سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان:
شكل گيري پژوهشكده "علم ديني" تحقيقات مساله محور را به دنبال دارد
سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان گفت: نياز است با شكل گيري پژوهشکده اي با عنوان "علم ديني" تحقيقات مساله محور مشترک بين دانشگاهيان و حوزويان در آن تعريف شود چرا كه اين تحقيقات مورد تقاضاي جامعه بشريست.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، دكتر "محمدمهدي گودرزي سروش" در آيين معارفه خود گفت : قرآن کتاب هدايت و روشنايي است و مي توان دريچه هايي را به کمک آن بروي بشريت گشود.
وي تاكيد كرد: در حکومت اسلامي ما سرباز ولايتيم و بايد سربازي کنيم تا به سرداري برسيم و از شعار و حاشيه بپرهيزيم و توانايي ها را نه در زبان بلکه در عمل نشان دهيم.
وي اظهار كرد: با توجه به ترسيم چشم انداز20 ساله، آغاز برنامه پنج ساله پنجم توسعه و آمايش سرزمين و طرح كالبد ملي نيازي به برنامه ريزي و ارائه برنامه سليقه اي در اين راستا وجود ندارد بلکه وظيفه ما اين است كه طرحهاي راهبردي و استراتژيک جهاددانشگاهي همدان را به اهداف برنامه نزديک کنيم.
دكتر گودرزي سروش بيان كرد: جهاددانشگاهي نهادي عمومي و غيردولتي زيرنظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و گسترش تحقيقات و شكوفايي استعدادها براي نيل به خوداتكايي، توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه، دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي و گسترش طرحهاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي و تحقيقاتي به منظور به كارگيري نتايج پژوهش از اهداف اين نهاد به شمار مي آيد.
وي عنوان كرد: تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان به ويژه دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب زدگي و انحرافات در چارچوب سياستهاي فرهنگي كشور، ايجاد تشكيلات مناسب به منظور تأليف، ترجمه و انتشار كتب، نشريات نتايج تحقيقات و مقالات علمي، فرهنگي و توليد مواد كمك آموزشي و انجام دادن تحقيقات توسعه اي و كاربردي، پيگيري طرحهاي تحقيقاتي جهاد تا پايان مرحله نيمه صنعتي و صنعتي از جمله وظايف كلي جهاددانشگاهي به شمار مي آيد.
سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان ادامه داد: ارائه خدمات علمي– فني در زمينه هاي مختلف مورد نياز جامعه، حمايت، تشويق و جذب دانشجويان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ريزي و ايجاد شرايط و امكانات لازم به منظور فراهم آوردن زمينه فعاليتهاي علمي و پژوهشي آنان بر مبناي شناخت مشكلات واقعي و نيازهاي تخصصي جامعه، اجراي دوره هاي رسمي آموزش هاي علمي – كاربردي مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالي كشور، ايجاد تشكيلات آموزشي و تحقيقاتي مطرح شده در بندهاي اين ماده براساس قوانين و مقررات آموزش عالي و مشاركت در ايجاد زمينه هاي مناسب براي اشتغال بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي از ديگر وظايف كلي جهاددانشگاهي محسوب مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد: آموزش اگر در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري پژوهش محور نباشد براي جهاد آفت است چراکه از وظايف اصلي جهاد دانشگاهي ايجاد زمينه هاي پژوهشي و تحقيقاتي است.
دكتر گودرزي سروش ادامه داد: راه اندازي رشته هاي متصف به اسلام و نو همچون معماري و شهرسازي اسلامي که امکان تدوين سرفصل هاي آن با اساتيد دانشگاه تهران و پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماري مهياست، تشکيل گروه هاي پژوهشي و حرکت به سمت ايجاد پژوهشکده و تجهيز آزمايشگاهها از منابع قرارداهاي پژوهشي جهت ايجاد فضايي براي نخبگان دانشگاهي براي تبديل ايده به عمل و علم به ثروت از برنامه هايي كه در سطح كلان و چشم انداز ديده شده، برشمرد.
وي افزود: ايجاد شعبه پژوهشکده هاي جهاد دانشگاهي مورد نياز استان، ايجاد ارتباط بين پژوهشکده ها و مراکز تحقيقاتي در استان براي تعامل بيشتر، تحقيقات و کاشت گياهان دارويي با کمک پژوهشکده گياهان دارويي، ايجاد مرکز رشد و تعامل بيشتر با پارک علم و فناوري، ارتباط بيشتر با صنايع کوچک و بزرگ از طريق شهرکهاي صنعتي، ايجاد دوره هاي تخصصي کارآفريني و تربيت مربي، گسترش آموزش عمومي شهروندان و کارکنان دولت در جهت ايجاد دولت مجازي و شهرالکترونيک و احداث و ايجاد مرکز آموزشي و تحقيقاتي جهاددانشگاهي با شش هزار متر مربع با طراحي الگوي ايراني اسلامي و برگرفته از نمادها و نشانه هاي شهر همدان که بعنوان عنصر هويتي براي شهر ابن سينا باشد از ديگر برنامه هاي چشم انداز محسوب مي شود.
١٥:٠٩ ٢٩/٠٩/١٣٩٠