١٦:٥٥ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
نشست تخصصی «معنويت در انديشه‌های امام(ره)» در بيرجند برگزار شد

به همت مركز امام و انقلاب جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و با همكاری دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشكی، نشست تخصصی «معنويت در انديشه‌های امام خمينی(ره)» با محوريت دانشگاه و دانشجو 28 آذرماه در سالن شهید رحیمی دانشگاه علوم‌پزشكی بيرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خراسان جنوبی، «اسماعيل زمانی»، عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در اين نشست گفت: جريان وحدت حوزه و دانشگاه موضوع جديدی نيست بلكه به سال 1353 بر می‌گردد كه دكتر «مفتح» در دانشگاه تهران ارتباط بين مسجد و دانشگاه را تبيين كرد. وی ريشه اين وحدت را در ارتباط مسجد و دانشگاه دانست و افزود: امامت، يك جامعه با انديشه‌های اسلامی است كه برای محقق شدن آن نياز به يك انگيزه تحريك‌كننده دارد كه با ايجاد عقلانيت هدايت خواهد شد. عضو هيئت علمی دانشگاه تهران پژوهشگران را مفسران آيات قرآن عنوان و تصريح كرد: تمامی علوم از قرآن سرچشمه گرفته است همانگونه كه يك كاوشگر در هنگام تحقيق آيات قرآن را تعبير و تفسير می‌كند و قدرت خالق هستی را به نمايش می‌گذارد. زمانی با بيان اينكه انقلاب اسلامی در روند رو به رشد خود نياز به مؤلفه‌هايی برای تحكيم دارد، گفت: يكی از ريشه‌های تحكيم انقلاب اسلامی عاشورا است كه شهادت امام حسين(ع) سبب استحكام و پابرچا ماندن اسلام گشت. عضو هيئت علمی دانشگاه تهران حماسه عاشورا را تدوين‌كننده تاريخ بشريت عنوان كرد و افزود: امام حسين(ع) سه مسير را پيش رو داشت كه شامل سازش و حركت به سوی يمن و زندگی كردن در آن سرزمين بود كه اصول و عقايد امام با آن‌ها منافات داشت كه امام سومين راه كه شهادت بود را برگزيدند. زمانی دومين ريشه تحكيم انقلاب اسلامی را جريان مهدويت دانست و اظهار كرد: فوكويوما، تئوريزيسين آمريكای در اين زمينه می‌گويد: «شيعه به مثابه پرنده‌ای است كه دوبال دارد، يك بال سبز كه انتظار است و ديگری قرمز كه عاشورا و شهادت است و در ايران زرهی به نام ولايت‌فقيه آن را حمايت می‌كند».

 وی اذعان كرد: زمانی دانشگاه مستقل خواهد شد كه نگاه خود را از شرق و غرب ببرد و فرهنگی بر اساس مبانی اعتقادی اسلام تبيين كند. عضو هيئت علمی دانشگاه تهران راهكار مهم اصلاح دانشگاه را اساتيد و پژوهشگران انقلاب عنوان و اذعان كرد: با توجه به بيانات مقام معظم رهبری برای نفوذ اصول اسلامی در دانشگاه‌ها جرأت علمی لازم است كه برای ايجاد آن نياز به دو مؤلفه تخصص و خودسازی است. زمانی افزود: با ايجاد مؤلفه‌ها روح مسئوليت شناسی و خدمت‌گذاری صادقانه در جامعه رواج خواهد يافت. همچنين «سيدروح‌الله هاشمی»، رئيس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نيز گفت: دكتر آيت الله «مفتح» توطئه‌های استعمار را در جدايی دو قشر روحانی و دانشگاه احساس كرده بود و بنابراين با سخنرانی خود در دانشگاه تهران اثر به سزايی در وحدت اين دو حوزه برجای گذاشت. وی افزود: امام خمينی(ره) برای مقابله با سياست‌های دشمنان اسلام كه خواستار جدايی دين و علم از يكديگر بودند، وحدت حوزه و دانشگاه را ضروری دانست.

 رئيس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه ‌داد: اين دو نهاد حوزه بايد بدون موازی‌كاری در كامل ساختن اين كشور گام بردارند. هاشمی تصريح كرد: مركز امام و انقلاب اسلامی وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برای آشنايی دانشجويان با انديشه‌های امام خمينی(ره) اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی با محوريت انحراف دانشگاه از اصول انقلاب اسلامی، انقلاب و انقلابی ماندن دانشگاه و دانشجو، دغدغه‌های فرهنگی امام و جنبش صيانت از اين دغدغه‌ها كرده است كه نشست «معنويت در انديشه‌های امام(ره)» نيز از جمله اين برنامه‌ها است.

٠٧:٢٧ ٠٢/١٠/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد