٠٤:٣٠ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
فرهنگي
کارگاه آموزشی «قابلیت تجاری سازی فناوری» و«روش های فروش دانش فنی» در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزارشد

از سوی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه کارگاه آموزشی «ارزش گذاری و قابلیت تجاری سازی فناوری» و «روش های فروش و انتقال دانش فنی» برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه این کارگاه با حضور مهندس فرهاد عباسی و مهندس سید سعید اشراقی- از کارشناسان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران- و در ادامه سلسله کارگاه های پیشین ویژه شرکت های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری برگزار گردید.
در ابتدای این کارگاه، مهندس فرهاد عباسی با بیان اینکه در ایران تقریبا" 10 هزار مقاله در سال منتشر می شود، گفت: با این وجود این سوال مطرح می گردد که چرا این تعداد مقاله تجاری نمی شود.
وی ادامه داد: از جمله مشکلات تحقیقاتی دانشگاهی این است که نیازهای صنعتی به دانشگاه ها منتقل نمی شوند.
عباسی تصریح کرد: ساختن یک محصول یک مسئله است و فروش آن مسئله دیگر، مثلا" ما دو دستگاه وارداتی را در دانشگاه صنعتی شریف ساختیم ولی در عرضه به بازار و فروش آن مشکل داریم.
وی گفت:مطابق نظر تامپسون، نوآوری عبارت است از ایجاد، پذیرش و پیاده سازی ایده ها، فرآیندها، محصولات یا خدمات جدید و شبیه به آنچه که برای دانش گفته می شود؛ نوآوری های جدید نیز کم و بیش مبتنی برآنچه در حال حاضر شناخته شده و به بازار معرفی شده اند، می باشند، از این رو درجات مختلف نوآوری امکان پذیر است.
این کارشناس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران افزود: تولیدات فکری نوعی دارایی یا سرمایه محسوب می شوند و دارای قابلیت هایی مانند؛ تملک، خرید و فروش، واگذاری، تبادل و حتی اهداء می باشد.
در ادامه این کارگاه مباحث مختلفی در خصوص قابلیت ثبت پتنت، توسعه موردنیاز، قابلیت ارائه به بازار، فناوری مورد ارزش گذاری، ارزش اقتصادی فناوری، روش های ارزش گذاری و ... ارائه شد.
همچنین مهندس سید سعید اشراقی به ارائه مطالبی پیرامون مکانیزم ها و روش های فروش و انتقال دانش فنی پرداخت و گفت:انتقال یا فروش فناوری عبارت است از فرآیند انتقال یا فروش نتایج تحقیقاتی آزمایشگاهی به بازار که معمولا" با مشارکت صنعت صورت می گیرد.
وی افزود: فرآیند تجاری سازی، فرآیندی است که ایده، نتیجه تحقیق و یا اختراع حاصل از هرگونه تحقیق و یا پژوهشی را به محصولات، خدمات و فرآیندهای قابل عرضه در بازار تبدیل کند.
این کارشناس با اشاره به مراحل اصلی اجرای فرآیندهای تجاری سازی، گفت: ساخت نمونه اولیه، ثبت اختراع یا حفظ مالکیت معنوی طرح، تهیه برنامه کاری، استقرار در مراکز رشد و تدوین استراتژی بازاریابی مراحل مختلف این فرآیند است.
وی تصریح کرد: پس از ان می بایست مراحل تولید نمونه در مرحله نیمه صنعتی، مستند سازی دانش فنی، قرارداد انتقال دانش فنی و فروش نمونه یا فروش دانش فنی پیگیری شود.
اشراقی در ادامه به مبحث فن بازار اشاره کرد و گفت: فن بازارها یکی از ابزارهای فروش تکنولوژی ها هستند. در فن بازار کسانی به دانش فنی دست پیداکرده اند، دانش خود را عرضه می کنند و کسانی که نیاز به یک تکنولوژی دارند نیاز خود را در بخش درخواست تکنولوژی قرار می دهند.
وی افزود: حضور در نمایشگاه های تخصصی نیز یکی دیگر از راه های شناخت بازار و موارد موثر در تجاری سازی تکنولوژی ها است.
اشراقی با بیان انواع روش های فروش و انتقال دانش فنی گفت: فروش با حق لیسانس، فروش انحصاری، فروش نمونه محصول، فروش با حق رویالیتی و فروش به صورت شرکت های انشعابی از انواع آن می باشد.
گفتنی است: در ادامه مباحث متنوعی در خصوص شرکت های انشعابی و مثال های متعدد پیرامون نمونه های فروش دانش فنی در این کارگاه مطرح شد.ح/الف

١١:٣٢ ٠٧/١٢/١٣٩٠
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد