١١:٥٨ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
با هدف بررسي زمينه هاي همكاري دوجانبه صورت پذيرفت؛
برگزاری نشست مشترك اعضای صندوق قرض‌الحسنه جهاد دانشگاهی و بنياد خيريه فردوس

نشست اعضای هيئت مديريه بنياد نيكوكاری فردوس با مسئولان و اعضای هيئت مديره صندوق قرض‌الحسنه دانشحويان ايران وابسته به جهاد دانشگاهی 9 بهمن ماه، برگزار شد.

 به گزارش  روابط عمومي جهاد دانشگاهي؛ نشست اعضای هيئت مديره بنياد نيكوكاری فردوس با مسئولان و اعضای هيئت مديره صندوق قرض‌الحسنه دانشحويان ايران وابسته به جهاد دانشگاهی با هدف بررسي زمينه هاي همكاري مشترك ، 9 بهمن ، از ساعت 17 تا 20:30 در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای مراسم نيستانی، مديرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجويان ايران و اعتدالی، مديرعامل بنياد نيكوكاری فردوس به خير مقدم و خوشامدگويی به حضار پرداختند.

 در ادامه مهندس  زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئيس هيئت مديره صندوق قرض‌الحسنه دانشجويان ايران به بيان فرهنگ قرض‌الحسنه و تعاون اجتماعی پرداخت و اظهار كرد: كلمه جهاد امری قدسی است كه با كار كردن معمول متفاوت است بلكه كوشش و تلاشی است كه در عرصه درگيری با دشمن رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در جهاد هدف مورد نظر امری والا است و اين كوشش برای هدفی مهم صورت می‌گيرد. اميدواريم از بركت خون شهدای جهاد علمی خداوند به ما نيز تفضل كند و بتوانيم راه آنان را ادامه و از اين گردنه نيز به سلامت عبور كنيم.

 

 مهندس زجاجی فعاليت در عرصه آموزش و پژوهش را نيز در جهاد داشگاهی امری قدسی خواند و گفت: تلاش ما در عرصه پژوهش و آموزش نيز برای ناكام گذاشتن دشمن و دست‌يابی به قله‏‌های بلند سعادت و سربلندی است.

 وی يكی از مؤسسات 10 گانه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی را صندوق قرض‌الحسنه دانشجويان معرفی كرد و گفت: اين صندوق با هدف كمك به دانشجويان با شرايط آسان شكل گرفته است تا اين افراد بتواند به راحتی و در كمترين زمان ممكن از وام‌های دانشجويی بهر‌ه‌مند شوند.

 معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پايان سخنان خود اظهار اميدواری كرد كه با كمك بنياد فردوس و خيران دست در دست يكديگر بتواند كارهای مشابه و خداپسندانه‌ای برای دانشجويان و ساير اقشار جامعه انجام دهند.

 در ادامه مراسم پس از اقامه نماز جماعت،  ،  مهندس رباني از مديران كل معاونت آموزشي اين نهاد  به معرفی پتانسيل مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی در تنظيم سرفصل‌های درسی و آموزشی و نيز برگزاری كارگاه‌های آموزشی سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخت و اظهار كرد: هرگاه كشورها به اين نتيجه رسيدند كه بايد برنامه آموزشی را در امور خود دخيل كنند با بهره‌وری بيشتر مواجه شدند.

 وی قدمت معاونت آموزش جهاد دانشگاهی را 31 سال عنوان و بيان كرد: آموزش‌های ابتدايی به صورت كوتاه مدت بود كه در سال‌های ابتدايی انقلاب فرهنگی در دانشگاها و سپس در خارج از دانشگاه‌ها نيز توسعه پيدا كرد. همچنين جهاد دانشگاهی از سال 72 وارد عرصه آموزش عالی و از سال 73 نيز وارد عرصه آموزش‌های علمی ــ كاربردی شد.

  رباني به موضوع ويژه‌ای كه طی دو ساله اخير جهاد دانشگاهی به آن ورود پيدا كرده‌ است اشاره كرد و گفت: جهاد دانشگاهی به آموزش‌های متكی بر توانايی‌های پژوهشی روی آورده است كه متمايز با ساير آموزش‌های داده شده است.

 وی گستردگی حوزه جغرافيايی را از جلمه ويژگی‌های آموزش جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: در تمام استان‌های كشور به غير از بوشهر شعبه داريم. در سراسر كشور بيش از 135 مركز آموزش تخصص داريم كه دوره‌های آموزشی مختلف را از آموزش‌های عمومی و پايه تا آموزش‌های فوق تخصصی برای اقشار مختلف جامعه برگزار می‌كند. همچنين از كشورهای اروپايی نيز برای حضور در اين دوره‌‌های آموزشی ثبت‌نام می‌كنند.

