رييس دانشگاه جندیشاپور دزفول:
توسعه فرهنگ قرآنی از جمله مأموريتهای جهاد دانشگاهی باشد
از جمله مأموريتهای فرهنگی كه جهاد دانشگاهی میتواند به عهده بگيرد مأموريت فرهنگ قرآنی است. اين مأموريتها اگر قرآنی نيز نباشد به شدت تحت تأثير ساختار مديريتی و قانونمندی سيستم اين نهاد قرار میگيرد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خوزستان، «علی محمد آخوندعلی» اظهار كرد: مسجد، دانشگاه و روحانيت پايگاههای اصلی انقلاب بودند و نقش ويژهای در پيروزی انقلاب اسلامی داشتند.
وی گفت: در دانشگاه آن بخشی كه در پيروزی انقلاب اسلامی نقش داشت، نيروهای مردمی متدين بود كه اعتقاد به اسلام داشتند. تركيبی كه در دانشگاه بود تركيبی نبود كه با جامعه همگن باشد. پس از پيروزی انقلاب اين مهم خود را نشان داد و گروههای ضد انقلاب و بیدين، ماركسيم و .... تلاش كردند جايگاه خود را در دانشگاه برجسته كنند و توسعه بدهند و خواستههای خود را وارد جامعه كنند.
رييس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: به طوریكه ادامه تحصيل در دانشگاه عملاً غيرممكن شده بود و دانشگاه تبديل به جايگاه خواستههای سياسی يك عده خاصی بود كه پايگاه مردمی نداشتند.
وی خاطرنشان كرد: زمانی كه اين گونه شد، نيروهای متدين، مسلمان و انقلابی، موافق با اسلام و جمهوری اسلامی احساس كردند كه يك هجمه بزرگی به نظام و فرهنگ كشور از پايگاه دانشگاه وارد شود به همين دليل بستر انقلاب فرهنگ آماده شد.
آخوندعلی افزود: يكی از نتايج انقلاب فرهنگی، بروز و نمود نهاد جهاد دانشگاهی بود. عملاً مدتها طول كشيد تا نقش جهاد دانشگاهی تأثير خود را بر دانشگاه داشته باشد. در اين ميان نظام دانشگاهی مديريتی و علمی به ريخته بود. برخی از اينها نيروهايی اعم از اساتيد و دانشجويان و كاركنان بودند كه در نظامی با نام نظام جهاد دانشگاهی سازماندهی شده بودند كه به صورت قانونمند از طريق شورای انقلاب فرهنگی و وزارتخانه وارد عرصه مستقيم علمی شده بودند.
رييس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول بيان كرد: پس از گذشت زمان و تحولات دانشگاه، جهاد دانشگاهی نقش مديريتی خود را كمكم از دست داد و اصل تأثير فرهنگی خود را به صورت ماهوی بر دانشگاه ايجاد كرد؛ اين مانند آن بود كه جهاد سازندگی در وزارت كشاورزی ادغام شد. جهاد دانشگاهی نيز در سيستم دانشگاه و مديريت دانشگاه ادغام شد.
وی ادامه داد: اين به شكلی بود كه آثاری به نام جهاد دانشگاهی در مديريت باقی نماند، اما مأموريتهای ويژهای به دليل جهادی بودن سيستم آن به جهاد دانشگاهی محول شد. طرحهايی مانند گياهان دارويی، سلولهای بنيادی از اين دست فعاليت بود. اگرچه نيروهای اين نهاد مهارت داشتند و متمركز شده بودند اما در اصل ارتباط تنگاتنگی با سيستم دانشگاه نداشتند. جهاد دانشگاهی پژوهكشدهها و دانشكدههايی از نوع دانشگاهی تشكيل داد.
وی بيان كرد: اگر بخواهيم به نقش فرهنگی جهاد دانشگاهی در گذشته واقف شويم و بدانيم كه در آينده میتواند چه كار بكند، میتوان گفت جهاد دانشگاهی نقش ماهويی بر فرهنگ دانشگاه و اسلامیكردن دانشگاه داشته است و به مرور زمان جذب دانشگاه شد.
آخوندعلی عنوان كرد: نقش گروههای معارف در دانشگاهها كه به نوعی با نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری مرتبط بودند، توسعه پيدا كرد، آثار جديدی از نظر فكری دانشگاه ايجاد شد كه نقش ويژهايی داشتند.
آخوندعلی افزود: به مرور زمان بسيج دانشجويی تشكيل شد. در حال حاضر نيز كانونهای فرهنگی زيادی از جمله كانون قرآن و عترت، كانون مهدويت كه دانشجويان را اداره میكنند در دانشگاه تاسيس شد.
وی ادامه داد: شورای فرهنگ در آن زمان وجود نداشت اما در حال حاضر تمام كارهای فرهنگی به نوعی زير نظر رييس دانشگاه در اين شوراها مطرح میشود و بسياری از كارهای فرهنگی در دل دانشگاه انجام میگيرد.
آخوندعلی اظهار كرد: كارهای جهاد دانشگاهی مانند راهاندازی خبرگزاریهای ايكنا و ايسنا، پروژههای خاص و راهاندازی دانشكدهها فعاليتهای مفيدی بوده است. در حال حاضر بايد دانست كه نهاد جهاد دانشگاهی در جايگاه فرهنگ كشور میخواهد چه كار كند كه اين مهم بستگی به انگيزههای درونی خودش دارد.
وی افزود: نهاد جهاد دانشگاهی از آنجايی كه يك نهاد مستقل است و عنوان دانشگاهی دارد، نمیتواند در دل دانشگاه فعاليت مستقل انجام دهد. علت اين امر آن است كه هر كجا كه جهاد دانشگاهی پا بگذارد روی ملك دانشگاه پا گذاشته است. جهاد دانشگاهی اگر بخواهد به عرصه فعاليتها از هر نوع كه در دانشگاه است قرار بگيرد، در موازات سيستم مديريتی دانشگاه قرار میگيرد، در نتيجه به تعارض خواهد افتاد.
وی بيان كرد: برای آنكه تعارض به وجود نيايد بايد اين نهاد مستقل باشد و در سيستم دانشگاه نباشد. اگر اين نهاد بخواهند يك كار فرهنگی در دانشگاه يا در كشور انجام دهند به هر نحوی كه میخواهند اين كار را انجام دهند بايد خود را با آن مجمع و گروه مخاطبی كه میخواهند روی آن كار كند انطباق داشته باشد و قانونمند باشد. بنابراين بايد اين توان را داشته باشند كه در كشور اين جايگاه را در دانشگاه حفظ و يا توسعه دهد.
آخوندعلی بيان كرد: از جمله مأموريتهای فرهنگی كه جهاد دانشگاهی میتواند به عهده بگيرد مأموريت فرهنگ قرآنی است. اين مأموريتها اگر قرآنی نيز نباشد به شدت تحت تأثير ساختار مديريتی و قانونمندی سيستم اين نهاد قرار میگيرد.
رييس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: اگر اين مهم در اين نهاد جايگاه قانونی يابد میتواند مأموريتهای آن تعريف شود اما اگر قانونمند نشد و يا توان آن را نداشتند به طريق اولی نمیتواند مأموريتهای آن كامل شود.
وی تصريح كرد: در خبرگزاریهای ايكنا، ايسنا و ديگر كارهای فرهنگی كه در اين نهاد انجام میدهند، فعاليتهای خوبی انجام میشود اما خلاءهايی وجود دارد كه بايد آن را پُر كرد. اين فعاليتهايی كه انجام میشود، در اصل كارهايی است كه میتوان انجام داد.
وی بيان كرد: مأموريتهای فرهنگی نيز بايد قانونمند باشد مگر اين كه شرايط فعاليت اجتماعی برای اين مأموريتها تعريف شده و مشخص باشد و جايگاهی در جامعه نيز داشته باشد زيرا فرق میكند كه يك خبرگزاری خصوصی باشد يا نيمهدولتی يا دولتی و با اينكه به عنوان يك نهاد در دانشگاه يا وزارتخانهای فعاليت كند.
رييس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: جهاد دانشگاهی میتواند فعاليتهای فرهنگی مرتبط با قرآن انجام را به مانند خبرگزاری ايكنا انجام دهد كه هيچ مشكلی ندارد اما اگر بگوييم كارهای مربوط به قرآن در دانشگاه انجام بدهد، بايد در دانشگاه حدود و جايگاه پيدا كنند و قانونمند و عضو دانشگاه شوند و زير نظر مديريت دانشگاه حركت كنند. آيا به اين راحتی امكانپذير است. اگر تعريف شد بايد به 25 سال پيش برگرديم كه جهاد دانشگاهی به شكل قانونمند در دانشگاه بود اما به مرور زمان نتوانست به صورت مستقل در دانشگاه بماند و جذب ماهوی مديريت و سيستم دانشگاه شد.
وی گفت: بنابراين به آن معنا كه استقلال و فعاليت فرهنگی خود را داشته باشد تقريباً میتوان گفت در هيچ سيستمی امكانپذير نيست؛ يا بايد انطباق پيدا كند و يكی شود، كه ضرورت ايجاد آن ناممكن میشود يا غيرضروری میشود يا اگر بخواهد مستقل حركت كند در تضاد قرار میگيرد.
آخوندعلی عنوان كرد: اما اگر بخواهد يك نوع فعاليت را با هر اسمی و رسمی انجام دهند و استقلالش را حفظ كند بايد خارج از سيستمهای ديگر قرار بگيرد.
٠٩:٠٩ ٢٣/٠٥/١٣٩٠