رییس
جهاد دانشگاهی در دهمین همایش نکوداشت مقام استاد که توسط جهاد دانشگاهی
علوم پزشکی تهران امروز برگزار شد؛ گفت: گرامی داشت علم و عالم دانشگاه های
کشور را در راه پرچم داری توسعه علمی ایران هدایت می کند.
به
گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، دکتر محمد حسین
یادگاری اظهار داشت: عناصر فرهنگ ساز و الگوهای علمی هر جامعه همواره
انبیا، اولیا، دانشمندان و معلمین آن جامعه هستند؛ الگوهایی که نه تنها در
ارتقا فرهنگ مردم نقشی فعال دارند بلکه دست یافتنی بوده و مردم هر جامعه
همیشه سعی داشته اند خود را با این گونه افراد همراه و همرنگ کنند.
وی
با بیان اینکه در فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما نیز بسیار به دانشمندان
اشارات شده است؛ اظهار داشت: پیامبراکرم می فرماید دانشمندان و علما را
گرامی بداریم زیرا آنان وارثان پیامبرانند. هرکس به آنان احترام کند در
واقع خدا و رسول را احترام کرده است.
دکتر
یادگاری با تصریح اینکه نکوداشت استادان به ویژه استادان پیشکسوت سنت حسنه
ای است که بیش از اینکه استادان به برگزاری آن نیازمند باشند دانشجویان و
دانشگاهیان به احیای آن نیازمندند؛ خاطر نشان کرد: دانشگاه و دانشجویان به
تقدیر از اساتید به عنوان اسوه های تلاش و کوشش در محیط مقدس دانشگاه نیاز
دارند و بهره های فراوانی از آن می گیرند.
وی
با اشاره به اینکه ارج دادن به استادان به دلیل ارزشی است که جامعه ایران
برای علم قائل است؛ افزود: بی شک در این سرزمین دانش به سبب پیوندهای ژرف و
بنیادی اش با سرنوشت ایرانیان در شمار محبوب ترین مقولات است ولی تا
مادامی که این حب ریشه دار با تلاش های موثر برای تکریم استادان همراه
نباشد به سرانجام نخواهد رسید.
دکتر
یادگاری اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی با گرامی داشت
علم و عالم کوشش می کند تا اهداف انقلاب اسلامی را برآورده سازد. این حرکت
مستمر 10 ساله که در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شکل گرفته در صدد است
که دانشگاه های ما را به ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران که قدیمی ترین
دانشگاه و مهد بهترین و ممتازترین اساتید کشور است، در راه پرچم داری توسعه
علمی ایران هدایت کند.
وی
در پایان ابراز امیدواری کرد که این موفقیت با همراهی و همدلی دانشگاهیان
تداوم یابد تا علم گرایی، دانش اندوزی و اندیشه ورزی که مورد تایید و سفارش
مقام معظم رهبری است گسترش بیشتری یافته و جمهوری اسلامی ایران سرافراز و
آگاه در رشد دانش بیش از گذشته شکوفا شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران خبرداد:
موافقت وزارت بهداشت با پذیرش دانشجویان المپیادهای مهندسی به شرط قبولی در مصاحبه در عرصه پزشکی
رییس
دانشگاه علوم پزشکی تهران از ایجاد چهارچوب گسترش و توسعه علم و فناوری در
دانشگاه خبر داد و گفت: بازبینی برنامه های آموزشی، توسعه آموزش مجازی،
ساماندهی سیستم آموزشی، پذیرش دانشجویان المپیادهای مهندسی، ارتقاء سلامت
مردم و حرکت در مرزهای دانش از جمله ملزومات این برنامه است.
دکتر باقر لاریجانی در
دهمین مراسم نکوداشت مقام استاد که توسط جهاد دانشگاهی در تالار ابن سینای
دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد با تشکر از دست اندر کاران این مراسم
گفت: امیدوارم روند تکریم اساتید در دوره مسئولین جدید جهاد دانشگاهی تداوم
یابد کما این که دکتر یادگاری خود از اساتید برجسته دانشگاهی است.
وی
افزود: مسیر اعزاز و تکریم اساتید بسیار ارزشمند و درست است و هر گاه در
ادوار مختلف از زمان ابن سینا و فارابی تا زمان حال عالمان از سوی حکومت
تکریم شدند، رشد و تعالی آن حکومت از یک سو و توسعه علمی کشور را از سوی
دیگر شاهد بوده ایم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که در حال حاضر چهار چوب روشنی
برای گسترش علم و فناوری در کشور ترسیم شده است، گفت: به تبع آن یک ساختار
منسجم و روشن برای توسعه علم و فناوری در چهار چوب دانشگاه علوم پزشکی
تهران رصد شده است که با ظرفیت بالای دانشگاه باید این مسیر را ادامه
بدهیم.
دکتر لاریجانی از بازبینی برنامه های آموزشی در سطح دانشگاه و برای رشته
هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی خبر داد و افزود: برنامه های آموزشی به رویه
سابق و قدیمی خود در سطح دانشگاه ارائه می شد که با صرف چندین هزار ساعت
وقت مورد بازنگری قرار داده شد و مسائل مورد نیاز علوم پزشکی جدید به آن
اضافه شد.
وی ادامه داد: توجه به ارائه خدمات، سیستمی که پزشک باید در آن فعال باشد و
مسائلی از این دست، با توجه به تفاوت علوم پزشکی باسایر دانش ها در این
بازبینی لحاظ شده است که امیدواریم برای 6 ماهه آتی سال یعنی سال تحصیلی 90
این برنامه جدید اجرایی شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به گسترش، توسعه کمی و کیفی برنامه
های آموزشی در سطح دانشگاه خبر داد و گفت: توجه و توسعه آموزش مجازی از
جمله این اقدامات است.
این استاد برگزیده دهمین دوره نکوداشت مقام استاد اظهار داشت: ساماندهی
سیستم آموزش و نهادینه کردن آن نیز بسیار مهم است از این رو نحوه پذیرش
دانشجو باید تغییر کند.
دکتر لاریجانی از موافقت وزارت بهداشت با پذیرش دانشجویان المپیادهای
مهندسی در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: بنابر این موافقت می
توانیم دانشجویان المپیادهای مهندسی را در علوم پزشکی را با شرط قبولی در
مصاحبه پزشکی در این دانشگاه پذیرش کنیم.
30 درصد تولیدات علوم پزشکی کشور در انحصار دانشگاه علوم پزشکی تهران است
وی به رشد پژوهش در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: 50 دانشگاه علوم پزشکی در
سراسر کشور وجود دارد اما 30 درصد تولیدات علمی حوزه پزشکی محصول کار و
تلاش اساتید و دانشجویان این دانشگاه است و اساتید این دانشگاه 12 درصد
اعضای هیات علمی کشور در حوزه پزشکی را تشکیل می دهند که آمار تولیدات علمی
بیانگر توان و تلاش آنها است.
وی
افزود: این دانشگاه سهم قابل قبولی در تبدیل علم به فناوری داشته است که
گسترش شرکت های دانش بنیان، ایجاد مراکز رشد، توسعه پارک علم و فناوری و
ایجاد شهر دانش و سلامت از جمله برنامه و سیاست های آتی این دانشگاه است.
دانشگاه با وجود 7 هزار تخت بیمارستانی بزرگترین مجموعه خدمات درمانی در کشور است
دکتر لاریجانی اساس تمام این اقدامات را اساتید این دانشگاه دانست و گفت:
وجود 2 هزار عضو هیات علمی، 400 استاد بازنشسته،17 هزار دانشجوی علوم پزشکی
که 2 هزار و 500 نفر از آنها در زمینه تخصص و فوق تخصص مشغول به تحصیل
هستند، مایه مباهات این دانشگاه است.
وی
ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران 50 درصد دانشجویان phd حوزه پزشکی
را تربیت می کند و با داشتن 7 هزار تخت بیمارستانی بزرگترین مجموعه درمانی
کشور را دارد.
دکتر لاریجانی اظهار داشت: تاثیر فعالیت های این دانشگاه در سلامت مردم
مشاهده می شود و نوعی ارتقاء سطح سلامت مردم ثمره فعالیت های ما در این
دانشگاه است.
وی گفت: این دانشگاه در کاوش های علمی خود، کمک به سلامت مردم و رصد کردن
مرزهای دانش پزشکی را دنبال می کند که با همکاری و کمک اساتید و دانشجویان
خود این مسیر را ادامه می دهد.
دکتر لاریجانی با اشاره به انتخاب خود در جمع اساتید برگزیده دهمین دوره
نکوداشت مقام استاد گفت: زمانی که تعدادی از همکاران جهاد انشگاهی برای این
موضوع با من صحبت کرند عذر خواهی کردم و پیشنهاد آنها را قبول نکردم تا
جایی که دیدم ممکن است موجب کدورت شود و در نهایت پذیرفتم.
این استاد برگزیده دهمین دوره نکوداشت مقام استاد در پایان گفت: در معارف
حدیثی ما آمده است که هرچه قدر به دیگران علاقه دارید خداوند علاقه شما را
در دل دیگران قرار می دهد و من به این مجموعه علمی و شجره علمی کشور،
دانشجویان و اساتید آن عشق می ورزم و خداوند بزرگ این ارادت قلبی من را در
دل دوستان قرار داده است که همه از عنایت اوست.
دبیر دهمین همایش نکوداشت مقام استاد:
عشق به وطن، خدمت به مردم و خستگی ناپذیری آموخته های من از محضر اساتید است
دبیر
دهمین همایش نکوداشت مقام استاد با بیان این که زندگی اساتید بهترین الگو
برای زندگی دانشجویان است، گفت: اساتید دانشگاه نظم، بلند نظری، هدفدار
بودن، تحمل سختی ها، تعهد و تلاش، عشق به وطن، خدمت به مردم و خستگی
ناپذیری را به من آموختند.
حسین یاری دانشجوی
پزشکی ورودی سال 84 و دبیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی علوم
پزشکی تهران در دهمین همایش نکوداشت مقام استاد به کتابچه منسجم حاوی
اطلاعات 116 استاد برگزیده و پیشکسوت طی این ده دوره اشاره و ابراز
امیدواری کرد با مساعدت مسئولین کتابی فاخر و ارزشمند از استید برگزیده این
ده دوره به چاپ برسد.
وی
افزود: همراهی و فعالیت در چنین برنامه ای از چندی واحد درسی آموزنده و
مفید تر بود و هر کدام از اساتید الگویی برای تمام زندگی هستند.
یاری اظهار داشت: از دکتر لشگری که پیشکسوت ترین استاد این دوره هستند نظم،
از دکتر محرابی اهداف بلند، از دکتر اسلامی تحمل سختی ها، تعهد و تلاش
برای وطن و از دکتر انصارین و منزوی عشق به خدمت را آموختیم.
دبیر دهمین دوره نکوداشت مقام استاد ادامه داد: از دکتر برقعی عشق، از دکتر
قارونی حسن معاشرت و سلوک والا، از دکتر لسان پزشکی خدمت بی منت، از دکتر
لاریجانی در کنار مدیریت و درایت، از دکتر عبدالوهاب مناعت طبع و بلند نظری
و از دکتر پاسالار انرژی تمام نشدنی و خستگی ناپذیری را آموختیم.
یاری گفت: دکتر امینی به عنوان جوان ترین و دانشجویی ترین استاد این دوره
سخت کوشی و تلاش سبانه روزی را به ما آموخت. از این رو افتخار می کنم که در
این دانشگاه و با این مفاخر و به قول دکتر بهادری چنین گوهر هایی درس می
خوانم.
وی در پایان از زحمات دکتر مسعود حبیبی رییس اسبق جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران تشکر کرد.
استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران:
معلم میراث دار بزرگترین ارث بشری یعنی دانش است
استاد
پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که معلمان میراث دار
بزرگترین ارث بشری یعنی دانش هستند، گفت: ایثارگری و از خود گذشتگی، محبت
به دیگران و آگاهی بارزترین ویژگی های یک معلم است.
دکتر شمس شریعت تربقان
در دهمین دوره نکوداشت مقام استاد که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم
پزشکی تهران و با معرفی 12 تن از اساتید برگزیده برگزار شد، معلم را میراث
دار دانش بشری دانست و گفت: عظیم ترین ارث بشر دانش است که معلم تنها منبع
مورد اعتماد برای ابلاغ و واگذاری آن به نسل های آینده است.
وی
افزود: یکی از مهمترین مباحث عمده در فلسفه وجودی انسان فضیلت و برتری این
موجود بر سایر مخلوقات است که از مهمترین آنها سخن گفتن،جمال پرستی و
مهمترین مسئله علم دانش است و صرف نظر از بعد وحیانی علم و ادله علما اگر
کمی بر روی آن بررسی بیشتری داشته باشیم در می یابیم انسان دارای ذهنی است
که می بیند، می شنود و آنها را ثبت می کند.
دکتر
شریعت ادامه داد: این ثبت ذهنی ورای ثبت کامپیوتری است چرا که در ذهن
انسان با سایر آموخته ها ترکیب می شود که همین ترکیبات ممکن است محصولی
برای آسایش انسان ها باشد چرا که ذهن انسان نقاد و پردازشگر است.
این
استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بسیاری از اختراعات و
تالیفات بشر نتیجه این ترکیب ذهنی است اما زمانی که اندوخته های مجموعه
اذهان با تفاوتی که دارند جمع می شوند فصل جدید آغاز می شود که میراث بشریت
نام دارد و انسان چند هزار ساله یک میراث با همین قدمت دارد که انسان
امروز می خواهد از آن استفاده کند.
وی
ادامه داد: نکته ای که این جا مطرح است این موضوع است که کسی باید میراث
بخشی کند که ایثارگری، دوستدار دیگران و آگاه بودن از مهمترین وظایف و
مولفه های شخصیتی این فرد باشد.
دکتر
شریعت گفت: این فرد با صبر و حوصله تمام و روحیه ایثارگری که دارد باید
این میراث را به بشر امروزی القا کند و این فرد کسی نیست جز معلم، که در هر
درجه و مقامی باشد ایثارگر است.
این
استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وقتی معلم به اوج این خزانه
علم یعنی دانشگاه می رسد موضوع حساسیت خاصی پیدا می کند چرا که با تخصص های
مختلف صبر و حوصله زیادی نیاز است.
وی
در پایان تجلیل از مقام علم را تجلیل از روحانیت انسانی دانست و گفت:
خوشبختانه قدردانی از مقام استاد در این دانشگاه مرسوم است اما به این معنا
نیست که از هر که تقدیر نشد استاد شایسته ای نیست.
استاد برگزیده گروه بیوشیمی: معلمی سراسر عشق است
از دانشجویان دکتر پاسالار: استاد ایستادن در برابر تمام نه های زندگی را به ما آموخت
استاد
برگزیده گروه بیوشیمی تدریس را عشق عنوان کرد و خطاب به دانشجویان خود
گفت:سعی کنید کارهای خوبی که به عهده شما گذاشته می شود را به درستی انجام
دهید.
دکتر پروین پاسالار
استاد برگزیده گروه بیوشیمی در دهمین دوره نکوداشت مقام استاد که عصر دیروز
در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: معلمی سراسر
عشق است و من به دانشجویان و تدریس در دانشگاه عشق می ورزم.
وی
با یادی از استاد خود دکتر ملک نیا گفت: زمانی که می خواستم تدریس راشروع
کنم ایشان به من گفتند برای تفهیم یک موضوع هر کاری سرکلاس لازم باشد باید
انجام بدهی و دوم این که اگر دانشجو وارد اتاقت شد تمام قد برای او بایستی
چرا که در چشم به هم زدنی همکارت خواهد شد.
دکتر
پاسالار ادامه داد: بسیاری از افرادی که در دوره ای دانشجوی من بودند
امروز همکار من هستند و من از آنها مطالب جدید را فرا می گیرم.
این
استاد برگزیده گروه بیوشیمی گفت: تدریس عشق من است و یادم می آید زمانی به
دکتر ظفرقندی در زمان ریاست ایشان گفتم شما اگر می دانستید چقدر من به
تدریس علاقه دارم و از معلمی لذت می برم که مطمئناً حقوق من را قطع می
کردید و یک مبلغی هم برای این کار از من می گرفتید.
رییس
مرکز رشد استعداد های درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان یک نصیحت
خطاب به دانشجویان خود اظهار داشت: کاری را که به عهده شما گذاشته شده است
را درست انجام دهید و کارهای خوبی که به عهده می گیرید را به درستی انجام
دهید.
در
ادامه ناصر یوسف زاده از دانشجویان دکتر پاسالار وی را فردی پر انرژی،
مصمم و خستگی ناپذیر عنوان کرد و گفت: ما در تمام مشکلات درسی و غیر درسی،
حتی مسائل خصوصی و خانوادگی خود از راهنمایی های خانم دکتر استفاده می کنیم
و امروز از ارج نهادن به مقام چنین معلم عاشق و آموزگاری پر انرژی بسیار
خرسندم.
دبیر
مرکز پژوهش های دانشجویی دانشگاه نیز اظهار داشت: بیشترین چیزی که از دکتر
پاسالار آموختیم نترسیدن از مشکلات و ایستادن در برابر تمام نه های زندگی
بود که نترسیم و بدون خستگی پیش برویم.
گفتنی
است؛ دکتر بختو رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر گلستانی استاد
گروه بیوشیمی و دکتر زمانی، امیدواری و عالم زاده از مرکز رشد استعداد های
درخشان و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان از دکتر پاسالار تقدیر کردند.
استاد پیشکسوت گروه شیمی دارویی:
استادان خوبی داشتم که معلم خوبی شده ام
استاد
برگزیده دهمین دوره نکوداشت مقام استاد، معلمان و اساتید خود را مهمترین
عامل موفقیت خود در عرصه های علمی اخلاقی عنوان کرد و گفت: از آن جایی که
ما اساتید خوبی داشته ایم باید استاد خوبی شویم.
، دکتر محسن امینی متخصص
شیمی دارویی در دهمین دوره همایش نکوداشت مقام استاد که در تالار ابن
سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: من به شاگردی در محضر گوهر
های این دانشگاه که همان اساتید هستند افتخار می کنم و آنها را عامل
موفقیت خود می دانم.
وی افزود: من همچنان جزوه های اساتید خود از جمله دکتر قارونی را در کتاب خانه ی خود دارم و آن ها را مطالعه می کنم.
دکتر
امینی ادامه داد: من هر چه بیشتر درس می خوانم بیشتر به دانسته های خود پی
می برم و حس می کنم که دانسته هایم در برابر ندانسته هایم بسیار زیاد است.
در
ادامه دکتر فرومدی از همکاران دکتر امینی وی را فردی پر تلاش و خستگی
ناپذیر وصف کرد و گفت: دکتر همیشه در انتخاب دانشجویان رتبه اول هستند که
از یک سو مربوط به اخلاقیات و از سوی دیگر مربوط به بار علمی ایشان است.
فرومدی
ادامه داد: دکتر امینی معلم علم و اخلاق توامان هستند و با اینکه درس هایی
که تدریس می کنند از دروس سخت داروسازی است اما به علت نحوه تدریس بسیار
شیرین بوده و دانشجویان نمره بالایی از آن می گیرند.
یکی
از همکاران دکتر امینی گفت: در اتاق دکتر همیشه به روی دانشجویان باز است و
با صبر و حوصله وصف نشدنی وقت خود را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.
در
پایان دکتر فرومدی، دکتر حامدی، حاج محمودی، رضازاده، برازنده و اسدی از
همکاران و دانشجویان دکتر امینی با اهدای لوح سپاس از زحمات ایشان قدردانی
کردند.
استاد برگزیده دانشکده پزشکی خطاب به دانشجویان:
درستی و صداقت را با بیماران خود پیشه کنید
استاد
برگزیده دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجویان خود را به
درستی و صداقت با بیماران خود توصیه کرد و گفت: همواره با بیماران خود صادق
بوده ام و هیچوقت به آنها خیانت نکرده ام و از این بابت خاطرم آسوده است.
به
گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر محمد حسین لشگری
در دهمین دوره نکوداشت مقام استاد که عصر دیروز در تالار ابن سینای دانشگاه
علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: پس از شش سال تحصیل در دانشکده پزشکی
تهران موفق به اخذ تخصص چشم پزشکی شدم و پس از آن 3 سال در بیمارستان
فارابی تخصص گرفتم و دوران رزیدنتی را تمام کردم و یک سال نیز استادیار
بودم.
وی
ادامه داد: بعد از یک سال استاد یاری به آمریکا مهاجرت کردم و 3 سال در
دانشگاه شیکاگو تحصیل کردم و یک سال هم در خود دانشگاه مشغول به کار بودم
اما پس از آن با فشار پدر و مادر به تهران برگشتم.
دکتر
لشگری اظهار داشت: در تهران در بیمارستان فارابی همراه با پروفسور شمس
مشغول به کار شدم و چند سال دانشیار بودم و پس از آن استاد شدم.
وی
با بیان اینکه بیشتر اوقات خود را به کار و نوشتن کتاب پرداخته و 11 جلد
کتاب منتشر کرده است گفت: 3 سال پیش کلیات چشم پزشکی را که حاوی 5 جلد است
نوشتم که از نظر علمی کتاب خوبی بود و دانشگاه نیز از این کتاب تقدیر به
عمل آورد.
استاد
محمد حسین لشگری با اشاره به اینکه در زمان جنگ با چند تن از دوستان به
درمان مجروحان جنگی مشغول بوده است، گفت: در آن دوران من تماس مستقیم با
مجروحان جنگی داشتم و عکس هایی از این مجروحان گرفتم که با استفاده از این
عکس ها، کتابی نوشتم که حدود 6 ماه پیش چاپ شد و هم اکنون در کتابخانه
دانشگاه علوم پزشکی تهران موجود است.
وی
در پایان اظهار داشت: همیشه در زندگی با صداقت پیش رفتم و به بیماران دروغ
نگفتم و به آنها خیانت نکردم و همیشه هم از این بابت خیالم راحت بوده و
نگرانی نداشتم و به دانشجویان خود نیز توصیه می کنم همیشه با صداقت و درستی
با بیماران خود رفتار کنند.
در
ادامه این مراسم دکتر مرتضی مشایخی از همکاران و دوستان استاد لشگری ایشان
را از فردی فوق العاده فعال و پر انرژی با خدمات شایانی در زمینه چشم
پزشکی معرفی کرد و گفت: ایشان خدمات فراوانی به علم چشم پزشکی ایران کرده
اند و از جمله خدمات ایشان نوشتن 11 جلد کتاب بود که من از نزدیک شاهد آن
بودم.
دکتر
مشایخی افزود: جای خوشحالی است که در این ده سال اخیر با همت مسئولین
دانشگاه و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از اساتید برگزیده تقدیر به عمل
می آید و این می تواند آموزنده برای دانشجویانی باشد که اساتید آینده این
کشور هستند.
در
ادامه یکی از دانشجویان استاد لشگری با اشاره به اینکه استاد بر گردن
دانشجویان خود حق فراوانی دارند، گفت: ایشان در دانشجویان ایجاد انگیزه
کردند و با یک برنامه ریزی دقیق رزیدنتها را مجبور کردند تا زیر نظر ایشان
کنفرانس بدهند و این باعث شد در آن زمان یک جریان علمی دقیق در بیمارستان
ایجاد شود.
وی
اظهار داشت: ایشان در 90 سالگی انرژی شان از خیلی از جوان ها بیشتر است و
در اینکه کتاب بنویسند و انتشارات داشته باشند، جدی هستند و جدیت ایشان به
بسیاری از افراد از جمله من کمک کرد که در تحصیل خود موفق باشیم.
استاد منتخب گروه جراحی: جدایی استاد از تدریس چون جدایی عاشق از معشوق ممکن نیست
شاگرد استاد محرابی: استاد به شاگردان خود پشتکار آموخت
استاد برگزیده دهمین دوره نکوداشت مقام استاد گفت: دانشگاه چون معشوق است و استاد چون عاشق و جدایی عاشق از معشوق هرگز ممکن نیست.
ولی الله محرابی فوق
تخصص جراحی اطفال در دهمین دوره نکو داشت مقام استاد که دیروز در تالار ابن
سینای دانشکده پزشکی برگزار شد، گفت: همیشه آرزوی من این بودم که به عنوان
دانشجو در این دانشگاه تحصیل کنم اما به دلایلی میسر نشد و روزی که رخت
سفر را بستم رو به دانشگاه تهران ایستادم و گفتم من لایق تحصیل در تو نبودم
اما قسم می خورم روزی برای تعلیم به تو باز خواهم گشت. این تعهد آنقدر
درمن اثر کرد که مراحل ترقی را در کوتاه ترین زمان ممکن طی کردم و به
دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تدریس بازگشتم.
استاد
محرابی گفت: خدا را شاکرم که امروز بعد از 57 سال در این دانشگاه حاضر شده
ام تا در کنار اساتید دیگر قرار بگیرم و به وعده ای که به دانشگاه تهران
داده بودم به عنوان معلم وفا کنم .
وی
اظهار داشت: بعد از برگشتن از خارج روزی که در دانشگاه تهران برای مصاحبه
به عنوان معلم حاضر شدم از من سوال شد چرا برگشتی و من پاسخ دادم در ایران
هزار مشکل در زمینه بیماریهای کودکان وجود دارد و اگر من بتوانم یکی از این
مشکلات را حل کنم افتخار من خواهد بود.
دکتر
محرابی افزود: شکر خدا را که امروز در علم جراحی کودکان به جایی رسیده ایم
که سخت ترین ناهنجاری هایی که برای یک نوزاد به وجود می آید با این
امکاناتی که در اختیار است درمان می شود.
وی
در پایان با بیان اینکه تک تک سلول های من برای دانشگاه علوم پزشکی تهران
است، گفت: اگر قلب دانشجویی برای دانشگاه تهران نتپد مانند ایرانی است که
قلبش برای ایران نمی تپد.
در
ادامه این مراسم یکی از شاگردان استاد محربی با بیان اینکه از صفات خوب
استاد محرابی هر چه گفته شود کم است، اظهار داشت: من در زمانی که در دو
راهی تصمیم گیری برای انتخاب رشته بین رشته های جراحی قلب و پلاستیک بودم
تحت تاثیر رفتار های دکتر محرابی که مملوء از استراتژی و نظم و دقت و اراده
بسیار بالا بود به هیچ رشته دیگری فکر نکردم و جراحی اطفال را انتخاب
نمودم.
وی
ادامه داد: وضعیت فعلی جراحی اطفال در کشور و اینکه این رشته به عنوان
رشته ای فوق تخصصی و آموزشی پژوهشی مطرح است قطعا بانی اصلی آن دکتر محرابی
هستند که این رشته را به عنوان یک رشته فوق تخصصی ثبت نمودند.
این
شاگرد استاد محرابی گفت: امروزه هیچ کودکی به خاطر ناهنجاری های پیچیده به
خارج از کشور فرستاده نمی شود و این به دلیل ویژگی های بلند پروازانه
استاد است که همواره بالاترین هدف ها را در نظر دارند و هیچوقت به کم قانع
نبوده اند و من همیشه خود را شاگرد ایشان می دانم.
در
ادامه یکی دیگر از شاگردان استاد محرابی مهمترین خصیصه ایشان را پشتکار
دانست و گفت: استاد پشتکار خود را به شاگردان نیز آموختند.
وی
افزود: ایشان کتابی در زمینه تاریخ پزشکی نوشته اند که در 11 جلد منتشر
خواهد شد و کتاب جراحی اطفال ایشان نیز مرجع بسیار خوبی است که در دسترس
همه رشته ها هست و دانشجویان از این کتاب ها استفاده می کنند.
این شاگرد استاد در پایان گفت : امیدواریم همه روزی به آرزوی خود برسند و استادان برجسته ای چون استاد محرابی شوند.
استاد منتخب گروه آناتومی:
حفظ يكپارچگي در امر آموزش بسيار مهم است
استاد
منتخب گروه آناتومی با تاكيد بر حفظ ارتباط نزديك ميان دانشكده با
بيمارستان در امر آموزش دانشجويان گفت: يك نفر يا يك ارگان به تنهايي نمي
تواند اثر بخش باشد و حفظ يكپارچگي در امر آموزش بسيار مهم است.
دكتر میر عباس
عبدالوهابي در دهمين مراسم نكوداشت مقام استاد كه دیروز در سالن ابن سینای
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزارشد، وقار و شرافت پزشكي را
در راس همه امور دانست و افزود: من زندگي بسيار ساده اي دارم و همواره با
بيماران و با دانشجويان خود زندگي مي كنم.
وي
با اشاره به نوآوري هاي خود در امر آموزش علم تشريح گفت: كاري كه من به
عنوان يك معلم انجام دادم، آموزش تشريح در اتاق عمل و بر روي بدن فرد زنده
بود و اين شيوه منجر به تسهيل يادگيري دانشجويان مي شد، چرا كه 70 تا 80
درصد عمل تشريح بدين طريق توسط دانشجو قابل مشاهده مي شود.
دكتر
عبدالوهابي عوامل ايجاد بيماري را تركيبي از عوامل پاتولوژيك و آناتوميك
دانست و گفت: دانشجويان در روش مذكور علاوه بر آناتومي، پاتولوژي را نيز در
كلاسي فرا مي گيرند كه در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد.
وی
در ادامه مسئولين و دانشجويان دانشگاه را حافظان خود در شرايط سخت زندگي
دانست و گفت: به ياري خداوند، دانشجويان عزيز مهمترين عامل استواري من در
زندگي بودند.
دكتر
عبدالوهابي در پايان زندگي يك طبيب را عاشقانه دانست و افزود: اين حقيقت
زندگي يك طبيب است كه با عشق زندگي كند و من اميدوارم كه همه قلب ها عاشق
باشند.
در
ادامه مراسم تقدير از دكتر عبدالوهابي، دكتر بربرستاني استاد آناتومي و هم
دوره اي وی گفت: من با استاد نزدیک به 43 سال دوست و همراه بوده ام و
در تمامي شادي ها و غم ها با هم شريك بوده ايم و وي در تمام اين مدت دوست،
برادر، معلم و مراد من بوده است.
وي
سه عامل را براي رسيدن به موفقيت در طب ضروري دانست و گفت: استعداد،
پشتكار و برنامه ريزي منجر به موفقيت در تحصيل علم طب مي شود.
دكتر
بربرستاني ضمن ارائه تعريفي از طب گفت: طب هنري است كه توسط استاد به
شاگرد در بالين بيمار آموخته مي شود و در تدريس طب علاوه بر سه عامل استاد،
شاگرد و بيمار، هنر نيز بايد وجود داشته باشد.
وي
در پايان دكتر عبدالوهابي را قافله سالار علم آناتومي در كشور دانست و
افزود: از همان آغاز ورود استاد عبدالوهابی به دانشكده پزشكي، ولوله اي در
ميان همگان افتاد كه پديده اي در علم آناتومي ظهور كرده است.
استاد پیشکسوت گروه گوش،حلق و بینی: اکنون که به عنوان استاد برگزیده شده ام از استادان خود یاد می کنم
از دانشجویان استاد برقعه ای: استاد الگوی قابل اتکای پیش برنده علم و اخلاق
استاد
پیشکسوت گروه گوش و حلق و بینی با بیان اینکه هم اکنون که در مقام تقدیر
به عنوان استاد قرار گرفته ام حیف می دانم که از استادانم نام نبرم. روح
استادانم شاد و روانشان آرام که به غیر از اخلاق به من چیزی نیاموختند.
دکتر هبت الدین برقعی
متخصص گوش و حلق و بینی در دهمین دوره همایش نکوداشت مقام استاد که در
تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: عشق و علاقه
دانشجویان به آموختن سبب شده است کاری که می کنم در خور ستایش باشد.
وی
با بیان اینکه هم اکنون که در مقام تقدیر به عنوان استاد قرار گرفته ام
حیف می دانم که از استادانم نام نبرم، اظهار داشت: روح استادانم شاد و
روانشان آرام که به غیر از اخلاق به من چیزی نیاموختند.
در
ادامه مراسم دکتر کریمی یزدی از شاگردان و همکاران استاد برقعی با اشاره
به سابقه خانوادگی استاد برقعه ای گفت: ایشان فرزند آیت الله برقعی هستند و
علاوه بر سابقه درخشان در حوزه های علمی دارای سابقه خانوادگی بسیار خوبی
نیز هستند.
وی
با بیان اینکه استاد برقعه ای به عنوان الگوی اخلاق علم و عمل مطرح هستند،
افزود: چنین الگوی قابل اتکایی دو بال پیش برنده برای علم و اخلاق هستند و
باید از چنین الگوهایی همواره تبعیت کرد.
در
ادامه یکی دیگر از شاگردان استاد برقعی با بیان اینکه استاد آنقدر از نظر
سطح علمی بالا هستند، ادامه داد: ما هنوز وقتی در تشخیص برخی بیماری ها
دچار سردرگمی می شویم به سراغ استاد می رویم و از ایشان کمک می گیریم.
وی
با اشاره به ویژگی مردم دار بودن و خوش رو بودن استاد برقعی با بیان اینکه
در اخلاق خوش، خضوع و خشوع، هرگز کسی را چون استاد ندیدم، گفت: بالاترین
مقامات مملکتی تا مستضعف ترین مردم، همه را به یک چشم می بینند و با همه با
روی گشاده رفتار می کنند.
این
شاگرد استاد ادامه داد: سابقه علمی استاد برای جامعه دانشگاهی روشن است و
همه آگاهند که رشته گوش و حلق و بینی مدیون بیش از 35 سال تلاش ایشان در
جهت توسعه تعلیم و بهینه کردن روش هاست.
وی در پایان گفت: همیشه استاد برقعی را الگوی علمی و اخلاقی خود قرار می دهم و آرزو می کنم شاگرد خوبی برای ایشان باشم.
استاد منتخب گروه ایمونولوژی:
استاد کسی است که آموزش را یک وظیفه مقدس بداند
استاد
منتخب گروه ایمونولوژی گفت: استاد دانشگاه بايد كسي باشد كه علاقه مند و
شيفته كار خودش باشد، به آموزش و دانشجو احترام گذارد و آموزش را يك وظيفه
مقدس و باارزش بداند.
دكتر محمد باقر اسلامي
متخصص ایمونولوژی در دهمین دوره همایش نکوداشت مقام استاد که در تالار ابن
سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد نقش و جايگاه اساتيد را در سطح
دانشگاه با ارزش و خاص عنوان نمود و گفت: اين استادان هستند كه به دانشگاه
ارج و قرب مي دهند و آموزش را در سطح دانشگاهي انجام مي دهند.
وي
با اشاره به اينكه نسبت به تعداد دانشگاههاي ايران، اساتید کمی وجود
دارند، يادآور شد: بايد در اين راستا اساتيد بيشتري تربيت كنيم و براي شان و
منزلت و جايگاه آنها احترام خاصي قائل باشيم، توجه به اين مسائل به
دانشگاه روح و دانش و فضيلت اعطاء مي كند.
استاد
منتخب دانشكده بهداشت تصريح كرد: استادان بايد به طور تمام وقت در دانشگاه
خدمت كنند. با توجه به اينكه رشته تحصيلي من ايمونولوژي از رشته هاي علوم
پايه است بايد انرژي و وقت بيشتري را صرف تحقيقات و آموزش در سطح دانشگاه
نمايم و از كمك دانشجويان در نگارش و تهيه مقالات براي ارتقاء سطح دانش
آنها استفاده بهينه ببريم.
استاد
دانشكده بهداشت به دانشجوياني كه وارد دانشگاههاي كشور عزيزمان ايران مي
شوند، بخصوص آنهايي كه در رشته هاي علمي تحصيل مي كنند، توصيه كرد: كوشش و
تلاش كنند كه در رشته علمي كه انتخاب كرده اند حداكثر معلومات نظري و عملي
كسب كنند تا پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه به كشور و ملت خود خدمت
كنند. كشور ما شديداً به افراد تحصيل كرده و علاقه مند به آب و خاك و ملت
خود نياز دارد.
استاد منتخب گروه نفرولوژی:
دانشجويان تداوم در كسب علم را سرلوحه رفتار خويش قرار دهند
استاد
منتخب گروه نفرولوژی گفت: اين فرمايش امام علي(ع) را آويزه گوش خود كنند
كه كار اندك كه به آن ادامه داده شود بهتر است از كار بسيار كه خستگي آورد
بنابراين دانشجويان تداوم در كسب علم را سرلوحه رفتار خويش قرار دهند.
دکتر محبوب لسان پزشکی
فوق تخصص نفرولوژی در دهمین دوره همایش نکوداشت مقام استاد که در تالار
ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در صورتیکه از اساتيد
تقدير و تشكر به عمل آيد مطمئناً مي تواند براي نحوه عملكرد دانش جويان اثر
گذار باشد و آنها را سرلوحه رفتار و كار خود قرار دهند و اين به نوبه خود
مي تواند قدم مثبتي تلقي شود.
وي
با اشاره به ويژگيهاي استاد نمونه، خاطر نشان كرد: يك استاد نمونه بايد در
كار خودش مسلط يعني از نظر علمي نقص كمي داشته باشد، وجدان كاري و تعهد را
سرلوحه كار خودش قرار دهد و بتواند آموخته هايش را خوب به بقيه انتقال دهد
و در این صورت است که می تواند به ايده هاي اصلي يك استاد دست یابد.
دكتر
لسان پزشكي تصريح كرد: اساتيد بايد مداوم و پيگير در كارهاي تحقيقاتي حضور
داشته باشند و از دانشجويان نيز استفاده و آنها را در اين زمينه وارد
نمايند.
منتخب
دهمين همايش نكوداشت مقام استاد يادآور شد: اگر از اساتيد به نحوي كه
شايسته آنها است، تقدير و تشكر صورت گيرد مي تواند زمينه را براي دانشجويان
باز نمايد تا آنها نيز با الگو گرفتن از اساتيد به اهداف كشور دست پيدا
كنند.
وي
گفت: خود را الگوي مناسبي براي دانشجويان عزير نمي دانم ولي به هر حال حسن
ظن دوستان براي من جاي خوشوقتي دارد، اميد است خداوند متعال دست همه ما را
بگيرد زيرا همه چيز از اوست و هر توفيقي به مدد عنايت او حاصل مي شود.
در
ادامه یکی از دانشجویان استاد لسان پزشکی دکتر را مظهر سخاوت در آموزش
دادن مطالبی که می آموختند دانست و گفت: این نکته ویژه ای در استاد بود که
ما را سالیان سال ما را تحت تاثیر استاد قرار داد.
وی
افزود: ایشان هر مقاله و مجله یا نکته ای را به هر شکل که به دستشان می
رسید با خوشحالی و فراق بال در اختیار ما قرار می دادند و این در زمانی بود
که اینترنت و داده های پایه به این وسعت در اختیار همه نبود و گاه برخی از
مطالب حاصل کار چندین و چند سال استاد بود و استاد آنها به دیگران آموزش
می دادند.
در
ادامه مراسم یکی دیگر از شاگردان استاد درباره وی گفت: دکتر لسان پزشکی به
غیر از همسر و پسرشان که نفرولوژیست هستند، 50 نفر از دانش آموختگان ایشان
به عنوان نفرولوژیست در بیمارستان امام خمینی مشغول خدمت هستند و در تمام
استانهای کشور حداقل یک یا دو نفر از دانش آموختگان ایشان خدمت می کنند.
وی
ادامه داد: ایشان برترین نفرولوژیست کشور از نظر علم و اخلاق هستند که
کنگره سالیانه نفرولوژی را بنیانگذار کرده اند که امسال هفتمین سال برگزاری
آن است و تاکنون شش جلد کتاب به همت دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی
تهران و بیمارستان امام که ایشان مسئولیت اصلی پژوهش ها را داشتند به چاپ
رسیده است.
در
ادامه مراسم محمد لسان پزشکی پسر دکتر لسان پزشکی گفت: همیشه آرزو داشتم
ساعتهایی که درس می خوانم به ساعت های مطالعه پدرم نزدیک بشود اما هیچوقت
در این امر موفق نشده ام و حتی در زمانی که برای کنکور درس می خواندم و
بیشترین زمان را به مطالعه اختصاص می دادم باز هم می دیدم که پدر از من
بیشتر مطالعه می کند.
محمد
لسان پزشکی گفت: همواره هر جا که می رویم پدر مقالات به روزی را همراه خود
را دارند و مطالعه می کنند و من همواره تلاش می کنم بتوانم با ایشان
برابری کنم.
استاد منتخب گروه قلب و عروق:
معلمی و پزشکی دو شغل مقدس هستند
استاد برگزیده دهمین دوره نکوداشت مقام استاد گفت: معلمي و پزشكي دو شغل بسيار مقدس هستند و بايد اين پاكي را حفظ كرد.
دکتر منوچهر قارونی در
دهمین دوره همایش نکوداشت مقام استاد که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم
پزشکی تهران برگزار شد، برگزاري اينگونه مراسم ها را ارزشمند توصيف نمود و
گفت: از افراد بزرگ مي توان به عنوان يك الگو و سرمشق استفاده كرد و آنها
را سرلوحه كار و زندگي خود قرار داد همانطور كه من پروفسور معصومي را هميشه
به عنوان يك فرد توانمند و موفق در ذهن ياد مي كنم.
دكتر
قاروني در خصوص تفاوت دانشجوي امروز و ديروز يادآور شد: نسل امروز زمان
برايشان مهم نيست؛ حضرت علي (ع) مي فرمايد اگر مي خواهي كسي را بشناسي به
دو نكته توجه كن، قولش و برخوردش با دشمنش. متاسفانه بچه هاي امروز درس را
با عشق نمي خوانند با آنكه دانشجويان امروز با هوش تر هستند اما كمتر از
دانشجویان زمان ما درس مي خوانند.
وي
بهترين الگو، معلم و استادهاي خود را دكتر نعمت الله كيهاني، پروفسور عدل،
دكتر قريب، دكتر مژدهي، دكتر آرمين، دكتر آملي و دكتر يلدا عنوان کرد و
يادآور شد: متاسفانه برخورد اجتماع با پزشك بد شده است، مردم نگرانند كه
پزشك سر آنها كلاه بگذارد در صورتي كه معلمي و پزشكي دو شغل بسيار مقدس
هستند كه بايد اين پاكي را حفظ كرد.
وي به دانشجويان توصيه كرد: راه خودتان را از ابتدا انتخاب كنيد. وقتي هدف داريد و براي آن تلاش مي كنيد مطمئن باشيد به آن مي رسيد.الف/ر