدن دانشگاه وارد دانشگاه كند. شفيعی اظهار كرد: يعنی در حد مقدماتی دانشجويان را با انديشه‌های دينی آشنا كنيم. ما قصد نداريم در تخصص آن‌ها دخالت كنيم ما می‌خواهيم يك سری مطالبی را كه هر انديشمند مسلمان بايد بداند، به‌صورت سبك دانشگاهی عرضه كنيم. وی بيان كرد: شايد اين مطلب نيز تصور شود كه اين امر يك دخالت است و يا سياسی‌كاری و راه نفوذ است؛ اگر رويكردمان اين‌گونه باشد به نتيجه‌ نخواهيم رسيد. اين مدرس دانشگاه گفت: بايد توجه داشته باشيم كه حوزه علميه هيچ توقعی از دانشگاه ندارد.

 حوزه اگر هم وارد دانشگاه شده برای رسيدن به اين نتيجه است كه امام خمينی (ره) فرمودند دانشگاه اسلامی شود. وی افزود: اسلامی‌شدن دانشگاه چطور بدست می‌آيد؟ با اساتيدی كه در گذشته به خصوص وجود داشت كه بسياری از آنها غرب‌زده بودند، ما بايد از اساتيدی كه جنبه حوزوی داشته باشند چه دانشگاهی و چه حوزوی بهره‌مند شويم. شفيعی بيان كرد: بايد به تعهدی كه به حوزه و دانشگاه داريم پايبند باشيم، شايد يك دانشگاهی تعلقش به دانشگاه باشد، اشكالی ندارد اما نمی‌تواند از محتوای حوزه استفاده نكند و يك حوزوی تعلقش قطعاً به حوزه هست اما او نمی‌تواند سبك‌ها و روش‌های درستی كه در دانشگاه است و به او كمك می‌كند كه حداقل در حوزه خودش پيشرفت داشته باشد را انكار كند. مدرس حوزه علميه بيان كرد: تعلق به معنای آن نيست كه آن تعلق را ابراز كنيم. به آن معنا است كه هويت خود را از دست ندهيم، زيرا كسانی كه بخواهند برای هويت ديگری،‌ هويت خود را فدا كنند، هويت ديگر را نيز نمی‌توانند به دست بياورند. شفيعی بيان كرد: مقدرات كشور را دانشگاه و محصولات دانشگاه و تربيت‌‌شدگان دانشگاه تعيين می‌كنند. بنابراين طبيعی است كه از دانشگاه توقع داشته باشيم. وگرنه اسلامی‌بودن و توجه به فرهنگ اسلامی در حوزه و دانشگاه و همه بخش‌های كشور ضروری است. مدرس حوزه علميه گفت: به دليل آنكه مقدرات كشور به دانشگاه منتهی می‌شود اهميت نفوذ فرهنگ اسلامی در دانشگاه حساسيت بيشتری دارد. وی بيان كرد: اين‌كه ما اين‌قدر در مورد دانشگاه اظهارنظر می‌كنيم و تأكيد داريم كه اسلام وارد دانشگاه شود، معنای آن نيست كه بخواهيم علوم دانشگاهی را انكار كنيم. حضرت امام (ره) در شرايطی كه هنوز اين اصلاحات انجام نشده بود و دانشگاه، دانشگاه اسلامی محسوب نمی‌شد، فرمودند، «ما كه می‌گوييم دانشگاه بايد از بنيان تغيير بكند و اسلامی باشد، نه اين‌كه تنها علوم اسلامی در آن‌جا تدريس شود، نه اين كه علوم دو قسم علوم اسلامی و غيراسلامی هستند، هدف اين نيست كه تنها علمی وارد دانشگاه شود، آنچه می‌خواهيم بدانيم اين است كه دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های وابسته و استعماری است و اشخاص تربيت شده آن اشخاص غرب‌زده هستند يعنی اگر اسم علوم اسلامی و اسلامی‌كردن دانشگاه می‌آيد، اين است كه فرهنگ غربی از دانشگاه برداشته شود.

