دومین همايش ملی مديريت فرآيندهاي سازماني صبح روز سه شنبه با حضور معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، رییس جهاددانشگاهی واحد تهران، معاونان استانداري،صاحب نظران و اساتید دانشگاه سراسر کشور در محل تالار الغدیر دانشکده مدیریت و علوم اداری دانشگاه تهران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد تهران،در مراسم افتتاحیه این همایش که به همت جهاددانشگاهی واحد تهران و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور برگزار گردید ،دکتر بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه
انسانی رئیس جمهور با اشاره به این مطلب که
مدیریت فرایندها کلید بهره وری است افزود:
آنچه که باید مورد توجه قراربگیرد این اصل است که در بهره وری کدام عامل
موثر است و چه راهی جز اصلاح فرایندها می تواند به آسان شدن و ارزان شدن
خدمات برای مردم منجر شود که در نهایت رضایت آنان را در پی داشته باشد لذا
برای اصلاح فرایندها ابتدا باید دید که چه تعداد فرایند در هر دستگاه وجود
داشته و کدام فرایند بیشترین نقش را در سازمان داشته و بیشترین خدمت را به
مردم ارائه می دهد و از سویی کدام فرایندها بیشترین مزاحمت را برای ارباب
رجوع ایجاد می کند.
وي گفت: پس از اولویت بندی و حذف بعضی فرایندها ،باید مستند سازی شود تا
نسل بعدی که در راس امور قرار می گیرند از تکرار و دوباره کاری بپرهیزند و
اشکالات را مرتفع کنند و در انتها نیز مکانیزه کردن و الکترونیکی نمودن
فرایندها صورت گیرد.
دكتر بزرگیان ادامه داد:شاید تصور بر این باشد که برای اصلاح فرایندها باید
افراد ویژه و یا بودجه کلانی وجود داشته باشد در صورتیکه می توان با تعلیم
و آموزش نیروهای هر سازمان نقاط قوت و قابل بهبود را در هر مجموعه
شناسایی و به راحتی به اصلاح فرایندها در آن سازمان دست پیدا کرد. ما از
سوی دولت وظیفه داریم بستری را فراهم کنیم که به سهولت و ارزانی خدمات
برای مردم منتج شود از این رو اعلام کرده ایم که از هر سازمان یا نهادی که
در سال 91 از راه دور به ارباب رجوع خدمت رسانی کند تقدیر خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود گفت: این همایش را فرصتی برای انتقال تجربیات عنوان کرد و آمادگی
دولت را برای اجرایی نمودن دستاوردهای این همایش اعلام نمود.
در ابتداي مراسم، مهندس ولدخانی دبیر اجرایی همایش ضمن ارائه گزارشی از روند اجرایی این همایش گفت:
از سال 75 گروه پژوهشی مدیریت در جهاددانشگاهی واحد تهران تاسیس شد و از سال 82 نیز در حوزه مدیریت فرایند سازمانی فعالیتهایی را آغاز کرد.
در سال 89 که از سوی مقام معظم رهبری سال همت و کار مضاعف نام گرفت و با عنایت به تاکید ایشان بر توجه به ظرفیتهاى کشور و کار متراکم تر و قرار گرفتن اصلاح و بهبود فرایندها در این راستا ، برگزار ی این همایش را در اولویتهای خود قرار دادیم و برای اینکه نیاز واقعی دستگاهها و اهداف و محورها تامین شود با بسیاری از مدیران اجرایی دستگاهها و چند استانداری مذاکراتی انجام گرفت و درخواست شد که دستاوردهای خود را در زمینه مدیریت فرایند در اختیار مجموعه قرار دهند و هدف از برگزاری این جلسات، تشکیل کارگروهی با حضور متخصصان و اساتید دانشگاه برا ی اصلاح و بهبود فرایندها بود.
در ادامه مراسم دکتر انواری رستمی دبیر علمی همایش با بیان محورها ، شناسایی و پاسخ به سئوالات اساسی در این حوزه را از مهمترین اقداماتی که در بخش علمی همایش انجام گرفته توصیف کرد و گفت: ما سعی داریم در این همایش همفکری بین دانشگاه که بخش تئوریک و سازمان که صحنه عمل را تشکیل می دهد بیشتر کنیم و اینجا هدف نه فقط ارائه مقالات تئوریک بلکه فرصتی است برای تبادل اندیشه ها و ارائه توانمندیهاست.
در بخش دیگری از این افتتاحیه دکتر زهرا سادات محمدی رییس جهاددانشگاهی واحد تهران و رییس همایش ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان، از جهاددانشگاهی واحد تهران به عنوان يكي از مجموعه هاي بزرگ جهاددانشگاهی نام برد و افزود: از آنجا که جهاد دانشگاهی در بطن دانشگاه تهران که به فرموده مقام عظمای ولایت نماد آموزش عالی کشور است قرار دارد ،جایگاهی را برای این نهاد متصور می کند که به حق باید متولی چنین حرکتی می گردید.
جهاد دانشگاهی با توجه به نگاه معمار کبیر انقلاب، پل ارتباطی بین فضای آکادمیک و فضای کاربردی جامعه است و دلیل اینکه این نهاد با برگزاری همایشهایی از این دست به این مقوله ورود پیدا کرده است،همین جایگاه و همین نگاه است.
خانم دکتر محمدی با اشاره به ابلاغ برنامه تحول نظام اداری کشور به سازمانهاتصریح کرد: سعی شده این تحول در فرایند دومین همایش نیز بوجود آید و گامیهاي بزرگي برداشته شود.
وي افزود :این همایش بازویی است که توسط آن می توان با ایجاد شرایط گفتمان، نقاط معذوریت و محدودیت ها را شناسایی کرده و از این نقاط گذر و گذار داشته باشیم و از این جمع نیز انتظار می رود تا در این همایش نظرات و پیشنهادات را عملیاتی نموده و به سمتی سوق دهد که به فضای سازمانی کمک رسانی کند.
گفتنی است این همایش با هدف ارتقای سطح پاسخگویی و مشتری مداری سازمان ها، افزایش سطح رضایتمندی و ایجاد انگیزه در کارکنان،ارتقای سطح همکاری، مشارکت و کارهای تیمی در سازمان و ارتقای کارایی، اثربخشی و بهره وری سازمانی با برگزاری کارگاه ها و ارائه مقالات تخصصی تا پایان روز چهارشنبه به کار خود ادامه خواهد داد.