/جشنواره "پنجاه آینه" برگزار شد/
همسر یادگار حضرت امام (ره):
رسیدن به یک جامعه عادل و منتظر در گرو پا گذاشتن به حوزه عمل است
همسر یادگار امام (ره) گفت: موفقیت در رسیدن به یک جامعه عادل و منتظر در گرو دور شدن از حوزه نظر و پا گذاشتن به حوزه عمل است.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران فاطمه طباطبایی در مراسم اختتامیه جشنواره پنجاه آینه با بیان اینکه آنچه از روایات و سخنان ائمه اطهار بر می آید دعوت بشریت به انتظار است، اظهار داشت: ظهور یک رخداد علمی و اتفاق مانوس و یک مفهوم کلی نیست بلکه رخداد ظهور یک شخصیت مشخص در زمان معین با شناسنامه معین است.
وی با بیان اینکه حضرت مهدی (عج) با ظهور خود عدالت را در جهان حاکم خواهد کرد، گفت: وقتی ظهور ایشان جهانی است بنابراین همه باید جهانی فکر کنند و از فکر بسته ی خود رها شوند و برای جامعه ای که مهدی موعود می سازد خود را آماده کنند.
دکتر طباطبایی با اشاره به اینکه اگر منتظر هستیم باید آمادگی اجرای عدالت را داشته باشیم و عدالت را در وجود خود پیاده کنیم، گفت: در بحث مهدویت باید از حوزه نظر فاصله گرفت و به حوزه عمل نزدیک شد.
وی در ادامه در قالب داستانی بیان کرد: فردی دوستش را مسلمان کرد و با هم به مسجدی برای گوش دادن به تلاوت قرآن رفتند. فرد مسلمان شده تا آیه و من یعمل مثقال ذرة خیر یرۀ را شنید بلند شد تا برود. دوستش پرسید چرا می روی؟ گفت: می روم این آیه را بفهمم تا بعد بتوانم بقیه را یادبگیرم.
همسر یادگار حضرت امام (ره) با بیان اینکه همین اعمال و رفتار و گفتار ماست که ما را می سازد و وجود ما با این اعمال و رفتار و گفتار ساخته می شود، اظهار داشت: همانطور که در اندیشه عرفا مطرح است و حضرت امام نیز در کتاب ها مطرح کرده اند انسان یک موجود تو در تو است با لایه های طولانی و باید این لایه ها را در خود در نوردد و باید از قوای نفسانی عبور کند.
دکتر طباطبایی با بیان این مطلب که قرآن نیز اشاره می فرماید به افرادی که قلب دارند و تعقل نمی کنند، گفت: یکی از مراتب وجودی ما قلب است و برای فهمیدن حقایق باید از قلب کمک بگیریم و باید سفر درونی را آغاز کرد و در این راه منزل اول بیدار شدن است.
وی ادامه داد: بیداری مراتبی دارد که انسان در هر مرتبه وجودی که قرار گرفته نسبت به مرتبه بالاتر غفلت دارد بنابراین باید تمام مراحل را بپیماید تا به حقیقت یعنی حقیقت انسانی که در گرو فهم و عمل است، برسد.
دکتر طباطبایی با بیان اینکه اگر به فکر جامعه جهانی هستیم باید خود نیز جهانی بیاندیشیم، گفت: کسی که منتظر است حضرت مهدی بیاید و عدالت را در جهان برقرار کند باید با عدالت درون خود منتظر باشد و وقتی می تواند منتظر آن جامعه باشد که عدالت را در خود رعایت کرده باشد و نقشه جامعی برای رسیدن به عدالت پیاده کرده باشد و از زوایای مختلف به آن نگاه کند.
وی با اشاره به نقش زنان در مهدویت گفت: در حوزه انسانی زن و مرد با هم برابرند و نقش زنان چون مردان است و با هم هیچ تفاوتی ندارند. حضرت امام نیز همواره زن و مرد را برابر با یکدیگر می دانستند و در همه موارد با بیان لفظ خواهران و برادران زن و مرد را در کنار یکدیگر مخاطب خود قرار می دادند.
