٠٥:٠٨ ٠٥/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
با عنوان مديريت پيشرفت در جهاد دانشگاهی استان اردبيل؛
دومين كارگاه آموزشی «ديدگاه‌های مديريتی سوره‌های قرآن كريم» برگزار شد

کارگاه آموزشي " روشهاي شناسايي، جداسازي و آناليز تركيبات فيتوشيميايي " با حضور دانشجويان، محققان و اعضاي هيات علمي مراكز تحقيقاتي داخلي سراسر كشور در رشته هاي مرتبط با زيست فناوري در تاريخ 28 لغايت 29 آبان ماه 1390 توسط مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران برگزار گرديد

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد استان اردبيل، مسئول نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه محقق اردبيلی در جمع دانشجويان شركت‌كننده در اين كارگاه آموزشی به بحث مديريت پيشرفت در اسلام اشاره كرد و افزود: معنای پيشرفت و توسعه در اسلام با مفهوم آن در جهان معاصر كاملا متفاوت است. حجت‌الاسلام «حميد علی‌نسب»، افزود: پيشرفت در اسلام يك فرآيند و جريان دفعی و زود‌گذر نيست بلكه فرآيندی برای آماده‌سازی و شكوفايی استعدادهای گوناگون است كه بستر لازم برای اين استعداد‌ها بايد فراهم شود. وی در ادامه به خصوصيات بستر لازم برای اين پيشرفت و شكوفايی استعدادها اشاره كرد و گفت: در اين فرآيند از همه منابع مادی و معنوی استفاده می‌شود. علی‌نسب با بيان اينكه نيازهای انسان فقط مادی نيست بلكه جنبه معنوی آن والاتر به چشم می‌خورد افزود: برای رشد و شكوفايی هر چه بهتر استعداد‌ها و رسيدن به كمال مطلوب كه پيشرفت را به همراه دارد بايد در شكوفايی استعداد‌های نهفته عدالت را در كنار آن بسترسازی كنيم. علی‌نسب استفاده بهينه از منابع مادی و معنوی را منتهی به توليدات ملی دانست و افزود: برای بروز و به عرصه رساندن اين توليدات اعم از ثروت و سرمايه‌های ملی به ذهن‌های خلاق و هدف‌دار نيازمنديم كه اين پيشرفت‌ها و فناوری‌ها را در گروه ايمان و عدالت به نحو احسن بارور كنند. در ادامه اين استاد دانشگاه راه‌های رسيدن به پيشرفت را بيان كرد و افزود: اگر شرايطی فراهم شود كه در آن به نيازها و اهداف انسان توجه شود پيشرفت مطلوب حاصل می‌شود چرا كه هدف هرطور تعريف شود سمت و سوی پيشرفت به آن سو خواهد بود. معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌هاي استان اردبيل ادامه داد: ما بايد همه منابع را برای دستيابی به هدف بكار ببريم چرا كه پيشرفت هدفش تكامل است پس بايد مديريت را هم بسوی تكامل ببريم. وی عرصه پيشرفت را در جامعه اسلامی در چهار محور زندگی، تفكر، توليد و عرصه معنويت دانست و افزود: با بكارگيری اين عناصر در زندگی دنيوی، رشد و پيشرفت به معنای دينی و اسلامی اتفاق خواهد افتاد. علی‌نسب در خصوص تفكر نيز افزود: تفكر ما گاهی اوقات تفكر انتقادی است و به توليد فكر نمی‌پردازيم برای همين است كه در جامعه گاهی نخبگان ما از نظر تفكر با مشكلاتی روبه رو می‌شوند چون كمتر به توليد فكر می‌انديشند و بيشتر به نقد شنيده‌هايشان می‌پردازند. جوانان و دانشجويان خلاق ما بايد به محتوای پيشرفت و مسائل كليدی در اسلام توجه كنند تا بتوانند به پيشرفتی كه با توحيد همراه است دست يابند. وی دستيابی به پيشرفتی كه ايمان و عدالت را به همراه خود دارد را پايدار دانست و افزود: از طريق اين پيشرفت تكامل‌يافته می‌توانيم هم اعمال ظاهری و هم اعمال قلبی را سر و سامان دهيم و در پايان اين راه اگر برای كنترل ذهن راهی ارائه دهيم معنويت می‌شود، و برای كنترل ذهنمان بايد دريچه‌های معرفتی را كنترل كنيم كه بر ديده‌ها و شنيده‌ها و تفكراتمان فكرهای كاذب تأثير نگذارد. علی‌نسب در پايان در خصوص ساختار معنوی نيز گفت: يكی از ساختارهای معنويت بعد روحانی است و مهمترين چيزی كه در معنويت نقش اصلی دارد تعهد و عمل به تعهدات در تمام عرصه‌ها است و اين تعهد را بايد در عرصه پيشرفت و توليد فكر به كار برد تا بعد معنوی تعهد را به انسان‌ها بقبولانيم. در ادامه اين نشست دانشجويان حاضر نيز ضمن ارائه برخي نقطه نظرات خود در خصوص مديريت اسلامي به طرح سوالاتي پرداختند كه حجت الاسلام والمسلمين علي نسب به آنان پاسخ داد.

٠٨:٣٧ ٠١/٠٨/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد