به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، دکتر "محمد حسین یادگاری" امروز در آیین معارفه سرپرست جدید جهاددانشگاهی واحد استان همدان افزود: جهاددانشگاهی در نظر دارد مباحث فرهنگی با چتر حمایتی قرآن را در فعالیتهای خود مد نظر قرار دهد.
وی تصریح کرد: موفقیت جهاددانشگاهی در واحدهایی مانند رویان، دانشگاه های علم و صنعت، صنعتی شریف و خواجه نصیر باید الگوی سایر واحدها قرار گیرد و با فراهم کردن زیرساختهای مورد نیاز به تحول اساسی بیندیشند.
دکتر یادگاری با تاکید بر اینکه اتاق فکر باید در تمام واحدهای استانی جهاددانشگاهی تشکیل شود، تصریح کرد: با ایجاد ثبات در اصول کنار تغییر در روشها به دنبال تحول اساسی در جهاددانشگاهی هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدن به نقطه مطلوب را نیازمند تغییرات زیرساختی دانست و افزود: با شناخت آسیبها، تهدیدها و تبدیل آن به فرصت می توان برنامه ریزی مطلوبی برای پیشبرد اهداف جهاددانشگاهی داشت.
دکتر یادگاری همچنین با اشاره به تحصیل 400 هزار دانشجو و فراگير در موسسات آموزش عالی و مراكز علمی کاربردی و مراكز آموزشي تخصصي كوتاه مدت جهاددانشگاهی، اظهار کرد: بحث حجاب و عفاف باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در ابتدا جهاددانشگاهی برای پیگیری اهداف انقلاب فرهنگی در دانشگاهها تاسیس شد، سپس تحقیق و پژوهش مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان نهادی ارتباطی بین دانشگاه و صنعت مورد توجه قرار گرفته است.
دکتر یادگاری همچنین با اشاره به معارفه سرپرست جهاددانشگاهی همدان، بیان کرد: جهادگر هرگز تودیع ندارد، پرچم را در فرصت زمانی خاصی در دست گرفته و برای انجام کارهای باقیمانده به جهادگر دیگری تقدیم می کند.
وی اضافه کرد: جهادگر دانشگاهی با شناسنامه شناخته نمی شود، فرزندان امام و انقلاب جهادگران نظام هستند.
سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان:
شكل گيري پژوهشكده "علم ديني" تحقيقات مساله محور را به دنبال دارد
سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان گفت: نياز است با شكل گيري پژوهشکده اي با عنوان "علم ديني" تحقيقات مساله محور مشترک بين دانشگاهيان و حوزويان در آن تعريف شود چرا كه اين تحقيقات مورد تقاضاي جامعه بشريست.
دكتر "محمدمهدي گودرزي سروش" در آيين معارفه خود افزود: قرآن کتاب هدايت و روشنايي است و مي توان دريچه هايي را به کمک آن بروي بشريت گشود.
وي تاكيد كرد: در حکومت اسلامي ما سرباز ولايتيم و بايد سربازي کنيم تا به سرداري برسيم و از شعار و حاشيه بپرهيزيم و توانايي ها را نه در زبان بلکه در عمل نشان دهيم.
وي اظهار كرد: با توجه به ترسيم چشم انداز20 ساله، آغاز برنامه پنج ساله پنجم توسعه و آمايش سرزمين و طرح كالبد ملي نيازي به برنامه ريزي و ارائه برنامه سليقه اي در اين راستا وجود ندارد بلکه وظيفه ما اين است كه طرحهاي راهبردي و استراتژيک جهاددانشگاهي همدان را به اهداف برنامه نزديک کنيم.
دكتر گودرزي سروش بيان كرد: جهاددانشگاهي نهادي عمومي و غيردولتي زيرنظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و گسترش تحقيقات و شكوفايي استعدادها براي نيل به خوداتكايي، توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه، دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي و گسترش طرحهاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي و تحقيقاتي به منظور به كارگيري نتايج پژوهش از اهداف اين نهاد به شمار مي آيد.
وي عنوان كرد: تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان به ويژه دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب زدگي و انحرافات در چارچوب سياستهاي فرهنگي كشور، ايجاد تشكيلات مناسب به منظور تأليف، ترجمه و انتشار كتب، نشريات نتايج تحقيقات و مقالات علمي، فرهنگي و توليد مواد كمك آموزشي و انجام دادن تحقيقات توسعه اي و كاربردي، پيگيري طرحهاي تحقيقاتي جهاد تا پايان مرحله نيمه صنعتي و صنعتي از جمله وظايف كلي جهاددانشگاهي به شمار مي آيد.
سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان ادامه داد: ارائه خدمات علمي– فني در زمينه هاي مختلف مورد نياز جامعه، حمايت، تشويق و جذب دانشجويان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ريزي و ايجاد شرايط و امكانات لازم به منظور فراهم آوردن زمينه فعاليتهاي علمي و پژوهشي آنان بر مبناي شناخت مشكلات واقعي و نيازهاي تخصصي جامعه، اجراي دوره هاي رسمي آموزش هاي علمي – كاربردي مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالي كشور، ايجاد تشكيلات آموزشي و تحقيقاتي مطرح شده در بندهاي اين ماده براساس قوانين و مقررات آموزش عالي و مشاركت در ايجاد زمينه هاي مناسب براي اشتغال بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي از ديگر وظايف كلي جهاددانشگاهي محسوب مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد: آموزش اگر در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري پژوهش محور نباشد براي جهاد آفت است چراکه از وظايف اصلي جهاد دانشگاهي ايجاد زمينه هاي پژوهشي و تحقيقاتي است.
دكتر گودرزي سروش ادامه داد: راه اندازي رشته هاي متصف به اسلام و نو همچون معماري و شهرسازي اسلامي که امکان تدوين سرفصل هاي آن با اساتيد دانشگاه تهران و پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماري مهياست، تشکيل گروه هاي پژوهشي و حرکت به سمت ايجاد پژوهشکده و تجهيز آزمايشگاهها از منابع قرارداهاي پژوهشي جهت ايجاد فضايي براي نخبگان دانشگاهي براي تبديل ايده به عمل و علم به ثروت از برنامه هايي كه در سطح كلان و چشم انداز ديده شده، برشمرد.
وي افزود: ايجاد شعبه پژوهشکده هاي جهاد دانشگاهي مورد نياز استان، ايجاد ارتباط بين پژوهشکده ها و مراکز تحقيقاتي در استان براي تعامل بيشتر، تحقيقات و کاشت گياهان دارويي با کمک پژوهشکده گياهان دارويي، ايجاد مرکز رشد و تعامل بيشتر با پارک علم و فناوري، ارتباط بيشتر با صنايع کوچک و بزرگ از طريق شهرکهاي صنعتي، ايجاد دوره هاي تخصصي کارآفريني و تربيت مربي، گسترش آموزش عمومي شهروندان و کارکنان دولت در جهت ايجاد دولت مجازي و شهرالکترونيک و احداث و ايجاد مرکز آموزشي و تحقيقاتي جهاددانشگاهي با شش هزار متر مربع با طراحي الگوي ايراني اسلامي و برگرفته از نمادها و نشانه هاي شهر همدان که بعنوان عنصر هويتي براي شهر ابن سينا باشد از ديگر برنامه هاي چشم انداز محسوب مي شود.
معاون استاندار همدان:
جهاددانشگاهي طلايه دار فرهنگ سازي در محيط علمي است
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري همدان گفت: جهاددانشگاهي علم و ايمان را به صورت توام دارا بوده و طلايه دار فرهنگ سازي در محيط علمي است.
"كريم مطهري مؤيد" در اين مراسم بيان كرد: با توجه به اين فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه تحقيق يك مجاهدت مستمر علمي است، جهاددانشگاهي هم متصل به همين موضوع است.
وي با بيان اينكه جهاد خود ارزش به شمار مي آيد و كوشش تنها در اين عرصه مدنظر نيست، افزود: كار در جهاددانشگاهي با جهاد و اجتهاد همراه است.
مطهري مؤيد اظهار كرد: توجه استان و مسؤولان استاني به مسائل علمي و مراكز دانشگاهي بسيار قوي و حائز اهميت است.
وي با بيان اينكه مراكز علمي و دانشگاهي ما در هفته پژوهش بسيار پركار بودند، تصريح كرد: ضروري است اگر علمي از خارج كشور كسب مي شود، بر روي آن تحقيقات لازم صورت گيرد، بومي سازي شود و سپس مورد استفاده قرار گيرد.
مسؤول دفتر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان گفت: عالم دينداري با نگاه نهج البلاغه اي، قرآني و شيعي مسيري است كه از ابتدا تا انتهاي آن جهاد است.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام "مهدي نقوي" افزود: وظيفه انسان ديندار اين است كه عالم و متالم باشد.
وي ادامه داد: انسانها در آخرت با استعدادهايشان سنجيده مي شوند كه اين استعدادها خود را در جهاددانشگاهي نمايان كرده اند.
حجت الاسلام نقوي با بيان اينكه مسؤوليت جهادگران بسيار سنگين است، عنوان كرد: جهاد نه تنها در عرصه نبرد بلكه در مسير علم نيز بايد انجام گيرد.
وي بيان كرد: با توجه به اينكه دنيا براي در خفقان نگهداشتن عالم اسلام خيز برداشته لازم است در اين راستا جهاد علمي صورت گيرد.
رییس سابق جهاددانشگاهی همدان:
اساس فعالیتهای جهاددانشگاهی فرهنگی است
رییس سابق جهاددانشگاهی واحد استان همدان دوره مدیریت خود را ادای تکلیف ارزیابی کرد و گفت: اساس فعالیتهای جهاددانشگاهی فرهنگی است، حتی فعالیتهای آموزشی نیز مبتنی بر فعالیتهای فرهنگی است.
"اکبر اسدی" در اين آيين افزود: فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی در استان مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و با وجود محدودیتهای مالی برنامه های ارزنده ای برگزار شده است.
وی تصریح کرد: از فعالیتهای قابل تقدیر در این حوزه ارتقای "دفتر" خبری ایسنا به "منطقه" است که پس از افتتاح دفتردر سالهاي گذشته خوشبختانه امسال ایسنا به منطقه خبری تبدیل شد.
اسدی اظهارکرد: ایسنا تنها برای جهاددانشگاهی بلکه برای استان نیز برکات بسیاری دارد و می تواند به توسعه استان کمک شایانی کند.
وی همچنین به فعالیت مرکز امام و انقلاب اشاره و اضافه کرد: این مرکز برای تبیین آرا و اندیشه های امام(ره) قدمهای خوبی برداشته است.
اسدی طرحهای انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در همدان را نیز خوب ارزیابی کرد و گفت: مرکز گردشگری نیز فعالیتهای خوبی داشته و توانسته رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص دهد.
وی وحدت حوزه و دانشگاه را نیز از مباحث استراتژیک مورد توجه جهاددانشگاهی اعلام کرد و افزود: باید به دنبال ایجاد پژوهشکده و مرکز مطالعاتی در این زمینه باشیم.
اسدی همچنین با اشاره به فعالیتهای معاونت آموزشی گفت: تعداد رشته های موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی در حال حاضر 10 رشته و تعداد دانشجویان از 850 به 1400 نفر رسیده، رشته های علمی کاربردی نیز به 16 رشته افزایش یافته و 750 دانشجو در این مرکز تحصیل می کنند.
وی تاکید کرد: هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید با تلاش به ویژه در آموزشهای تخصصی وارد شویم.ح/الف