همسر یادگار حضرت امام (ره) با بیان اینکه ابتدا باید در درون خود عدالت را برقرار کنیم تا بتوانیم یک انسان و یک منتظر واقعی باشیم، گفت: برای این کار باید برنامه های تفریحی و فرهنگی و مطالعاتی خود را به صورت جامع جهت دهی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید ذائقه تفریحی خودمان را تغییر بدهیم، گفت: گاهی در برخی کارها و رفتارها حساسیت وجود دارد و حتی زشت شمرده می شود اما به محض این که رفتار مد می شود زشتی خود را در نظر افراد از دست داده و حتی به عملی زیبا تبدیل می شود و ذائقه افراد با مد قابل تغییر شده است.
دکتر فاطمه طبا طبایی افزود: همه فرهنگ ما مد شده است و افراد دیگر از این طریق برای ما برنامه ریزی می کنند اما باید بیاموزیم که رفتار و کردار و تفریحمان را خودمان برنامه ریزی کینم اگر می خواهیم جامعه انسانی داشته باشیم و خود را انسان بشماریم و الگو هم در این زمینه داشته ایم و داریم.
وی اظهار داشت: اگر هدف رسیدن به یک جامعه متعالی است باید دانست که هدف عالی و متعالی برنامه ریزی متعالی می خواهد و رسیدن به هدف کلان بدون برنامه ریزی کلان امکان پذیر نخواهد بود و باید برای همه اهداف بزرگ برنامه ریزی کرد.
وی در ادامه با اشاره به مباحث سر و صلاة که امام در آن بحث مکان نمازگزار را توضیح می دهند، گفت: امام می فرماید یک عده نمازگزاران با اجرای اصول فقهی نماز شرایط و مکان نماز را درست می کنند و عده ای دیگر که اهل ولایتند جز خدا کسی را نمی بینند و معتقدند خدا عابد و معبود و مکان و مسجد است و عبودیت هم تعینات اسماء الصفات حق تعالی است و آن هم از فهم ما دور است.
دکتر طباطبایی ادامه داد: امام در ادامه اظهار می دارد دسته ی سومی وجود دارند که همه عالم را مکان نماز و همه موجودات را تسبیح گوی پروردگار می دانند بنابراین وقتی همه موجودات تسبیح گوی پروردگار باشند دیگر مسجد معنایی ندارد یعنی مسجد می شود ماسوایی که سقفش عرش خدا است و سجده گاه آن زمین یعنی عالم مسجد ربوبیت حق است.
وی با بیان اینکه وقتی باور کنیم که عالم مسجد ربوبیت خدا است آیا می شود با هر شرایطی در این مسجد وارد شد و بد بین و بد خواه بود و هتک حرمت کرد و آبروی فردی را برد و آیا می شود جز با طهارت وارد مسجد شد، کفت: اگر این نگاه را به طبیعت داشته باشیم می توانیم رابطمان با خود و خدا و طبیعت را برنامه ریزی کنیم و به عدالت برسیم.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج):
انتظار حضور حضرت مهدی یک عبادت است
مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با بیان اینکه انتظار حضور حضرت مهدی یک عبادت است؛ اظهار داشت: کسانی که به دنبال آمدن آن حضرت هستند در این مدت در حال عبادت هستند.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر عباس شیبانی در مراسم جشنواره "پنجاه آینه" که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: ما باید خود را آماده ی آمدن حضرت مهدی کنیم و طوری عمل کنیم که شایسته پیروان ایشان باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم پیرو دستورات ایشان باشیم باید در عمل و گفتار خود دقت کنیم. البته اگر نیت خیر باشد و قصد ما خدمت باشد هر قدمی که برداریم و یا هر حرفی که بزنیم بی اثر نخواهد بود.
دکتر شیبانی در پایان با بیان اینکه آنچه که لازم است خدمت است و هر کس به قدر توانش کوشش می کند در این راه قدم بردارد، اظهار داشت: از شما می خواهم حداقل دستورات قرآن را عمل کنید اگر که می خواهید در دنیا و آخرت سربلند باشید.
زن مسلمان شده آمریکایی:
زندگی حضرت زهرا بهترین و کاملترین الگو برای زنان است
زهرا گونزالس، زن مسلمان شده آمریکایی در مراسم اختتامیه جشنواره 50 آینه با بیان این که زندگی حضرت زهرا بهترین الگو در تاریخ بشر برای زنان است، گفت: من این را در زندگی خود فهمیدم که هر گاه از ته دل خدا را بخوانی او خواسته ی تو را اجابت می کند.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، زهرا گونزالس در مراسم اختتامیه جشنواره 50 آینه که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، برگزاری این برنامه را نشان دهنده عمق فکری مجریان برگزار کننده ی آن دانست و گفت: جای بسیار خوشحالی است که برنامه ای با چنین موضوع فاخری که مربوط به حضور زنان در جامعه مهدوی است، برگزار می شود.
زهرا گونزالس زنان مسلمان شده آمریکاییوی افزود: این برنامه برای من بسیار مفید بود چرا که باعث شد به علت تغییر دین خود فکر کنم و این نکته بیش از بیش برایم روشن شد که حضرت زهرا چه نقش مهمی در زندگی من داشته اند.
این بانوی مسلمان آمریکایی با بیان خاطراتی از دوران قبل از اسلام آوردن خود گفت: من در یک خانواده کاتولیک متعصب و سنتی بزرگ شدم که تغییر دین جایی در آن نداشت و برابر بود با طرد شدن از خانواده، اما زمانی که به مدرسه می رفتم وقتی سه خدایی را برای ما بیان می کردند همیشه برای من سوال بود که چرا ما باید مسیح را که آفریده ی خدا است را بپرستیم و روزی در یکی از کلاس های دینی این سوال را از معلم خود بپرسیدم که در ابتدا حرف مرا تایید کرد اما بعد گفت شیطان زیر جلد تو رفته و باید توبه کنی.
این بانوی مسلمان شده آمریکایی ادامه داد: مادر من همیشه از دین خود ناراضی بود و این باعث شده بود که در این زمینه تحقیق کند و اسلام را برای خود انتخاب کند اما به علت واکنش مادربزرگم بروز نمی داد به نحوی که نماز می خواند و روزه می گرفت اما حجاب نداشت او همیشه صفات و نام های خدا را بدون این که نامی از اسلام ببرد برای ما بیان می کرد و این موضوع باعث شده بود ذهن ما روشن شود و من در 12 سالگی با خواست خودم و بدون فشار یا اجبار مادرم مسلمان شدم.
وی با اشاره به اولین روزی که باید در مدرسه حجاب می گذاشت، گفت: برای اوّلین بار كه روسری پوشیدم و به مدرسه رفتم خوشحال بودم. روز اوّل شروع كلاس ها هم بود. فكر می كردم دوستانم با دیدن من خیلی خوشحال خواهند شد. وقتی سوار سرویس مدرسه شدم، همه با دیدن من ساكت شدند و به من خیره خیره نگاه كردند. سكوت عجیبی حاكم شده بود. خیلی ترسیدم. از برخورد آنها مات بودم. راننده به من گفت: بیا بشین یا برو. در اتوبوس هنوز باز بود. یك لحظه به ذهنم رسید كه فرار بكنم و بروم، ولی بعد با خود گفتم فردا و پس فردا و روزهای آتی را چه كنم؟ بالاخره كه باید با این پوشش به مدرسه بروم. از خدا كمك خواستم كه به صندلی آخری كه خالی بود، بتوانم برسم و بنشینم ولی حس كردم پاهایم خیلی سنگین شده است. ناگهان پسری گفت: به او نگاه كنید به سرش پارچه بسته و به مدرسه آمده و همه شروع كردند به خندیدن! بعد هم به سمتم آشغال پرت كردند و رویم آب دهان ریختند.
وی افزود: در آن لحظه من خدا را با تمام وجود خواندم و از او خواستم که پای من را در این مسیر استوار کند و در زندگی یاد گرفتم هرگاه از عمق جان خدا را بخوانی تو را استجابت می کند. و بعد از آن با مطالعه کتابهای مربوط به زندگی حضرت فاطمه متوجه شدم زندگی ایشان بهترین و کاملترین الگو برای زندگی زنان بویژه زنان مسلمان است.
خانم گونزالس ادامه داد: هر روز رفتن من به مدرسه همان طور بود. با مادرم صحبت كردم و از او راهنمایی خواستم. او گفت: خدا خودش ما را هدایت كرده، پس ما را وسط راه، رها نمی کند. یك روز از سنّی ها خواستم تا مرا راهنمایی كنند. آنها به من گفتند: كه خیلی به خودت سخت نگیر. می توانی در مدرسه روسری ات را در بیاوری و بعد دوباره سر كنی. فهمیدم این حرف آنها از دین و شریعت نیست و از نفس خودشان است؛ یعنی برای راحتی خود فرد، این حرف را می زنند، ولی من در قرآن خوانده بودم كه باید روسری یا همان چیزی كه برای پوشش استفاده می کنید، بلند باشد و گردن و سینه را بپوشاند.
وی گفت: آنها می گفتند خدا گناه تو را می بخشد، و من فهمیدم پس گناه است و چرا باید با علم به آن، گناه انجام بدهم. یك روز نشستم و با خدا درد دل كردم و گفتم: خدایا كمكم كن. من می دانم كه حجاب درست است ولی پس چرا مسلمان ها این طور هستند ؟ فلسفة حجاب چیست؟ من چه سطحی از حجاب را باید داشته باشم؟ واقعاً كسی نبود كه جواب من را بدهد و كتابی هم در این زمینه نبود. یك روز كه به خانه آمدم، مادرم به من گفت: یك بستة پستی از ایران برای ما آمده است. وقتی باز كردیم، دیدیم چند تا كتاب بود كه از سازمان تبلیغات برای ما فرستاده بودند. كتاب «فلسفة حجاب» شهید مطهّری و چند تا كتاب از شهید بهشتی به زبان انگلیسی جزو آنها بود.
وی ایمان، علم و جرات را تکمیل کننده ی بندگی دانست و گفت: ایمان بدون علم خرافه، علم بدون ایمان بی دینی و دین بدون جرات عمل نکردن به دستورات الهی است.
وی در پایان با بیان خاطره ی مربوط به ازدواج خود گفت: مادر شوهرم که از طریق یکی از دوستان، من را برای پسرش خواستگاری کرد و من و مادرم جواب رد دادیم اما چند روز بعد از آن ما را برای زیارت امام رضا دعوت کرد که ما هم رفتیم. آن روز شب نیمه شعبان بود و همه ی فامیل شوهرم آنجا بودند و ما فهمیدیم که ماجرا از چه قرار است و آن خانم مرا از قبل به آن خانواده معرفی کرده است. من هم با وجود اینکه می خواستم درس دینی بخوانم ولی بالاخره راضی شدم که ازدواج کنم و جالب این بود که در حرم امام رضا(ع) در کنار عکس همسرم که آن موقع در آمریکا بود عقد ما در نیمه شعبان جاری شد. من آمریکایی در ایران بودم و شوهر ایرانی ام در آمریکا. مهریه ام هم یک قرآن و چهارده سکه طلا بود.
گفتنی است در پایان مراسم در بخش مقاله پژوهشی کریمه گل گلی، سید مهدی افضلی، آمنه زکی و آمنه احسانی با هم به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب و با 4،3 و 2 ربع سکه بهار آزادی تقدیر شدند. در بخش مقاله حسینعلی توتی و نفیسه حسومی صاحب مقام های اول و دوم شدند و با لوح تقدیر به همراه 50 هزار تومان مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش شعر علی سلیمانی، رضا نیکوکار و علی فردوسی با کسب مقام های اول تا سوم و اعطاء 3، 2 و یک ربع بهار آزادی تقدیر شدند. بخش متن ادبی نفر اول نداشت و آمنه غفاری و رسول خیابانی دوم و سوم شدند. در بخش داستان کوتاه نیز کسی موفق به احراز مقام اول نشد و ابوذر هدایتی و عطیه مجیدی و مرضیه عابدینی با هم مقام های دوم و سوم را کسب کردند و با 2 و یک ربع سکه بهار آزادی تقدیر شدند. در بخش ترجمه قیومی و شیما شاهجویی سوم و با یک ربع سکه تقدیر شدند. این بخش نفر اول و دوم نداشت.ح/الف
١٥:١٥ ٠٤/٠٣/١٣٩٠