 وي به حضور 430 هزار نفر در سال برای فراگيری دوره‌های تخصصی، فوق تخصصی و عمومی در دوره‌های كوتاه مدت اشاره و اظهار كرد: تا به حال چهار و نيم ميليون نفر از نيازمندان حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی آموزه‌های مرتبط را دريافت كرده‌اند.

  وی برخی از آموزش‌ها را دارای جنبه عدالت دانست و گفت: برخی از علوم فقط در اختيار عده خاصی بود، آموزش جهاد دانشگاهی اين انحصارها را شكست و به سمت شهرستان‌ها برد تا فوق تخصص‌های رشته‌هايی همچون دندانپزشكی در شهرستان‌ها هم حضور فعال داشته باشند و خدمات با قيمت ارزان‌تر در اختيار مردم قرار گيرد.

 مهندس رباني  به حوزه آموزش‌های علمی ــ كاربردی نيز اشاره و تصريح كرد: از ترم بهمن‌ماه، برای اولين بار مقطع كارشناسی ارشد داير می‌شود و با گرايش‌های خاص متخصصان مورد نياز جامعه را كه كمتر حضور دارند تربيت می‌كند. همچنين در حوزه علمی ــ كاربردی بيش از 43 مركز با 4 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در كشور پراكنده است.

 وی اضافه كرد: در حوزه آموزش عالی نيز دانشگاه علم و فرهنگ وجود دارد كه سياست اين دانشگاه ارائه تخصص در كنار تعهد است. اين دانشگاه سه شعبه در سه استان كشور دارد. همچنين چهار مؤسسه آمورش عالی نيز در چهار استان ديگر كشور وجود دارد.

وي از صدور مجوز برگزاری دوره دكتری در 15 رشته پژوهش محور خبر داد و تصريح كرد: اين رشته‌ها شامل موضوعات مورد نياز كشور است. با مشاركت سازمان‌ها و دانشگاه‌های برجسته كشور دوره‌های مشتركی را در داخل كشور برگزار می‌كنيم تا دانشجو به جای عزيمت به خارج از كشور در وطن خود اين دوره‌ها را طی كند. اميدواريم با اين شيوه وابستگی علمی ما به ساير كشورها كاسته شود و اين نياز در جهاد دانشگاهی تأمين شود.

  مهندس رباني در پايان سخنان خود همكاری با مراكز خيريه را تبركی در كارنامه آموزشی جهاد دانست و اعلام آمادگی كرد تا در يك همكاری مشترك كارهای مشترك آموزشی را دنبال و برای كشور منشأ اثر باشند.

 از ديگر سخنرانان نشست  دكتر محمدحسين يادگاری، رئيس جهاد دانشگاهی بود، وی به معرفی قسمت‌های مختلف جهاد دانشگاهی و دستاوردهای علمی اين مركز پرداخت و عنوان كرد: ستاد انقلاب فرهنگی در 16 مرداد سال 1359 در آن زمان مجموعه‌ای ــ جهاددانشگاهی ــ را برای پيگيری انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تأسيس كرد و سال‌های بعد مصوباتی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتيم كه مهم‌ترين آن‌ها پيگيری اسلامی شدن دانشگاه‌ها در سال 65 بود.

 وی ادامه دادبرآيند فعاليت‌های جهاد دانشگاهی امروز به جايی رسيده است كه در مسائل پژوهشی ورود پيدا كرده‌ايم و تونسته ايم برخي  نيازهاي  جمهوری اسلامی را تأمين می‌كنيم.

 وی از مؤسسات و مراكز مختلف زير مجموعه معاونت فرهنگی خبر داد‌ و گفت: يكی از اساسی‌ترين مراكز ما سازمان فعاليت‌های قرآنی كشور است كه در كارهای پژوهشی و مباحث بين رشته‌ای قرآن كريم  كارهای ارزنده‌ای را انجام داده است. همچنين خبرگزاری دانشجويان ايران نيز زير مجموعه جهاد دانشگاهی است. خبرگزاری ايكنا نيز زير مجموع سازمان فعاليت‌های قرآنی با 38 زبان زنده دنيا مشغول فعاليت است.

 در ادامه مراسم عليرضا افشار، قائم مقام وزير كشور تصريح كرد: در خصوص مؤسسات خيريه تجربه‌ای كه از اول انقلاب داشتيم و كسانی كه دست اندركار حوزه مردم‌ياری بودند تجربيات گسترده‌ای را به وجود آورده است كه باييد نهادينه شود و ادامه پيدا كند تا به عنوان الگو به دنيای اسلامی انتقال داده شود.

 وی سازمان‌های مردم نهاد را پديده نو و تازه ندانست و اظهار كرد: اين پديده از گذشته‌های دور ما وجود داشته و مراكز مردمی با ويژگی‌های ارزشی و خدمت به مردم داشته‌ايم كه برخی همچون جهاد سازندگی و بسيج سازماندهی شدند و برخی همچون مؤسسات خيريه به صورت جداگانه عمل می‌كنند.

 

وی از جهاد دانشگاهی خواست تا مطالعات خود را در زمينه مشاركت‌های مردمی و امور خيريه ارائه دهد تا برای پايدار شدن برنامه‌ها از آن‌ها استفاده شود و اظهار كرد: موفقيت اقدامات خيريه در كشور ما نيازمند تعامل دولت و نهادهای خيريه با يكديگر است و هيچ كدام از اين دو نمی‌توانند به تنهايی مثمرثمر باشند.

 

از ديگر سخنرانان اين مراسم نيری، از خيران پيشكسوت بود، وی زبان را قاصر از به جای آوردن شكر نعمات خداوند دانست و اظهار كرد: اگر اراده خداوند نباشد ما هيچ نيستيم. در سال‌های قبل از انقلاب مردم به اين باور رسيده بودند كه توان هيچ كاری را ندارند ولی با عزم جدی و با توكل بر خداوند توانستند بر مشكلات زمان خود فائق آيند.

 وی به فرمايش امام خمينی(ره) در زمان جنگ كه فرمودند «جنگ برای ما نعمت است» اشاره كرد و گفت: در آن زمان معنای اين حرف به درستی مشخص نبود اما با گذشت زمان دريافتيم كه در اين شرايط ايستادگی و مقاومت را آموختيم كه اين امر از ارزش والايی برخوردار است.

 نيری مردم ايران را در اقيانوسی پر از مرواريد شناور دانست و گفت: متأسفانه غواص خوبی برای استفاده از اين امكانات وجود ندارد. اگر هر مركزی بخواهد به صورت منفك عمل كند به نتيجه خوبی دست نخواهد يافت در صورتی كه با اتحاد و همدلی می‌توان شاهد تغييرات شگرفی بود.

 

اين خير نيكوكار به ارائه آموزش و استفاده خيران از تجربيات ديگر و پر كردن خلأها اشاره كرد و گفت: با ارائه آموزش نتايج بهتری حاصل می‌شود. اميدواريم اين جلسات به صورت عملی ادامه پيدا كند و به همين جا ختم نشود.

 

ارائه گزارشی از عملكرد صندوق قرض الحسنه دانشجويان جهاد دانشگاهی توسط مرتضوی، عضو هيئت مديره صندوق و معاون مالی اعتباری صندوق از ديگر قسمت‌های اين نشست بود. وی تأسيس اين صندوق را مربوط به سال 77 در دانشگاه علوم پزشكی دانست و ادامه داد: اعضای فعال اين صندوق 11 هزار و 945 نفر با موجودی بالغ بر چهارصد و هشتاد و دو ميليون تومان هستند.


وی ادامه داد: طی 10 سال گذشته، 10 هزار فقره وام با مبلغی بالغ بر دو ميليارد و 900 ميليون تومان به دانشجويان ارائه شده است كه در بيشتر موارد صرف امور معيشتی، تجهيزاتی و ازدواج شده است.

 مرتضوی تعداد پرسنل دانشجوی اين صندوق را 13 نفر، غير داشجو 11 نفر و يك نفر نيز سرباز امريه عنوان كرد و گفت: در كشور چهار ميليون و 300 هزار دانشجو وجود دارد كه اگر 20 درصد آن را متقاضی وام بدانيم و فقط به 20 درصد از جامعه هدف بخواهيم تسهيلات پنج ميليون ريالی ارائه كنيم بايد مبلغی بالغ بر 860 ميليارد ريال ذخيره داشته باشيم كه اين عدد با موجودی صندوق تفاوت فاحشی دارد.

  بر اساس اين گزارش درادامه مراسم دكتر كيانی، سرپرست  مركز افكار سنجی دانشجويان  جهاد دانشگاهي نيز در مورد طرح ملی ساماندهی و سرشماری سازمان‌های مردم نهاد، افكارسنجی و مستندسازی احسان و نيكوكاری در ايران به ايراد سخنرانی پرداخت.

 

 

٠٨:٤٦ ١٠/١١/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد