برگزاری مراسم سوگواری به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی در جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی/
دبیر شورای نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خراسان رضوی:
فرافکنی مسئولیتها در جامعه عمدهترین مشکل کنونی در کشور است
حجتالاسلام احمد ترابی دبیر شورای نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خراسان رضوی، صبح شنبه 12 آذرماه در مراسم سوگواری که به مناسبت ایام محرم در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی برگزار شد،گفت: قبل از حادثه کربلا ، امام حسین(ع) در مقاطع مختلف سخنانی را ارائه دادند که معرف اندیشههای ان امام همام است. در تحفهالعقول در فصل مربوط به زندگانی امام حسین(ع) اولین خطبه مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است که امام بر آن تاکید فراوان نمودهاند.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد مشهد، حجتالاسلام احمد ترابی دبیر شورای نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان خراسان رضوی، صبح شنبه 12 آذرماه در مراسم سوگواری که به مناسبت ایام محرم در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی واحد خراسان رضوی برگزار شد، گفت: قبل از حادثه کربلا ، امام حسین(ع) در مقاطع مختلف سخنانی را ارائه دادند که معرف اندیشههای ان امام همام است. در تحفهالعقول در فصل مربوط به زندگانی امام حسین(ع) اولین خطبه مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است که امام بر آن تاکید فراوان نمودهاند.
حجتالاسلام ترابی با تاکید بر آنکه یکایک افراد در جامعه اسلامی مسئول اعمال و کردار خویشاند، افزود: خداوند در قرآن بندگانش را موعظه کرده که مبادا از «احبار» یا عالمان دین چنان پیروی کنید که منحرف شوید و نیز خطاب به احبار نیز به عنوان آگاهان جامعه بر ضرورت و مسئولیت آنان در هدایت مردم و نهی آنان از منکر سفارش نموده است. خطاب به عالمانی که فساد را میبینند اما به دلیل منافعی که در دست آن مفسدان دارند و یا ترس از جان و مالشان در مقابل آنان، هیچگونه ایستادگی نمیکنند، میفرماید: از پروردگار خود بیم داشته باشید.
حجت الاسلام ترابی تاکید کرد: امام حسین(ع) با شجاعت در راه دین قدم گذاشت پس مشکل کجا بود؟ قبل از عاشورا ایشان هشداری را به عالمان جامعه دادند که این گروه وظیفهی خاص دارند و باید دین را تبیین کنند و حافظ سلامت جامعه دینی باشند.
وی اظهار داشت: در عصری که امام حسین خلافت کرد؛ مردم، روایت، تفسیر، فقه و احکام را میدانستند و مسائل اجتماعی، تربیتی و اقتصادی آنان روایاتی بود که از پیامبر اکرم(ص) نقل میشد و بیش از نیم قرن گذشت که تفکرات فلسفی و کلامی نیز پیدا شد. اما آیا امروز نیز میتوان عالمان دینی را با عالمان آن عصر، مقایسه کرد؟
وی خاطرنشان کرد: در عصر حاضر شخصیتی را همچون امام خمینی(ره) سراغ ندارم که فرمایشات امام حسین(ع) را پیاده کرده باشد او که رو در روی استکبار با هوشیاری و قدرت ایستاد و مبارزه کرد. شاید در برههای وظیفه و مسئولیت عالم دین جمعآوری اندیشهها و تدوین آنان باشد اما در عصر حاضر امام خمینی(ره) به خوبی مصدر اصلی قدرت و فساد را شناسایی کرد و نقطه اصلی را نشانه گرفت.
امام خمینی(ره) در راه خودش درست آمد پس مشکل کجا بود؟ آنچه که نادرست است و در جامعه ما متاسفانه گسترده است، فرافکنی مسئولیتها است. هریک از ما در تشکیلات اصلی متعلق به یک سازمان قرار داریم و نسبت به آن مسئولیت داریم. در رسیدن به اهداف سازمان، اگر مسئولیت کار خود را بر عهده نگیریم فرافکنی کردهایم.
امام خمینی(ره) در پی اهداف شخصیاش نبود گویش و رفتار امام خمینی در مسائل دینی موکد نبود و بیشتر بر شرافت ملی و عزت جامعه تاکید داشتند. نباید احساس کنیم فقط عالمان دین مسئولند و دانشگاهیان یا حتی مردم مسئولیتی ندارند.
وی با اشاره به آنکه افراد با خلوص و صداقت هرگز راه را گم نخواهند کرد، گفت: حضرت زینب(س) پس از حادثه کربلا در شام (شهری که مردم از شهادت برادر و فرزندان او خرسند بودند) در مقابل یزید جملهای را بیان کرد که هنوز در حافظه تاریخ ماندگار است و آن آیهای از قرآن بود که: ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِؤُون (سپس عاقبت آن کسانی که مرتکب کارهای بد شدند ناگوارتر بود زيرا اينان آيات خدا را دروغ انگاشتند و آنها را به مسخره گرفتند.)
ای یزید تو از ابتدا قاتل امام حسین(ع) نبودی آنچه که باعث شد تو قاتل فرزند پیامبر شوی، سرکشیهای آهسته آهسته از دین (گناه صغیره) بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما در زندگی شخصی خود بایستی تلاش کنیم تا خطاهای کوچک را رفع کنیم تا به خطاهای بزرگ تبدیل نشود.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد:
کربلا اوج جلوه جمال خداوند است و تجلی کلمه « لا اله الا ا.. »
حجتالاسلام حلوائیان: «آه جگر سوز» واسطه رسیدن به وصل الهی و نتیجه حضور در مجلس ذکر ابا عبداله(ع) است.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد، نیز صبح یکشنبه 13 آذرماه، طی سخنانی با اشاره به زیباییهای کربلا در کلام حافظ، گفت: حافظ در غزلی اینگونه میسراید که:
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت
یار دلنواز حافظ کیست؟ که او را هم سپاس میگوید و هم از او شکایت دارد؟
رندان تشنه لب را آبی نمیدهد کس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کان جا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
رندان تشنه لب و سرهای بریده نیز به وقایع کربلا اشاره دارد
در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
از گوشهای برون آی ای کوکب هدایت
و کوکب هدایت اشاره به آن حدیث که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه»
حافظ میان عاشق و معشوق هیچ حائلی را نمیبیند و تاکید دارد که «حجاب چهره جان میشود غبار تنم» و تنخواهی را مانع و حجاب در وصل معشوق میداند
حجت الاسلام حلوائیان به داستان سفر هدهد و مرغان به سوی قاف و دیدار با سیمرغ در منطقالطیر عطار اشاره کرد و گفت: سیمرغ نماد عشق الهی و هدهد را میتوان امام حسین(ع) دانست؛ مرغان هنگامی که از هدهد واسطه راهیابی به کوی قاف را سوال کردند، هدهد «آه جگرسوز» را واسطه این وصل دانست.
سپس حافظ آه جگرسوز را نتیجه حضور در مجلس ذکر سیدالشهداء عنوان میکند:
ای مجلسیان ! سوز ِ دل حافظ ِمسکین
از شمع بپرسید که در سوز و گداز است
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد با اشاره به آنکه گنجینه ادبیات فارسی، قصه عاشورا را جذاب توصیف کرده است، خاطرنشان کرد: داستان شورانگیز سیدالشهدا، داستانیست که از ازل آغاز شده است:
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
حجتالاسلام حلوائیان اظهار داشت: کربلا اوج جلوه جمال خداوند است و تجلی کلمه « لا اله الا ا.. » امام حسین (ع) در کربلا صحنهای زیبا از عشقبازی را به تصویر میکشد و دیدن همین زیباییست که به زینب(س) صبر میدهد.
عاشورا تنها غم و اندوه نیست؛ یک وجه آن جنبهی تسلیت دارد و وجه دیگر جای تبریک دارد. انسان کامل به هردو وجه متمایل است.
٠٧:٠١ ١٩/٠٩/١٣٩٠