گزارشي از نخستين دوره مسابقات دانشجويي مناظره/
نخستين گام براي شكل گيري كرسي هاي نقد و مناظره
نخستين دوره مسابقات دانشجويي مناظره به همت سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي طي روزهاي 24 و 25 ارديبهشت ماه برگزار شد و در نهايت تيمهاي برگزيده اين مسابقات معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، در اين رقابتها كه با حضور 16 تيم از دانشگاههاي استان تهران برگزار شد، گروه دانشجويي هرمس از دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران توانست به رتبه اول دست يافته و نشان خواجه نصيرالدين طوسي «فيلون گفتگو» را از آن خود كند. همچنين گروههاي دادبان از دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي، گروه ميقات از دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي و گروه بي جهت از دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي به رتبههاي دوم تا چهارم دست يافتند.
نخستين روز اين مسابقات با برگزاري 8 مسابقه و مشاركت 16 گروه دانشجويي در دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد و طي آن تيمهاي مختلف به رقابت پرداخته و گروههاي برگزيده مشخص شدند. در روز دوم نيز تيمهاي برگزيده در مرحله نيمه نهايي و نهايي به رقابت پرداختند ودر خاتمه گروههاي برگزيده انتخاب و معرفي شدند.
در مراسم اختتاميه مسابقات مناظره دانشجويی زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، فريدزاده، رئيس سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهی و منتظری، رئيس پژوهشكده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی حضور داشتند
فريد زاده، رئيس سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهی در اين مراسم طی سخنانی به مبنای شكل گيری اين مسابقات اشاره و تصريح كرد: مقام معظم رهبری بارها اشاره كردهاند كه يكی از كارهايی كه بايد انجام شود، مناظرات علمی همراه با امكان داوری است، اين فراز از سخن مقام معظم رهبری مبنای كار ما بود.
وی به ارائه گزارشی از روند مسابقات پرداخت و گفت: شش گروه از شهرستان ها نيز با وجود عدم تبليغات برای شركت در اين مسابقات ثبت نام كرده بودند. حضور اين گروه ها به دومين دوره مسابقات كه طی پاييز سال جاری با گستره وسيع تری برگزار می شود موكول شد.
زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نيز در اين مراسم حضور داشته و مناظره را يكی از ضروريات تفكر، تعقل و دانش آموختگی دانست و افزود: حركت رو به جلو اجتماعات نيز از اين ضرورت نشأت می گيرد.
منتظری نيز از ديگر ميهمانان اين مراسم و جزو هيئت داوران بود، وی سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهی را متعلق به دانشجويان خواند و گفت: ايده اين طرح 10 سال پيش مطرح شد ولی اكنون محقق شده است، اين امور را بايد خود دانشجويان با جديت دنبال كنند.
وی دانشجويان را برای برپايی اين دست از برنامه ها پيشگام راهی دانست كه در آينده از آن به نيكی ياد می كنند و ادامه داد: در گذشته مسابقات فن بيان نيز برگزار می شد كه در حال حاضر اين مسابقات تعطيل و 10 سال برای راه اندازی مجدد آن وقت صرف شد.
در اين مسابقات موضوعات مختلفي نظير «پيشرفت تكنولوژي موجب افزايش سطح رفاه شهروندان ميشود» ، «افزايش جريمههاي رانندگي باعث كاهش تخلفات و ارتقاء فرهنگ ترافيك ميشود» ،«صرف بودجه ورزش به كشور جهت ورزشهاي قهرماني بهتر از صرف اين بودجه براي ورزشهاي همگاني است» ، «تفكر اخلاقي منجر به عمل اخلاقي ميشود» ، « تحصيل دانشجويان در خارج از كشور، فرصت يا تهديد»، «هدفمندي يارانهها موجب افزايش عدالت اجتماعي ميگردد» ، «دولت ها ميتوانند در مواقع حساس اطلاعات خصوصي شهروندان را شنود كنند» ، « افزايش عدالت اجتماعي موجب گسترش آزادي ميشود»، «قدرت هاي استعماري سابق بايد به مستعمرات سابق خود جريمه پرداخته كنند» و «قدرت با اخلاق قابل جمع است» مورد بحث و مناظره قرار گرفتند.
داوري اين مسابقات نيز با تشكيل كميتهاي از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاههاي تهران انجام شد و داوران هر مناظرهاي به صورت اختصاصي و با توجه به موضوع مورد بحث انتخاب شدند، ضمن اينكه موضوعات مورد بحث و مناظره نيز توسط كميته علمي مسابقات متشكل از اساتيد گروه هاي علوم انساني دانشگاه تهران تصويب شد. اين كميته ابتدا 100 موضوع را انتخاب كرد و پس از آن در نهايت 16 موضوع مورد تصويب كميته علمي قرار گرفت. اين موضوعات داراي ويژگيهايي بودند به عنوان مثال موضوع بايد در جامعه موافق و مخالف داشته باشد.
نكته مورد توجه در اين مسابقات اين بود كه اگرچه گروههاي دانشجويي از دانشگاههاي مختلف و متعدد تهران نظير دانشگاه امام صادق (ع) ، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه تهران، دانشگاه شهيد بهشتي ، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه پيام نورحضور داشتند، ليكن به علت محل نامناسب برگزاري مسابقات با استقبال پرشور ساير دانشجويان به عنوان تماشگر و بيننده روبرو نشود. واقعيت آن است كه دانشگاه تربيت مدرس كه تنها دانشجويان تحصيلات تكميلي را در خود جاي داده فضاي مناسبي براي اين مسابقات نيست و اگر مسابقات در فضايي كه دانشجويان مقطع كارشناسي حضور دارند، برگزار ميشد ، قطعاً با استقبال بهتري روبرو ميگرديد. به هر حال براي همگان بديهي است كه دانشجويان مقطع كارشناسي از شور و نشاط بيشتري براي حضور در اين گونه مسابقات برخوردارند.
البته ناگفته نماند كه دانشجوياني كه اين مسابقات را ديدند به جذابيت مناظرات اعتراف داشتند و حتي اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاهها نيز از برگزاري چنين مسابقاتي استقبال ميكردند.
به هر حال اين مسابقات گام نخست بود و ميتواند زمينه ساز برگزاري هرچه بيشتر و بهتر كرسيهاي آزادانديشي، نقد و مناظره و نظريه پردازي در دانشگاهها باشد، همان چيزي كه مورد عنايت رهبر فرزانه انقلاب اسلامي بوده و هست . فراموش نكنيم كه برگزاري چنين مناظراتي كه معيار اصلي پيروزي گروه ها در آن اخلاق، دانش و علم و بيان و منطق است ميتواند به رشد دانشگاهها، دانشجويان و در نهايت رشد جامعه كمك كند و يادمان نرود كه امام راحل (ره) ميفرمودند اگر دانشگاه اصلاح شود، مملكت اصلاح ميشود و اين گونه برنامه ها گامي در جهت اصلاح دانشگاه هاست.
دانشجويان شركت كننده در مسابقات نيز بر نكات مذكور تاكيد داشتند و اذعان ميكردند كه اين گونه برنامهها تمرين مناسبي براي تحمل نظرات مخالف، گفتگو و زمينه ساز ترويج فرهنگ صحيح مناظره و مباحثه است. دانشجويان از مسؤولان ميخواستند كه ملاحظات سليقهاي را در برگزاري مناظرات در دانشگاهها كنار بگذارند و به تاكيدات رهبر انقلاب در چند سال اخير در اين خصوص توجه جدي داشته باشند.
اين مسابقات با همه نقاط قوت و ضعف احتمالي پايان يافت، اما نكات مهمي را دربرداشت كه عبارتند از:
1- اين مناظرات طليعه شكل گيري كرسيهاي نظريه پردازي و نقد و مناظره در دانشگاههاست.
2- ميتوان با برپايي اين كرسيها حركت سياسي صحيح دانشگاهها را ساماندهي كرد و دانشگاه را از سياست زدگي محفوظ داشت.
3- فضاي مناسب براي اظهار نظرات موافق و مخالف در هر موضوعي فراهم شد.
4- انگيزه دانشجويان براي طرح نظرات خود و احساس نقش آفريني در سرنوشت كشور را افزايش داد. ح/الف
١٨:٢٨ ٢٦/٠٢/١٣٩١