به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي اردبيل برگزار شد؛
نشست بررسي انديشه هاي امام خميني (ره)
نشست امام (ره)، دانشگاه اسلامي، وحدت حوزه ودانشگاه به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي و دانشگاه علوم پزشكي اردبيل به مناسبت سالگرد ارتحال امام (ره) با حضور كاركنان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل و دانشجويان مركز آموزش عالي علمي و كاربردي جهاددانشگاهي اردبيل در سالن آمفي تئاتر دانشگاه علوم پزشكي اردبيل برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد استان اردبيل، در اين نشست مديركل اوقاف و امور خيريه استان اردبيل به عنوان سخنران اصلي جلسه، امام (ره) را شخصيتي بزرگ در جهان معرفي كرد و گفت: به تعبير بزرگان و عالمان تاريخ بعد از معصومين (ع) شخصيتي همچون امام (ره) تاريخ نديده و نخواهد ديد .
حجت الاسلام سيد شهاب الدين حسيني تصريح كرد: بعد از 30 سال هنوز زواياي شخصيتي آن حضرت هنوز شناخته نشده است و دو قرن زمان نياز است تا بتوانيم شناخت كاملي از ايشان بدست آوريم . حسيني امام را خطيب، عالم، دانشمند، عارف و محقق معرفي كرد واظهار نمود: امام از زماني كه خود را شناخت در حوزه علم و عرفان، عالم و نظريه پرداز بود .
وي گفت: عالمان جهان در موردشخصيت امام (ره) متحيرند كه ايشان چگونه توانست در انديشه كل جهان موثر واقع شود .
حسيني امام خميني (ره) را شخصيتي خودساخته معرفي كرد و گفت: امام اگر خود ساخته نبود نمي توانست در جهان تاثير داشته باشد چرا كه ايشان ابتدا خود را شناخت و بعد جهان را متحير كرد . وي با اشاره به آيه « ان الذين آمنو و جاهدوا...» گفت: امام (ره) جان خود را در راه اسلام و انقلاب و ترويج انديشه اسلامي در جهان در طبق اخلاص گذاشت .
اين استاد دانشگاه و محقق انديشه هاي امام (ره) در ادامه بيان داشت: از سال 42 كه حركت انقلابي حضرت امام (ره) بعد از رحلت آيت الله بروجردي شروع شد تعدد مرجعيت به وقع پيوست و عالمان بر امام اسرار داشتند كه مرجعيت خود را اعلام كند امام ايشان از اين امر دوري ميكردند به عبارتي مرجعيت به دنبال امام بودو ا مام (ره) از آن گريزان بودتا اينكه برخي از عالمان ديني با جمع آوري پول، كتاب ايشان را به چاپ رساندند .
وي به تشريح اهداف حكومت طاغوت براي تبعيد امام (ره) پرداخت و اظهار داشت: حكومت طاغوت در صدد بود با تبعيد امام از ارتباط روحانيون و علما با امام جلوگيري كند اين درحالي است كه اگر امام را از جامعه دور مي كردند، نمي توانستند انديشه و تاثير شخصي ايشان را از جامعه دور كنند .
حسيني به برخي از تاليفات امام (ره) در دروان تبعد اشاره كرد و گفت: امام در تبعيد 11 ماهه به تركيه توانست كتاب غني «تحرير الوسيله » را به تحرير در آورد كه هم اكنون يكي از مباني مستحكم براي مراجع است .
مدير كل اداره اوقاف و امورخيريه استان اردبيل در ادامه به انديشه هاي حضرت امام (ره) در حوزه عرفان نير اشاره كرد و اظهار داشت: امام در حوزه عرفان نيز يك نظريه پرداز قوي بود اين در حالي است كه از ايشان به عنوان يك رهبر سياستمدار ياد مي كنيم و از زواياي مختلف انديشه ايشان آشنايي چنداني نداريم .
حسيني امام(ره) را در حوزه شعر و شاعري نيز داراي انديشه دانست و اظهار نمود: امام شاعري متبحر بود و غزليات عرفاني آن پير فرزانه بانزد محافل شعر و ادب است. وي امام را شخصيتي مجاهد، مبارز دانست و تصريح كرد: ايشان در حوزه خانواده لطافت خاصي داشت و در مبارزه نيز شخصيتي كاملا مبارز بود .
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان اردبيل در ادامه به انديشه هاي امام (ره) در حوزه وحدت دانشگاه و حوزه اشاره كرد و اظهار نمود: انديشه هاي امام در حوزه هاي مختلف نيازمند تحقيقات و پژوهش هاي زيادي است تا بتوانيم اين انديشه ها را به عنوان زير ساخت جامعه اسلامي در جهان تبيين نماييم . وي افزود: امام (ره) دكترين ولايت فقيه را بعد از ورود به حوزه علميه مطرح كرد و كتاب « ولايت فقيه» را نوشت كه امروز منابع درسي در حوزه هاي علميه است و با اين حركت ارتباط معنوي بين دانشگاه و حوزه علميه ايجاد كرد و با انديشه هاي مختلف عرفاني، فقه، اصول، تفسير، و علوم ديگر براي ايران، دنياي اسلام و جهان ايده پردازي كرد .
حسيني يكي از انديشه هاي اصلي حضرت امام (ره) را انديشه دانشگاه اسلامي عنوان كرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه اين نيست كه هر سال در سالگرد شهادت دكتر مفتح (روز وحدت حوزه و دانشگاه) گراميداشت برگزار شود بلكه بايد مباني انديشه امام (ره) در دانشگاه اسلامي تبيين شود .
وي جان كلام انديشه هاي امام (ره) در دانشگاه اسلامي را استقلال عنوان كرد وگفت: شعار استقلال آزادي جمهوري اسلامي كه شعار اصلي امام (ره) در انقلاب اسلامي بود در دانشگاه اسلامي نيز تجلي مي يابد و ايشان متعقد است بايد دانشگاه اسلامي متفكر و مستقل باشد .
مدير كل اداره اوقاف و امورخيريه استان اردبيل در ادامه با اشاره به سرفصل هاي آموزشي در دانشگاههاي ايران اسلامي گفت: بعد از 30 سال از انقلاب اسلامي هنوز در منابع درسي دانشگاههاي ما تغيير چنداني ايجاد نشده است اين در حالي است كه دانشگاهها بايد با زيرساخت ها و اعتقادات اسلام، اسلامي شود .
وي افزود: اصولي كه در انديشه اسلامي، تربيت اسلامي مطرح است به اعتقاد امام بايد با استقلال تركيب شود چرا كه زماني دانشگاه ديني خواهد شد كه انديشه اسلامي امام( ره) زيربناي آن باشد.الف/ر
٠٨:٣٥ ١٦/٠٣/١٣٩٠