 وگرنه اين نيست كه حوزه بخواهد خود را به دانشگاه تحميل كند». وی ادامه داد: اگر بخواهيم نظر نهايی امام (ره) را در مورد دانشگاه اعلام كنيم نظرشان مثبت اما مشروط است، اين جمله را امام خمينی (ره) در سوم دی‌ سال 1357 در پاريس در ديداری كه با دانشجويان داشتند فرمودند: اگر كسی بگويد من دانشگاه را قبول ندارم، اعلام می‌كنم كه ما دانشگاه را قبول داريم و همه بايد قبول داشته باشند اما زير بيرق و آن بيرق «لا اله الا الله» است. مدرس دانشگاه عنوان كرد: هدف اين نيست كه ما بخواهيم دانشگاه را به عنوان يك سنگر تسخير و فتح كنيم، هدف اين است كه اسلام در همه جا باشد. وی گفت: بنابراين دانشگاه امر مطلوبی است. هيچ‌كس نمی‌تواند حُسن آن را انكار كند اما مطلوبيت آن مطلق نيست. مطلوبيت به شرطی كه اهداف اسلام و انقلاب و توحيد را تأمين كند. دانشگاه را سنگری بكنيم برای اتحاد كشور آن هم زير پرچم توحيد. شفيعی بيان كرد: شرط نخست اين است كه حوزه دانشگاه را و دانشگاه حوزه را به عنوان يك نهادی دلسوزانه كه می‌خواهد استقلال فرهنگی كشور را تأمين كند به رسميت بشناسند. اگر اين اتفاق افتاد می‌توانيم شاهد وحدت حوزه و دانشگاه باشيم. مدرس حوزه علميه گفت: اساتيد دانشگاه به حوزه ورود كنند و با جو حوزه با اسلام و محيط دين آشنا شوند، اساتيد و نخبگان حوزه هم با سبك كاری و روش‌های جديد علمی دانشگاه آشنا بشوند. سپس اين آشنايی را در خدمت همديگر به كار بگيرند. شفيعی بيان كرد: اگر اين تعامل به صورت جدی و با قصد اصلاح فرهنگی انجام شود، نتيجه خواهيم گرفت. شفيعی ادامه داد:. مانع جدی وحدت حوزه و دانشگاه اين بوده است كه هنوز نمی‌توانيم به خوبی يكديگر به رسميت بشناسيم و هنوز نسبت به هم محتاط و محافظه‌كار هستيم. مدرس دانشگاه اظهار كرد: تا وقتی كه فضا اين‌گونه باشد، عملاً نمی‌توانيم كاريی بكنيم و تنها شعار آن را می‌دهيم.

 وحدت حوزه و دانشگاه يعني همراهي علم و دين در مسير تكامل انسان‌ها حجت‌الاسلام والمسلمين «ترتيفی»، مدرس حوزه و دانشگاه نيز در ادامه اين ميزگرد اظهار كرد: وحدت حوزه و دانشگاه‌ها مانند ساير اتحادها يك اتحاد معنوی است و در امر معنوی نيز بايد در معنا، فكر، سليقه، روش زندگی با يكديگر نزديك شويم و كنار يكديگر قرار بگيريم. وی بيان كرد: استاد مطهری در كتاب «سيری در سيره نبوی» بحثی را در اوايل كتاب با عنوان منطق عملی ثابت‌ داشتن مطرح می‌كند و اين‌گونه بيان می‌كند كه هر انسانی بايد با تحقيق و مطالعه مبنای فكری، زيربناهای زندگی خود را انتخاب كند و بر اساس آن ظواهر زندگی خود را بسازد و در جاهای مختلف تصميم بگيرد كه چگونه رفتار كند. مدرس دانشگاه گفت: در اين جهت كار مثبتی كه انجام شده برگزاری دوره معارف اسلامی در دانشگاه است كه باعث می‌شود به دانشجويان كمك كند كه بتوانند مبنای فكر خود را بهتر انتخاب كنند. وی افزود: دانشجويان در هر رشته‌ای كه در حال تحصيل هستند می‌توانند سنگ بنای زندگی خود را با توجه به دروس معارف اسلامی و توضيحاتی كه در مورد شريعت اسلامی داده می‌شود، تعيين كنند. مدرس حوزه علميه بيان كرد: گاهی وقت‌ها برای دانشجويان سوء‌تفاهم‌هايی نسبت به دين و معارف دينی و حوزه پيش آمده است به ويژه زمانی كه فضای كلاس را به شكل فضای گفت‌وگو می‌بريم بسياری از شبهات برطرف می‌‌شود و بسياری از دانشجويان تصميم می‌‌گيرند كه بر اساس دين اسلام مبنای زندگی خود را تعيين كنند. اين حركت خوبی است كه در جهت وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده است. وی بيان كرد: استاد مطهری در كتاب «انسان و ايمان» بيان می‌كند كه علم و ايمان برای پرواز آدمی دو بال هستند. نماد علم دانشگاه است، در اين مطلب ترديدی وجود ندارد و حوزه علميه نهادی است كه دين را معرفی و به مردم عرضه می‌كند و وظيفه آن بيان و حفظ دين است. ترتيفی افزود: وحدت اين دو به معنای پرواز آدمی است هر چه اين تركيب با هم بيشتر اتفاق بيفتد جامعه انسانی ما رشد بيشتری می‌كند و هر چقدر اين تركيب ناهماهنگ و ضعيف‌تر باشد، اين حركت و پرواز ضعيف‌تر خواهد بود. ترتيفی گفت: اگر بخواهيم علم و ايمان در كنار هم باشند بايد در دانشگاه طرحی را برنامه‌ريزی كنيم در كنار درس فضايی برای برطرف شدن مشكلات جوانان ايجاد شود و يا سازوكاری برای برای خانواده‌ها تعريف شود. مدرس دانشگاه بيان كرد: فاصله ‌گرفتن از ايمان به دليل اين‌گونه مسائل كه در حال حاضر در دانشگاه به صورت عملی ترويج داده می‌شود. وی بيان كرد: نگاه هزينه‌ای صرف به دانشگاه آسيب زيادی به اين محيط علمی می‌زند، نگاه، نگاه سرمايه‌ای نيست.

 اگر دانشجو را با حفظ ارزش‌ها رشد بدهيم، در آينده دانشجو علم و ايمان را در كنار هم خواهد داشت و می‌تواند جامعه را با سرعت بيشتری حركت دهد. ترتيفی افزود: اين نگاه متأسفانه وجود ندارد و يا حداقل به آن كم توجه می‌شود و در نتيجه انسان كامل كه هم علم داشته باشد و هم ايمان بوجود نمی‌آيد. وی بيان كرد: در جهت وحدت حوزه و دانشگاه با برگزاری دروس معارف اسلامی حركت خوبی صورت گرفته است كه به دانشجويان كمك می‌شود منطق علمی ثابتی در زندگی خود پيدا كنند و از طرفی محقق نشده است به دليل اين‌كه ما بنيان‌های دانشگاهيمان هيچ تغييری نكرده و تا حدودی ظواهر تغيير كرده است. در نتيجه در عمل باعث می‌شود در دانشگاه نوعی اباحه‌گری يا سوق‌دادن دانشجو به سمت اباحه‌گری اتفاق بيفتد. مدرس حوزه و دانشگاه بيان كرد: شايد بتوان گفت حدود 40 درصد وحدت بين حوزه و دانشگاه اتفاق افتاده و 60 درصد محقق نشده است. مدرس دانشگاه بيان كرد: نمی‌توان بار تمام مسئله را به دوش دانشگاه گذاشت و بگوييم دانشگاه تنها در اين زمينه مقصر است كه دانشجويان به طرف ايمان حركت نمی‌كنند. وی ادامه داد: سروكار حوزه به عنوان نهاد دين با فكر است، دين اسلام مبنای آن فكر است، اگر اين فكر پرورش پيدا نكرده باشد، با برگزاری هزاران دوره معارف اسلامی مخاطب مطلبی را درك نمی‌كند و ارتباط برقرار نمی‌شود زيرا پايه و ابزاری كه بخواهد از اين مطالب استفاده كند، ندارد. وی تصريح كرد: حال اين سؤال مطرح است كه پرورش فكر در دانشگاه اتفاق می‌افتد؟ خير نه به طور مطلق، قسمت عمده پرورش فكر جوانان در سن دانش‌آموزی آنان اتفاق می‌افتد. ترتيفی گفت: بخش عمده‌ای از مشكلات كه در حال حاضر در ارتباط با وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد در مقطع آموزش و پرورش، پرورش فكر دانش‌آموزان خوب انجام نشده است. ترتيفی بيان كرد: غفلت از اين مسئله و واگذاری تمام بار بر روی دانشگاه‌ها اشتباهی است كه نبايد از آن غافل باشيم و اين مهم را بايد در مسئله آموزش و پرورش پيگيری كنيم. وی تأكيد كرد: آموزش و پرورش اصول پرورش فكر دانش‌‌آموزان را در اصول كاری خود قرار داده و بر روی آن تمركز كند. ترتيفی بيان كرد: اگر فضای مناسبی برای تفكر و رشد فكری دانش‌آموزان و در مرتبه بعدی دانشجويان و دانشگاهيان فراهم كنيم و موانع تفكر را بزدائيم باعث می‌شود كه شخص با قوه كافی و توان مناسب بتواند در مسائلی و مطالبی كه به او عرضه می‌شود، فكر كند. وی گفت: راهكار اساسی برای وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه بايد زمينه را برای رشد عقلی افراد فراهم كنيم و به آنان بياموزيم چگونه استدلال كنند.الف/ر

١٣:١٨ ٢٢/١٠/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد