به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی همدان ، حجت الاسلام «ابولقاسم جعفری»، عضو هيئت علمی دانشگاه اديان قم، در همايش تحليلی«ايران و يكتا پرستی» كه در جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، گفت: در كشور ايران هيچگاه بت پرستی وجود نداشته است اين مسئله باعث تمايز ايران از ديگر كشور ها است.
وی اظهار داشت: واژه زرتشت در متون به معنی شتران و در متون غربی به ستاره شناسی معنی شده است.
وی با بيان اينكه زمان و زادگاه پيامبر زرتشت يكی از مسائل مشاجره آميز در بين اديان متفاوت است افزود: طبق نظر دانشمندان و باستان شناسان زرتشت سال هزار يا 1200 قبل از ميلاد در منطقه خوارزم كه زمانی جزء سرزمين ايران بوده است متولد شده است.
وی اضافه كرد: زرتشت مريدانی بسياری از جمله گشتاسب و همسرش آتوسا در منطقه بلخ داشته و افراسياب فرزند اين دو كه طبق داستان شاهنامه درگيری با رستم داشته است نيز از پيروان اين آئين بوده اند.
وی پيرامون علل تقدس آتش در بين زرتشتيان گفت: از ديدگاه اين دين آتش تقدس خاصی دارد و مظهر پاكی است، از اين رو آتش را قبله خود قرار دادند و در بيشتر نقاط كشور آتشكده ها را برفراز مناطق مرتفع بناكرده اند.
وی اظهار داشت: تقدس آتش به قدری بود كه مغان ايران باستان از روی آتش پيشگويی می كردند و در كنار آتشكده ها هيربدان طلبه علوم دينی تعليم ميداند.
حجت الاسلام جعفری خاطر نشان كرد: در ميان پادشاهان ايرانی هخامنشيان مزدا پرست، اشكانيان نيز مزداپرست و مهر پرست بودند و در كتيبه های بجا مانده از آنان سخنی از زرتشت برده نشده است، در عوض ساسانيان زرتشتی بوده اند.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: به گفته يهوديان قطعا اولين مسيح تاريخ كوروش بوده است زيرا وی يهوديان را آزاد كرده و اين مسئله باعث ارادت يهوديان به وی شده است.
وی افزود: در آثار مكشوفه پيداست كه كوروش فردی يكتا پرست بوده است و از اين رو وی را با ذوالقرنين مقايسه كرده اند و در زمان پادشاهی به افراد زير دست خود اختيار دين را داده بوده است.
وی گفت: دين زرتشت به روز رستاخيز و بهشت و جهنم اعتقاد دارند، اهورا مزدا خدايی يگانه است، در ميان دو مبدا خير و شر وجود دارد و منجی با سوشيانت خواهند آمد كه اين نشانگر اعتقاد آنها كه به پيامبر آخر زمان است.
وی درباره ايرادات آئين زرتشت دوگانه پرستی را عنوان كرد و گفت: در دين زرتشت اعتقاد بر اين است كه خوبی ها و حيوانات مفيد را، اهورا مزدا آفريده است و بدی ها و حيوانات بلا استفاده را انگرمينو يا اهريمن آفريده است. كه اين نشان دهنده از دوگانه انگاری اين دين به شمار می آيد.
عضو هيئت علمی دانشگاه اديان قم ادامه داد: با ظهور اسلام بسياری از زرتشتيان دين خود را تغيير دادند چرا كه معتقد بودند زرتشت نويد اين دين الهی را داده است و در ايران مردم دين اسلام را با عقل انتخاب كرده اند.
وی در پايان اضافه كرد: با مسلمان شدن زرتشتيان بسياری از دانشمندان و عرفا بوجود آمدند كه اين مسئله در زمان ساسانيان كه زرتشت دين اكثر مردم بود به علت وجود فاصله طبقاتی وجود نداشت.ح/الف