نشست «كاركردهای امروزی تقابل عاشورا با انحرافات جامعه» برگزار شد
نشست «كاركردهای امروزی تقابل عاشورا با انحرافات جامعه» امروز، 29 آذرماه، با حضور حجتالاسلام سيدمحمود علوی و مصطفی نوروزی در ايكنا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فعايتهاي قرآني دانشجويان كشور، اولين نشست از سلسله نشستهای «عاشورا؛ تجسم قرآن» با عنوان «كاركردهای امروزی تقابل عاشورا با انحرافات جامعه» امروز، 29 آذرماه، در ايكنا برگزار شد.
در ابتدای اين نشست حجتالاسلام سيدمحمود علوی، عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينكه مسئله محرم و عاشورا به نوعی دچار عوامزدگی شده است، گفت: بايد اين مسئله توسط علما و مجتهدان با روش اجتهادی مورد تحليل قرار گيرد.
وی با ذكر اينكه عاشورا خود را در دو كارنامه نشان میدهد، عنوان كرد: در كارنامه دشمن عبرتهای زيادی وجود دارد و در كارنامه امام حسين(ع) دو جنبه سختافزاری و نرمافزاری وجود دارد، مقاومت امام حسين(ع) در برابر دشمن از يك جنبه حماسی و احساساتی است، انسان وقتی در برابر دشمن انبوه پس از خود، زنان و كودكانی را ببيند كه سرنوشت آنها مشخص نيست، معمولا به فكر سازش با دشمن میافتد، اما در وجود امام حسين(ع) و يارانش لحظهای سازش پديدار نشد و با قاطعيت تمام مقاومت كردند.
علوی با اشاره به جنبه نرمافزاری قيام امام حسين(ع) گفت: ايشان از لحظهای كه وارد مدينه شدند، سخنانی دارند كه راهبردها و حتی تاكتيكهای امام حسين(ع) در آن نهفته است و سرمشق بودن ايشان در اين بخش است.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان كرد: فرهيختگان و اساتيد بايد اين جنبه را واكاوی كنند، اين مسائل به ما در زندگی راهبرد میدهد، فكر عاشورايی برای روز عاشورا و روزهای ديگر اثربخش است، اگر فكر انسان عاشورايی شد همه روزها عاشورا خواهد بود و همه سرزمينها كربلا است.
وی با ذكر اينكه بزرگترين تغيير ارزشی بعد از پيامبر تبديل كردن ارزش امامت به خلافت بود، گفت: اين اساسیترين نقطه انحراف بود، در نگاه اسلام امامت تلفيقی از مديريت سياسی و فرهنگی است، خلافت به مرور مديريت سياسی را از مديريت فرهنگی جدا كرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان كرد: خلفا ساختار حاكميت را تشكيل دادند و عدهای به نام فقها مديريت فرهنگی را بر عهده گرفتند و فقهايی كه قدرت نداشتند، مقهور خلفا میشدند.
وی با ذكر اينكه برخی از خواص كه جريان ارزشی را همراهی نمیكنند، حق را میشناسند، افزود: آنها از نظر تحليل نيز قوی هستند، اما مواضعشان ناشی از عقدهها بود نه اعتقادات؛ البته اين افراد طبق آيات قرآن كريم سرنوشت بدی را خواهند داشت، در انقلاب اسلامی نيز افرادی شعارهای ارزشی سر میدادند اما بعدها از طراحان انديشههای لائيك و سكولار شدند.
اين گزارش حاكی است در ادمه اين نشست مصطفی نوروزی، مشاور سياسی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بيان اينكه امروز نهضتهای اسلامی در پيوند با مبانی عاشورا قرار دارند، گفت: حتی جنبشهای اعتراضی و واكنشی در اروپا و آمريكا نيز به نوعی با ارزشهای عاشورا گرهخورده است؛ تحولات جهانی در زنجيره ارزشهای عاشورا به سر میبرد.
نوروزی:
حتی جنبشهای اعتراضی و واكنشی در اروپا و آمريكا نيز به نوعی با ارزشهای عاشورا گره خورده است. تحولات جهانی در زنجيره ارزشهای عاشورا به سر میبرد
وی اظهار كرد: اينكه يك نهضت بزرگ چگونه به ضد خود تبديل میشود، ذهن بسياری از انقلابيون، فيلسوفان و ديگران را به خود مشغول كرده است، نهضتهای بزرگ و انقلابهای مدرن در قرنهای گذشته به نوعی با حركتهای متفاوت و موج بازگشت به شكست منجر شد و ارزشها متغير شد، به طوری كه حتی رهبران اين انقلابها نيز انتظار آن را نداشتند.
اين كارشناس سياسی با ذكر اينكه بعد از پيامبر اكرم(ص) رهبران به جز اهل بيت(ع) با دو مشكل روبرو بودند، عنوان كرد: آنها الگوی ساختاری را خود تعيين كردند، الگوی ساختاری را بعد از پيامبر اعظم(ص) سلطنت تعيين كردند و ارزشها از سياست جدا شد، اين مانند اتفاقی بود كه در مسيحيت منجر به اين شد كه هزار سال حاكميت دين مورد نظر كليسا بر جوامع مسيحی حكمفرما شود و كليسای مسيحی الگويی برای اداره جامعه نداشت.
مشاور سياسی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار كرد: همچنين الگوهای پانعربيسم و پانتركيسم نيز در جوامع اسلامی اتفاق افتاد، هر چند اسلام در مقطعی موجب بيداری شد اما نتوانست اين بيداری را مديريت كند و بيداری در تفكر مسيحيت انجام شد. اين الگو جدايی دين از سياست را كليد زد و اهل بيت(ع) از حكومت كنار گذاشته شدند.
وی با ذكر اينكه بعد از پيامبر اعظم(ص) تفكر اشعری و مرجئه در جامعه اسلامی پديدار شد، افزود: مرجئه گروهی بودند كه در برابر شيعه قرار گرفتند، آنها معتقد بودند ايمان به تنهايی كافی است و گناه هر چند بزرگ باشد تأثيری در ايمان ندارد، لذا يك نوع معصومسازی در مقابل عصمت ائمه(ع) ايجاد شد.
١٥:١٨ ٢٩/٠٩/١٣٩٠