١٧:٠١ ٠٦/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
برگزاری میزگرد آسيب‌شناسی طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه چمران اهواز در ایکنای خوزستان

طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران به عنوان الگوی پذيرفته‌ شده وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری برای فعاليت فرهنگی در دانشگاه‌های كشور در ايكنای خوزستان آسيب‌شناسی شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خوزستان، «عليرضا مُخبردزفولی» رئيس شورای هماهنگی فعاليت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان خوزستان در اين نشست با بيان اين كه انقلاب اسلامی يك انقلاب با ماهيت فرهنگی بود، گفت: هدف انقلاب اسلامی احيای فرهنگ اسلامی ـ ايرانی، حاكم شدن قرآن بر كشور و سياستگزاری بر مبنای توحيد بود.

 وی ادامه داد: پيشرفت‌هايی كه در عرصه‌های مختلف بدست آمده است، شاخه‌هايی از اين شجره طيبه تحول فرهنگی بوده است. معاون فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، عنوان كرد: در تمام تحولات 50 سال اخير نقش دانشگاه نقشی پيشرو بوده است و شاهد آن شهدای دانشجو و استاد است، ضمن اينكه نقش خواص خصوصاً دانشگاهيان و حوزه‌های عليمه نقشی تأثيرگذار بود. در جريان 16 آذر خون شهدای دانشجو سد راه استيلای غرب شد، در جريان 13 آبان حركت پيشتاز دانشگاهيان انقلاب دوم را رقم زد. در جريان دفاع مقدس نيز، شهدايی همچون علم‌الهدی نمادهای اين پيشتازی در اين عرصه هستند. مخبر دزفولی بيان كرد: مهمترين راهكاری كه دانشگاه را پيشتاز و پيشگام و جريان‌ساز نگاه می‌دارد، اجرای برنامه‌های انديشه‌ای و فكری است كه نه تنها نقطه تهاجم دشمن را كور می‌كند بلكه آن نقطه را به زادگاه جريان مطهر انديشه اسلامی تبديل می‌كند. رئيس شورای هماهنگی فعاليت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خوزستان عنوان كرد: موفقيت طرح‌های آموزشی در اين است كه استمرار داشته باشند. باطل كردن طرح دشمن با تعميق باورهای دينی دانشگاهيان، شناخت نقاط ضعف دشمن و تهاجم به آن‌ها از همان نقطه، مخاطب‌شناسی و سطح‌‌بندی اطلاعات، ارزيابی مستمر دوره‌ها با نظر دانشجويان شركت كننده و اعمال اين ارزيابی در دوره‌های مختلف طرح، از جمله نكات ديگری كه بايد در طرح‌های آموزشی در نظر گرفته شود. معاون فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، بيان كرد: امسال كسانی كه مجريان طرح‌های آموزشی فرهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه بودند، پرورش‌يافتگان دوره‌های قبلی طرح فرهنگ و انديشه اسلامی هستند. ما اگر در اين طرح‌ها و دوره‌ها موفق شويم به سمت نخبه‌پروری گام بر می‌داريم. در اين راستا نه تنها كار بزرگی انجام شده است بلكه به تعميق باورها كمك می‌شود كه سلسله‌ای از دانشجويان نخبه و دانشگاهيان پرورش يافته را تربيت كنيم و تحويل دانشگاه دهيم. رئيس شورای هماهنگی فعاليت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خوزستان اظهار كرد: ما معتقديم اين دوره‌ها باعث می‌شود كه باورها روی رفتارها اثر بگذارد. وی ادامه داد: از لحاظ آموزه‌های دينی و روان‌شناسی باورهای آدم‌ها روی رفتارهای آنان اثر می‌گذارد. طبق مقايسه‌ای كه ميان ميزان باورهای دينی و رفتارهای دينی انجام شد، اختلاف موجود چندان فاحش نبود. وی گفت: طبيعی است در اين دوره‌ها كسانی شركت می‌كنند كه زمينه و تعلق خاطری به مسائل فرهنگی و اعتقادی دارند. رئيس شورای هماهنگی فعاليت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خوزستان بيان كرد: شركت‌كنندگان در اين طرح از يك طبقة خاص نيستند، بلكه افرادی با تفكرات مختلف را شامل می‌شوند. وی در مورد كسانی كه در اين طرح‌ها شركت نمی‌كنند و علاقه‌ای به اين مباحث ندارند، گفت: بخش ديگری همچون انجمن‌های علمی و كانون‌های فرهنگی هنری در معاونت فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز وجود دارد كه می‌تواند عرصه حضور ساير دانشجويان علاقه‌مند به اين مباحث باشد. معاون فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، بيان كرد: اگر فعاليت‌های علمی دانشجو را سمت و سوی ارزشی دهيم، پوشش فعاليت‌های فرهنگی گسترش خواهد يافت. مخبر دزفولی با تأكيد بر اين كه اهداف طرح‌های فرهنگی در راستای اهداف نظام تعريف شود، گفت: برنامه‌های انجمن‌های علمی و كانون‌های فرهنگی بايد مشخص شود كه هدف چيست و اين برنامه كدام خواسته نظام را برآورده می‌كند. رئيس شورای هماهنگی فعاليت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان خوزستان ادامه داد: مشكل زمانی آغاز می‌شود كه تصور كنيم تمام تمركز فرهنگی و اعتقادی در طرح‌های آموزشی ـ فرهنگی است، اين در حالی است كه بايد برای افرادی كه درصدد انجام فعاليت علمی و هنری هستند نيز فضايی مناسب فراهم شود.

 اگر انجمن‌های علمی برتر با تشويق‌های معنوی همچون برگزاری سفرهای زيارتی تقدير شوند، بسترسازی برای افراد برای ورود به اين فضا فراهم خواهد شد. مخبر دزفولی با تأكيد بر اين كه در هر فعاليت فرهنگی بايد نظرسنجی‌های مستمر صورت گيرد و اين نظرسنجی‌ها به نمودار تبديل و تحليل شوند، اظهار كرد: در حال حاضر اين مهم در تمام سازمان‌های پيشرو وجود دارد. اين چرخه بايد در فعاليت‌های فرهنگی رخ دهد. در ادامه اين نشست «محمد چكشيان»، مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، نيز با بيان اين كه جامعه هدف در طرح فرهنگ و انديشه اسلامی قشر يكدستی از دانشجويان نبوده است، اظهار كرد: يكی از علت‌ها اين است كه معاونت فرهنگی اين طرح را برگزار می‌كند و در طرح و برنامه‌های خود تمام اقشار دانشجو را درنظر می‌گيرد. وی ادامه داد: يكی از شاخص‌های اين دوره طرح فرهنگ و انديشه اسلامی اين است كه قشر مشخص و يكدست را شامل نمی‌شود و تلاش می‌كند پرسش‌ها و شبهات را پاسخ داده و برخی نيز تعميق داده شود. چكشيان بيان كرد: دانشجويان بايد دغدغه‌ای داشته باشند تا بتوانند دوره‌های مستمر را طی كنند. مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، اظهار كرد: در مجموعه معاونت فرهنگی اين دانشگاه 11 كانون فرهنگی، 42 انجمن علمی ـ دانشجويی، امور فرهنگی خوابگاه‌ها و نشريات دانشجويی مشغول فعاليت هستند كه تمام اين اقشار را با تنوع فكری مختلف پوشش می‌دهد. مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، با بيان اين كه در ارزيابی طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دو مُدل نظرسنجی اعمال می‌شود، گفت: مدل نخست به صورت روزانه و كلاسی و مدل دوم به شكل سالانه اعمال می‌شود. در اين نظرسنجی‌ها مباحث و عملكرد اساتيد بررسی می‌شود. چكشيان تصريح كرد: نظرات دانشجويان به صورت روزانه و پس از اتمام هر كلاس به اساتيد طرح اعلام می‌شود تا در صورت لزوم اصلاحات را اعمال كنند. مدير فرهنگی دانشگاه شهيد چمران اهواز، اظهار كرد: اگر پنجمين دوره طرح فرهنگ و انديشه اسلامی با عنوان‌های معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، جريان‌شناسی، تاريخ معاصر ايران، كارگاه برنامه‌ريزی فعاليت‌های فرهنگی در دانشگاه، كارگاه آشنايی با اينترنت، خداشناسی، نظام سياسی اسلام، آشنايی با فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ايرانی، كارگاه مديريت فردی و كارگاه نشريات دانشجويی برگزار می‌شود، بيش از 70 درصد از اين سرفصل‌ها خواسته دانشجويان بوده و نظرسنجی‌ها به اين شكل نتيجه خود را نشان داده است. وی با اشاره به اين كه در طرح فرهنگ و انديشه اسلامی مديريت فرهنگی به مديريت فردی تبديل شده است،‌ گفت: محتوا طرح بر اساس نياز مخاطب تنظيم شده است و در شكل ارائه نيز از نظرات دانشجويان استفاده كرده‌ايم. همچنين «سيدعليرضا علوی»، مدرس طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز و معاون فرهنگی جها دانشگاهی خوزستان، با بيان اين كه برگزاری آزمون و مصاحبه كتبی برای ورود طرح فرهنگ و انديشه اسلامی از نكات مطلوب اين طرح است، گفت: بهايی كه برای ورود به كارهای فرهنگی داده می‌شود، زمينه‌ساز تاثيرگذاری بيشتر برنامه‌ها است. علوی بيان كرد: ويژگی مهم طرح فرهنگ و انديشه اسلامی اين است كه كليدواژه‌ها را برای ورود به موضوعات به دانشجويان ارائه می‌دهد. وی عنوان كرد: اگر طرح فرهنگ و انديشه اسلامی به صورت مستمر ادامه يابد، هدف كلی طرح كه تربيت نيروی كارآمد فرهنگی است، محقق می‌شود. «فاطمه مسعودی‌زاده»، برگزيده سومين و چهارمين دوره طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز، نيز در ادامه اين نشست عنوان كرد: موضوعات طرح فرهنگ و انديشه اسلامی موضوعات خوبی بود اما بايد در نحوه اجرای آن بازنگری شود تا نتيجه مطلوب‌تری به‌دست آيد. مباحث اولويت‌بندی شده بود و در سطح يك نيازهای اساسی بيان می‌شد و عنوان‌های سطح دو متناسب با نياز دانشجويان درجه‌بندی شده بود. وی اظهار كرد: زمان برگزاری اين طرح نيز بر اساس نظرسنجی كه از دانشجويان به عمل آمد، انتخاب شده است. برگزيده سومين و چهارمين طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز، بيان كرد: اين طرح با توجه به هدفی كه دارد و آن تربيت نيروی كارآمد فرهنگی است، بايد ادامه داشته باشد و برگزيدگان آن در سطوح بالاتر بيايند و جدای از كسانی كه به طور عام مخاطب طرح هستند، آموزش ببينند و پرورش يابند. مسعودی‌زاده با بيان اين كه برخی در دانشگاه از فكر كرد فرار می‌كنند، عنوان كرد: كار كردن با چنين اشخاصی سخت است و شايد در اين طرح‌ها نتوانيم از آنها استفاده كنيم. برگزيده سومين و چهارمين دوره طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز، گفت: افراد ديگری هستند كه اين اطلاعات را نياز دارند اما نمی‌دانند در چه قالبی وارد شوند كه وجود چنين طرح‌هايی به آنان كمك می‌كند. وی ادامه داد: طرح‌هايی همچون طرح فرهنگ و انديشه اسلامی سرنخ‌هايی را به دانشجو می‌دهد و آن‌ها را با نيازهای اصلی آشنا می‌كند و راهی را برای آنان مشخص می‌كند. مسعودی‌زاده بيان كرد: رهاشدن فردی كه در چنين طرح‌هايی شركت می‌كند می‌تواند برای برخی افراد مُخرب‌ باشد. در ادامه «راغب شجاعی‌نژاد»، برگزيده چهارمين دوره طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز با بيان اين كه از كارگاه نشريات دانشجويی استفاده لازم را برده‌ است، اظهار كرد: درباره سرفصل‌هايی همچون انسان‌شناسی، خداشناسی و معرفت‌شناسی كه نياز به زمينه قبلی مطالعاتی دارند، بايد تاكيد كرد عده‌ای از دانشجويان به دليل اين كه زمينه قبلی را ندارند و رشته‌های درسی آنان در مدرسه و دانشگاه مرتبط نبود، در فهم اين مطالب با مشكل مواجه می‌شدند. شجاعی‌نژاد موضوعات سمينار طرح فرهنگ و انديشه اسلامی را مطلوب عنوان كرد و گفت: در اين طرح سمينارهايی با موضوعات مورد نياز و با حضور اساتيد مجربی برگزار شد كه در اين رابطه می‌توان به موضوعات ولايت فقيه و كانون شهيد مطهری اشاره كرد. برگزيده چهارمين دوره طرح فرهنگ و انديشه اسلامی دانشگاه شهيد چمران اهواز، بر ضرورت تغيير زمان برگزاری دوره‌های اين طرح تأكيد كرد و گفت: اگر زمان برگزاری طرح در نيمسال دوم تحصيلی گذاشته شود، مناسب‌تر است و دانشجويان می‌توانند بدون دغدغه در دوره شركت كنند.

١٠:٣٦ ١٨/٠٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد