١٦:١٧ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان:
شكل گيري پژوهشكده "علم ديني" تحقيقات مساله محور را به دنبال دارد

سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان گفت: نياز است با شكل گيري پژوهشکده اي با عنوان "علم ديني" تحقيقات مساله محور مشترک بين دانشگاهيان و حوزويان در آن تعريف شود چرا كه اين تحقيقات مورد تقاضاي جامعه بشريست.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد همدان، دكتر "محمدمهدي گودرزي سروش" در آيين معارفه خود گفت : قرآن کتاب هدايت و روشنايي است و مي توان دريچه هايي را به کمک آن بروي بشريت گشود.

وي تاكيد كرد: در حکومت اسلامي ما سرباز ولايتيم و بايد سربازي کنيم تا به سرداري برسيم و از شعار و حاشيه بپرهيزيم و توانايي ها را نه در زبان بلکه در عمل نشان دهيم.

وي اظهار كرد: با توجه به ترسيم چشم انداز20 ساله، آغاز برنامه پنج ساله پنجم توسعه و آمايش سرزمين و طرح كالبد ملي نيازي به برنامه ريزي و ارائه برنامه سليقه اي در اين راستا وجود ندارد بلکه وظيفه ما اين است كه طرحهاي راهبردي و استراتژيک جهاددانشگاهي همدان را به اهداف برنامه نزديک کنيم.

دكتر گودرزي سروش بيان كرد: جهاددانشگاهي نهادي عمومي و غيردولتي زيرنظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و گسترش تحقيقات و شكوفايي استعدادها براي نيل به خوداتكايي، توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه، دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي و گسترش طرحهاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي و تحقيقاتي به منظور به كارگيري نتايج پژوهش از اهداف اين نهاد به شمار مي آيد.

وي عنوان كرد: تبليغ و ترويج فرهنگ و هنر اسلامي و برنامه ريزي فرهنگي و تربيتي و ايجاد آمادگي فكري و مكتبي در قشر جوان به ويژه دانش آموزان دبيرستاني و دانشجويان به منظور مقابله با غرب زدگي و انحرافات در چارچوب سياستهاي فرهنگي كشور، ايجاد تشكيلات مناسب به منظور تأليف، ترجمه و انتشار كتب، نشريات نتايج تحقيقات و مقالات علمي، فرهنگي و توليد مواد كمك آموزشي و انجام دادن تحقيقات توسعه اي و كاربردي،‌ پيگيري طرحهاي تحقيقاتي جهاد تا پايان مرحله نيمه صنعتي و صنعتي از جمله وظايف كلي جهاددانشگاهي به شمار مي آيد.

سرپرست جديد جهاددانشگاهي همدان ادامه داد: ارائه خدمات علمي– فني در زمينه هاي مختلف مورد نياز جامعه،‌ حمايت، تشويق و جذب دانشجويان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ريزي و ايجاد شرايط و امكانات لازم به منظور فراهم آوردن زمينه فعاليتهاي علمي و پژوهشي آنان بر مبناي شناخت مشكلات واقعي و نيازهاي تخصصي جامعه، اجراي دوره هاي رسمي آموزش هاي علمي – كاربردي مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالي كشور، ايجاد تشكيلات آموزشي و تحقيقاتي مطرح شده در بندهاي اين ماده براساس قوانين و مقررات آموزش عالي و مشاركت در ايجاد زمينه هاي مناسب براي اشتغال بيشتر فارغ التحصيلان دانشگاهي از ديگر وظايف كلي جهاددانشگاهي محسوب مي شود.

وي در ادامه تصريح كرد: آموزش اگر در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري پژوهش محور نباشد براي جهاد آفت است چراکه از وظايف اصلي جهاد دانشگاهي ايجاد زمينه هاي پژوهشي و تحقيقاتي است.

دكتر گودرزي سروش ادامه داد: راه اندازي رشته هاي متصف به اسلام و نو همچون معماري و شهرسازي اسلامي که امکان تدوين سرفصل هاي آن با اساتيد دانشگاه تهران و پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماري مهياست، تشکيل گروه هاي پژوهشي و حرکت به سمت ايجاد پژوهشکده و تجهيز آزمايشگاهها از منابع قرارداهاي پژوهشي جهت ايجاد فضايي براي نخبگان دانشگاهي براي تبديل ايده به عمل و علم به ثروت از برنامه هايي كه در سطح كلان و چشم انداز ديده شده، برشمرد.

وي افزود:  ايجاد شعبه پژوهشکده هاي جهاد دانشگاهي مورد نياز استان، ايجاد ارتباط بين پژوهشکده ها و مراکز تحقيقاتي در استان براي تعامل بيشتر، تحقيقات و کاشت گياهان دارويي با کمک پژوهشکده گياهان دارويي،‌ ايجاد مرکز رشد و تعامل بيشتر با پارک علم و فناوري، ارتباط بيشتر با صنايع کوچک و بزرگ از طريق شهرکهاي صنعتي، ايجاد دوره هاي تخصصي کارآفريني و تربيت مربي، گسترش آموزش عمومي شهروندان و کارکنان دولت در جهت ايجاد دولت مجازي و شهرالکترونيک و احداث و ايجاد مرکز آموزشي و تحقيقاتي جهاددانشگاهي با شش هزار متر مربع با طراحي الگوي ايراني اسلامي و برگرفته از نمادها و نشانه هاي شهر همدان که بعنوان عنصر هويتي براي شهر ابن سينا باشد از ديگر برنامه هاي چشم انداز محسوب مي شود.

١٥:٠٩ ٢٩/٠٩/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد